Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Esikuvat
Puskaradio > Puskis > **OFF TOPIC**
Lydia
Olisi mukavaa kuulla millaisia esikuvia puskislaisilla on.
Miten te ylipäätään määrittelette mitä tarkoittaa esikuva ja miten se poikkeaa esim. idolista?
Pitääkö mielestänne ihmisillä olla esikuvia? Voiko siitä olla haittaa?
Kuinka paljon esikuvanne teihin vaikuttavat?

Todellakin sitten toivon pohdiskelua, ja kysymykset ovat vain suuntaa antavia, joten vapaasti vaan tuomaan julki kaikkea mitä sana esikuva mieleen tuo...
ZaiYa
Esikuvani elämässä on isäni. Isäni tekee vapaa ehtoityötä lasten ja nuorten hyväksi. Eikä vaadi itselleen ikinä mitään. On kaikikille mukava.

Koira harrastuksessa esikuvani on ehdottomasti Tanja Reimari, Möwens kennelistä. Hänen kasvatustapansa ja kriteerinsä on hienoa katsottavaa ja kuunneltavaa. Ilman häntä en aloittaisi edes kasvatustyötä oikeissa puitteissa. Hänen asiantuntemustaa arvostan todella paljon. Ja olenkin oppinut häneltä jo nyt erittäin paljon. Kiitos siis Tanjalle.
Lydia
Mulla on monia esikuvia mm. Jarkko Martikainen (lahjakas lyyrikko ja älykäs mies)
Mun mielestä esikuva voi olla ihminen, jota arvostaa (hänen ajatuksiaan tai taitojaan).
Idolit on sitten mun mielestä hiukan eri asia, joka kuuluu tiettyyn ikään.
Once
Hitsi kun en huomannut tätä keskustelua aiemmin. No, parempi myöhään kun ei milloinkaan.

Niin, idoli-juttu saattaa tietysti kuulua johonkin tiettyyn ikään, mutta entäs sitten kun esikuva on myös idoli? Minun tapauksessani en näe näiden kahden välillä mitään suurempaa rajaa.. Esikuvia minulla on monia, mutta tämä idoli-esikuva esikuva-idoli johon nyt viittaan on mies nimeltä Tuomas Holopainen (Nightwishin kosketinsoittaja+biisintekijä). Hän on todella älykäs ja viisas jne (listaa voi jatkaa) mutta ennen kaikkea ihailen hänen kykyään ilmaista tunteitaan musiikillisesti melodioissa ja varsinkin sanoituksissa. Tuomas on itsekin sanonut että jotkut sanoitukset menevät äärimmäisen henkilökohtaisuuksiin (mutta silti niitä kuulee singlebiiseinäkin).
Se on hienoa mielestäni että hän julkaisee henkilökohtaiset tunteensa levyllä eikä häpeä tunnustaa niitä. Menestys maailmallakaan ei ole noussut miehen päähän, mikä osoittaa jonkinlaista luonteenlujuutta.

Nyt taitaa riittää Tuomaksen ylistys (sitä voisin kyllä jatkaa) ja siirtyä aiheeseen: mitä esikuva oikeastaan on? Esikuva on mielestäni joku jota ihailee. Esikuvaa ihaillaan hänen saavutustensa, elämäntapansa tai jonkun muun asia perusteella. Esikuva ei välttämättä voi pitää roolimallina, mutta toisaalta miksikäs ei. Kuten jo sanoin, ainakin minun on vaikea erottaa esikuvaa ja idolia. Mikä sitten on idoli? (aihetta sivutakseni..) nii-in. Siihen en osaa vastata. Ovatko idolit vain julkisuden henkilöitä vai voiko idoli olla esim. oma äiti? Miten määritellään idoli? Ihan samalla tavalla voisi kysyä miten määritellään esikuva.

Minusta tuntuu että kaikilla ihmisillä on edes jonkinlainen esikuva, joko he tiedostivat sen tai eivät. Esikuvasta ei minun järkeni mukaan voi olla kamalasti haittaakaan, riippuu tosin miten pitkälle menee esikuvan ihailemisessa. Otetaan esimerkiksi joku joka pitää Antti Tuiskua esikuvanaan. Jos ihailee hra Tuiskua kotona tai satunnaisesti keikoilla, sitä voisin vielä pitää esikuvan ihailemisena. Mutta jos esikuvaa aletaan vainoamaan öin ja päivin ja kärkytään nimmareita yms backstagen ovella, niin siinä minun mielestäni ylittyy joku raja. Silloin mennään jo fanittamisen puolelle, pahimmassa tapauksessa fanitus voi johtaa pakkomielteisiin. Mitähän yritän tällä kaikella sanoa...? En enää itsekään tiedä.. ph34r.gif

Kuinka paljon esikuvani on minuun vaikuttanut? Kuten aiemmin sanoin, minulla on monia esikuvia. Äitini esimerkiksi. Hän on vaikuttanut minuun aika paljon. Hänen ansiostaan tiedän että elämän vaikeuksista voi selvitä ja hankalatkin asiat voi hoitaa puhumalla. Jos mennään toiseen ääripäähän, minun tapauksessani hra Holopaiseen, joudun ehkä vähän miettimään (en kauaa) miten hän on minuun vaikuttanut. Positiivisesti ainakin, ja olen hänen ansiostaan huomannut että maailama kaikkine kauheuksineen voi olla joiltain osin ihan ok paikka elää. En tunne (valitettavasti) Holopaista henkilökohtaisesti, mutta sanoituksista saattaa ymmärtää aika paljon mitä hänen päässään liikkuu, ainakin niistä jotka hän on selittänyt.

Toivottavasti joku saa tästä jotain irti, kello on paljon ja olen väsynyt kun tämän kirjoitin smile.gif
LonelyWolf
Minun esikuvani.. jaa-a.
Ei tule ketään mieleen.
Luulisin että itselläni on esikuvia moniakin, mutten osaa nimetä ketään tiettyä.
Vanhemmat tai sukulaiset ei kuulu joukkoon, eikä kukaan koulusta.
Joitain suuria henkilöitä saatan ihailla, mutten sanoisi esikuvaksi.
Muutama kaveri on tosin sellaisia, että niistä voisi mallia ottaakkin.

Esikuva tarkoitta minulle henkilöä, joka on sellainen/tehnyt jotain sellaista,
joka merkitsee itselle jotain erittäin merkityksellistä. Mikä taas aiheuttaa ihailua, mikä taas saattaa aiheuttaa samaistumista ko henkilöön/tämän tekemisiin..

itselle esikuva on lähinnä jotain mistä ottaa esimerkkiä. Ei ihailua.
-Milli-
Mulla ei varsinaisesti ole ketään esikuvaa, haluan olla omanlaiseni,en siis "jäljentele" ketään rolleyes.gif
Mutta yksi on,tavallaan. Yksi mun hyvä kaverini,erittäin fiksu,osaa käyttää järkeään hyvin,eikä rehentele tiedoillaan ollenkaan. Ennen pidin häntä "typeryksenä ja tylsänä" mutta kun hän väkisin tutustui minuun,ja sitä kautta minä häneen,niin hän on yksi maailman ihanimmista ihmisistä,osaa myös välittää aidosti smile.gif Ja vaikkei pidäkkään kaikista ihmisistä,tulee kaikkien kanssa silti toimeen,siitä minunkin pitäs ottaa mallia innocent.gif
~Piia
Musta esikuva on sellanen ihminen, johon haluaa samaistua esim. ajattelutavan ja yleisen toiminnan takia, ei jäljitellä häntä pilkuntarkasti. Esikuvana on sellanen ihminen, joka edustaa niitä elämänarvoja, mitä me pidetään hyvänä, mut ei osata ehkä ite noudattaa. Tai ei osata edes tiedostaa, että mitä oikeasti arvostetaan.

Mulla monet esikuvat löytyy, yllättäen wink.gif , urheilun maailmasta. Monet urheilijat edustaa sitä elämän- ja ajattelutapaa, mitä miäkin haluisin noudattaa. Yksi suuri esikuva on Janne Ahonen smile.gif Pidän hänen tyylistään suhtautua elämään ja urheiluun. Pari kylkiluuta murtunut, mutta ei haittaa wink.gif Pelkkä kipu ei tapa. Urheilun ulkopuolella fiksuja lausuntoja, ilmeisesti hyvä perheenisä. Jotenkin vain niin tasapainoinen ja upea ihminen, että haluaa imeä itseensä kaikki mahdolliset vaikutteet häneltä.
>tinja<
mun esikuvat löytyy suurimmaksi osaksi lähipiiristä, muutamaa ihmistä arvostan todella paljon koska heissä on jotain niin upeeta ettei normaaleissa ihmisissä ole smile.gif näin se lyhyesti
CURLY
esikuvani ? Hmh. tuon rumpujen paukuttelun innoittajana kyllä on Eric Singer! mahtava rumpali ! Kitaraakin soittelen ja en ole oikein varma tsätä.. että sanoisinko Paul Stabley vai Ace Frehley ? Ace soittaa niin mahtavia sooloja, mutta elämän tavoiltaan silloin joskus 80 luvulla, ei niistä kannattanut esimerkkiä ottaa biggrin.gif Paul taas.. äijä on niin kunkku ! Välillä heiluu molemmat kädet pään päällä ja silti tanakka saundi kokoajan..
mutturuttu
Esikuvani on erittäin hyvä 60-vuotias ystäväni Liisa, hän on tehnyt koko elämänsä työtä nuorten parissa, tulee toimeen ihmisten kanssa, on viisas ja nähnyt ja kokenut paljon. Saan häneltä erittäin hyviä neuvoja ja tukea monissa asioissa smile.gif
Paimenkoirat
Muutama koira-ihminen on hyvä esikuva. Jopa vanhempani sanoivat yhdestä tutustani, että ota hänestä mallia... smile.gif
Flavia
Esikuvan ja idolin mun mielestä erottaa se, että esikuva on sellainen jollainen itse haluaisi jonain päivänä olla, mutta idoli taas sellainen jota ihailee ja arvostaa, mutta ei kuitenkaan itse haluaisi olla sellainen.

Mun esikuva.. tähän on vaikee vastata.. Ehkä jossain määrin omat vanhemmat, isässä se, miten hän omistautuu tietyille asioille yksi suurimmista on metsästys (no joo, ei kuullosta mitenkään ihailtavan arvoiselta), jos vuodessa on 365 päivää, hän käyttää niistä metsästykseen tai riistan ruokintpaikkojen tekemiseen/ruokkimiseen vähintään 360 päivää. Äidissä taas se miten hän ajattelee muita ennen kuin itseään, ei väliä miten itsellä menee kunhan muilla asiat on hyvin.

Koiramaailmassa arvostan erituisesti Tarja Hovilaa, hänen kasvatustyönsä on mielestäni ihailtavaa.
-Maija-
LAINAUS(>tinja< @ 16.8. 2005, 21:33) *
mun esikuvat löytyy suurimmaksi osaksi lähipiiristä, muutamaa ihmistä arvostan todella paljon koska heissä on jotain niin upeeta ettei normaaleissa ihmisissä ole smile.gif näin se lyhyesti

Näin blush.gif
hoplaa
Parasta mahdollista elämisen mallia näyttää naapurin rouva, joka on kahdeksankympin korvissa mutte tekee miljoonasti enemmän kuin kymmeniä vuosia nuoremmat sisarensa. Hänen mottonsa on "päivässä vähän,viikossa paljon" pätee lähes kaikkeen. Voi kun kaikki ihmiset olisivat kuten hän! Ikinä hän ei tuomitse ketään,ei syrji ketään,tulee kaikkien kanssa juttuun ja käy meidän kolmekymppisten luona kylässä.
Olen itse ollut potilaana koko syksyn ja harmitellut kun en pääse marjaan ja sieneen, niin mitä tekee naapuri? Lähti metsään ja tuli takaisin täydet marja- ja sienisangot käsissään,toi ne meille kun en itse päässyt marjastamaan... ph34r.gif Minua vähän nolotti ottaa ne vastaan, tai sanotaanko että ei ihan niin vähääkään. Olen sentään kymmeniä vuosia nuorempi ja parempijalkaisempi.

Mikseivät kaikki ole niinkuin naapurin Eeva? Parhaani teen että joskus pystyn edes neljännekseen siitä mihin hän pystyy.
-p1njja
Musiikillisesti Alexi Laiho, Janne Wirman, Antti Hyyrynen ja Kai-Pekka Kangasmäki
Alexi Laiho: Children of Bodomin laulaja-kitaristi, aivan mahtava soittotaito, sanoitukset ovat tietyllä tavalla koskettavia, mutta myös joskus liian yksitoikkoisia
Janne Wirman: Children of Bodomissa hänkin, kosketinsoittajana... Ihailen Jannen soittotapaa ja haluaisin joskus oppia yhtä hyväksi kiipparisoittajaksi, kuin hänkin.
Antti Hyyrynen: Stam1nan laulaja-kitaristi. Sanoitukset käsittelevät maailmaa ja jäävät mietityttämään. Jonkun biisin sanoja saattaa tutkiskella vuosia, joka kerta saaden eri kuvan sanoituksista ; ))
Kai-Pekka Kangasmäki: Soittotaidollisesti ei välttämättä esikuva, mutta energisyys ja ihminen itse on jotain aivan mahtavaa : ))

Koirissa: Äitini = Kasvattanut Tanskandoggeja, Vanhaenglanninlammaskoiria jne.
Siskoni = Doggi-ihminen hänkin. + mahtava piirustustaito : )
Nomy's
Tia Nyberg on vrm semmone ssikuva... Saavuttanu varmasti kaiken mitä voi junnu uraltaa toivoa ja silti on kaikille kiva ja iloinen biggrin.gif
pikopiko
Esikuvani on kadunmies jonka huomaan laittamassa rahaa punaisenristin laatikkoon.

Idoli = populäärikulttuurin malliin sopiva ihminen, ihailee tämän ulkonäköä tai toimintaa

Esikuva = ihminen, joka tekee omien moraaliarvojen mukaisesti ja jota arvostaa.

Mielestäni näin wink.gif Esikuvat ovat hyödyllisiä jokaiselle niin kauan kun ne ovat positiivisia asioita edustavia. Voi olla haittaa jos esikuva edustaa jotain negatiivista tai pahaa, ja henkilö haluaa itsekkin käyttäytyä tällä tavoin. Voi myös olla että joku positiivinen esikuva saattaa aiheuttaa ahdistusta häntä ihailevalle ihmiselle, jos kyseinen ihailija ei tunne olevansa vaikkapa yhtä hyvä tms.

Vaikuttavat sen verran että tykkään laittaa PR poksiin rahaa kun sellaisen näen.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.