LAINAUS(crim @ 14.4. 2006, 13:30)

Vilmaa on luultu mittelspitziksi. Oli vieläpä joku tyyppi joka "kasvatti" mitteleitä. Aattelin että onpas hyvä rotutuntemus..
TÄH

groenendahl belggaria luultu mitteliksi?
Oliko edes pentu silloin?
Mä olisin sanonut siinä vaiheessa, että kannattaisi jättää kasvattaminen jollekkin muulle ja jatkaa... jos jatkaa sitten, kun on paljon enemmän perhetynyt rotuunsa.
Ymmärrän, että maalikko ei tunnista rotua. Tai kasvattaja ei tunnista rotua joka ei ole hänen omansa. ja jotenkuten vielä senkin, että tuomari ei tunnista rotua johon hänellä ei ole oikeuksia.... mutta, että ihminen joka kasvattaa rotua ja ja... ja vielä, kun kuvista olen katsonut tuota belggariasi niin se on ihan belggarin näköinenkin
Anteeksi purkaukseni, mutta

edit: niin joo asiaan... shelteistä puhuinkin jo aikaisemmin, mutta tuota katalonianpaimenkoiraa onkin veikkailtu vaikka miksi... taitaa olla kaikki ykkösryhmän karvakasat käyty läpitse, lukuunottamatta noita rastaturkkeja. Yleisimmät ovat scapendoes, serra ja pyreneittenpaimenkoira ja kieltämättä ovat hyvin samannäköisiä rotuja. Varsinkin serra, katala ja pyrri muistuttavat paljon toisiaan, etten yhtään ihmettele, että niistä menee sekaisin, kun joskus olen itsekkin ne sekoittanut. Oikeastaan sitä meinaa *erseelleen lentää, jos joku tulee kysymään onko tämä katala
Tässä lähellä asuu yksi nainen, joka ekaa kertaa Karon nähdessään veikkasi briardia ja sen jälkeen pyreneittenpaimenkoiraa ja kerrottuani rodun totesi, että ei ole kuullutkaan. Seuraavan kerran, kun nähtiin niin sanoi "niin sano nyt uudelleen mikä tän rotu on, kun me isännän kanssa etittiin koirakirjoista" ja seuraavan kerran kun näimme kysyi onko katala harvinainen, kun oli kuulemma käynyt kaikki koirakirjansa läpi, eikä löytynyt tätä rotua, kerroin, että on todella harvinainen ja ei löydy melkeimpä mistään koirakirjasta. Kysyin sitten, että onko hän kiinnostunut tästä rodusta niin nainen sanoi, että "en ole meille riittää tämä yksi koira (joku sekarotuinen), mutta on kiva tietää millaisia koiria naapurustossa asuu"