Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Miten valmistaudut junnukisaan?
Puskaradio > Keskustelua näyttelyistä > Junnut
Sandra
Jeps, miten sinä ja koirasi valmistaudutte edessä olevaan junnukisaan? Aloitatko valmistautumisen esim. tehotreenillä viikkoa ennen kisaa tai käytkö oikein pitkällä lenkillä koiran kanssa kisa-aamuna. Vaikuttaako kisakaverisi (=koira) siihen, miten valmistaudut?

Itse verestän koirani muistia muutamaa päivää ennen kisaa, harjaan sen kisaa edeltävänä iltana (en missään tapauksessa kisapäivänä, sillä silloin se "loukkaantuu", eikä esiinny ollenkaan) ja kisapäivänä menen ajoissa paikalle, annan koiran haistella ja tutkia alueen ennen kisaa, sillä muuten tuo riiviö on ihan nenä kiinni maassa koko kisan ajan (mitä se on välillä muutenkin). Luulen, että valmistautuminen muuttuisi, jos kisaisin eri koiralla, kuin tuolla mittelilläni, mutta katsotaan nyt, kun sellainen aika koittaa....
¤janette¤
No..Enmä mitenkään erityisen paljon harjottele,mut pari kertaa ennen kisapäivää harjottelen ja sit ennen kehään menoa semmonen kertaus smile.gif Harjaan koiran korvat ja muun turkin,laitan nameja taskuun ja eikun menoks cool.gif
Vanilja
Riippuu hyvin paljon koirasta, onko oma vai vieras ja missä päin se asuu. smile.gif Oman koiran edellisenä iltana laitan kuntoon, eli pesen, föönaan, trimmaan mahdollisesti jne. aivan kuten rotukehään mennessäkin, tosin se ei oo junnuihin niin tarkkaa, onko viimeisen päälle puunattu jne. wink.gif Sitten tietysti aamulla käytän sen ulkona, ja vielä harjaan tms. jos on tarve ja mennään sinne kisapaikalle, muuta normaalista poikkeavaa ei sitten varmaan edellisenä iltana tai kisa-aamunakaan tehdä. Näyttelypaikalla annan olla boksissa ja sitten vielä vähän viimeistelen pöydällä (vain vähän, muuten se kyllästyy) ja ei kun kehään.

Vieraan koiran laitan joko itse, tai omistaja laittaa, riippuu vähän ajasta ja näyttelystä yms. Sitten yritän pitää sen mahdollisimman siistinä ennen kehää, vakkarijunnukoirani harjaan vielä ihan kunnolla ennen kehää, kun se nauttii siitä tosi paljon. smile.gif Niin ja treenausta vähän vielä ennen kehää, muuten treenit kyllä hoidetaan ennen näyttelyitä hyvissä ajoin.
Apila
No jos on oma koira tai sitten junnukoirani on meillä/ollaan jossain samassa paikassa yötä koiran omistajan kanssa, niin illalla pesen ja trimmaan, ja ehkä vähän treenailen. smile.gif Tämä siis tutun koiran kanssa yleensä.

Jos on vieras koira, eikä mahdollisuutta pestä sitä, niin sitten odotellaan vaan näyttelyaamuun, ja mikäli mahdollista niin otan sen jo hieman ennen junnukehää luokseni ja siinä sitten tutustutaan, säästä ja koiran jaksamisesta riippuen treenaillaan. smile.gif
Satsuma
Riippuu se kyllä millä koiralla olen menossa, mutta jos yleisesti mietitään kun yleensä en kisaa omalla koiralla ( vaan Pultti aussilla wub.gif ) niin sanotaan nyt vaikka näin:

Kisapaikalla ollaan ajoissa, toisinaan rotukehä ennen junnuja, joten yleensä siinä on sitten harjoitus meille. Jos ei ole rotukehään niin ei me sitten pahemmin harjoitella. Koira saa olla häkissään yleensä nuorempien alkuun asti, jolloin laitetaan kutrit suoraan ja lähdetään seuraamaan nuorempien suorituksia. Siinä ennen kehää sitten parit vapaa seisotukset ja edestakaisin ennen kehään smile.gif Siinä meidän rutiinit cool.gif
*Sanni
Ennen kisaa: Harjoittelen ahkerasti ja pidän koirani turkin hyvässä kunnossa.
Vien koirani myös trimmaukseen.

Edellisenä iltana ja kisa aamuna: Edellisenä iltana taiko kisa aamun pesen koirani ja pakkaan tavarat. Estin myös vaatteet. Kisa aamuna laitan itseni ja koirani hyvään kuntoon ,pakkaan mukaan myös paljon hyvää mieltä. biggrin.gif

Kisa paikalla: Koirani trimmaaja yleensä fiksailee koiran turkin ja antaa vielä neuvoja. smile.gif Itse yritän olla jännittämättä. Vielä ennen kehää harjoittelen vähän
seisomista ja liikkumista koiran kanssa.
tuunanen
Käytän vieraitten koiria, tähän mennessä ei ole tarvinnut puunailla.. lookaround.gif Kisa paikalla, koirasta ja rodusta riippuen, harjailen koiraa, kokeilen hieman miten menee ja yritän saada siihen kontaktia... smile.gif
facky
En mitenkään erityisesti ;D
Fawkes
Minulla on ainakin aina ollut se periaate, että jos lainaan jonkun koiraa, niin minä itse myös laitan sen (tarkoitan pesua jne, trimmauksen jätän syystäkin ammattilaiselle wink.gif ). Lisäksi harjoittelen jo paljon ennen kisaa ja edellisenä iltana pakkaan harjat, kammat, numerolaput, kameran, paperit, vaatteet, pyyhkeet, eväät ja kaiken muun valmiiksi. Aamulla on sitten mukava lähteä kisapaikalle ja tutustua alueeseen hyvissä ajoin ennen kisan alkua. smile.gif
-Mia-
Jos omalla koiralla menen, harjoittelen pari päivää ennen kisaa kunnolla kaikkea mitä tuomari voi kehässä teettää. Koska oma koiramme on pelokas kehässä, käyn sen kanssa seuran nly- ja junnutreeneissä kerran viikossa.
Pesen koiran edellisenä iltana ja kuivaan sen hiustenkuivaajalla. Sitten selvitän mahdolliset takut ja siistin harjalla muutenkin. Pesen koiram hampaat sekä edellisenä että kisapäivänä. Kisapaikalla harjaan koiran vielä, tietenkin.

Itseäni varten valitsen kaapista tai käyn ostamassa vaatteet. En omista mitän jakkua tai kovin siistiä pukua vielä, joten "tavalliset", siistit housut ja paita päälle vain. Ja käyn suihkussa edellisenä iltana biggrin.gif .

Aamulla pakkaan tavarat ellei herätys ole aamuneljältä (jota se harvoin on kun junnut on kyseessä).
-Milli-
Kyllä koira vaikuttaa siihen että miten valmistaudun.
Mulla on nyt 2vakiota junnukoiraa,sheltti ja oma nöffini.

Molempien kanssa kertaan kehäjutut ennen kehään menoa,siis juoksutusta ja seisotusta.
Shelttiä harjaan vähän ennen junnukehää,se on yleensä sinä päivänä jo puunattu rotukehään,eli suurempaa siistimistä ei tarvii tehdä biggrin.gif
Nöffin kanssa on sitten vähän eri juttu. Se kerää ennen kehää turkkiinsa kaikki roskat,ja kuolaa valuu koko ajan,eli siis harjaa ja pyyhettä saa heiluttaa aika ripeään tahtiin laugh.gif

Ennen nlypäivää treenaan nöffin kanssa ehkä tavallista vähemmän ettei pääse kyllästymään (kyllästyy siis tosi helposti jos vain jauhetaan samaa) innocent.gif
Sheltin kanssa en pääse harjoittelemaan juuri yhtään,eli siis kehään mennään pelkällä "Näppituntumalla".

Nlypaikalle saavumme kehän alkamisajasta riippuen (nöffin kanssa mahd. myöhään ettei kerkeä haistella niin paljon).
Sheltin kanssa yleensä on rotukehä ennen junnuja,eli siis saavumme jo hyvissä ajoin smile.gif
Lottie
Harjoitellaan Gildan kanssa pihalla kuvioita, seisotusta asetellen ja vapaasti, ravaamistä, kontaktia ym. Sitten tietysti edellisenä päivänä pakataan kaikki tarpeellinen mukaan, harjataan koira, leikataan kynnet (joskus jopa pestään hampaat).

Mutta jos menen muulla koiralla niin sinä päivänä kun sen koiran nään niin otetaan kontaktia ja koita saada koiran pitämään minusta. Ja Gildalla hajoittelen vaikkea kehkaverina toimikaan biggrin.gif

Ja ollaan koko päivä, heti aamusta, paikalla että turhat energiat lähtevät pois ettei Gilda hypi ja että tietysti ehtii tutustumaan näyttelypaikkaan ja harjoittelemaan paikan päällä.
-Iida-
Jos oman koirani kanssa olen menossa junnukisaan, niin pesen ja föönaan sen edellisenä iltana. Trimmin olen tilannut sille jo vähän tätä aiemmaksi. Katson myös itselleni siistit kisavaatteet ja pakkaan repun. Aamulla sitten vielä koiran ulkoilutus ennen lähtöä.

Kisapaikalla karstaan koiran, ja pissatan sen ennen kehää ja ehkä kokeilen esim. edestakaisin menoa. Mutta enimmäkseen annan sen levätä boksissaan, sillä jos ottaisin sen sieltä ulos odottelemaan, se väsähtäisi ja intoa ei enää riittäisi kehään. wink.gif

Jos kilpailen lainakoiralla, niin ulkoilutan sen ennen kehää ja jos kyseessä on rotu jonka turkki täytyy viimeistellä ennen kehää, niin vähän harjaan/kampaan sitä. Lainakoiran kanssa myös treenaan aina hiukan ennen h-hetkeä ja varsinkin jos kyseessä on ihan vieras koira, yritän hakea kontaktia koiraan. smile.gif
Omppo
Vaikkakin kisaan aiak useasti oman perheen ulkopuolisilla koirilla (tosin paljon borderterriereillä), niin kyseinen kommentti koskee lähinnä kisoja Leevin (/Nellan) kanssa:

Meillä kun koirat on aina trimmissä ja niiden trimmaus suunnitellaan tiettyjä näyttelyitä varten jopa puoli vuotta etukäteen, joten niiden turkin laittaminen ei ole suurikaan projekti. Toki pitkän tauon jälkeen koira täytyy siistiä ja laittaa näyttelykuntoon, mutta vihdoinkin olen Leevin oppinut itse laittamaan, eli sitä en enää kiikuta suosiolla Mairelle (Nellan vien, koska se on yleensä menossa myös rotukehään ja turkin laatu on hieman erilainen --> ennen näyttelyä pelataan varman päälle).

Sitten ennen kehää en yleensä kuin harjaa partakarvat ja (tämänvuotisen erikoisnäyttelyn jälkeen) tarkista koiran purukaluston tilanteen ja nypin ruohot ja mullat pois.

Mitään tehotreeniä en ennen kisaa vedä, kummatkin koirat kuitenkin sen verran konkareita hommissa, että kun niiden tunteita on pahemmin loukkaamatta, riittää mahdollinen treeni näyttelypaikalla. Aamuherääjänä olen huono, eli mitään erityistä lenkkiäkään en kierrä, mutta edellisenä iltana saatan kiertää pidemmän, jos koirat ovat hieman huonolla lenkillä (= remmilenkkejä kaduilla ja metsän reunassa, ei pitkiä kävelyitä, hölkkäämistä, tai mikä parasta, vapaana juoksemista).

Mitään erikoista mantraa en siis ennen kisaa suorita, vaan homma vedetään läpi ihan normaalilla arkirutiinilla.

Kassit muuten pyrin pakkaamaan aina edellisenä iltana, mutta yleensä lisään vielä tavaroita sinne aamusta...
Roxy
Pesen itse koirani, harjaan sen kuntoon ettei ole takkuja turkissa. Laitan repun missä kaikki tarvittavat asiat ovat mukana (rokotustodistus,numerolappu,näyttelyhihna,eväät,koiralle jotain esim. vettä..yms..)
-Saara-
Itselläni villakoira, jon se pitää pestä ja föönätä ja sen jälkeen trimmata. Tämä kaikki mieluiten tehdään päivää ennen kisaa.. Sitten pakkaan tavarat ja kisa paikalla ajoissa, jotta koira ehtii tutustua ja haistella. Sitten tietenkin laitetaan tukka ja karstataan ja voi hieman (!) kokeilla liikkeitä.. Sitten keskityn siihen että itse pysyn rauhallisen, eli koetan pitää itseni kiirellisenä jotta ei jää aikaa hermoilla biggrin.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.