Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Yrjölänpuuro
Puskaradio > Puskis > Rehuja & rohdoksia > Murua rinnan alle
Sivuja: 1, 2
Liisa
Eli näin lyhyesti: Mistä sitä saa?

Koirani on syönyt sitä, kun meillä on ollut sitä sellainen yksi paketti se oli hyvää, mutta en tiedä mistä voin ostaa sitä? biggrin.gif biggrin.gif

Kiitos. rolleyes.gif
^Usva^
En tiuedä mistä sitä saa, olen pahoillani jos tämä on turha vastaus , mutta meidän äiti on tehnyt sitä muutaman kera itse. Voin laitta sulle osssan vähän myöh kun pääsen kotiin... ja tuota niin jos siis haluat tehdä sitä joskus jos se oli hyvää... thumbup.gif
Piuviu
Minä teen tällä ohjeella puuroa itse (poikkeuksena se, että jätän ohran pois ja laitan sen sijaan puuroon 2 dl riisiä).

1 dl ohrasuurimoita
1 dl tattarisuurimoita
1 dl hirssisuurimoita
1 dl tummaa riisiä

+ 2dl raastettua porkkanaa (ei pakko)
n. 2 litraa vettä.

Riisit ja suurimot liotetaan hyvin (esim. yön yli) vedessä. Liotusvesi jätetään puuroon, sitä ei tarvi lorotella pois.
Sitten joukkoon lisätään porkkanaraaste ja paistetaan 175 asteessa uunin alatasolla muutaman tunnin ajan.

Puuroon voi lisätä raakaalihaa, mutta se suositellaan lisättäväksi vasta valmiiseen puuroon. Itse pyöräytän yleensä koirille tarkoitettua jauhelihaa valmiin puuron sekaan.

Osan puurosta voi sitten vaikka pakastaa tulevaa varten. Voi siis tehdä vaikka isomman satsin kerralla, se säilyy pakkasessa ihan hyvänä!
Kituli
Meillä tehdään Yrjölät itse, helppoa mutta menee uunissa kauan.
Meillä on taas ohje on hieman erillainen kuin edellisillä.

Eli:
1 dl ohrasuurimoita
1 dl tattarisuurimoita
1 dl hirssisuurimoita
2 dl riisiä
2dl raastettua porkkanaa
Puoli kiloa jauhelihaa
3 litraa vettä.

Kaikki sekasin isoon vuokaan tai syvälle pellille, sekoitetaan sekaisin hyvin. Uuniin kolmeksi tunniksi n. 200 asteeseen ja nami, herkullinen puuro on valmis.

Vaihto ehtona me välillä laitamme porkkanan sijasta sekavihanneksia ja jauhelihan sijasta pakastettua seitä.
Liisa
JOoo, pitää sitten valita noista ohjeista joku ja tehdä biggrin.gif !
Lotta
nuo ohjeethan on vähän koiran tarpeita katsoen. pentukoirille kannattaa antaa vahvempaa ruokaa(siis enemmän/rasvaisempaa lihaa) ja vanhemmille sitten vähän keventää ruuan vahvuutta. samoin kun erilaisia kuivia aineita voi vähentää ja lisätä. meillä puuroon laitetaan yhteensä noin 5 desiä kuivia aineita, joita liotan ennen uuniin laittamista ja erona noihin muihin on ,että minä teen puuron maitoon veden sijasta, mutta sehän on aikalailla maku ja raha kysymys.

meillä ainakin koirat syö yrjölänpuuroa päivittäin ja terveitä ovat.
Liisa
Joo, ja kun tuollla meidän hauvalla on maha hieman sekaisin monesta ruuasta, mutta yrjölän puurosta ei.
Kituli
Lotta: Mutta eikös koirilla ole laktoosi intoteleranssi? (Anteeksi väärin kirjoitukseni, nyt ei tule mieleen miten tämä sanahirviö oikeasti kirjoitetaan). Mekin teimme aluksi maidosta, mutta mahat menivät hylastakin sekaisin. Vaihettiin veteen, ja nyt turkki kiiltää ja maha voi hyvin smile.gif
-Milli-
Meilläkin ollaan tehty sitä pari kertaa itse,mutta meillä molemmilla pojilla jostain syystä menee mahat sekaisin unsure.gif Joku sanoi että ohra saattaa aiheuttaa sen, jätin sen sitten pois seuraavalla kerralla, mutta silti mahat sekaisin (toiselle ilmavaivoja,toiselle maha löysälle).

Ja jossain ohjeessa oli myös että sekaan voi liotusvaiheessa lisätä kuivalihaa lisänä.
Once
Enpä ole noilla ohjeilla kokeillut tehdä puuroa ennen smile.gif pitääpä koittaa joskus.
ShanDong
Minä teen omalle raksulleni yrjälön tällä ohjeella joka on ollut pojan herkälle massulle tosi hyvä :

0.5dl Ohrasuurimoita
0.5dl Puuroriisiä
0.5dl Tattaria
0.5dl Hirssiä
300g nauta-sika jauhelihaa
0.5dl porkkanaraastetta
0.5dl vajaa rypsiöljyä

Vettä laitettu tohon silleen suhteessa ettei puuro kuitenkaan ui siinä..olen aina lisännyt puolissa välissä paistoa vettä lisää, sitä kuitenkin haihtuu niin paljon pois...175 asteisessa uunnissa sellainen 3 tuntia ni hyvä on kyllä tullut..smile.gif
Rypsiöljyä ollaan käytetty ihan sen takia että karva kiiltäisi sekä maha olisi kunnossa, auttaa todella hyvin..smile.gif
Tanja_V
Minä en ole koskaan kuullut, että Yrjälänpuuroa voisi jostain ostaa, itsehän se täytyy aina tehdä.

Minä teen Yrjölänpuuron muuten samalla tavalla kuin ShanDong, mutta en laita porkkanaraastetta ja laitan koko paketin jauhelihaa joukkoon ja kaikkia viljatuotteita 1dl.
kitiska
Valmiita yrjölänpuuro paketteja saa joistan luontaistuote kaupoista ja ainakin symppis espoossa myö yrjölää.
Mutta kyllä halvemmaksi tulee ostaa irtoryynit ja sitten vain sekoittaa ja tehdä itse.:)Ja lihathan kannattaa laittaa vasta sitten raakana puuron sekaan kun annat koiralle päivän annoksen
Sanne
Kun annatte yrjölää, niin onko se sitten koiran sen päiväinen ruoka vai?

Meillä tuo vanhempi koira tykkää syödä aamupuuron. Keittelen aina itselleni sen verran, että Hannillekin riittää puuroa thumbup.gif
Elviksellehän ei puuro kelpaa lainkaan.
[liittyipä taas paljon asiaan]
Maximilliam
LAINAUS(Kituli @ 13.9. 2005, 13:28)
Lotta: Mutta eikös koirilla ole laktoosi intoteleranssi? (Anteeksi väärin kirjoitukseni, nyt ei tule mieleen miten tämä sanahirviö oikeasti kirjoitetaan). Mekin teimme aluksi maidosta, mutta mahat menivät hylastakin sekaisin. Vaihettiin veteen, ja nyt turkki kiiltää ja maha voi hyvin smile.gif

Meille ainakin joku sheltti-ihminen sanoi joskus että sheltit eivät siedä maitoa eli ovat jonkinsortin maitoallergikkoja, muista roduista en tiedä. No, tietämättömyyttämme annoimme ensimmäiselle koiralleni sen ollessa pentu makaroonilaatikkoa ja eiköhän se oksentanut sen takaisin. Sen jälkeen kun tuon väitteen olen kuullut ei meillä ole annettu shelteille mitään maitoa sisältävää.
Liisa
LAINAUS(Sanne @ 29.10. 2005, 18:11)
Kun annatte yrjölää, niin onko se sitten koiran sen päiväinen ruoka vai?

Me annetaan sekaan myös nappuloita. Noin puolet ja puolet. wink.gif
Varga
Pitääkin heti huomenna tuota Tarelle tehdä w00t.gif
-Mia-
Ilmeisesti Yrjölän puuroa voi antaa kaikenrotuisille, -ikäisille ja -ruokaisille koirille? Voisi viikonloppuna kokeilla. Löysin netistä tällaisen ohjeen:

1 dl kokonaisia tattarisuurimoita
1 dl hirssisuurimoita
1 dl tummaa riisiä
1 dl ohrasuurimoita (myös rikottu käy)
2 l vettä (liuotusvesi käytetään keitettäessä)
5 g merisuolaa
(merilevää, nokkosta, porkkanaa, valkosipulia - mausteeksi haluttaessa)

Suurimot liotetaan 6-10 tuntia jonka jälkeen keitetään tai paistetaan uunissa liotusvedessään. 180 asteisessa uunissa paistoaika on runsas 2 tuntia ja paistotapa on ehkä hieman keittämistä vaivattomampi.

Ruokinnan yhteydessä lisätään raaka liha. Naudan maha on tunnetusti turvallista ja maistuvaa lihaa koiralle. Sisävesien kalaa ei kuitenkaan koskaan pidä antaa raakana loisriskin vuoksi.

Ilmeisesti "alkuperäinen" puuron valmistusohje..?
Lotta
LAINAUS(Kituli @ 13.9. 2005, 10:28)

Asiasta en tiedä, mutta meillä puuroa tehdessä laitetaan 1 litra maitoa ja vielä ruokaa annettaessa ruuan sekaan lämmitetään maitoa n. 1 dl eikä vielä 20v. aikana ole yhdenkään koiran maha mennyt tästä sekaisin. Koirat toisaalta ovat syöneet näin ihan pennusta asti kasvattajan luona, jossa kaikki koirat syövät paljon maitoa ruuan kanssa, joten saattaahan tuo myös olla syynä maidon kestävyyteen! ja snautseri nyt on rotuna erittäin rautamahainen, ihan pienestä ei mahat todellakaan mene sekaisin! biggrin.gif

Lisäyksenä vielä, että meillä ell. on tietoinen ruokatavasta ja koskaan ei ole asiasta mitään maininnut!
Kituli
LAINAUS(Lotta @ 17.2. 2006, 11:21)
Asiasta en tiedä, mutta meillä puuroa tehdessä laitetaan 1 litra maitoa ja vielä ruokaa annettaessa ruuan sekaan lämmitetään maitoa n. 1 dl eikä vielä 20v. aikana ole yhdenkään koiran maha mennyt tästä sekaisin. Koirat toisaalta ovat syöneet näin ihan pennusta asti kasvattajan luona, jossa kaikki koirat syövät paljon maitoa ruuan kanssa, joten saattaahan tuo myös olla syynä maidon kestävyyteen! ja snautseri nyt on rotuna erittäin rautamahainen, ihan pienestä ei mahat todellakaan mene sekaisin! biggrin.gif

Lisäyksenä vielä, että meillä ell. on tietoinen ruokatavasta ja koskaan ei ole asiasta mitään maininnut!

Kai se voi olla tottumus kysymys? Ja se että lämmitetäänkö maito, onko sitä ruoka aineissa jne.

Dogsitteri papereista tarkistin tämän, ja kyllä se sielä lukee. Samoin tuota toitetaan useammassa koira ja eläinlääkäri kirjassa (nyt en nimiä ja tekijöitä jaksa kaivalla).

Ja meillä ainaskin kylmä ja huoneen lämpöinen maito on jokaisen koiran herkkua, mutta alle minuutissa jokainen on oksentanut sen ulos, jopa sen ruokalusikallisen. Oireita ei ole tullut jos puuron olemme antaneet olla kolme h uunissa ja puolet vedestä on korvattu maidolla.
preriaz
Meillä pennutkin saivat tätä yrjölän puuroa kun vatsat menivät jostain koko pentueella sekaisin.
Emme kylläkään laittaneet maitoa vaan vettä siihen nesteeksi.
Jostain olen lukenut että koirat ovat laktoosi-intolerantikkoja ja siksi annan koirille myös viilin aina hyla/into muodossa.

Olen myös valmistanut levyllä valurautapadassa tämän puuron valmistuu luotuksen jälkeen n. reilussa tunnissa.
Kituli
Aa, meilläkin muuten tehään uunissa oleva koirapuuro hylasta. Niinkuin moneen kertaan sanottu; koirat ovat laktoosiintoleretkoja.
Lazer
Niin..meillä kokeiltiin uutta juttua:
Laitettiin tavallista ,aitoa (veden sijaan) raksujen turvokkeeksi eli turvotin nappulat tavalliseen maitoon. Poika ei ole ennen juonut maitoa ja maha ei mennyt edes sekaisin. smile.gif No meidän entisellä koiralla oli kyllä sama juttu, hyvää oli ja ei tullut ripulia smile.gif

Täytyypä kokeilla jos repuaisi tekemään tuota nappuloiden kanssa... smile.gif
sahku
Nyt on likoamassa ohrat, tattarit, riisit ja hirssit. Ei olla ennen kokeiltu, sillä poika on "laatutietoinen" ( biggrin.gif ) että kaikki ei ihan kelpaa. Mutta nyt toivotaan, että kelpaisi, jauhelihaa pitää kokeilla joukkoon laittaa, kun noita porkkanoita ei oo nyt kaapissa blush.gif Laitan tänne sitten, mitä "laatutietoinen" poika pitää ruoasta smile.gif

Muoks: Tarjoilin tänään pojalle puuroa, eka söi vain nakit. No, tarjosin puuron sitten uudelleen illalla, laitoin loput kinkkusuikaleet öljyn kera ja kyllä ne sit meni wink.gif Pakastimeen laitoin loput, että voi sitten tarjoilla loppuviikon smile.gif
Blandine
LAINAUS(Tanja_V @ 28.10. 2005, 21:00)
Minä en ole koskaan kuullut, että Yrjälänpuuroa voisi jostain ostaa, itsehän se täytyy aina tehdä.

Minä teen Yrjölänpuuron muuten samalla tavalla kuin ShanDong, mutta en laita porkkanaraastetta ja laitan koko paketin jauhelihaa joukkoon ja kaikkia viljatuotteita 1dl.

Yrjölän puuroa voi ostaa valmiina Symppikseltä, www.symppis.com
metsämarja
Tuli mieleeni että mistä ostatte nuo hirssi- ym. suurinmot?
Once
LAINAUS(metsämarja @ 18.3. 2006, 17:42)
Tuli mieleeni että mistä ostatte nuo hirssi- ym. suurinmot?

me ainakin ostetaan ihan tavallisesta lähikaupasta, ainakin minun tietääkseni.

me tehdään puuro (joka on varsin lihaisa) aina veteen, en sitten tiedä miksi. Ei ainakaan tule koiralle mitään oireita maidosta, ei niitä tosin varmaan muutenkaan tulisi.
metsämarja
LAINAUS(Once @ 18.3. 2006, 17:49)
me ainakin ostetaan ihan tavallisesta lähikaupasta, ainakin minun tietääkseni.

me tehdään puuro (joka on varsin lihaisa) aina veteen, en sitten tiedä miksi. Ei ainakaan tule koiralle mitään oireita maidosta, ei niitä tosin varmaan muutenkaan tulisi.

Ok, kiitosta. Ovatko nuo suurimot minkä hintasia?
<Iida>
LAINAUS(metsämarja @ 18.3. 2006, 17:56)
Ok, kiitosta. Ovatko nuo suurimot minkä hintasia?

Tarkkaa hintaa en muista, mutta kyllä ne suhteellisen kalliita on ainakin mun mielestä, ainakin hirssi ja tattari.
valentine
just nyt on ruoka uunissa smile.gif
-Milli-
Tänään löysin kaupasta sellaisen Koirille puuro-ainekset pussin. Siinä on yht. 1kg, kaikkia noita viljoja, ja ei maksanu paljoa, 2.20! ohmy.gif Ostin varastoon,kun yrjölää nyt tuolle pennulle aletaan syöttää...
metsämarja
-Milli- : Minkälaisesta kaupasta löysit tuon pussin?
-Milli-
LAINAUS(metsämarja @ 15.4. 2006, 20:03)
-Milli- : Minkälaisesta kaupasta löysit tuon pussin?

Oli ihan Robinhoodista, Prismassakin niitä tais olla wink.gif
_berni_
LAINAUS(-Milli- @ 16.4. 2006, 18:30)
Oli ihan Robinhoodista, Prismassakin niitä tais olla wink.gif

ei liity aiheeseen rolleyes.gif mutta missä päin on kauppa nimeltä Robinhood... olen kuullut joskus ja jäi vaivaamaan smile.gif
-Milli-
LAINAUS(_berni_ @ 16.4. 2006, 21:06)
ei liity aiheeseen rolleyes.gif mutta missä päin on kauppa nimeltä Robinhood... olen kuullut joskus ja jäi vaivaamaan smile.gif

Täällä Kymenlaaksossa niitä on useita, semmonen halpiskauppa siis biggrin.gif Luulen et muuallaki on niitä
Joyo
Meillä tehdään Yrjölän puuroa tällä ohjeella (kaikki suurimot kokonaisina):

1 dl ohrasuurimoita
1 dl tattarisuurimoita
1 dl hirssisuurimoita
1 dl tummaa riisiä
pari palaa pakastepinaattia
pari desiä raastettua porkkanaa
reilu loraus auringonkukkaöljyä
5g merisuolaa
n. 2 litraa vettä

Annan suurimoiden aina liota yön yli. Aamulla laitan puuron uuniin ja paistan 180 asteessa vähintään 2 tuntia. Toisinaan keitän puuron, mutta se on mielestäni paljon työläämpää. Meillä tehdään puuroa monta kertaa viikossa, kun ei ole riittävän isoa uunivuokaa, jotta voisi kerralla tehdä kunnon satsin.

Suurimot ostan aina tavallisista ruokakaupoista ja kyllähän niille hintaa tulee. Ovat vielä niin surkean pienissä pusseissa, että saa jatkuvasti käydä ostamassa lisää. Mulla kun olisi käyttöä sellaisille suurpaukkauksille, voisin ostaa vaikka 7 kilon säkeissä, jos vaan jostain saisi laugh.gif
Tahveli
Kun meidän edesmennyt rotikka söi yrjölänpuuroa, tilasin sitä isomman erän aina meidän lähikauppaan. Sain vielä -10 % alennusta, kun otin koko myyntierän kerralla. Olikohan siinä myyntierässä 10 rasiaa/ laatu? Tuli halvemmaksi ja ei tarvinut aina erikseen muistaa ostaa.

Kysäise lähikaupastasi. Meillä ainakin toimi todella hyvin. Myyntierä aina jemmattiin minulle eivätkä laittaneet sitä ollenkaan esille.
heklu
Miekin oon tehny yrjölän puuroa, mutta ei oikein meijän sakemanni pennulle maistu huh.gif Yleensä se on sellanen ruoka, joka maistuu melkein kelle koiralle tahansa rolleyes.gif Tai kyllä se syö mielellään sitä heti samaisena päivänä, millon se on tehty, mut sit ku se on ollu jääkaapissa ja oon lämmittäny mikrossa, nii ei maistu ei sitten millään. Pidättekö te loput jääkaapissa vai huoneen lämmössä? Ja vielä siihen puuroon oon lisänny jauhelijaa/nappuloita tms, mut ei niin ei dry.gif
Vinke
Yrjölää syödään ja hyvin tykkäävät. Sekaan laitetaan porkkanaa, parsaa tai kukkakaalia. Liha lisätään sitten ruokinnan yhteydessä.
Avispa
Yrjölänpuurosta on juttua PetTv:ssä. smile.gif Kannattaa käydä kurkkaamassa! PetTv: Yrjölän puuro
Xenju
Yrjölän puuro
1 dl hirssiä
1 dl tattaria (rikottuja suurimoita)
1 dl luonnon riisiä
1 dl ohrasuurimoita
1,5 l vettä
1 tl merisuolaa
400 gr jauhelihaa, kalaa tai maksaa
1 hienonnettu sipuli tai purjorenkaita sekä valkosipulin kynsi

Huuhtele suurimot kuumalla vedellä, mieluummin moneen kertaan. Sekoita ainekset ja pane uuniin paistumaan 150 asteeseen noin 3 tunniksi. Näin saat koirallesi maistuvaa tuoretta ruokaa, jolla vatsa varmasti pysyy kunnossa!

Copyright , Suomern basenjikerho.
Koiruuksia
Mie keittelen koirilleni puuroo joka viikko. Enkä edes liottele suurimoita, eikä mitään ongelmia ole ollut masun kanssa. Kun annan puuroa ruokana koirille, lisään siinä vaiheessa raakaa jauhelihaa, maksaa tms. lisuketta. Hyvin uppoo.

Suurimot/hiutaleet ostan Jahti-koiranruoka autosta, riisi ja ohra maksoi 1e/kg ja tattari 2e/kg. Hirssiä ostin kaupasta pienen paketin, hintaa en muista. Mutta hirssin tilalle olen lisäillyt kaurahiutaleita.
wenakko
Mäkin bongasin, että meidän kaupasta saa valmista yrjölänpuuroa! Sellaisissa samanlaisissa paketeissa kun esim. maksalaatikko. En kyllä vielä ostanut. smile.gif
~keiko~
LAINAUS(heklu @ 21.4. 2006, 08:40)
Pidättekö te loput jääkaapissa vai huoneen lämmössä?

Meillä purkitetaan puuro pakaste purkkeihin. Yksi menee aina jääkaappiin ja loput laitetaan pakkaseen. Sitten kun jääkaapista loppuu sulatetaan pakkasesta uusi. Se säilyy siellä hyvin.

Meillä vaihdettiin yrjölänpuurolle ruokavalio kun koira oli kovin apea ja väsynyt eikä mikään innostanut, turkki oli kovin kuiva. Vaikka koira söi nappuloita joita on aina sillä näkyvillä ja kotiruokaa sekä ihan koiranruokaa päiväruoksi. Päätimme kokeilla yrjölänpuuroa ja eipä kauaa mennyt kun turkki kiilsi ja koira puhkui energiaa. Ticon ruoka koostuaa nykyään että puolet ruoasta on puuroa ja puolet sitten: porkkanaa, kanaa, lihaa, raejuustoa, juustoa yms yms milloin mitäkin. Ja nappuloita meillä on aina näkyvillä jotta saa syödä jos siltä tuntuu.
Aluksi ei meinannut puuro maistua ja lihat ronkeloitiin seasta mutta nykyään maistuu jo hyvin. Päivällä syödään osa ja sitten yöllä harrastetaan kylmäruokailua eli loput menee öisin smile.gif
heklu
Missä vaiheessa laitatte porkkanaa puuron sekaan, vai laitatteko ihan raakana sitten kun se on uunista tullut?
Joyo
LAINAUS(heklu @ 19.5. 2006, 07:25)
Missä vaiheessa laitatte porkkanaa puuron sekaan, vai laitatteko ihan raakana sitten kun se on uunista tullut?

Itse laitan raastetun porkkanan suurimoiden sekaan samalla kun muutkin ainekset, eli ennen uuniin laittoa.

Itse säilytän puuron aina jääkaapissa. Turha sitä on pakastaa, kun iso satsi syödään muutamassa päivässä, eikä minulla ole vielä isommalle satsille sopivaa vuokaa. Meillä kyllä onneksi maistuu pari päivää jääkaapissa seisonut puurokin, kunhan sen lämmittää.
Liisa
Sinne vaan, suurimoiden sekaan uuniin laitetaan mekin. smile.gif
Mekään ei pakasteta, sillä yksi satsi menee alle viikossa.
Kituli
Meilläkin raastettu porkkana menee uuniin muiden aineiden kanssa. Ja samoin, meilläkin iso satsi menee muutamassa päivässä neljälle koiralle, eipä tuota ehdi pakastelemaan.
pimpula
Aiemmin paistelin koiralle pari kertaa Yrjölää, mutta koira ei siitä kummemmin välittänyt. Olen nyt jättänyt sen pois kokonaan. Porkkanaraasteet ym. olisi hyvä lisätä vasta paistamisen jälkeen, kypsennettäessä tuhoutuu tärkeitä vitamiineja. Samoin raaka liha suositeltua lisätä vasta paiston jälkeen. wink.gif
Kettis
Riittääkö yrjölänpuuro koiralle ainoana ruokana? Vai olisiko hyvä antaa myös vaikkapa kasvismössöä ja luita? Tarvitaanko jonkinlaisia lisäravinteita? Valaiskaa tietämätöntä. smile.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.