Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Voiko tuomari tehdä tälläistä?
Puskaradio > Keskustelua näyttelyistä > Kehän reunalta
Sivuja: 1, 2
¤janette¤
Meillä kävi tänä vuonna erkkarissa että tuomari antoi koko ajan pelkkaa EH.ta ja H.ta. No ajateltiin että onpas tiukka tuomari kun ei yhtään ERIä. Selviskin että tuomari ei ollut perillä säännöistä (tuomari ruotsalainen jossa eri säännöt kuin täällä) ja luuli koko ajan että oli antanut nauhoja oikein ja harmitteli kun ne koirat jotka se oli halunnu eivät päässeetkään parhaaseen urokseen. :/ Kehäsihteerit selitti sitten säännöt ja tuomari alkoi antamaan ERIÄ. Kurja juttu niille jotka olisivat tuomarin puolesta päästä jatkoon. sad.gif

Tuo vaihtaminen on kyllä sallittua, vaikka onkin ikävää. Tuomareille pitäisi vaan noi säännöt selostaa aina tarkasti.
tinttan
LAINAUS(peikkovuorelainen @ 10.1. 2008, 11:57) *
MUTTA jos ERI:n saaneita on esim 2:si ne ovat ERI1 ja ERI2 ja sitten EH3 ja EH4 thumbup.gif

Mutta voiko tuomari jättää tuossa tapauksessa EH:n saaneet kokonaan sijoituksetta? Jos luokassa on 2 koiraa, toinen ERI ja toinen EH, voiko EH jäädä ilman luokkasijoitusta vai onko automaattisesti EH2?
Lydia
tinttan: Jos toinen koirista saa erin ja toinen eh:n, on eh:n saanut automaattisesti toinen luokassaan.
Maarit S
Kyllä tuomari voi sijoittaa EH:n ERI:n saaneen edelle. Olin itse Messarissa pari vuotta sitten kehätoimitsijana ja tuomari halusi sijoittaa jossain luokassa (kilpailuokassa oli 2 koiraa, toinen ERI:n ja toinen EH:n saanut) toisin päin. Haetutin näyttelyohjaajan paikalle ja hän vahvisti että kyllä näin voi tehdä.
Merkittiin EH1 ja ERI2. ERI2 saanut jatkoi sitten paras uros kisaan ja ainoana sertiin oikeutettuna sai sertin. Että sikäli oikeus voitti.
showdogs
QUOTE (Maarit S @ 28.7. 2008, 13:34) *
Kyllä tuomari voi sijoittaa EH:n ERI:n saaneen edelle. Olin itse Messarissa pari vuotta sitten kehätoimitsijana ja tuomari halusi sijoittaa jossain luokassa (kilpailuokassa oli 2 koiraa, toinen ERI:n ja toinen EH:n saanut) toisin päin. Haetutin näyttelyohjaajan paikalle ja hän vahvisti että kyllä näin voi tehdä.
Merkittiin EH1 ja ERI2. ERI2 saanut jatkoi sitten paras uros kisaan ja ainoana sertiin oikeutettuna sai sertin. Että sikäli oikeus voitti.

Tämä kuulostaa kyllä aika oudolta.

Omalle kohdalle on sattunut seuraavaa:luokkansa eri1:sen ja eri2:sen sijoitus vaihtui pu-kisassa,koska eri1 oli jo vähän väsähtänyt pu-kisan alkaessa.Tästätäkin syntyi pientä jupinaa,mutta sääntökirjoista selvisi että noin voi tehdä.Elikkäs tulokset on selvillä vasta kun tuomari on sijoittanut koirat.
~Blink~
LAINAUS(showdogs @ 28.7. 2008, 15:20) *
Tämä kuulostaa kyllä aika oudolta.

Omalle kohdalle on sattunut seuraavaa:luokkansa eri1:sen ja eri2:sen sijoitus vaihtui pu-kisassa,koska eri1 oli jo vähän väsähtänyt pu-kisan alkaessa.Tästätäkin syntyi pientä jupinaa,mutta sääntökirjoista selvisi että noin voi tehdä.Elikkäs tulokset on selvillä vasta kun tuomari on sijoittanut koirat.

Joo, tuota oon kuullu tapahtuvan mutta en sentään eh:n menemistä erin edelle... Nuita pu/pn sijoituksia jos vaihtaa eri päin kuin luokkasijoituksia, pitää tuomarilla miun käsityksen mukaan olla järkeenkäypä perustelu ko. järjestykselle.
Rochas
Mäkin katsoin tuota MV kanakoirien ryhmäkisaa, eikä siellä kyllä mitään tuollaista erehdystä sattunut?? Vaan ihan kuulutettiin punavalkoinen voittajaksi suoraan ja niin se meni. Olisiko sitten ollut joku eri näyttely kyseessä smile.gif
Mäkin olen nähnyt noita luokkasijoitusten vaihtamisia PU/PN-kisoissa, mutta EH:n saanut Eri:n edelle, en ymmärrä miksi tuomari haluaisi tehdä näin, saatika vielä että se EH:n koiralle hävinnyt olisi saanut sertin? Miksi? biggrin.gif
Hiipivä Siiseli
Olen itsekin kuullut, että eh:n saanut koira on sijoitettu erin saaneen edelle, mutta järkeä vastaan se kyllä todellakin sotii. Ellei sitten koira yllättäen ole alkanut ontumaan kehässä tms. Varsinkin, jos kyseessä on rodun ainoa erin saanut, kyllä vatuttaisi olla sen eh-koiran omistaja.. rolleyes.gif
ansku^
Oliko tuo tuomeri minkäniminen? Ja melko törkeetä tollainen! Ja minkä rotusai koriat olivat? Jos se oli joku sen tuttu niin ne saatto sanoo sen Mut toi on oikeesti törkeetä mun mielestä !
Ipe95
No kaikkein paras oli joskus vuonna yks ja kaks en muista enää näyttelyä. rolleyes.gif
koiramme oli päässyt hienosti pn1! mutta yhtääkkiä Pn2 esitäjä alkaa valittaa tuloksesta "miksi juuri tuo koira tuli parhaaksi nartuksi? ettekö nähnyt että sen korvat nousivat äsken liikaa?" dry.gif no yhtä äkkiä tuomari tempaisee ruusukkeen meiltä ja ojentaa sen pn kakkoselle! angry.gif
minä siinä vaan ihan äimän käkenä olen ett hei eikös me oltu äsken paras narttu? blink.gif
ja sitten junior handlerissä me oltiin vähän aikaa BIS1 mutta sitten kohta ollaan BIS2. blink.gif

siis törkeetä tommonen!
Maarit S
Kyllä siihen ERI/EH muutoksen oli syy. Sitä ERIn saanutta (elämänsä ensimmäisessä näyttelyssä) oli joku koira käynyt puremassa kehän laidalla ja se esiintyi sen vuoksi tosi arasti kilpailuluokassa.
¤janette¤
Tuli mieleen tässä ett viime Lahden kv näyttelyssä tuomari sijoitti luokissaan ihan normaalisti mutta paras uros luokassa PU-3 oli valioluokan toinen ja ykkönen jäi sijoittamatta. Näin kävi myös avoimenluokan kohdalla että avoimen 2 sai sertin rolleyes.gif Siinä tuli sitten jupinaa ja joku suomalainen tuomari siihen pyydettiin ja sano että on luvallista. Ikävää kuitenkin mutta kyllä tuomarin pitäisi pitäytyä aikaisemmissa päätöksissään.
tuunanen
^Tuo onkin jo sitten paljon yleisempää. rolleyes.gif Harmillista tosin. Tiedän ainakin yhden tuomarin, joka on useamman kerran tehnyt noin.
Mona_
Ausseilla myös yhdessä näyttelyssä tuomarii sijoiitti PU-kehässä veteraaniiluokan 2 uroksen ROPiksii... sitten olivat kehäsihteeritkin aiva pyörällä päästä ja soitieltiin ja varmisiteltiin käytäntöä.. biggrin.gif
Silverys
Kehätoimitsijan väliaikaisesti uupuessa (paikalla oli ainoastaan arvostelun kirjaaja) tuomari jakoi itse nauhoja. Me saimme käteemme kaksi punaista nauhaa (olimme ainuita luokassamme) ja poistuimme paikalta. PU-kehän alkaessa tuomari alkoi huutelemaan meitäkin kehään, vilauttelin hänelle punaisia nauhoja ja sanoin ettei tämmöisillä tulla sijoituskamppailuihin. Tuomari haki kehätoimitsijanki selvittämään asiaa ja kävi ilmi, ettei hän ollut nauhoista kärryillä ja halusi meidät ehdottomasti mukaan. Arvosteluihinkin oli kirjattu ERI, mutta nauha oli vain väärä.. Tuloksena olikin PU1 ja VSP.. Eli joskus näinkin päin. smile.gif

Niin ja tuomari oli ulkomaalainen.
Lakritsa
LAINAUS(suvi- @ 3.1. 2008, 16:27) *
Kerran tuttuni koira sai kehästä erin:n, se olisi ollut koiran ensimmäinen ja kaikki oli silleen "jes, nyt se vihdoin sai sen erinsä".
Vähän ajan päästä tuli kehäsihteeri vaihtamaan nauhan eh:ksi(kuuli väärin, minkä nauhan tuomari halusi koiralle antaa), siinä sitä sitten ihmeteltiin, mutta eihän erehdyksille mitään voi ja sellaista sattuu ;)

Meillä kävi lähes samalla tavalla Lahden kv:ssä. mulle ojennettiin ensin punanen nauha ja sitten kehäsihteeri juoksee paikalle "eikun näin" ja antaa sinisen nauhan. :/
Vilppu
Arvatkaa olisinko kettuuntunut tuossa vaiheessa biggrin.gif Johan toi kuullostaa siltä, et se uroskoiran omistaja on jotenkin tuomarille sanonut ja suostutellut, että hänen koiransahan on sitten se roppi! Tuo laatuarvosanan vaihtaminenkin tuntuu jotenkin hassulta. Miten siinä voi perusteellisesti selittää, että joo nythän se sitten onkin eh...
Maarit S
Kyllä mullekin on sattunut että olen antanut väärän nauhan, kun olen kuullut väärin mitä tuomari sanoo. Enemmän siinä minua on keljuttanut. Eikä se ole koiran huonoudesta tai hyvyydestä kiinni. Ja on mekin saatu vaaleanpunainen nauha joka käytiin vaihtamassa sitten punaiseen. Inhimillisiä ihmisiä kaikki ollaan eikä mitään robotteja.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.