Kuinka ohjaatte a-estettä rakastavan koiran a-esteen alla olevaan putkeen kun putkeen suu samassa linjassa a-esteen kanssa? Kaipaisin hyviä vinkkejä! Kiitos!
Itse olen tuollaisessa tilanteessa yrittänyt itse rynnätä aan eteen, ja tukkia näin koiran tien. Jos en ehdi, käännän koko kehollani itseäni putkeen päin ja samalla kehuen putkeen putkeen kehoitusta. Ainiin, ja ohjaan vastakkaisella kädellä, jolloin se on koiralle selkeämpää.
Vaikea selittää, kun ei tiedä miten muu rata menisi. On eri asia tulla kontaktilta tähän tilanteeseen, kuin hyppy suoralta (ainakin minusta). Hyppy suorat me mennään täysiä, mutta kontakti esteellä hieman hidastetaan kontaktille.
Terv. Myös A hullu koira
Opeta koira lukemaan kroppaasi; Käsi ylös A:lle ja käsi alas putkeen. Käskytä selkeästi ja ohjaa kehollasi muutoinkin putkea kohti. Oio kulma putkelle. Pidä käskyt aivan erilaisina.
LonelyWolf
9.8. 2005, 14:41
tarkka ohjaus ja mielummin ihan esteelle asti kuljetus kuin mikään lähettäminen.
siinä se tulikin. Itse rakastan tätä yhdistelmää! se on haasteellinen ohjata ja helppo kun sen osaa.
Mutta jos koira lukitsee esteen jo kauempaa, ei siinä vaiheessa enää auta koiran kuljettaminen. Sama ongelma ilmenee, mikäli koiraa ohjataan jostain muualta kuin vierestä

Tämä taas osoittaa, että jokaisen koiran kanssa ohjaaminen on erilaista ja itselleen "oikea" tapa löytyy vain kokeilemalla.
minä vihaan kyseistä este yhdistelmää

Riippuu ainakin meillä tosi paljon lähestymis kulmasta että miten ohjaan. En ole oikein ohjaamiseen kiinnittänyt huomiota kun yritän aina vain saada sen menemään oikein
Pötkylä_
12.8. 2005, 22:45
Minusta tuntuu, ettei minun tarvitsisi ohjata mitään.

Huudan vain "putki", ja sinne se menee. Tai sitten koira lukee niin hyvin. Edes puomille ei mölleissä pyrkinyt, kun ensin mentiin putki ja sitten puomi. Ja puomi on sen ehdoton suosikki A-esteen kanssa.
Velmunen
13.8. 2005, 19:17
Tuottanut meille ongelmia melko paljon, mutta aluksi muistaakseni tehtiin niin että kun putkeen piti mennä, ei A:lle, niin huusin "PUTKI" ja heitin pallon putkeen, koira juoksee perässä ;D
Missään nimessä ei saa vilkaistakaan A:ta. Sanotaan, että "Koira menee sinne minne oma nenä näyttää" ja se on kyllä aivan totta.
Teen yleensä A :n jalkeen valssin taikka leikkauksen jolla saan koiran ohjattua hyvin. jossain tapauksissa kierrän päässä pitkän lenkin jollini koira irtaustuu ja menee putkeen. On sitä A : le jääty kököttämäänkin.
Joskus tuottaa ongelmia meille (harvemmin), mutta ihan kiva esteyhdistelmä!:) Nopeamman koirani, länderin, kanssa teen edellises esteen (esim. hypyn) jälkeen vastakäännön ja haltuunoton, ennen kuin lähetän putkeen. Riippuu kulmasta, koiran juoksulinjasta ja edellisestä esteistä kuinka "raju" vastakääntöni on. Mutta näin yleensä. Joo, ja toi Annan juttu, käsi ylös aalle ja alas putkeen.
jööttifani
20.8. 2005, 12:24
Jos putki on ennen A:n ylösmenoa vien koiran sinne siten, että pyrin ohjaamaan koiran putkeen niin, että itse olen A:n ylösmenon puolella ja voin työntää koiraa pois päin A:sta. Jos taas se on A:n ylösmenon toisella puolella ohjaan koiran siten että se on mun ulkopuolella ja mä olen lähimpänä A:ta ja taas työnnän pois.
Toinen tapa on sitten että vedän koiraa poispäin kummaltakin esteeltä ja vasta aivan lähellä putken suuta annan käskyn ja ohjaan sen putkeen. Ohjaan alkuun siis niin kuin menisimme kummankin ohi. Mut mun koira ei etsi esteitä. Et kaikki riippuu siitä miten koira imee millekin esteelle...
Itse "huutaisin", no toistaisin koiralle edellisen esteen jälkeen: Putki, putkii. Ja yrittäisin estää A:lle menon. Jaa kyllä kai koira nyt sentään erottaa (jos on esteiden nimet oppinut, A:n ja Putken nimet?

Kiistelty asia nimen omaan. Meidän koiruus on kyllä erottanut nää jotenkuten. Esim. lenkillä kun sille sanoo (sen ollessa irti) odota vähän aikaa (koira siis on eessä ja sille sanoo tuon se pysähtyy ja kun ollaan lähempänä lähtee taas kävelemään).
"Aa" on meillä A:n nimi.
"Putkeen" on meillä Putken nimi.
Yritä olla sellaisella puolella, että koira huomaa, että putkeen meno on helpompaa kuin A:lle.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms.
klikkaa tässä!.