BH-koe on palveluskoiraihmisten keskuudessa lähinnä pakollinen paha eli sille ei anneta arvoa eikä arvostusta. Se vaan on joku juttu, joka pitää suorittaa.
PK-puolella haetaan viettivoimaista, energistä, keskittynyttä (=häntä ei heilu - jos häntä heiluu koira ei keskity) ja intensiivistä suoritusta. Koira ei saa seuratessa painaa, eikä se saa poikittaa, eikä se saa edistää. PK:ssa ihannoidaan suoritusta, josta huokuu voima ja vankkumaton tahto ja halu tehdä.
TOKO taas haluaa ymmärtääkseni enemmän sellaista kivakiva-seuraamista ja tekemistä, että häntä huiskuu ja koira töpöttää keijumaisin askelin.
Esim. mulla kumpikaan koira ei saisi läheskään täysiä pisteitä TOKOssa, kun taas PK-puolella saattaisi tulla ihan hyvät pisteet.
BH-kokeeseen saa osallistua minkä rotuinen koira tahansa.
PK-kokeisiin saavat osallistua vain ne rodut, joilla on PK-koeoikeudet.
Pelastuskoirakokeisiin saavat osallistua myös sekarotuiset, mutta BH-koe pitää ilmeisesti suorittaa myös tälle puolelle.
Mitä MEJÄän tulee niin olen sitä mieltä, että sen avaaminen kaikille roduille vapaaksi olisi todella syvältä. MEJÄ-kokeita järjestetään nytkin todella vähän ja paikkojen saaminen kokeisiin on hankalaa hommaa.
EDIT: Nämä siis minun ajatuksiani/mielipiteitäni asiaan.