Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Dandiedinmontinterrierit?
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 3: Terrierit
_^FloWeR^_
Olen kiinnostunut dandiedinmontinterriereistä.. wub.gif tietääkö kukaan mitään niistä tai onko sellainen omana koirana? Entä onko tietoa tulevista pentueista tai kenneleistä joissa näitä koiria on? kertokaa vaan kaikki tietonne!! Se tulee varmasti tarpeeseen!! thumbup.gif
Smile:)
En tiedä niistä paljoa.. biggrin.gif Mutta aika vaikea nimi niillä ainakin on.. laugh.gif
toiskan muori
viimeisimmässä Koiramme-lehdessä oli juttu dandeistä. Kennelliiton linkeistä löytyy myös yhdistyksen omat sivut Terrierijärjestön alla. Meneppä katsomaan. Sieltä löytyy sitten yhteystietoja. Pentueita ja muuta tietoa.

Kiva rotu, olen niitä omistanut vuodesta -86
_^FloWeR^_
Joo sinne..biggrin.gif
tweeety
Joo, ihania koiria. Itse touhunnu rodun kanssa vuodesta 97, ja kotoa löytyy tällä hetkellä yksi dandie.
Mieletön rotu! smile.gif
Missäs päin asut?
Meillä saa tietysti tulla tutustumaan tuohon tyttöön tänne Tampereelle,
ja eri kasvattajien luokse varmaan pääsee myös tutustumaan rotuun,
jos todella kiinnostaa.

Yhdistyksen sivut löytyvät TÄÄLTÄ
Sundae
LAINAUS(tweeety @ 14.8. 2005, 18:34)
Joo, ihania koiria. Itse touhunnu rodun kanssa vuodesta 97, ja kotoa löytyy tällä hetkellä yksi dandie.
Mieletön rotu! smile.gif
Missäs päin asut?
Meillä saa tietysti tulla tutustumaan tuohon tyttöön tänne Tampereelle,
ja eri kasvattajien luokse varmaan pääsee myös tutustumaan rotuun,
jos todella kiinnostaa.

Yhdistyksen sivut löytyvät TÄÄLTÄ

Saako kysyä, että missä päin Tamperetta asustatte? wink.gif
tweeety
Saahan sitä kysyä, täällä Hervannassahan me asustellaan, ja jos tarkkoja ollaan niin etelähervannassa. Ootkos itsekkin Tampereelta?
_^FloWeR^_
MInä asun siinä ihan lähellä Tamperetta!! MIKÄ SATTUMA!! biggrin.gif Teetättekö pentuja siis onko teillä oikeen oma kennel vai ihan kotikoiria.. smile.gif Olen erittäin kiinnostunut rodusta.. Ehkä isompana hankin sitten sellaisen.. Kun äitini on allerginen.. sad.gif
_^FloWeR^_
Juubs siis kiitos kaikille tiedoista!! biggrin.gif
Sundae
LAINAUS(tweeety @ 15.8. 2005, 09:45)
Saahan sitä kysyä, täällä Hervannassahan me asustellaan, ja jos tarkkoja ollaan niin etelähervannassa. Ootkos itsekkin Tampereelta?

Ohoh mikä sattuma laugh.gif Mie asustan kans Hervannassa wink.gif
tweeety
Juu, me asutaan etelähervannassa, tarkempaa sijaintia en tässä selosta, yksäriä saa laittaaa.

Mulla siis vain yksi dandie, reilu 2v. narttu, joka on sijoituskoira.
Itse meinaan tyttöä käyttää jossain vaiheessa jalostukseen, mutta se ei vielä ole ajankohtaista.
Herttaan saa toki tulla tutustumaan, ja voin häntä lainata junior handlereille, jotka ovat valmiita tekemään töitä koiran kanssa, dandie kun ei ole kaikkein helpoin rotu. Dandie yleensäkin on aika riippuvainen omistajastaan, ja siitä on helppo tehdä eroahdistuskoira, joten yksinolon opettaminen on tärkeää.
Hertalla ei eroahdistusoireita ole, mutta on selkeästi yhden ihmisen koira, sille omistaja on kaikki kaikessa, ja muu maailma on aivan toissijainen asia.
Jos Herttaan tutustuu ja se oppii luottamaan niin on maailman ihanin tapaus, mutta muuten kaikki vieraat käydään tervehtimässä tyynen rauhallisesti ja sitten takaisin äitin luokse.

Dandie ei mikään harrastuskoira taipumuksiltaan ole, mutta hyvähermoinen ja viitseliäs omistaja saa varmasti opetettua dandielleen yhtä sun toista.
Hurjan viisas koira dandie siis on, mutta välillä turhankin mietteliäs, ja siks meillä jätettiin alkuaherruksen jälkeen tokopuoli tuolle noutajalle.

Kyllä on tutustumisen arvoinen rotu, muttei mikään helppo. Pelkästään jo sen turkinhoito tekee siitä vaativan rodun. Samoin tuo terrieritempperamentti kyllä piilee dandien suurten, kauniiden silmien takana, ja tarpeen vaatiessa suloinen takkutukka muuttuu nukesta tappajaksi.

Kaikenkaikkiaan upea rotu, minä en enään ikinä rotua vaihtaisi.

Toiskan muorilla on todella pitkä kokemus rodusta, ja paljon hyvin asiantuntevaa tietoa, joten toiska, saa korjata, jos puhun läpiä päähäni wink.gif
_^FloWeR^_
Ok.. Kiitos vaan kaikesta tiedosta ja mullahan on vielä vaikka kuinka pljon aikaa miettiä otankio vai en ota dandieta.. Miten mieli nyt muuttuu.. mutta koiran joka tapauksessa isona otan!! smile.gif Onko dandien turkissa muuten paljon hoitamista?
tweeety
Siis se riippuu siitä onko dandie kotikoira vai harrastetaanko näyttelyitä.
kotikoiralle riittää nyppiminen pari-kolme kertaa vuodessa, harjaaminen/kampaaminen viikottain ja peseminen tarpeen vaatiessa.

Näyttelyissä käyvä dandietä on nypittävä jatkuvasti, jotta turkki pysyy hyvännäköisenä. Mulla nyt juuri kuukausi sitten kaljuksi nypitty dandie, mutta kun karva kasvaa siitä, niin on tarkoitus "rullaamalla" pitää turkki kunnossa, eli säännöllisesti nyppimällä, noin viikon-parin välein nypitään siis pisimmät karvat pois, ja karkeaa karvaa kasvaa silloin useassa kerroksessa, joten koira on koko näyttelykauden hyvässä turkissa.
Kampaan tuon tytön parin päivän välein, mutta ei tarvitsisi ehkä niin usein jos emme rymyäisi metsässä keräämässä risuja ja takkuja.
Pesen Hertan n.3-4 viikon välein, ja öljyhoitoja teen parin kk välein.
Kotishampoona käytän linnashampoota, mutta näyttelyihin pestään shawsin tai ring5:sen karkeakarvaisen koiran shampoolla. Hoitoaineena KW, coat handler tai petsilkin korjaava hoitoaine.

Ja jos turkkia ei koskaan päästä pahaan takkuun, sitä ei myöskään ole vaikea selvittää.
Se pitää myös muistaa että dandie tosiaan on NYPITTÄVÄ rotu, eli siihen ei koneella kosketa. Saksilla siistitään koristekarvat.
Sundae
Todella ihastuttavalta koiralta tämä Hertta kuulostaa smile.gif Mulla valitettavasti on junnuilu loppumaisillaan, enää tämä loppuvuosi aikaa confused.gif
Missä päin lenkkeilet Hertan kanssa, kun en ole koskaan törmännyt teihin ohmy.gif
tweeety
No, me lenkkeillään joka puolella. Parhaiten meidät voi bongata keskustasta (siis hervannan) taikka metsäpoluilta ympäri hervantaa.

Kyllä me joskus voidaan treffata jos kiinnostaa tutustua rotuun.
Sundae
LAINAUS(tweeety @ 31.8. 2005, 20:42)
No, me lenkkeillään joka puolella. Parhaiten meidät voi bongata keskustasta (siis hervannan) taikka metsäpoluilta ympäri hervantaa.

Kyllä me joskus voidaan treffata jos kiinnostaa tutustua rotuun.

Se olis kiva juttu smile.gif Voitais vaikka lähteä joskus yhdessä lenkille, meillä on niin harvoin seuraa ulkoillessa nimittäin.
tweeety
Aika kauan kesti ennen kun tähän tajusin vastata, mutta siis joo, lenkkiseura kelpaa.
Me ollaan nyt jonkun verran kierretty tota suolijärven ympäri, sekä sit noita ihan koirapolkuja/metsäpolkuja etelähervannassa.
.Sini.
Minulla ei itsellä dandia ole tai ollutkaan, mutta Malisen Sannan kautta olen tähän ihanaan rotuun tutustunut wub.gif Todella ihania luonteeltaan, niin iloisia koiria smile.gif
Sannan kasvatteja olen päässyt esittämään, mainittakoon mm. vanhaherra Nemo wub.gif , niin ihana koira laugh.gif
Ihana rotu ! wub.gif
tweeety
Juu, Sannallahan on suomen kaikkien aikojen ainoa BIS1 voittanut dandie kaikkien rotujen näyttelyssä (Toiska korjaa jos olen väärässä) kotonaan, joka on Nunnu Talvitien kanssa yhteisomistuksessa.
Sannan kasvatit Toftir Beter Than Hope ja Toftir Piece Of Hope ovat myöskin onnistuneet hankkimaan mainetta, ja tekemään rotua tunnetuksi hienoilla näyttelysaavutuksillaan, etenkin tämä ensiksi mainittu.

Meillä kotona oleva dandie on kooltaan aivan toista sarjaa kuin esim nuo yllämainitut, Hertta on tälläistä kärpässarjaa wink.gif
Mutta ihan on oikean kokoinen narttu, lyhyehkö kylläkin.

Dandie on rotu joka jakaa suht rankasti mielipiteet, joko sitä ei voi vastustaa, tai sitten siitä ei voi oppia pitämään.
Meillä dandie on lähinnä elämäntapa, enkä kyllä kadu rotuvalintaani.
wenakko
Samaa mieltä, dandiet ovat vaan niin wub.gif Ensimmäinen dandie tuttavuuteni Jalo (Galbaras Fiery Wisper) on aivan ihana tapaus.

Tiina: Laita Hertasta kuvia!

Minä ja Jalo Tampereella
tweeety
Juu, Jalo-poika on mein Hertan isoisä wink.gif

Noooh, itseppähän pyysitte biggrin.gif stupid.gif

tweeety

wenakko
Voi että on Sulonen!! wub.gif

Ihana toi kuva, ku Hertalla on noi pampulat päässä smile.gif <3
Sundae
Hertta on kaunis wub.gif
tweeety
Hertta kiittää wink.gif
Nea^
Oih, dandiet wub.gif

Itse esitän näyttelyissä Nestori / Nessu -nimistä dandieta, seuraavan kerran Porvoon näyttelyissä. Nestori onkin todella herttainen ja sosiaalinen kaveri. Kehässäkin käyttäytyy hyvin, ellei heittäydy tuomarin eteen rapsyteltavaksi. Nestori onkin todella monta tuomaria nuollut märäksi tongue.gif whistling.gif
LaRa & Olli
LAINAUS(tweeety @ 8.11. 2005, 02:01)

huglove.gif
Noniin, ja ai että. Pääsipä Hertta yllättämään ja hurmasi tuolla katseellaan minut ainakin ihan täysin. Noi silmät, noi silmät!

Harmi vain etten itse ole päässyt tutustumaan ko. rotuun henkilökohtaisesti. Meille ei kyllä kävisi päinsä yhteen ihmiseen leimautuva koissu, kun meitä on tuon isännän kanssa yhteensä kaksi wink.gif Eikä oikein tilaa kahdelle koiralla, kun neliöitä on vähän knaftisti!
hannaliini
Minäkin kaverin kautta tutustunut dandeihin. Kesällä uudestaan dandileirille wub.gif
Chili
Nea^ tarkoitatko Zimyrs Morris Miniä? eli Nestoria?

http://www.danchesters.com
Nea^
Chili
Kyllä on Zimyrs Morris Mini kyseessä wink.gif (ettet vaan olisi Hanne biggrin.gif )
Olen tässä funtsinut että joku päivä itselleni tulee dandie. happy.gif (jos vaikka Hannelta joskus pennun hankkisin ^^)
romrude
Meille saapui viimeviikolla Dandie tänne Keminmaahan. Äiskä haki sen lentsikalla Helsingistä Winterway's kennelistä.
Rudolf on todella suloinen pakkaus, mutta kokeilee hampaitaan paljonkin käsiimme tongue.gif sleepy.gif
No,tässä parisen kuvaa:

http://vuodatus-static.web-effect.net/g/30827/772457.jpg

http://vuodatus-static.web-effect.net/g/30827/772453.jpg

http://vuodatus-static.web-effect.net/g/30827/772462.jpg

http://vuodatus-static.web-effect.net/g/30827/772464.jpg

http://i166.photobucket.com/albums/u117/jo...pg?t=1186044035
toiskan muori
LAINAUS(tweeety @ 22.8. 2005, 18:30) *
Dandie yleensäkin on aika riippuvainen omistajastaan, ja siitä on helppo tehdä eroahdistuskoira, joten yksinolon opettaminen on tärkeää.
Hertalla ei eroahdistusoireita ole, mutta on selkeästi yhden ihmisen koira, sille omistaja on kaikki kaikessa, ja muu maailma on aivan toissijainen asia.
Toiskan muorilla on todella pitkä kokemus rodusta, ja paljon hyvin asiantuntevaa tietoa, joten toiska, saa korjata, jos puhun läpiä päähäni wink.gif

Joo, kyllä dandie on yhden ihmisen koira. MUTTA, siitä hyvä, kun näin on. Ensimmäisen kerran kun meille tuli aikuinen ddt, vähän pelättiin, miten se kotiutuu. Mutta kun on yhden ihmisen koira, niin nappaa heti uudessakin paikassa sen oman ihmisen.

Kyllä tuo kuvaus oli ihan hyvä, eipä sitä korjailla tarvitse.
Kunhan todellakin ddt:n omistaja muistaa että se on terrieri. Sillä on todellinen terrieritempperamentti sen suurien silmien takana.
Tosin, kun pennusta uusi koira oppii laumaan ja lauma sen hyväksyy yleensä pentuna, niin näitä voi olla laumakin yhdessä, silloin kun itse on paikalla.
En tosin kovin montaa jättäisi yhdessä sitten ilman omistajia. Mutta kotona ollessa voi olla vaikka kuinka monta. Niinhän myös vanhoissa kuvissa näkyy, jos joskus satutte sellaisia löytämään. Salicia's kennelissä oli varmaan kymmeniä yhdessä, kun olivat kasvaneet aina siihen laumaan.
romrude
Jännä nähdä, keneen tuo meidän pentu kiintyy eniten rolleyes.gif
tweeety
Jeps, ja niinkuin tuossakin aiemmin kirjoitin, dandiellä on mielestäni ehdottomasti taipumusta eroahdistukseen mutta tämä on PÄÄPIIRTEISESTI opetusasia.

Ja niinkuin toiskan muori kertoo, komppaan täysillä, kovin montaa dändia en samaan tilaan jättäisi yksin, tosin tuo dandie harjakoiralaumassa on taas eriasia.

Toiska, minä kuulisin ENEMMÄN kuin mielelläni sinun kokemuksia noista vanhoista koirista!
Majsan, Mirkku jne.
Voisitko mitenkään? smile.gif Vaikka yksärillä?
tweeety
Onpas Romrudella nätti pentu, kai näemme näyttelyissä? wink.gif
romrude
Toivottavasti rolleyes.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.