Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Collieiden esittäminen
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 1: Lammas- ja karjakoirat
.Nemo.
Eli miten esitätte collienne?
Olisi kiva tietää erilaisia tapoja collien esittämisestä, kuvat ovat myös tervetulleita (:
-Mia-
Samoin, nostelenpas tässä samalla (hehheh...). Eli joku collieasiantuntija - tai vähemmän asiantuntija - kertomaan meille cool.gif .
Vanttu
itse esitän collieni lähinnä asettelemalla. uroksella menen asettelun jälkeen yleensä eteen seisomaan ja se katsoo minua valppaasti, nartulla pidän kuristavaa pantaa niskassa, otan pannasta kädellä kiinni ettei pääse laskemaan päätä. sitten laitan namia hieman normaalia alemmas koska neidillä on kevyet korvat -> eivät näytä niin kevyiltä. seisomakuvia meidän örkeistä löytyy http://www.reglisse.biz/dora.htm ja http://www.reglisse.biz/samu.htm . Saatan myös esittää ulkopuolisen avustajan kanssa, tai siis äitini seisoo kehän laidalla katsomassa ja kuiskaan koiralle missä mamma, koira korjaa ryhtiään ja tuijottaa mammaa tongue.gif

juoksutan vapaalla hihnalla. Jos on joku edessä "vetoapuna" päästän hihnan niin pitkäksi mitä koira tahtoo, kunhan koira ravaa. ripakkaa ravia ja innostan koiraa välillä että näyttää valppaalta.
-Milla
Olen esittänyt collieita paljon junnukehän puolella, mätsäreissä ja rotukehissäkin. Toisinaan esittämistapa riippuu ihan koirasta, eräs veteraani, jonka kanssa kierrettiin mätsäreitä, sen esitin vapaasti edestä, koska koira osasi laittaa jalkansa hyvin ja korvat pysyi kutakuinkin taittuneina.
Toisen collien kanssa olen kisaillut paljon junnuissa ja sen esitän yleensä edestä ja alhaalta, kaulusta nostaen. Tällöin koira katsoo mua silmiin. Vapaasti seisotan junnukehässä jos korvat eivät taitu millään ilveellä, silloinhan se on junnuissa aivan sama koska vaikka kuinka olisi alhaalla ja edessä eikä korvat taitu.
Seuraava pehkoneiti on sellanen tapaus jolla on myös kevyet korvat, se täytyy esittää aina alhaalta mutta sivulta, jotta voi (tuomarilta salaa biggrin.gif) korjata hieman jalkojen asentoa, ja näyttää makupalaa koiran eteen jotta korvat taittu ja pitää pannasta sivulta kiinni nostaen samalla kaulusta ja tuoden kaulaa esiin.
Sitten on viellä yksi tapaus jäljellä, joka on hieman kimuranttitapaus koska on tottunut istumaan. Elikkäs sitä ei voi edestä vapaasi esittää vaikka korvat sen sallisivatkin koska neiti istuu. Sen kanssa kehässä ollessa täytyy sitten hieman soveltaa,koska edestä / sivulta alhaaltakaan ei onnistu esittäminen sillä sininä tapauksessa neiti pomppaa syliin. Yleensä se menee sitten siihen että sen esittää seisten sivulla samalla pannasta kiinni pitäen ja namia eteen näyttäen jotta neiti pitää pään eteenpäin.

Toki joskus on ollut sellaisiakin tapauksia joiden kanssa on joutunut kehään ilman sen suurempia tutustumisia. Niiden kanssa yleensä onnistuu sitten esittäminen omistajan avulla, siten että omistaja on hiljaa kehän laidalla ja koiralle vaan näyttää että missä se mamma oikein on.

Näin siis mun tapauksessani smile.gif
liikkeissä tietenkin aina siten vapaasti.
Diikeri
Kait se on yksilöllistä - jotkut tutut asettelee toiset esittää vapaasti. Mut juoksutuksessa ainakin on näkynyt suht. paljon, mielestäni todella paljon vapaata juoksutusta ja se on kaunista colliella. wink.gif
Triad
LAINAUS(Diikeri @ 14.2. 2006, 19:15)
Mut juoksutuksessa ainakin on näkynyt suht. paljon, mielestäni todella paljon vapaata juoksutusta ja se on kaunista colliella. wink.gif

Minä nyt en ole mikään suur-Collie tietäjä ja sen esittäjä mutta kuitenkin kaverillani on Collie ja olen sen kanssa pihalla pari kertaa pyörähtänyt.. Liikkeisiin lisäisin, kun on kaunista että koira esitetään löysällä hihnalla niin toivottaisiin että liikkeet olisivat hyvin sulavat, kevyet ja vapauteneet, tai no itse tykkään sellaisesta rytmistä. Ja vielä koiraa ei saisi hoputtaa ja onneksi kehissä sitä ei tapahdu biggrin.gif Liikkeet menevät mielestäni pilaan jos koiraa pitää hoputtaa tai jopa hieman vetää..
mutta tässä mun mielipiteeni biggrin.gif

Hyvin selitetty Milla- ja Vanttu innocent.gif
Reyal's
Esitän pikkusiskoni pk.collieta yleensä vapaasti. Mutta, jos neidillä on ns.huono päivä, niin asettelen.
Collieta, varsinkin kevyt korvaista, esittäessä on tärkeää, ettei seisotuksessa ota koiran katsekontaktia liian ylös, jotta korvat eivät nouse täysin pystyiksi.

Vanttu: kehän ulkopuolinen avustaminen on kiellettyä... lookaround.gif
-Saana-
Ulkopuolinen avustaminen kyllä on kiellettyä, mutten laskisi tuollaista tapausta aivan ulkopuoliseksi avustamiseksi, sillä tuossahan kukaan ei kehän laidalta mitään huuda, vaan handleri kuiskaa koiralle wink.gif Näin minä ainakin tämän ymmärsin.
Reyal's
LAINAUS(-Saana- @ 16.2. 2006, 16:44)
Ulkopuolinen avustaminen kyllä on kiellettyä, mutten laskisi tuollaista tapausta aivan ulkopuoliseksi avustamiseksi, sillä tuossahan kukaan ei kehän laidalta mitään huuda, vaan handleri kuiskaa koiralle wink.gif Näin minä ainakin tämän ymmärsin.

Niin en just tarkottanutkaan, että välttämättä tuo tapaus..Lause vaan alkoi epäilyttävästi: "Saatan myös esittää ulkopuolisen avustajan kanssa..." smile.gif
Mutta kyllä tollaisessakin tapauksessa kehän ulkopuolella oleva henkilö voi ottaa katsekontaktia koiraan, jolloin se voi vaikuttaa koiran esiintymiseen...
Mutta jokaisella on oma näkemyksensä... sleepy.gif
-Saana-
LAINAUS(jossu86 @ 16.2. 2006, 16:49)
Niin en just tarkottanutkaan, että välttämättä tuo tapaus..Lause vaan alkoi epäilyttävästi: "Saatan myös esittää ulkopuolisen avustajan kanssa..." smile.gif
Mutta kyllä tollaisessakin tapauksessa kehän ulkopuolella oleva henkilö voi ottaa katsekontaktia koiraan, jolloin se voi vaikuttaa koiran esiintymiseen...
Mutta jokaisella on oma näkemyksensä... sleepy.gif

Okei, mä ajattelin tuon viestin hieman toisella tavalla, mutta nyt ymmärrän myös sun pointin smile.gif
Vanttu
no siis. muotilin ehkä hieman väärin :S tarkoitin lähinnä sitä, että äitini katsoo muutenkin kehää kehän reunalla, niin jos koira ei valpas, kuiskuttelen hänelle missä mamma, tai kyllä se valpastuu siitäkin jos sille sanoo vaikka missä kissa tai missä mörkö biggrin.gif kunhan tuo ässä siinä suhahtelee.. että joo xP älkää ampuko biggrin.gif
Liewec
Tosta kehän ulkopuolisesta avustamisesta oli tuolla näyttelpuolella juttua ja sielä todettiin, että begi- ja sakukehällä se on hyvin yleistä. Juu, onhan se ja tunnustan itsekin käyttäväni sitä.

Mutta asiaan. Itse olen collieilla nähnyt lähinnä asettelytyyliä, eli ollaan polvillaan ja "hirtetään" koiraa. Mielestäni se ei ole niin nätti tapa kuin vapaa seisotus, mutta mielipitensä kullakin. Juoksutustyyliin en ole kiinnittänyt huomiota, mutta mitä tarkoitatte vapaalla hihnalla?
~Tiia~
Oman collien esitän yleensä sivulta alhaalta, koska sillä on aika kevyet korvat. Joskus myös pidän pannasta kiinni (omalta puolelta), että kaula näyttäisi vähän pidemmältä smile.gif
Terhi
LAINAUS(crim @ 26.2. 2006, 13:57)
Juoksutustyyliin en ole kiinnittänyt huomiota, mutta mitä tarkoitatte vapaalla hihnalla?

Vapaalla, eli löysällä hihnalla. Eli ei nosteta hihnaa kireäksi korvien taakse, vaan annetaan sen olla löysänä kaulalla. smile.gif
Tämä onkin tärkeä seikka monia paimenkoiria esitettäessa, sillä liian kireällä hihnalla koira helposti nostaa päänsä ylös liikeissä, ja se ei ole enää rodunomaista.
pips_a
LAINAUS(*Tepa* @ 27.2. 2006, 14:40)
Tämä onkin tärkeä seikka monia paimenkoiria esitettäessa, sillä liian kireällä hihnalla koira helposti nostaa päänsä ylös liikeissä, ja se ei ole enää rodunomaista.

Ja samaan liittyy myös se että ei pidetä makupalaa tai pyydetä koiralta katsekontaktia liikkeissä... ja katsekontaktilla tarkoitin sellaista omistajan tapittamista..
Liewec
LAINAUS(pips_a @ 27.2. 2006, 17:52)
Ja samaan liittyy myös se että ei pidetä makupalaa tai pyydetä koiralta katsekontaktia liikkeissä... ja katsekontaktilla tarkoitin sellaista omistajan tapittamista..

Onko se hyvä vai huono asia jos koira killuttaa juostessa esittäjäänsä? Meidän koiralla on niin voimakas katsekontakti, että tahtoo tapittaa mua vaikka mitä tehtäis. Näyttelyitä ajatellen karsin sitä hieman posi, kun se alkoi olla jo liikkeitä häiritsevää, koira nimittänin tanssahteli etujalat suorina.
Vanttu
itse pidän katsekontaktia huonona asiana, jos se on kokoaikaista. Koiran etuliikkeet huononee eikä muutenkaan liiku enään rodunomaisesti, ainakaan siis collie. meidän poitsulla valitettavasti ainakin kotona harjoitellessa katsekontaktia liikaa, saas nyt nähdä miten sitten kehässä seuraavalla kertaa.. liiallisen katsekontaktin myötä on myös tokon seuraamisharjoitukset jätetty hetkeksi lookaround.gif
Terhi
pips_a ottikin tärkeän asian esille. wink.gif
Kuten Vanttukin sanoi, katsekontakti liikkeiden aikana ei ole toivottavaa, sillä se pilaa koiran etuliikkeet. Tästä syystä näyttelykehässä ei koskaan tulisi pyytää "seuraa"-liikettä, sillä se on aivan eri näköistä kuin kaunis rodunomainen ravi.
pips_a
LAINAUS(Vanttu @ 27.2. 2006, 20:31)
itse pidän katsekontaktia huonona asiana, jos se on kokoaikaista. Koiran etuliikkeet huononee eikä muutenkaan liiku enään rodunomaisesti, ainakaan siis collie. meidän poitsulla valitettavasti ainakin kotona harjoitellessa katsekontaktia liikaa, saas nyt nähdä miten sitten kehässä seuraavalla kertaa.. liiallisen katsekontaktin myötä on myös tokon seuraamisharjoitukset jätetty hetkeksi lookaround.gif

Täysin samaa mieltä ! smile.gif

(ja sheltellä sama juttu... itseasiassa taitanee olla kaikilla lammas- ja karjakoirilla smile.gif )
Liewec
Eikö tuo näyttelytouhu mene vähän yli, jos pitää kaikki tokoilu lopettaa näyttelyiden takia! Vaikka sittenhän se syy on siinä kun collieilla ei ole tuloksia kun ei voi harjoitella muita lajeja ettei vaan näyttelymenestys kärsi. Tämä ei siis kellekään henkilökohtaisesti, vaan yleisesti. Kyllä niitä sertejä on tokovalioillakin, joten mielestäni tuo on täysin turhaa.

Oma koirani on nyt siinä tilassa, että tokossa se tapittaa minua, näyttelyissä muita. Meillä ei ole näyttelyissä käskyjä, ihan kuin lenkillä oltaisiin (eipä siellä sen erikoisempia taitoja vaaditakaan).

Vanttu voinee rauhassa jatkaa tokoiluaan, jotta saa Samun joku pävä tokokisoihin tai vielä mielummin pk-kokeisiin. smile.gif
Oona
Ei minulla ole mitään ongelmia ollut näyttelyiden ja tottistreenien "yhteiselosta". Näyttelyissä koira juoksee löysällä hihnalla hieman edelläni käskyllä "mennään", jolla ei ole mitään tekemistä seuraamisen kanssa. Tätä ei ole edes mitenkään erityisesti opeteltu. Ihan turhaa tehdä ongelmaa tällaisista asioista rolleyes.gif
Terhi
LAINAUS(crim @ 28.2. 2006, 17:47)
Eikö tuo näyttelytouhu mene vähän yli, jos pitää kaikki tokoilu lopettaa näyttelyiden takia!

Ei minun mielestäni missään nimessä pidä karsia tokoilusta vaikka näyttelyissä kävisikin. ohmy.gif Molempia lajeja voi harrastaa yhtäaikaa, mutta se vaatii omistajalta vähän enemmän viitseliäisyyttä, koska koiralle pitää opettaa tokojuttujen ja näyttelyjuttujen ero. Eli esim.käskyjen kohdalla pitää muista erottaa tokon "seuraa"-käsky näyttelyraavaamisen käskystä.
Mutta nuo lajit eivät siis missään nimessä sulje toisiaan pois. Joten, eikun tokoilemaan vaan kaikki kehäketutkin. wink.gif
Vanttu
no siis, meillä tuo seurauttaminen pikkupojan kanssa katkolla vain siksi, koska tahdon nyt ensin nähdä meneekö kuitenkin näyttelyissä normaalia ravia vaikka kotona onkin kontaktia. collikkanartun kanssa ei mitään ongelmia olekaan noiden näyttely ja tokojuttujen erottamisessa, mutta kun tuo mies on niin ahne ja hömelö vielä unsure.gif ja meillähän on näyttelyravissa käskynä mennään, ravi ja sitten taas tokossa seuraa, eli ei tästä ainakaan epäselvyyksiä pitäisi tulla..

mutta jatkamme varmasti tokoilua viimeistään tampereen näyttelyn jälkeen biggrin.gif ja keksin sille sitten jonkun uuden pähkinän tuohon näyttelyraviin jos ei muu auta..
pips_a
LAINAUS(*Tepa* @ 28.2. 2006, 19:32)
Ei minun mielestäni missään nimessä pidä karsia tokoilusta vaikka näyttelyissä kävisikin. ohmy.gif Molempia lajeja voi harrastaa yhtäaikaa, mutta se vaatii omistajalta vähän enemmän viitseliäisyyttä, koska koiralle pitää opettaa tokojuttujen ja näyttelyjuttujen ero. Eli esim.käskyjen kohdalla pitää muista erottaa tokon "seuraa"-käsky näyttelyraavaamisen käskystä.
Mutta nuo lajit eivät siis missään nimessä sulje toisiaan pois. Joten, eikun tokoilemaan vaan kaikki kehäketutkin. wink.gif

*Tepa* vei sanat suustani !
Ja ei missään nimessä kannata edes karsia harrastuksia pois sen takia ohmy.gif
meillä koirat tietää millon ollaan näyttelyissä ja millon harrastuksissa ... niin ja millon lenkillä ja saa riehua .... jopa meidän 7kk vanha leo pentukin tietää miten näyttelyissä ollaan vaikka on muuten melkoinen rasavilli wink.gif
kyllä ne koirat tietää... kunhan vaan pitää päänsä ja on viitseliäs opettamaan koiransa ! wink.gif
.Nemo.
Itse esitän Nemon vapaasti, oli yllättävän vaikeaa opettaa se asettelemaan jalat, mutta kyllä nyt ajattelen, että oli se sen arvoista.
Nemo on helppo esittää, tulee nätisti löysällä hihnalla ja oppinut seisomaan nätisti.
-laku-
Vekun esitän maasta kyykystä, sillä koira pysyy kaikkein parhaiten aloillaan näin. Minun on paljon helpompi nähdä koira kunnolla kyykystä, ja itse Vekulle tämä on kaikkein paras.
Kaikkein kaunein collie on vapaasti esitettynä, mutta käytännön syistä tämä ei ole aina mahdollista.

Hmm... Kuva on hieman pieni, mutta idean kuitenkin näkee. wink.gif
liputti
miten teillä on jalat onko ne kintereet samalla kohalla?
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.