Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Voiko tuomari tehdä tälläistä?
Puskaradio > Keskustelua näyttelyistä > Kehän reunalta
Sivuja: 1, 2
Blackmoon
Tapahtu Heinolan näyttelyssä 28.8 :

Eräässä kehässä kaksi koiraa kilpailivat keskenään, esittäjän pyörivät hermostuneina kehää ympäsi. Ympärillä ihmiset taputtavat. Kumpi on ROP ja kumpi saa tyytyä VSPseen? Kaikki ovat jännittyneinä ja sitten se tapahtuu: tuomari antaa punakeltaisen ruusukkeen nartun esittäjälle! Kaikki puhkeavat taputtamaan ja huutavat onniteluja kehän laidalta.
Kunnes yhtäkkiä tuomari ottaa punakeltaisen ruusukkeen pois esittäjältä jolle tämän antoin ja vaihtaa ruusukkeet.
Ennen ruusukkeiden vaihtoa VSPn saanut keskustelee tuomarin kanssa ja vaihdos tapahtuu. Tuomari selittää että sekoitti ruusukkeet vaikka oli koko päivän arvostellut koiria.

Nartun esittäjä ei enää hypikkään onnesta, ja ihmettelee miten näin voi käydä? Miten tuomari voi vaihtaa ruusukkeita? Sitä nyt ihmetellään ja kadutaan ettei pidetty kynsin hampain kiinni ruusukkeesta.

Ja kysymys on siis: Voiko tuomari vaihtaa ruusukkeet vielä niiden annon jälkeen?
zwiebel
Näyttelysäännöissä ei ainakaan lue mitään tuosta, ei perussäännöissä eikä jääviyssäännöissä. sly.gif

Mun mielestä tossa kävi jotain ihmeellistä, koska uroksen omistaja puhui ensin tuomarin kanssa ja sitten vasta tapahtui tuo ruusukkeiden vaihto. Jos tuomari olisi heti vaihtanut ruusukkeet ilman keskustelua, olisi asia ollut ok, inhimillinen erehdys tms., mutta aika epäilyttävää tuo keskustelu ennen ruusukkeiden vaihtoa. blink.gif
Blackmoon
Tuomari oli ulkomaalainen ja uroksen esittäjä puhui hänen kanssaan englantia josta taas minä en ymmärtänyt hölkäsen pöläystä. Ja minä siis esitin tuon nartun.
-Suski-
Meiltä on mennyt myös yksi serti ohi silloin kun oli vielä sertikilpailu erikseen. Sertiruusuke oli minulla jo kädessä, kun tuomari ottikin sen pois. Onhan se todella ikävää että tuollaista tapahtuu, varsinkin kun kyseessä on kuitenkin ryhmäkilpailuun pääseminen. Tietenkin ulkomaalainen tuomari voi erehtyä, jos häntä ei ole perehdytetty. Kun ei tiedä mitä uroksen omistaja ja tuomari ovat keskustelleet, niin aika vaikeahan siihen on mitään kantaa ottaa. Tietenkin olisi voinut vaikka kehäsihteerin avustuksella tilannetta selvittää, miksi tuomari teki vaihdoksen, jos itsellä ei ole kielitaitoa niin kyllä kehäsihteereiltä aina apua saa. smile.gif
.Sini.
meille kerran tapahtui silleen, että ensiksi koira sai varasertin serttikilpailusta, mutta serttikilpailu käytiin uudelleen ja sitten tuli sert, ja tämä kaikki johtui kehäsihteerin mokasta innocent.gif wink.gif
Fitzgo
Musta tuntuu ettei säännöissä tuota varmaan estetäkään, mutta mun mielestä hirveän epäreilua tuolle nartun esittäjälle. Junnuissa olen myös nähnyt noin tapahtuvan, eikä se silloinkaan varmaan tunnu kivalta. Kyllä tuomarin nyt pitäisi osata erottaa ruusukkeet toisistaan. rolleyes.gif
.Nemo.
Ei kai missään lue, etteikö noin saisi tehdä, mutta onahn toi nyt vähän...
Ei varmasti mukavaa.
Nelet
Ei varmisti ole tuollainen kivaa...
chini
sad.gif Meillekin annettiin taannoin serti ja sanottiin koirani numero että sai sertin
sitte otettiin ilman syytä pois ja annettiin toiselle kun tuo toinen jutteli tuomarille jotain ensin lapussa oli serti merkitty ja sitte veretty yli ja sanoin sillä toisella vara serti ja vaihdettu tuomarinkanssa juteltua sertiksi;--( joten meille se olis kyllä kuulunu;-(
salllla
Tuomarin erheestä varmasti pettyy pahan kerran, mutta virheitä sattuu kaikille, mutta ei varmasti tunnu mukavalta...Tuomarit arvostelevat monia koiria päivän aikana alkaa olla päivän lopussa aika uupuneita, ei itsellänikään ajatus juoksisi hirveän hyvin. confused.gif
peikkovuorelainen
Tossa voi olla useita eri vaihtoehtoja:
jos tuomari oli ulkomaalainen oliko hänelle kerrottu tarkkaan ROP ja VSP ruusuke no aivan varmasti oli smile.gif
Luen juuri kennelliiton näyttelysääntöä ku olen itse harj kehätoimitsija eli:
"Tuomari ei saa muuttaa koirasta antaamaansa arvostelu,ellei ole sattunut järjestely ta imuuta siihen verrattavaa virhettä (esim koira on arvostelu luokassa, johon sillä ei ole ollut oikeutta osallistua) Muutos on suoritettava yhdessä näyttelytoimikunnan jäsenen kanssa.
Mikäli kyseessä on merkintävirhe, joka voidaan tulosten perusteella oikaista, voidaan se tehdä myös Kennelliiton toimistossa tulosten tarkastuksen yhteydessä. Tuomarin arvostelusta ei voidan valittaa, ellei tuomari ole toiminut näiden sääntöjen ja hyvän tavan vastaisesti."

Todella ikävä juttu teille kävi en voi muuta sanoa.....:confused.gif:
Japsi
LAINAUS(chini @ 18.9. 2005, 21:08)
sad.gif Meillekin annettiin taannoin serti ja sanottiin koirani numero että sai sertin
sitte otettiin ilman syytä pois ja annettiin toiselle kun tuo toinen jutteli tuomarille jotain ensin lapussa oli serti merkitty ja sitte veretty yli ja sanoin sillä toisella vara serti ja vaihdettu tuomarinkanssa juteltua sertiksi;--( joten meille se olis kyllä kuulunu;-(

Ihan mielenkiinnosta kyselen, että mikä näyttely mahtoi olla kyseessä (jos vaan muistat..) wink.gif
Ida K
Olin katsomassa tuon kehän ja puhuin tuon uroksen esittäjän kanssa kehän jälkeen. Kun ruusukkeet oli jaettu , uroksen esittäjä meni kysymään perusteita nartun voitolle ja tuomari sanoi ; Ei,ei, uros on ROP. (<--englanniksi biggrin.gif ). Tuomari sanoi ettei tiennyt kumpi on ROP-ruusuke ja kumpi VSP-ruusuke. Tietysti ikävää kun jo kerkeää tuulettaa ja sitten vaihdetaankin lopputulosta mutta kuulin tuomarin ka uroksen esittäjän keskustelun eikä siinä ollut mitään epämääräistä..
soltars
Älkääpäs nyt innostuko liikaa aihetta paisuttelemaan.
Tuomarille kyseisessä näyttelyssä nimittäin tapahtui inhimillinen erehdys ja antoi väärän värisen ruusukkeen. Olen esittänyt koiria 15 vuotta ja tottunut siihen että ROP-koiralle annetaan ruusuke ensin. Nyt sain ruusukkeen käteeni ensin, kuten voittajalle annetaan ja se oli väriltään vihreä-valkoinen. Kysyin tuomarilta, onko hän varma että antoi oikean ruusukkeen johon tuomari vastasi :"Anteeksi en kuullut, sano uudelleen" en ehtinyt siihen enää vastamaan, kun kehäsihteeri huomasi tilanteen ja kysyi tuomarilta: "Narttuko on rodun paras?", mihin tuomari puolestaan vastasi välittömästi:"EI EI EI, Uros on rodun paras, ehdottomasti!".
Se siis siitä keskustelusta! Jos ei ymmärrä englantia, niin eikö ole parempi olla spekuloimatta keskutelun sisältöä?? Varsinkaan kun mitään keskustelua ei edes minun ja tuomarin välillä käyty. Niinpä kehäsihteeri selitti tuomarille että oli mennyt ruusukkeet sekaisin, tuomari vaihtoi ne samantien ja pahoitteli kovasti että oli moisen kömmähdyksen aiheuttanut ja oli selvästi häpeissään. Tottakai tuomari esitti pahoittelut äidinkielellään, eli englanniksi ja on tietysti ikävää jos nartun esittäjä ei tätä anteeksipyyntöäkään ymmärtänyt.
Olisi suotavaa selvittää asioiden todelliset sisällöt, ennen kuin ryhtyy asiota ruotimaan anonyyminä keskustelupalstoilla?? Kehäsihteeri olisi tässäkin tilanteessa auttanut nartun esittäjää ja toiminut tulkkina kun esittäjä olisi reilusti myöntänyt että ei osaa kieltä.
T. "se uroskoiran esittäjä"
unski
kuulostaa aika "tutulta" !! Voi olla että tomari olikin tämän uros koiran omistajan kanssa kaveri ja juttu oli "järjestetty" ja sattuikin sekottamaan ruusukkeet juuri siinä vaiheessa !
chowile
Tuolla aikaisemmin oli viesti jossa kirjoitettiin että uroksen omistaja oli kysynyt syytä miksi narttu oli parempi ja uroksen omistaja itse kirjoittaa että kysyi oliko tuomari varma valinnasta?
Itselläni ei ole tapana mennä kysymään miksi toinen olikin parempi.. rolleyes.gif
Ida K
No samaa tarkoitin. Näyttelyssä pikaisesti selitettynä ymmärsin asian noin mutta hyvä että omistaja korjasi asian oikein smile.gif Tarkoituksenani ei ollut sekoittaa asiaa vaan kirjoitin mitä muistin/ymmärsin ..
jööttifani
Sattuuhan sitä kaikkea, varsinkin ulkolaisten kanssa. Olihan joku jossain näyttelyssä antanut vahingossa ERIn koiralle jolle ei ollut aikonut antaa sitä, kun ei ollut tajunnut että ERI tarkoittaa SA:ta. Omassa maassa kun ensin annetaan vain ykköset ja muut ensin ja SIT vasta kisataan SA:sta. Ja tuomari ei sit ois halunnut antaa SERTiä tälle ERIn koiralle ku ei pitänyt sitä SA:n arvoisena...
Monesti tollainen on huonon ohjeistuksen vika. Tuomarille ei olla tarpeeksi hyvin selitetty asioita tai sit ei olla varmistuttu että se ois TAJUNNUT mitä sille ollaan just selitetty... Vieraalla kielellä touhuttaessa väärinymmärryksiä sattuu -- ja silloin myös tapahtuu kaikenlaista ! rolleyes.gif
hatti^^
Porvoon näyttelyssä kävi sama juttu lapinkoirien kanssa. Tuomari antoi ROP- ja VSP- ruusukkeet, katseli pienen hetken rotunsa parasta, mutta vetäisikin ruusukkeen pois esittäjän kädestä! Sitten tuomari viittoili jotain kehän reunalle. Lapparin esittäjä juoksi äkkiä vaihtamaan koiran! Hän olikin ottanut väärän uroksen rotunsa paras kilpailuun...

Mutta sitten ROP-ruusuke annettiin sen oikealle omistajalle, joka myös RYP-kilpailussa tuli ensimmäiseksi! tongue.gif
Blackmoon
Okei, kitos että "uroksen esittäjä" sanoit tilanteen oikean laidan smile.gif
Väärinkäsitykset on nyt ainakin minun pääkopassani selvinneet.
<Aino>
LAINAUS(chowile @ 21.9. 2005, 13:41)
Itselläni ei ole tapana mennä kysymään miksi toinen olikin parempi.. rolleyes.gif

Mulla ainakin on.. Ja tuomari yleensä automaattisesti on mulle kertonutkin miksi juuri ROP on ROP ja VSP on VSP. Eikä mielestäni siinä mitään ihmeellistä ole smile.gif Pitäähän palautetta saada kuulla.
Terhi
LAINAUS(<Aino> @ 24.9. 2005, 10:38)
Mulla ainakin on.. Ja tuomari yleensä automaattisesti on mulle kertonutkin miksi juuri ROP on ROP ja VSP on VSP. Eikä mielestäni siinä mitään ihmeellistä ole smile.gif Pitäähän palautetta saada kuulla.

Munkaan ei ole varmaan koskaan "tarvinnu" kysyä. Aina on tuomarit kertoneet että miksi antoi ropin ja vspeen niin päin. smile.gif Joskus kuulee perusteluita myös pn-kehässä.
Minusta perustelevia tuomareita saisi olla enemmänkin. smile.gif
peikkovuorelainen
Soltars hyvä et kirjoitit ton tänne smile.gif
Elikkä tämä on varmaan finito tämä asia smile.gif
zwiebel
Kyllä ne tuomarit melkein aina kertoo miksi valinta meni miten meni. Tai ainakin mulle on tähän mennessä aina kerrottu. Onhan se kiva että kertoo smile.gif
ankie
Tässä jutussa tapahtui ihan selvästi erehdys, jos olisin itsekkin tuomari - hieman väsynyt siihen kauheaan koira laumaan joka on ollut arvosteltavana, eikä ajatus oikein kulje. Saattaisin hyvin antaa vahingossa vsp:lle ropin ja ottaisin ruusukkeen pois ja pahoittelisin tapahtunutta.

ja luulenpa että tuomarit ovat puolueellisia. vaikka koiranäyttelyt eivät olekaan omasta mielestäni niin vakavia juttuja, niin aina voi olla hieman sellainen "ton mä tunnen ja koira on vallan ihastuttava, antaa sen nyt voittaa kun on vaikea valita..". Mutta jos ihan oikeudessa olisi näin "Vaikka toi mies/nainen on syyllinen, mutta mun hyvä kaveri, niin antaa sen nyt voittaa tää" vaikka ei se tuomari sitä päätöstä tee biggrin.gif
Lazer
Samoin kun yksi vuosi kävi Lpr:n BIS:
Kuuluttaja kuulutti Gordoninsetterin BIS2 ja koiran omistaja/esittäjä juoksi koiran kanssa onnesta sekaisin kehään. Sitten tuli kuulutus,:
Pyydämme gordoninsetteriä poistumaan BIS2 on siis Cotton de tulear!

Inhimillinen erehdys, mutta ei tälläisiä toivois sattuvan koska varmasti jä esittäjälle pahamieli... confused.gif
Ida K
LAINAUS(Lazer @ 1.10. 2005, 08:54)
Samoin kun yksi vuosi kävi Lpr:n BIS:
Kuuluttaja kuulutti Gordoninsetterin BIS2 ja koiran omistaja/esittäjä juoksi koiran kanssa onnesta sekaisin kehään. Sitten tuli kuulutus,:
Pyydämme gordoninsetteriä poistumaan BIS2 on siis Cotton de tulear!

Inhimillinen erehdys, mutta ei tälläisiä toivois sattuvan koska varmasti jä esittäjälle pahamieli... confused.gif

Muistatko mikä gordoni ? whistling.gif biggrin.gif
Luna
Ihmiset tosiaan tykkää paisutella asioita. Heti epäillään jotain vilppiä ja ollaa syyttelemässä toisia. Kuten tässäkin tapauksessa oli selvästi kyse ainostaan erehdyksestä, niitähän voi sattua kennelle tahansa. Eikö se olis ollut teistä väärin jos asiaa ei oltaisi korjattu ja erehdyksen takia väärä koira olisi mennyt ryhmiin huh.gif
-Saana-
LAINAUS(Luna @ 4.10. 2005, 18:34)
Ihmiset tosiaan tykkää paisutella asioita. Heti epäillään jotain vilppiä ja ollaa syyttelemässä toisia. Kuten tässäkin tapauksessa oli selvästi kyse ainostaan erehdyksestä, niitähän voi sattua kennelle tahansa. Eikö se olis ollut teistä väärin jos asiaa ei oltaisi korjattu ja erehdyksen takia väärä koira olisi mennyt ryhmiin huh.gif

Näinpä näin smile.gif
Kehäkettu
^^ Näinpä. Mua rupee oikeen hymyilyttämään keskustelun aloittajan kommentti, että olisi pitänyt ROP-ruusukkeesta pitää kynsin hampain kiinni. Ihan kuin asia olisi sillä johonkin muuttunut. biggrin.gif
pips_a
voi voi... erehdyksiä sattuu... confused.gif

Ulkomaalaisten tuomareiden kanssa käydään kuitenkin (yleensä edellisenä iltana) läpi aina nuo suomen näyttelysäännöt .. että aika hassua jos tuomari sekoitti kummalle tulee minkäkin värinen ruusuke... eli häneltä taisi mennä vain ruusukkeet kädessä sekasin...
mutta onneksi asia on kuitenkin nyt selvitetty smile.gif
Roxy
Ei ole reilua, ei todellakaan! dry.gif Tollaista ei saa tehdä. On se ihan eri juttu jos tuomari haluaa olla pikkasen "show" ja näyttää ROP ruusukkeen toisella ja vaihtaa omissa käsissä paikka ruusukkeiden kanssa, mutta jos ruusukkeen on jo antanut niin on se aika väärin. unsure.gif
-iina-
Kyllä tuo hieman ihmetyttää, mutta kyllä tässä oli pelkkä erehdys kyseessä... Helposti menisi itselläkin raskaan päivän jälkeen ruusukkeet sekaisin happy.gif
peeve
Tällaisia mokia tapahtuu, mutta valitettavasti se kuuluu vain koiranäyttelyiden elämään. Itselle nyt lähinnä ei ole noin "vakavaa" erehdystä tuomareiden/kehäsihteereiden osalta tapahtunut. Mutta eri-nauhat on monesti tultu vaihtamaan kehän laidalle häkin luo sitten eh-nauhaksi. On se kyllä siinä vaiheessa tympässyt. Samoin kuin eräässä näyttelyssä kaikki nartut saivat EH:n ja lopulta avoimen luokan kaksi parasta saivatkin erin ja lopulta tämä alunperin eh:n saanut koira oli ROP.. Siinä sitten vain väitettiin että tuomari ei tiennyt että eri pitää jakaa jo arvosteluvaiheessa eikä luokkakilpailussa. Noh, kyllä se oli uroksille osannut antaa sitä eriä ihan arvosteluvaiheessa että vieläkin ihmettelen näitä selityksiä mitä sain kuulla tilanteesta jälkeen päin. Mutta mennyttä mikä mennyttä ja varmasti jatkossakin tullaan tällaisiin tilanteisiin törmäämään. Ne raivostuttavat toisia ja ilahduttavat toisia, mutta kuten jo sanoin, ne vain yksinkertaisesti kuuluvat tämän päivän koiranäyttelyihin.
suvi-
Kerran tuttuni koira sai kehästä erin:n, se olisi ollut koiran ensimmäinen ja kaikki oli silleen "jes, nyt se vihdoin sai sen erinsä".
Vähän ajan päästä tuli kehäsihteeri vaihtamaan nauhan eh:ksi(kuuli väärin, minkä nauhan tuomari halusi koiralle antaa), siinä sitä sitten ihmeteltiin, mutta eihän erehdyksille mitään voi ja sellaista sattuu wink.gif
Sanne-
LAINAUS(suvi- @ 3.1. 2008, 15:27) *
Kerran tuttuni koira sai kehästä erin:n, se olisi ollut koiran ensimmäinen ja kaikki oli silleen "jes, nyt se vihdoin sai sen erinsä".
Vähän ajan päästä tuli kehäsihteeri vaihtamaan nauhan eh:ksi(kuuli väärin, minkä nauhan tuomari halusi koiralle antaa), siinä sitä sitten ihmeteltiin, mutta eihän erehdyksille mitään voi ja sellaista sattuu ;)

niimpä. ;) Meilläki messarissa eräs tuttuni (kasvattaja) sai koirallensa EH,n ja sitten ku alko luokka sijotukset ni siinä se kehäs. tuli ja vaihto sen EH,n Eriin. biggrin.gif
kari78
lahdessa kv näyttelyssä 28.4.2007 ryhmä kolmessa tapahtui avain samanlainen tapaus missä tuomari vaihtoi mielipidettä kun koiran kehänäyttäjä puhui tuomarille.Tässä tapauksessa ei ollut kyse väärinkäsityksestä,koska nartun arvostelu paperissa oli merkitty rop.
olin itse suunnitellu näyttely koiraa,mutta laittoi miettimään tarkkaan jos peli on todellakin tätäexcl.gif
Japsi
^ Älä huoli. Tietysti tällaista saattaa tapahtua (ja luultavasti vielä enemmän kuin uskommekaan), mutta silti hyvin pienissä marginaaleissa. Itselle ei _onneksi_ ole koskaan sattunut eteen tällaista tilannetta - toivottavasti ei vastedeskään. Tässä ketjussa vaan on tuotu esille netapaukset, jotka jollekin yksittäiselle ihmiselle on sattunut vastaan. Näiden tapausten lukumäärä verrattuna niihin, joissa kilpailu tapahtuu rehdisti ja tuomarin itsenäisellä arvostelulla, on häviävän pieni. Toivoa sopii, että kilpailu ei käy liian veriseksi Suomessa. smile.gif
caramel
Onpa näinkin käynyt, että siskoni vinttikoira sai ainoana junnunarttuhan ERIn, muut 4 saivat EH:n. Mutta kun tuomari valitsi parasta junnunarttua, hän sijoittikin siskoni koiran viimeiseksi eli neljänneksi. Mielipide koirista ehti siis vaihtua muutaman minuutin sisällä dry.gif Siskoni narttu meni kuiten PN-kehään, josta taisi irrota PN4. Kuitenkin hieman ihmetytti tuomarin menettely.
Lazer
Tuossa ilmeisesti on käynyt virhe, eihän tuomari saa sijoittaa EH:n saanutta koiraa ERI:n saaneen koiran edelle excl.gif blink.gif
Flavia
LAINAUS(caramel @ 4.1. 2008, 14:15) *
Onpa näinkin käynyt, että siskoni vinttikoira sai ainoana junnunarttuhan ERIn, muut 4 saivat EH:n. Mutta kun tuomari valitsi parasta junnunarttua, hän sijoittikin siskoni koiran viimeiseksi eli neljänneksi. Mielipide koirista ehti siis vaihtua muutaman minuutin sisällä dry.gif Siskoni narttu meni kuiten PN-kehään, josta taisi irrota PN4. Kuitenkin hieman ihmetytti tuomarin menettely.

tuo puolestaan on sääntöjen vastaista, Jos tuomari on antanut ERI:n jollekkin koiralle, se ei voi laittaa EH:n saanutta sen edelle. Ainut tapaus missä tälläistä voi tapahtua on se, että ERI:n saanut koira tyyliin hyökkää tuomarin päälle jolloin se häädetään pois kehästä ja jätetään sijoittamatta, muutoin ei ole mahdollista. Jos tuo on tapahtunut niin tuomari toimi vastoin sääntöjä ja se olisi pitänyt oikaista.
caramel
Tuskin siskoni koira on mitään tuomarille tehnyt, en ainakaan usko niin koska se on hyväkäytöksinen. Olisinpa itse ollut mukana näyttelyssä, olisin saattanut kysyä kehäsihteeriltä että mitenkäs tämä nyt näin meni. Siskolleni ei varmaan moinen "laittomuus" tullut mieleenkään, hän on vielä vähän pihalla koko näyttelyhommasta.

Nyt sitä on varmaan enää turha lähteä korjaamaan, mutta olenpa ensi kerralla viisaampi jos kyseinen tilanne vielä eteen tulee. Kiitos Flavia!
Flavia
LAINAUS(caramel @ 9.1. 2008, 15:47) *
Tuskin siskoni koira on mitään tuomarille tehnyt, en ainakaan usko niin koska se on hyväkäytöksinen. Olisinpa itse ollut mukana näyttelyssä, olisin saattanut kysyä kehäsihteeriltä että mitenkäs tämä nyt näin meni. Siskolleni ei varmaan moinen "laittomuus" tullut mieleenkään, hän on vielä vähän pihalla koko näyttelyhommasta.

Nyt sitä on varmaan enää turha lähteä korjaamaan, mutta olenpa ensi kerralla viisaampi jos kyseinen tilanne vielä eteen tulee. Kiitos Flavia!

Juu en sitä ajatellutkaan että koira olisi tuomarille mitään tehnyt (sehän siis kuitenkin sai sen luokkasijoituksen wink.gif )

Tuossa tapauksessa jos tuomari ei olisi kysyessä asiaa korjannut niin olisi pitänyt "valitus" suorittaa sääntöjen mukaan, eli maksaa näyttelypaikalla 2x Ilmo maksu ja ilmoittaa tekevänsä valitus, sitten 7pvä kuluessa näyttelystä valitus pitää toimittaa näyttelytoimikunnalle ja jotain. Jos valitus on aiheellinen asia korjataan ja rahat palautetaan, jos taas ei niin rahoja ei palauteta..? Eikö se jotenkin noin mene..?
pips_a
caramel Ohhoh mitä toimintaa blink.gif ja vielä paras narttu kakkoseksi sijoittanut...

Mua kiinnostaisi kovasti tietää kuka tuomari oli kyseessä... ? Jos mahd. niin laita vaikka privana viestiä, koska olisi ihan mukava kuulla, ettei itse mene ko. tuomarin kehään ja ihan uteliaisuuttakin kuulisin...

Ymmärrään kyllä, koska siskosi ei asiasta tiennyt, mutta harmi, ettei asiasta saatu valitusta tehtyä, sillä se olisi ollut ihan paikallaan rolleyes.gif
peikkovuorelainen
Juu ei EH: Saanett koirat ei ERI:n edelle. Jos Eri:n saaneita on 4 EH:n saaneet eivät tule, no sen varmaan jo kaikki tietää.
MUTTA jos ERI:n saaneita on esim 2:si ne ovat ERI1 ja ERI2 ja sitten EH3 ja EH4 thumbup.gif

Tossa tuomari ei todellakaan ollut ajantasalla, ja kehätoimitsija VOI myös sanoa asiasta tuomarille.
SITTEN tähän iänikuiseen asiaan PU ja PN-kisassa mistä on ollut joskus puhetta ja kehissä ollaan ihan ihmeissään joskus.... eli eri 1,2,3,4 jne...

Kun aletaan kasaamaan näitä luokkia. Järjestys on JUN EIR1-4, NUO ERI1-4 jne... sinne tullaan sijoitusjärjestyksessä. biggrin.gif
Mä itse kasaan PU ja PN kisan näin ja toinen asia mitä teen mitä moni tuomari haluaa että JUN VÄLI NUO VÄLI jne eli tarkoitan sitä että eka junnut sitten pieni väli ja sitten nuoret ja taas pieni väli, tuomarin on helpompi erottaa eri luokan koirat et voin sanoa että "tossa on 3 junnua sit 2 nuorta jne" Ja olen huomannut että se TOIMII thumbup.gif KIITOS ystävällisille näytteilleasettajille ymmärtäväisyydestä smile.gif
prerianwithita
Toissa vuonna Kuopion näyttelyssä koirani emälle annettiin kehässä punainen nauha, joten emme siis päässeet parasnarttu kehään, mutta haettuamme arvostelun kehän jälkeen niin siihen oli merkitty ERI. Eli saattoi mennä SERT sivu suun kehäsihteerin mokan takia dots.gif.
Maailmanvoittajassa tänä vuonna seiska ryhmän ryhmäkehässä kuulutettiin ykköspallille punavalkoinen irlanninsetteri. Omistaja ilosta pomppien tietenkin meni paikalleen johon tuomari puuttui ja sanoi että kyseessä oli väärä koira. Oikeasti sinne kuului punainen irlanninsetteri. Eli moka sattui kuuluttajalle:(
-Tintti-
^ Ite en paikanpäällä ollut, mutta tuloksista muistan lukeneeni että nimeenomaan punavalkoinen irlanninsetteri seiska ryhmän voitti! Eli olisko värit mennyt just toisinpäin..

smile.gif
prerianwithita
Saattaa olla että muistan väärinpäin, mutta näin kuitenkin kävi oops.gif
willow
^ punavalkoinen irlanninsetteri kyllä voitti mv:ssa seiska ryhmän smile.gif
Mon@
Kyllähän tuollaisissa erehdystapauksissa varmasti tulee koiran omistajalle, kasvattajalle ja handlaajallekin paha mieli, mutta se on elämää. Kaikki tekevät virheitä joskus, ei ne tuomaritkaan yli-ihmisiä ole..
Koko pitkän päivän arvostelee koiria ja varmasti joskus on sellainen päiväkin ettei yhtään huvittaisi niin silloin se keskittyminenkin menee miten menee.

Yrittäkää ymmärtää älkääkä ottako asioita liian vakavasti wink.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.