Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Tokokuvia
Puskaradio > Keskustelua metsästyksestä sambaan! > TOKO
Sivuja: 1, 2, 3
Assi
Mulla on aika paljonkin koneella, mutta ne on turhan isoja, ja laiska kun olen en jaksa niitä pienentääkään.. Mutta yks kuva oli palvelimella, joten se tässä.

Perusasento
Liewec
LAINAUS(Kituli @ 16.9. 2005, 18:46)
Hyviä kuvia ja nättiä kontaktia kaikilla.
Minäkin voisin joku päivätä lisätä niitä omia ja koiran kuvia... shifty.gif

Samaa mieltä, tosin alkoi mietityttämään, pitääkö katsekontakti jos omistajt eivät katso koiraansa? Tokosta en ole varma, mutta pk-puolella ainakin lähtee pisteitä koska voidaan ajatella että paineistat koiraasi (tai näin joku mulle selitti).

Ja onhan se toki nätimmän näköistä, koiran tuijottelu on vähän kökön näköistä ja mielestäni se pilaa hyvänkin tokokuvan. Itsekin syyllistyn tuohon ja kovasti nyt koitan päästä tavastani eroon. Olisi vain niin kiva katsoa sitä koiraa, mutta..

Tämä vain vinkiksi teille, osan tokokuvasta oli ohjaaja jäänyt ikävästi piiloon ph34r.gif
Kituli
LAINAUS(crim @ 31.1. 2006, 15:44)
Samaa mieltä, tosin alkoi mietityttämään, pitääkö katsekontakti jos omistajt eivät katso koiraansa? Tokosta en ole varma, mutta pk-puolella ainakin lähtee pisteitä koska voidaan ajatella että paineistat koiraasi (tai näin joku mulle selitti).

Ja onhan se toki nätimmän näköistä, koiran tuijottelu on vähän kökön näköistä ja mielestäni se pilaa hyvänkin tokokuvan. Itsekin syyllistyn tuohon ja kovasti nyt koitan päästä tavastani eroon. Olisi vain niin kiva katsoa sitä koiraa, mutta..

Itseni mielestä tuo oma tuijottelu pilaa koko tokokuvan. Koiran on tarkoitus pitää iloista kontaktia omistajaan, ei ihmisen. Lemmikkipalstoilla oli muuten juttelua jonkun aikaa sitten tästä. Joku oli huomauttanut että jomman kummanhan sitä kontaktia pitää pitää (vitsinä), mutta meillä ainakin tuo seuraamisen opettelu on aloitettu pysyvällä katse kontaktilla, sitten vasta siirretty koira vasempaan reiteen kiinni ja niin edes päin.

Itsekkin olen syyllistynyt tähän koiraan katsomiseen, jolloin olen täydellisesti pilannut monta seuraamisen variaatiota koska koira on alkanut kulkemaan etupää kaukana koska oma katseeni painaa pois päin. Nyt on sitten videoitu omaa liikkumista ja tuloksetkin näkyy ihan muutaman kerran jälkeen. Hanna opon vinkki - pyöritelkää olkapäitänne seurauttassa! Se muuten oikeasti auttaa.

Ja minulle on myös sanottu että tokossa pisteitä karsisee (varsinkin ylimmissä tasoissa) jos koko pätkän koiraa katsoo silmiin, pitää siis itse kontaktia. Tästä ei kuulemma yleensä sakoteta varsinkaan ALO:ssa.

Antakaa hyvät ihmiset anteeksi tylsä ja epämääräinen kirjoitus, takanani on meinaa taas 8 tunnin karsea koulupäivä kielineen kaikkineen.
Omppo
Minulle taisi joku tuomari joskus mainita, että jos nostat omaa päätäsi ihan pikkuisen ylemmäs sieltä koirasta, niin paljon parempi. Tykkään itse pitää koiraan kontaktia, tosin enemmänkin sen vuoksi, että haluan nähdä, kuinka koira työskentelee. Nella rakastaa tuijottelua ja kontaktin ottamista ja työskentelee erittäin iloisesti, haluanhan minä nähdä, kuinka homma etenee!

Kuitenkin ylempien luokkien ohjaajia katsoessa suurin osa ei pidä kiinteää kontaktia koiraansa, osa pitää jatkuvaa, osa ei ollenkaan. Ota näistä nyt selvää, mutta käsittääkseni koiraa ei tulisi ainakaan ihan selkä kumarassa tuijottaa. Totta kai välillä saa katsoa ja varmistaa koiran työskentelyä ilman, että tuijottaa orjallisesti eteensä vilkaisemattakaan koiraan. Tämä on jo koirallekin erittäin epämiellyttävää, sillä moni kokee näin suljetuksi itse toiminnasta ja laumanjohtajasta, siis tässä tapauksessa ohjaajasta.

Kyl kaikesta saa aikaan ongelman, kun riittävästi rupeaa miettimään cool.gif
Liewec
Itsekin haluan juuri nähdä miten se koira työskentelee, mutta sen tehtävän olen sitten antanut kavereille. He tietävät millaista Vilman toko on parhaimmillaan ja huomauttavat jos sen kontakti haahuilee seuraamisessa jne. Tällä tavalla pääsen itse korjaamaan Vilman ja se oppii että vaikka en sitä katso, sen on katsottava.

Onhan se paljon kauniimpaa kun koira seuraa eikä omistaja tuijota sitä ja mielestäni on hyvä että siitä mainitaan jo alokaluokassa, vaikka ei pisteitä pois otettaisikaan. Avoimessa ja sitä ylemmissä sitten voi niitä pisteitäkin napsia.

LAINAUS
Tämä on jo koirallekin erittäin epämiellyttävää, sillä moni kokee näin suljetuksi itse toiminnasta ja laumanjohtajasta, siis tässä tapauksessa ohjaajasta.

En ihan allekirjoittaisi, sillä jos koira opetetaan tähän niin en usko että se kokee itseään torjutuksi. Itse pyrin siihen että katson koiraa ainoastaan liikkeen alussa kun liike ei varsinaisesti ole alkanut ja lopussa kun tuomari sanoo 'kiitos' tms.

Ja koiraan katsoessa kävelee helposti vinoon, sen huomasin eräässä tokokisassa, jossa tuomari sitten sakotti tästä vinoon kävelystä, huomauttaen samalla koiran tujottamisesta.

Mutta siis, koiranhan siinä sitä kontaktia pitää hakea, ja usko tai älä, mutta se näkee sinut vaikket itse näkisikään smile.gif
Hiipivä Siiseli
LAINAUS(crim @ 1.2. 2006, 19:10)
Ja koiraan katsoessa kävelee helposti vinoon, sen huomasin eräässä tokokisassa, jossa tuomari sitten sakotti tästä vinoon kävelystä, huomauttaen samalla koiran tujottamisesta.

Mutta siis, koiranhan siinä sitä kontaktia pitää hakea, ja usko tai älä, mutta se näkee sinut vaikket itse näkisikään smile.gif

Tämä on ihan totta. Itse teen sitä, harkoissa tosin, kisoissa en ikinä uskalla katsoa koiraa ettei pisteitä tipu. Ja oma koirani pysyy paremmin mukana seuraamisessa kun sitä ei tuijota koko ajan, onhan se varmaan painostavaa jos silmä tarkkana kyttään missä se koira kävelee. Kun käännän katseeni pois, se seuraa paljon paremmin enkä itse kävele vinoon smile.gif
Ylemmissä (voi, evl) luokissa siitä varmasti jo sakotetaan, alokkaasta tuskin vielä.
Vinke
Mino tokoilee. Nipotan oikeaa paikkaa noissa kuvissa (Mino kävi liian kuumana -> edisti), yleensä en katso koiraa ollenkaan. rolleyes.gif
Seuraa 1
Seuraa 2
Seuraa 3
Seuraa 4
Seuraa 5
Seuraa 6

Kuje tokoilee. Opetusasteella seuraaminen, siis palkkaa tulee kehua ja katseena usein.
Seuraa 1
Seuraa 2
Seuraa 3
Sivulla kontaktin ottoa Ja kehua tulee...
_berni_
hyviä kuvia viuhti thumbup.gif
Kituli
Jaa tuosta vinoon kävelemisestä sen verran (juteltiin tästä Hanna-opon kanssa), en nyt muista oliko se Hanna, vai Hannan tuttu joka oli katsonut koiraansa ja kävellut sen takia vinoon ---> Oli mennyt kehänauhojen läpi biggrin.gif

Katsojat olivat kuulemma saaneet naurut wink.gif
-Mia-
Tässä kuvia Sessen sisätokoilusta, ei siis mitään hyvälaatuisia. Toivottavasti ei haittaa vaikka laitan kuvina enkä linkkeinä blush.gif .

Peruasento.

Maassa sivulla (ja mun vaatetuksesta ei välitetä... lookaround.gif )

Seisoen sivulla.

Seuraaminen.

Ja välillä leikitään pinseriä...
tahvo
olis kiva jos meijänkin koira tottelis noin lookaround.gif
*Bamu*
Todella upeita kuvia kaikilla thumbup.gif
Triad

Iitun kanssa kontaktii tongue.gif
wenakko
Luoksetulo

Perusasento

muoks.// järkyttävän kokoisia! ohmy.gif muokkaan heti ku ehdin.

muoks.2// Nyt pitäisi olla katseltavan kokoisia cool.gif
onnicoton
Tässä meistäkin vähän uusia tokokuvia.

Seuraamista
Perusasento
Luoksetulo
Sivulla maahanmeno
Seuraamista jälleen
Ja perusasento
lhasa apso
LAINAUS((-pessi-) @ 25.2. 2006, 12:16)

Iitun kanssa kontaktii tongue.gif

voiku on suloinen wub.gif
tosi hyvä kontakti kaikilla...voiku mun vanessaki osas rolleyes.gif whistling.gif
Pia
Muutama huonosti onnistunut kuva maneesista, meidän ekoista kisoista. biggrin.gif

Seuraaminen vapaana

Sama kytettynä

Seiso
jadessk
Mulla ei nyt tähän hätään ole muita kuin tää sisätokoilun perusasento..

x
rixa
Teillä oli täällä niin kivoja kuvia, että jopa rekisteröidyin ja ajattelin itsekin muutaman kuvasen laittaa.

Tuosta katsekontaktista kuitenkin on turistava hieman wink.gif PK-puolella tosiaan ei kokeessa koiraa tuijotella vaan se oma katse suunntaan etiäpäin ja koira tillittää mahdollisimman intensiivisesti ohjaajaansa.
TOKO-puolesta en sitten tiedäkään mitään, ainakaan vielä wink.gif

Itse arvostan sitä, että koiran kontakti ei missään vaiheessa petä, eikä käännöksissä, ei pysähdyksissä, ei liikkeelle lähdöissä, ei missään. Treeneissä tulee itse koiraa tuijotettua, kun yksin treenaa, jotta näkee, että se koira suorittaa osuutensa halutulla tavalla.

Ensin Nala-kamaa.

"Seuraa"

"Sivu"

"Seuraa"

"Maahan" (=paikka)

Ja sitten Hukasta.

"Tänne"

[img]http://img.photobucket.com/albums/v694/rixa/hukka/seuraa11.jpg[/img]
"Seuraa"

[img]http://img.photobucket.com/albums/v694/rixa/hukka/maahan.jpg[/img]
"Maahan" (=paikka) *vielä mä sille lonkkamakuut näytän sly.gif

Hukasta loput onkin sitten vain sitä seuraamista tai PK-liikkeitä.
Hannaa
Aiva ihania!! wub.gif Niin super suloisia ja tottelevaisia.. wink.gif
Pia: Ihana koira sinulla happy.gif wub.gif ja muilla myös.. laugh.gif
Rise
Aurasta pari melko tuoretta. Juoksuisena hommissa kaverin kanssa. Vähän piti verisiä pöksyjä leikellä kuvista pois...

zseverus
Whoa. Todella upeita kuvia. Koiran kuvaaminen on on kyllä taitolaji, jos mielii mahti-otoksia saada.

Ja btw, Pia, vähänkö pelästyin, kun huomasin, että sinulla on täsmälleen samanlaiset housut ja takki (takista en ihan varma, mutta hyvin samantapainen kuitenkin) kuin minulla ja kappas vaan, miekin olen oikealta nimeltäni Pia. o_o
Hiusten väritkään kovis kuas toisistaan mene. Luojan lykky ettei mulla sentään oo dallua. Muuten olisin kangistunut blink.gif
-iina-
Tosi upeita kuvia ja näkee että koirat kyllä osaa liikkeet... Kumpa omatkin koirat osais noin hyvin blush.gif
arado
Alo luokan liikkeitä, mitä tässä sivulla on.
arado
kileppal: Erittäin kaunista ja upea koira wub.gif
arado
Pia: Ekaksi kisaksi hienosti menee biggrin.gif
Omppo
LAINAUS(arado @ 27.4. 2006, 21:06)

Kyllähän perusasennot, luoksetulot, pysäytykset ja seuraamiset kuuluu jossain määrin kaikkiin luokkiin, eli kuvissa on monen tasoisia koiria.
rixa
LAINAUS(arado @ 27.4. 2006, 20:06)

No meillä ainakin on ihan PK-puolen ja BH:n liikkeitä näiden tyyliin. Tokolla ja PK:lla on vaatimuksiltaan/ihanne suoritukseltaan todella iso ero, vaikka liikkeissä onkin paljon samoja liikkeitä.

Edit:

Seuraaminen, pysähdykset, sivulle tulo, sivulla oleminen, nopeuden vaihdokset, kaikki käännökset kuuluvat jokaiseen luokkaan niin PK kuin TOKO puolellakin.
Liewec
LAINAUS(rixa @ 28.4. 2006, 17:04)
Tokolla ja PK:lla on vaatimuksiltaan/ihanne suoritukseltaan todella iso ero, vaikka liikkeissä onkin paljon samoja liikkeitä.

Siis eikös Pk-puolella arovsteta sitä innokkuutta ja sen sellasita vähän enemmän kuin täydellistä pilkunviilausta? Olenko oikeassa?
Omppo
^ Mitä PK-ihmisten kanssa olen ollut puheissa, niin kyllä, pilkunviilaus on paljon tärkeämpää. Osa tuomareista on kuulemma niin tiukkoja, että liian innokas koira vähentää pisteitä.

Samaa olen huomannut joidenkin koirien kohdalla seuraamisliikkeessä, siis PK:n ja TOKO:n eroa: PK:ssa koiran kun pitäisi olla ihan kiinni jalassa, niin kun tokossa pitäisi olla hieman kauempana. Muistan vieläkin elävästi oman järkytykseni, kun 2004 joukkue-SM-kisoissa eräs mielestäni upeasti seurannut mudi sai seuraamisesta kutosen: Tuomari ilmoitti, että kulkee liian lähellä ja koskee näin jalkaan.

Hoh hoijaa, nämä lajit eivät kyllä juuri tue toisiaan...
arado
LAINAUS(Omppo @ 28.4. 2006, 14:02)
Kyllähän perusasennot, luoksetulot, pysäytykset ja seuraamiset kuuluu jossain määrin kaikkiin luokkiin, eli kuvissa on monen tasoisia koiria.

tarkoitin tuota sivua, en koko aihetta wink.gif

Perusliikkeet ovat tärkeitä ja niitä on muissakin tietenkin.
Olenko muka niin väittänyt?
Liewec
LAINAUS(Omppo @ 29.4. 2006, 19:15)
Hoh hoijaa, nämä lajit eivät kyllä juuri tue toisiaan...

Joo, eivät näköjään. Me kyllä pyörimme loppuun asti molempien lajien ympärillä ja minulle on lähinnä tärkeää, että pidän itse koirani suoritusta hyvänä (tuuliin jos menee tuollaiseen mudi-tyylin pistevähennykseen). Tietenkin ihan molemmilla tyyleilla koulutetun koiran pitäisi saada molemmista lajeista ihan kelpo pisteet tottelevaisuudesta joten ei kai voida täysin sanoa että "Tää on palveluskoira nin ei tää tokossa pärjää" tai päinvastoin..
Mintti
LAINAUS(Omppo @ 29.4. 2006, 17:15)
Samaa olen huomannut joidenkin koirien kohdalla seuraamisliikkeessä, siis PK:n ja TOKO:n eroa: PK:ssa koiran kun pitäisi olla ihan kiinni jalassa, niin kun tokossa pitäisi olla hieman kauempana. Muistan vieläkin elävästi oman järkytykseni, kun 2004 joukkue-SM-kisoissa eräs mielestäni upeasti seurannut mudi sai seuraamisesta kutosen: Tuomari ilmoitti, että kulkee liian lähellä ja koskee näin jalkaan.

Noh, enpä nyt sanoisi. Minulla on sheltti, joka tosiaan seuraa aika lähellä. Kaikki sanoivat minulle, että ah, tuossapa olisi hyvää pk-seuraamista. Mutta kappas, BH-kokeessa sitten tuomari antoikin seuraamisesta vain arvosanan hyvä, koska koira kuulemma seuraa liian tiiviisti. Samoin myös tokokisoissa on vähennetty liian tiiviistä seuraamisesta, ja myös liiasta innokkuudesta. Omasta mielestäni se ei ole häirinnyt suoritusta, mutta... Ja pointti oli siis siinä, että ehkä siellä pk-puolellakaan ei sitten kuitenkaan arvosteta ihan tiivistä seuraamista (?).

Sitten niihin kuviin.
Seuraavat kuvat ovat Kuopion toko-SM:stä (kuvat Mari Luhtaniemi).
Biitti seuraa
Lähdössä hyppäämään
Sivulle tulossa
Seuraa
Kaukkarit: istu
Kaukkarit: maahan

Ja sivuiltamme löytyy juuri tuolta sivulta pari videopätkää tokotreeneistämme.
arado
^ Söpö wub.gif
Omppo
LAINAUS(arado @ 29.4. 2006, 20:17)
tarkoitin tuota sivua, en koko aihetta wink.gif

Perusliikkeet ovat tärkeitä ja niitä on muissakin tietenkin.
Olenko muka niin väittänyt?

Kaikki vastaukset menevät suoraan viestiketjun loppuun, eivät sivun loppuun, joten kukaan kommentoijista tuskin tiesi, minkä sivun kuvia tarkoitit.

Tuolla PK vs. TOKO -vertauksellani todellakin tarkoitin sitä, että nimenomaan tokossa sitä liian tiivistä seuraamista tulisi välttää, kun PK-puolella sitä taas haetaan. Huonoa tuuria tosin, jos käy, kuten sillä mielestäni erittäin innokkaalla mudilla.

Mitä BH:n yhdistämistä palveluskoirajuttuihin tulee, niin mielestäni BH-koe vieraantuu koko ajan enemmän ja enemmän PK-puolesta sinänsä, että kun oikeudet on kaikilla ja säännöt on samat kaikilla, niin aika paljonhan tuo on sitä, että koiran ei tarvitse mitään tietää PK-jutuista, kunhan oikeastaan osaa seurata ja pysyä paikoillaan.

Itse koitan napata kameran mukaan ensi keskiviikon treeneihin. Sitten olis luvassa kuvia TamSKilaiseen malliin, ainakin Katrin (crim) kanssa treenataan samassa porukassa.
arado
Laitoin sivulle jota tarkoitin wink.gif
Omppo
LAINAUS(arado @ 30.4. 2006, 20:54)
Laitoin sivulle jota tarkoitin wink.gif

Vastasinkin jo viestiisi yksityisellä, mutta tosiaan, kaikki viestit menevät - huolimatta siitä, miltä sivulta niihin vastaa, suoraan ketjun loppuun eikä niihin jää tunnistetta, miltä sivulta viestit ovat tulleet.

Mutta en viitsi julkisesti pilata vapputunnelmaa, jos nyt niin on ollakseen.

smile.gif smile.gif

Ja tämä nyt menee jo ulos tokokuvista, siis omalta osaltani saa jäädä tämä keskustelu tähän.
Susu
Minäkin pistän muutaman kuvan kehiin, kuvat ovat ehkä hieman huonolaatuisia. huh.gif

Peruasento

"Seuraa."

Liikkeestä seisominen

Ja kyllä, minä liikun tuossa seuraamiskuvassa kanssa, vaikka näyttääkin siltä, että en.
<Iida>
LAINAUS(Omppo @ 30.4. 2006, 20:39)
Mitä BH:n yhdistämistä palveluskoirajuttuihin tulee, niin mielestäni BH-koe vieraantuu koko ajan enemmän ja enemmän PK-puolesta sinänsä, että kun oikeudet on kaikilla ja säännöt on samat kaikilla, niin aika paljonhan tuo on sitä, että koiran ei tarvitse mitään tietää PK-jutuista, kunhan oikeastaan osaa seurata ja pysyä paikoillaan.

Totta. Tavallaan vähän ihmettelen, miksi BH-koe ylipäätään on avoin kaikille roduille, koska muut kuin palveluskoirat eivät mielestäni hyödy kokeesta muuten kuin saamalla yhden tittelin koiran nimen eteen. Palveluskoirien on kuitenkin läpäistävä BH ennen kuin pääsevät osallistumaan mihinkään muihin pk-kokeisiin.

Toki BH mittaa koirien yhteiskuntakelpoisuutta muillakin kuin PK-roduilla, mutta eikö sitä varten voisi sitten kehittää jotain muuta juttua...
Omppo
^ Toisaata, osiin PK-lajeihin pääsee käsittääkseni mukaan myös ei-pk-rotu, jos läpäisee BH-kokeen.

Ota näistä nyt selvää. Toisaalta, onhan tuo BH-koe kuitenkin mittari koiran käyttäytymisestä. Ihan mielelläni kyllä Nellan kanssa sen suoritan, vaikkemme tuskin tule missään PK-juttuihin viittaavassa toiminnassa pyörimään.

smile.gif

Tämä on vähän sama juttu kuin mejä-kokeiden osallistumisoikeuden salliminen kaikille. Oikeudet omasta takaa omaavana vastustan, mutta ne, joilla oikeuksia ei ole, haluaisivat ne, vaikka rodulla ei metsästystaustaa ole. Uskon, että BH-kokeiden kohdalla tilanne on hyvinkin samanlainen PK-ihmisten näkökulmasta.

Ota näistäkin sit selvää rolleyes.gif

LAINAUS
Toki BH mittaa koirien yhteiskuntakelpoisuutta muillakin kuin PK-roduilla, mutta eikö sitä varten voisi sitten kehittää jotain muuta juttua...

Tätä vartenhan oli se mikä lienee BHA tms. koe vielä joku vuosi sitten, mutta siinä oli eroa vain laukauksen testaus (mitä ei enää kysytä keltään) ja sit jotain pantajuttuja, eli BH-kokeessa piti muistaakseni olla kuristava, mutta tuossa "perusmoppeluokassa" sai pitää valjaita.
<Iida>
On kyllä kieltämättä aika häilyviä nämä jutut. Hyvänä esimerkkinä tosiaan tuo mejä-oikeus juttu, joka on myöskin mielestäni typerä homma, että oikeus tulee kaikille. Ihan sama kuin noutajien taipparit olisivat kaikille avoimia...

En ole kuullut, että pk-kokeisiin pääsisi mikään muu kuin oikeudet omaava rotu, olipa koiralla sitten BH tai ei. Mutten tosiaa ole 100% varma, hullulta kylläkin kuulostaa. Pelastuskoirapuolellehan pääsevät kaikki rodut, jotka vain kykenevät tehtävänsä suorittamaan.
Omppo
LAINAUS(<Iida> @ 1.5. 2006, 14:55)
Hyvänä esimerkkinä tosiaan tuo mejä-oikeus juttu, joka on myöskin mielestäni typerä homma, että oikeus tulee kaikille. Ihan sama kuin noutajien taipparit olisivat kaikille avoimia...

En ole kuullut, että pk-kokeisiin pääsisi mikään muu kuin oikeudet omaava rotu, olipa koiralla sitten BH tai ei. Mutten tosiaa ole 100% varma, hullulta kylläkin kuulostaa. Pelastuskoirapuolellehan pääsevät kaikki rodut, jotka vain kykenevät tehtävänsä suorittamaan.

(mejän sääntöuudistus muuten kumottiin ainakin toistaiseksi wink.gif )

Eiku katos, meitsi puhui läpiä päähänsä, siis pelastuspuolelle se BH-koe vaadittiinkin, ei PK blush.gif Ainakin mun mielestä rauniokoirakokeisiin osallistuminen tais vaatia BH-kokeen läpäisyn, jollen ihan väärässä ole (muistaakseni BT "Taavi" (Punaruskan Double Trouble) suoritti BH:n juuri tästä syystä). Mutta ehkä pidän itseni kaukana näistä jutuista, oletettavasti olen kummiski väärässä biggrin.gif
rixa
BH-koe on palveluskoiraihmisten keskuudessa lähinnä pakollinen paha eli sille ei anneta arvoa eikä arvostusta. Se vaan on joku juttu, joka pitää suorittaa.

PK-puolella haetaan viettivoimaista, energistä, keskittynyttä (=häntä ei heilu - jos häntä heiluu koira ei keskity) ja intensiivistä suoritusta. Koira ei saa seuratessa painaa, eikä se saa poikittaa, eikä se saa edistää. PK:ssa ihannoidaan suoritusta, josta huokuu voima ja vankkumaton tahto ja halu tehdä.

TOKO taas haluaa ymmärtääkseni enemmän sellaista kivakiva-seuraamista ja tekemistä, että häntä huiskuu ja koira töpöttää keijumaisin askelin.

Esim. mulla kumpikaan koira ei saisi läheskään täysiä pisteitä TOKOssa, kun taas PK-puolella saattaisi tulla ihan hyvät pisteet.

BH-kokeeseen saa osallistua minkä rotuinen koira tahansa.

PK-kokeisiin saavat osallistua vain ne rodut, joilla on PK-koeoikeudet.

Pelastuskoirakokeisiin saavat osallistua myös sekarotuiset, mutta BH-koe pitää ilmeisesti suorittaa myös tälle puolelle.

Mitä MEJÄän tulee niin olen sitä mieltä, että sen avaaminen kaikille roduille vapaaksi olisi todella syvältä. MEJÄ-kokeita järjestetään nytkin todella vähän ja paikkojen saaminen kokeisiin on hankalaa hommaa.

EDIT: Nämä siis minun ajatuksiani/mielipiteitäni asiaan. wink.gif
<Iida>
Kiitos rixa, sait yhteen viestiin kaiken faktan biggrin.gif
Liewec
LAINAUS
BH-koe on palveluskoiraihmisten keskuudessa lähinnä pakollinen paha eli sille ei anneta arvoa eikä arvostusta. Se vaan on joku juttu, joka pitää suorittaa.

Totta, mutta mielestäni sen arvoa ei tulisi täysin mitätöidä. Usrealle aloittelevalle se on suuri asia ja saattaa innostaa jatkamaan. Siksi pidän sitä oikeastaan ihan hyvänä, aivan kuin Pk:n mölliluokka (sellaisia kun ei normaalisti järjestetä)

LAINAUS
PK-puolella haetaan viettivoimaista, energistä, keskittynyttä (=häntä ei heilu - jos häntä heiluu koira ei keskity) ja intensiivistä suoritusta. Koira ei saa seuratessa painaa, eikä se saa poikittaa, eikä se saa edistää. PK:ssa ihannoidaan suoritusta, josta huokuu voima ja vankkumaton tahto ja halu tehdä.

TOKO taas haluaa ymmärtääkseni enemmän sellaista kivakiva-seuraamista ja tekemistä, että häntä huiskuu ja koira töpöttää keijumaisin askelin.

Huii! Mä en lähtisi tätä allekirjoittamaan. Oman koirani häntä heiluu ja se töpöttää vieressäni ballerina-askelin. Silti väitän että se keskittyy. Huokuuko suorituksesta halu tehdä, jos edes koiran häntä ei heilu?

LAINAUS
Mitä MEJÄän tulee niin olen sitä mieltä, että sen avaaminen kaikille roduille vapaaksi olisi todella syvältä. MEJÄ-kokeita järjestetään nytkin todella vähän ja paikkojen saaminen kokeisiin on hankalaa hommaa

Jep, mutta jos useampi rotu saisi oikeudet, kokeita ehkä järjestettäisiinkin useammin. Mielestäni voisi olla sama systeemi kuin BH (5 rodun yksilöä suoritta jonkun testin ja rotu voi hakea oikeuksia) tai VEPEN soveltuvuuskoe (yksi koira suorittaa ja saa sen kautta oikeudet kilpailla)
Liewec
Tässä on Vilman tottisvideo viime syksyltä. Kuten näkyy, kontaktissa on vielä hieman parannettavaa, tuppaa neiti tutkailemaan kentän laidalle. Tällä hektellä tilanne on jo parempi, muttä tämän tarkoitus onkin vian näyttää, että kyllä häntää heiluttava koira voi olla täysillä mukana smile.gif

http://smg.photobucket.com/albums/v330/cri...nt=966396f2.flv
Omppo
LAINAUS(crim @ 2.5. 2006, 15:13)
Jep, mutta jos useampi rotu saisi oikeudet, kokeita ehkä järjestettäisiinkin useammin. Mielestäni voisi olla sama systeemi kuin BH (5 rodun yksilöä suoritta jonkun testin ja rotu voi hakea oikeuksia) tai VEPEN soveltuvuuskoe (yksi koira suorittaa ja saa sen kautta oikeudet kilpailla)

Tätä en allekirjoita - Katri, suosittelen tutustumaan mejäkokeiden järkäämiseen. On meinaan uskomattoman työlästä ja vaatii koko viikonlopun jo osallistujiltakin (arvaa, miks meidän mejäkokeilu on jäänyt ihan vaan tälle käytännön puolelle ilman koetuloksia wink.gif ).

Mielestäni näin on hyvä - PK-kokeet PK-oikeuksisille ja MEJÄ:t niille, joilla on niihin oikeus. Kummatkin on kuitenkin tarkoitettu alkuperäisen käyttötarkoituksen testaamiseen.
Liewec
LAINAUS(Omppo @ 2.5. 2006, 18:16)
Tätä en allekirjoita - Katri, suosittelen tutustumaan mejäkokeiden järkäämiseen. On meinaan uskomattoman työlästä ja vaatii koko viikonlopun jo osallistujiltakin (arvaa, miks meidän mejäkokeilu on jäänyt ihan vaan tälle käytännön puolelle ilman koetuloksia wink.gif ).

Juu, tiedän. Olen siitä pitkät saarnat kuullut ystävältäni ja muutaman verijäljenkin käynyt tekemässä, työlästähän se on.

Mutta pk-oikeudet on myös usealla rodulla, joille ne eivät kuulu (jotka eivät niitä tarvitse). Siksi on vain hyvä että listaa siistitään.
rixa
Huomioidaanpa se, että rotu menettää PK-oikeudet, jos koekäyntejä ei tule riittävästi wink.gif

LAINAUS
Huii! Mä en lähtisi tätä allekirjoittamaan. Oman koirani häntä heiluu ja se töpöttää vieressäni ballerina-askelin. Silti väitän että se keskittyy. Huokuuko suorituksesta halu tehdä, jos edes koiran häntä ei heilu?

Arvasin, että tästä joku sanoo jotain.

Kyllähän munkin koirillani häntä heiluu, kun tekevät, ja ovat mukana hommassa. Mutta työstä puuttuu intensiivisyys ja keskittyminen. Kun häntä laskee ja sen liike pysähtyy, niin silloin tiedän, että koirani tekee maksimaalista suoritustansa (jämttillä hieman eri systeemi, kun on käppyrähäntäinen rotu), mitä tulee keskittymiseen ja intensiivisyyteen, vietin patoamiseen ja vietin nousuun suorituksen edetessä.

Se, että koiran häntä ei heilu, ei tarkoita sitä, että koira on piesty ja pelkää, vaan se tarkoittaa sitä, että koira keskittyy ja patoaa viettiään. Tekee suoritusta, joka ainakin itselleni on ihanne.
<Iida>
^Varmasti tuo työskentelytapa riippuu pitkälti rodusta. Harvemmin näkee sakemannien seuraavan sipsuttaen ja häntä hurjasti heiluen, kun taas belgeille se taitaa olla ihan rodunomainen juttu.

Gitta (aussie) on ainakin vielä siinä vaiheessa, että jos se sipsuttelee, heiluttaa häntää ym. tekee "ylimääräistä" sen keskittymiskyky ei tosiaankaan ole maksimissaan. Gitalla nuo jutut osoittavat selvää häsläämistä eikä silloin tule mistään mitään.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.