LAINAUS(San_San @ 28.11. 2006, 20:00)
Me harjoittelemme yksinkertaisesti sillä tyylillä että avustaja käy laittamassa esteen tai lyhyen radan toiselle puolelle kipon jossa on nami, sitten vaan koira opetetaan siihen että sieltä saa ruokaa

Avustajaa ilman homma voi epäonnistua, koska jos koira tekee väärin, se saa silti palkan väärästä suorituksesta kun avustaja ei ole vahtimassa kippoa. Tämä toimii meillä parhaiten, ja Sani on alkanut tekemään takaleikkauksia hypyille, putkille ei vielä. Olisi helpompaa jos se leluista tykkäisi.
Tuo namikippo on todella hyvä, aluksi sen avulla harjoittelin ainoastaan eteenmenoja, mutta nyt olen keksinyt sille muitakin käyttökohteita. Esimerkiksi pussin harjoittelussa kippo on todella hyvä jos koiralla on tapana lähteä pussin sisällä kaartamaan ohjaajaa kohti. Muutaman kokeilun jälkeen kykenin jäämään jo paljon pussin taakse seisomaan tai juoksemaan radalla aivan erisuuntaan otamaan koiraa vastaan, ilman koiran kankaaseen sotkeentumisvaaraa
Vanhemmalla sheltilläni oli pari vuotta sama ongelma kuin LonelyWolf:n koiralla, mutta ongelma on pikkuhiljaa ajan myötä korjaantunut, kun koira on saanut lisää varmuutta radalla, enkä itse jännitä leikkaamisia, kaipa siinä oma äänensävy muuttuu erilaiseksi kun jo tietää ettei se koira kuitenkaan lähde edelle

Etenemistä on auttanut myös, että ei itse jää missään välissä paikalleen seisomaan ja huitomaan koiraa edelle, pitää muistaa pitää itsellä koko ajan liikettä päällä. Tästä seurauksen on sitten ohjaaja, joka vieläkin, vaikka koira jo liikkuu todella hyvin, tekee välillä treeneissä valsseja mitä ihmeellisimpiin paikkoihin kun ei vaan voi jäädä paikalleen odottamaan koiraa. Kummalisia sijaistoimintoja ohjaajalla