Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Noutajien noutamisesta...
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 8: Noutajat, ylösajavat koirat ja vesikoirat
Summer.
Onko olemassa ihan noutajille tarkoitettuja harjoituksia, joissa harjoitellaan noutoa vedestä ja maalta dummyjen avulla ym? Käykö joku täältä sellaisessa?

Sitten on vielä toinen kysymys ja toivon todellakin, että erit. joku kultsuihminen vastaisi. Eli onko dummyn noutamisen opettelulla (maalta ja vedestä, ja opettelulla yleensä) eroa, kun tokon noutoliikkeen opettelulla?
Smurfi
Kyllä varmasti paikallinen noutajakoirajärjestö järjestää taipumuskoeharjoituksia ja nome-harjoituksia, joissa noutoa harjoitellaan nimenomaan dameilla ja myös treeniriistalla.
Itse en oo näissä treeneissä käynyt muuta kuin leirin yhteydessä, mutta tiedän kyllä että ainakin meilläpäin siellä saa asiantuntevaa opastusta.

Vaikka en kultsuihminen olekaan niin vastaan toiseenkin kysymykseen wink.gif
Riippuu hirvittävästi siitä, että mihin sinä noudossa tähtäät. Jos käytät damia noutoesineenä kuten kapulaa tai lelua ja liike on vastaava kuin toko-nouto, niin ei siinä mun mielestä silloin mitään eroa ole - kyllä meillä ainakin koira noutaa damin vedestä samalla käskyllä kuin kapulan maalta.
Mutta sitten taas jos treenaat markkeerausta tai damin hakua niin silloinhan siinä on ero kun koira joutuu etsimään damin nenäänsä käyttäen (tai ainakin pitäisi wink.gif ), niin se alkaa olla jo aika lailla eri juttu kuin sileällä kentällä tehtävä nouto.

Mutta riippuu tosiaan hirvittävästi siitä että tähtäätkö koirasi kanssa taippareihin ja nome-kokeisiin vai pelkästään tokoon. Jos sinulle riittää että koira noutaa vain damia, niin silloinhan voit edetä toko-noudosta eteenpäin vähitellen vaikeampiin maastoihin (esim. vesinoutoon) ja pidempiin matkoihin. Silloin pitää myös muistaa vaihdella aloitustapoja; näkeekö koira heiton vai onko dami jo valmiina paikallaan, onko dami piilossa vai näkyvillä, kuinka kaukana....

Huh, tulipa sekava sepostus, toivottavasti sait vähän juonen päästä kiinni lookaround.gif
Vaikea näin yleisellä tasolla yrittää selitellä näitä asioita shifty.gif

-Smurfi
Nintsu
Noutajakoirajärjestön ja Golden Ringin paikalliset alueyhdistykset järjestävät treenejä/kursseja.

Tuosta noudosta...
Itse tulen opettamaan (kolmen päivän kuluttua) tulevalle pennulle kaksi eri käskyä; tokonoudon ja nome-tyyppisen dummyn/riistan etsimisen ja noudon. Ihan senkin takia, etten vaadi esim. vesinoudon tehnyttä koiraa tuomaan riistaa tokon palautusasentoon istumaan tiiviisti eteen, vaan riittää, että riista/dummy tuodaan ohjaajalle niin, että ohjaaja saa sen käteensä. Tavoitteena on siis taippareihin meno ja tokossa kisaaminen.
Vanhemmalla koirallani on eri käskyt noihin, ja hyvin on toiminut (jos nyt ei lasketa sitä ettei koira ui ollenkaan). Tuo dummyn/riistannoutokäsky on sama, kuin esineruudun käsky, esine palautetaan ohjaajan luo ja annetaan käteen. Tokossa toimitaan eri käskyllä, ja palautetaan suoraan sivulle.
Jokainen opettaa omalla tavallaan, itse käytän mieluummin kahta käskyä, että koira tietää varmasti mitä tehdä, ja ainakaan tokokokeessa ei tule mitään "palautanko sivulle vai enkö"-tyyppistä haahuilua.
Summer.
LAINAUS(Nintsu @ 21.9. 2005, 14:44)
Noutajakoirajärjestön ja Golden Ringin paikalliset alueyhdistykset järjestävät treenejä/kursseja.

Tuosta noudosta...
Itse tulen opettamaan (kolmen päivän kuluttua) tulevalle pennulle kaksi eri käskyä; tokonoudon ja nome-tyyppisen dummyn/riistan etsimisen ja noudon. Ihan senkin takia, etten vaadi esim. vesinoudon tehnyttä koiraa tuomaan riistaa tokon palautusasentoon istumaan tiiviisti eteen, vaan riittää, että riista/dummy tuodaan ohjaajalle niin, että ohjaaja saa sen käteensä. Tavoitteena on siis taippareihin meno ja tokossa kisaaminen.
Vanhemmalla koirallani on eri käskyt noihin, ja hyvin on toiminut (jos nyt ei lasketa sitä ettei koira ui ollenkaan). Tuo dummyn/riistannoutokäsky on sama, kuin esineruudun käsky, esine palautetaan ohjaajan luo ja annetaan käteen. Tokossa toimitaan eri käskyllä, ja palautetaan suoraan sivulle.
Jokainen opettaa omalla tavallaan, itse käytän mieluummin kahta käskyä, että koira tietää varmasti mitä tehdä, ja ainakaan tokokokeessa ei tule mitään "palautanko sivulle vai enkö"-tyyppistä haahuilua.

Tuo oli hyvä idea... Kiitos!
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.