Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Minkä rotuiseksi paimenkoiraasi on luultu?
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 1: Lammas- ja karjakoirat
Sivuja: 1, 2
MariVuo
Ekiä (pk.holsku) on luultu yleisimmin belgiksi, jopa näyttelyissä kysytään, että onko tuo belgi.
Belgisekoitukseksi, saksanpaimenkoiraksi ja sekarotuiseksi saksanpaimenkoiraksi.

Paras oli, kun tuttu oli koiran kanssa rullaluistelemassa Tapiolassa myöhään illalla (pimeää) ja vastaantuli sitten nuorisojoukko ja sieltä kuului, että Katsokaa, dobermanni!
takkutukka
Hmm.. Eipä tuota collieta varmaan ole sanottu kuin lassieksi ja sheltiksi lookaround.gif
willow
Meillä asustelee partacollie (joka muiden mielestä ei ole partis laugh.gif )

Olin kerran lenkkeilyttämässä essiä eräässä koirapuistossa ku yks pikku tytö kysy mistä kennelistä essi on, no tietenkin kerroin ja olin ihan ystävällinen kunnes pikku tyttö kysyi että "millaisia nämä tiibetinterrierit ovat luonteeltaan? Siinä vaiheessa olin jo kyllästyny siihen kyseiseen tyttöön laugh.gif

Ja kerran kun olin essin kanssa uimassa eräs mies sanoi että onpas koirasi leikkisä, vastasin vaan et niin onhan se. Tämän miehen oma koira oli 7. Sen jälkeen mies kysyi essin ikää ja sanoin että 10 (tarkoitin tietenkin 10vuotta). Ja niin mies vaan vastasi että hyvä turkki 10 kuukauden ikäiseksi, olin juuri korjaamassa miehen sanoja kun se jo sanoi että niin mutta kyllähän noilla vanhaenglannin lammaskoirilla turkkia riittää lookaround.gif rolleyes.gif Poistuin vain nauraen pois biggrin.gif
JennaS
Meidän bpk. gronttuja ei ole sanottu kuin saksanpaimenkoiriksi (ja Juliaa possuksi biggrin.gif , samaa näköä, kieltämättä). Yleensä noiden rotua ei edes tunneta kun jotkut on tullut kysymään. Hassua.
Parta^
Peppiä on luultu(siis Partacollie):
-Vanhaenglanninlammaskoira
-pk.collie
-Lelukoiraksi (Pentuna)
KatiT
Pulejani on pennusta saakka luultu ja arveltu ihan miksi tahansa muuksi, kuin puliksi. Pentuna yleisin arvio on jonkin kokoluokan villakoira. Vielä kun turkki on kiharaa eikä niin pitkää niin ne ovat usein pumeja joilla on vaan liian raskaat korvat laugh.gif Pulista on moneksi elämänsä varrella ja totuus alkaa valjeta vasta kun turkki alkaa olla selkeästi rastoilla.
Mutta siltikin se yleisin kysymys pulista on: mitä muuta rotua kuin villakoiraa tuossa on? biggrin.gif
Ja totta tosiaan, musta partikseni oli hyvin usein vanhaenglanninlammaskoira. Nyt tuo ruskea mielletään paremminkin heti partikseksi, siltikin vaikka turkki onkin ajeltu.
LeenaK
LAINAUS(Parta_collie @ 3.8. 2006, 17:52) *
Peppiä on luultu(siis Partacollie):
-Vanhaenglanninlammaskoira
-pk.collie
-Lelukoiraksi (Pentuna)

*Reps!* Lelukoira oli paras!

Lysti (lk-collie 3 kk) on saanut myös joitakin arvioita.

Eräs naapuri: Voi kylläpä se on ihana! Eikös tämä ole jokin terrieri?

Sukulaismies (joka arvostaa laatua, ei liene koiraihminen, mutta vähän sellainen "vain paras kelpaa"-tyyppinen): Niin tuohan on joku sekarotuinen, eikö?
Minä siihen: Eeei, kun ihan puhdasrotuinen lyhytkarvainen collie ja vieläpä oikein jalostusyksilöksi suunniteltu. tongue.gif
Sukulaismies: (sellainen heh-heh, kyllähän minä nämä tiedän, kyynärpäällä kylkeen) Niin – Lassie. wink.gif

Edellinen koiramme, Teuvo, oli tosiaankin sekarotuinen paimennoutaja (sakemanni x belggari-kultsu) ja jostain kumman syystä siitä tuli aika hassun mallinen. Se näytti ja kuulosti ihan sakemannilta, mutta kaikki geenit eivät ihan menneet kohdalleen ja niinpä sen jalat jäivät kovin lyhyenlänniksi. Pentukoulussa sitä luultiin göötiksi, jotkut kyselivät, että onko siinä mäyräkoiraa. Gorgi taisi olla myös yksi veikkaus. Naapurin mies oli koko asuinaikamme kovin toiveikas: kyllä se siitä vielä kasvaa ja miehistyy.

Hassuinta oli, kun Teuvo oli kova poika ilmoittamaan ohikulkijoista, niin nämä varmaankin pelästyivät, kun pihamaalla kaikui todella ison koiran "WOU-WOU!". Pihan ohi kävellessä sitten totuus paljastui ja matalan pensasaidan takana poukkoili alle polvenkorkuinen mutanttisakemanni. laugh.gif
Roxy
Mun polski owczarek nizinny: Heddi on luultu esimerkiks:

-partacollieks
-tiibetinterrieriks
-sekarotuseks
LiisaO
Welsh corgiani on luultu mäyräkoiraksi ja sekarotuiseksi. blink.gif
Ja jos ei rotua muisteta nimeltä niin yleensä se on "se englannin kuningattaren koira" biggrin.gif
pips_a
LAINAUS(crim @ 14.4. 2006, 13:30) *
Vilmaa on luultu mittelspitziksi. Oli vieläpä joku tyyppi joka "kasvatti" mitteleitä. Aattelin että onpas hyvä rotutuntemus..

TÄH ohmy.gif groenendahl belggaria luultu mitteliksi?
Oliko edes pentu silloin?

Mä olisin sanonut siinä vaiheessa, että kannattaisi jättää kasvattaminen jollekkin muulle ja jatkaa... jos jatkaa sitten, kun on paljon enemmän perhetynyt rotuunsa.

Ymmärrän, että maalikko ei tunnista rotua. Tai kasvattaja ei tunnista rotua joka ei ole hänen omansa. ja jotenkuten vielä senkin, että tuomari ei tunnista rotua johon hänellä ei ole oikeuksia.... mutta, että ihminen joka kasvattaa rotua ja ja... ja vielä, kun kuvista olen katsonut tuota belggariasi niin se on ihan belggarin näköinenkin rolleyes.gif
Anteeksi purkaukseni, mutta sneaky2.gif

edit: niin joo asiaan... shelteistä puhuinkin jo aikaisemmin, mutta tuota katalonianpaimenkoiraa onkin veikkailtu vaikka miksi... taitaa olla kaikki ykkösryhmän karvakasat käyty läpitse, lukuunottamatta noita rastaturkkeja. Yleisimmät ovat scapendoes, serra ja pyreneittenpaimenkoira ja kieltämättä ovat hyvin samannäköisiä rotuja. Varsinkin serra, katala ja pyrri muistuttavat paljon toisiaan, etten yhtään ihmettele, että niistä menee sekaisin, kun joskus olen itsekkin ne sekoittanut. Oikeastaan sitä meinaa *erseelleen lentää, jos joku tulee kysymään onko tämä katala biggrin.gif

Tässä lähellä asuu yksi nainen, joka ekaa kertaa Karon nähdessään veikkasi briardia ja sen jälkeen pyreneittenpaimenkoiraa ja kerrottuani rodun totesi, että ei ole kuullutkaan. Seuraavan kerran, kun nähtiin niin sanoi "niin sano nyt uudelleen mikä tän rotu on, kun me isännän kanssa etittiin koirakirjoista" ja seuraavan kerran kun näimme kysyi onko katala harvinainen, kun oli kuulemma käynyt kaikki koirakirjansa läpi, eikä löytynyt tätä rotua, kerroin, että on todella harvinainen ja ei löydy melkeimpä mistään koirakirjasta. Kysyin sitten, että onko hän kiinnostunut tästä rodusta niin nainen sanoi, että "en ole meille riittää tämä yksi koira (joku sekarotuinen), mutta on kiva tietää millaisia koiria naapurustossa asuu" smile.gif
epa
No minullakin on nahka ja kyllä kaikkea löytyy... mm. sekarotuinen (ainakin siinä on vinttikoiraa) sitten ihan puhdas vinttikoira, joku lyhyeksi ajeltu COLLIE. Mutta kyllä se tutuin nimitys on sekarotuinen smile.gif lk. collie on meilläpäin tuntematon rotu jolloin ihmisillä ei ole mitään hajua tuollaisesta koirasta.
Minny
Collien pentu on yleisin luulo tästä kaksvuotiaasta shelttineidistä. wink.gif ("Voi kattokaa ku siellä on tommonen pieni pentu")... biggrin.gif
SPRINKLERI
Liekö kuuluu aiheeseen, mutta springerspanielistani on kysytty, että onko se collie... thumbup.gif
Malisku
Maliani on luultu sekarotuiseksi, "Onko siinä jotain vinttikoiraa"..
Saksanpaimenkoiraksi yleensä veikkaillaan. sneaky2.gif
Sazu
Todella usein tulee ihmisiä vastaan jotka sanovat "ompa nätti lassien pentu" ja meidän koira on kohta yhden vuoden täyttävä sheltti.
Ja se myös huvittaa, että kun kadulla kävelee ja joku vaikka kysyy meidän koiran rotua niin jos sanoo "shetlanninlammaskoira" niin kaikki ovat silleen, että ei tiedä rotua. Collien pienempi versio, kun sanon niin jotkut ymmärtää, mutta todella monelle vanhemmalle ihmiselle on sanottava "Lassien pienempi versio" xD
peeve
LAINAUS(epa @ 29.1. 2008, 16:36) *
No minullakin on nahka ja kyllä kaikkea löytyy... mm. sekarotuinen (ainakin siinä on vinttikoiraa) sitten ihan puhdas vinttikoira, joku lyhyeksi ajeltu COLLIE. Mutta kyllä se tutuin nimitys on sekarotuinen smile.gif lk. collie on meilläpäin tuntematon rotu jolloin ihmisillä ei ole mitään hajua tuollaisesta koirasta.

Meillä on ihan sama. Sekarotunen on se yleisin veikkaus jos ei rotua tunneta. Yksikin mies tuli kerran kivenkovaan mulle väittämään että tuo sinun koirasi on kyllä sekarotuinen ja kun sain sen päähän lopulta taottua että eikä ole kuin ihan puhdasrotuinen niin sitten se sanoi vielä että "no ei kyllä ainakaan mikään näyttely-yksilö ole", siihen vain tokaisin että no on tällä nyt neljästä näyttelystä 2 sertiä kasassa että ei tämä kyllä kovin muotopuolikaan voi olla (koira oli tuolloin 11 kk.). Sen jälkeen kyllä meni äijä hiljaiseksi ja lähti vähin äänin paikalta..
kurpitsa6
meillä on tota shelttiä sanottu. kääpiö/mini lassieksi, collien pennuksi, shetlannincollieksi..
Paimenkoirat
Juu, sheltit on meilläkin mini/pikku/kääpiö/ pentu collieita rolleyes.gif

Kelpie pentuani on luultu labradorinnoutajaksi, kääpiöpinseriksi tai pelkäksi noutajan pennuksi rolleyes.gif
millva
No Rymyä on luultu bernin pennuks ja border collieks. Rymy on siis vasta 9vko : )
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.