Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Irtoaminen
Puskaradio > Keskustelua metsästyksestä sambaan! > Agility
LonelyWolf
Miten saa koiran irtoamaan edes metrin pari..?!

Tässä yli 3 vuotta harrastettu eikä koira vielä irtoa melkeimpä ollenkaan.
Nyt kolmosissa toi irtoaminen näyttää olevan elinehto.
(nimerkillä ekoissa 3kisoissaan käynyt ja surkeasti pärjännyt).

Rotu on siis sheltti ja esteet osataan jo hyvin, paitsi kepit, keinu ja rengas..
Joissa sitä parannettavaa on ollut viimeiset 3 vuotta..
Jettis
Harjottele aitaneliöllä. Eli aidat neliöön muotoon. Ensin ne on tosi lähellä toisiaan ja lähettelet koiraa esteille (huom, niin lähellä että saat varmasti koiran esteelle). Pikkupikku hiljaa pidennät esteväliä ja jatkat samaa harjoittelua. Kyllä sen siitä pitäs lähteä. Sitten on tietty lelun heittäminen, nami suoran päässä ym. Kokeile kaikkea!:D
Nappero
Minä ainakin opetin irtoamaan pallolla. Ja yleensä koira tottelee nykyään eteen käskyä!
Kannattaa usein harjoitella. Se on totta että mahdoton pärjätä jos koira ei irtoa. Voitta paljon aikka suorilla jopa alemmissa luokissa.
jööttifani
confused.gif Sama ongelma täällä. Koira ei irtoa. Lisäksi se ei itsenäisesti edes hae esteitä joten oma käskytys on elintärkeää! Pallolla ja namilla olen saanut lähtemään eteen. Laitan pallon vaan palkaksi esteiden jälkeen. Meillä treenataan irtoamista hyppysarjalla. 4-6 estettä peräkkäin ja pallo toiseen päähän. ja sit vaan lähetän koiran ja hoen "eteen"-käskyä. Toinen vaihtoehto on avustaja jolka palkaa koiran estesarjan jälkeen. Tällöin hän voi myös olla antamatta palloa jos koira livahtaa esteiden ohi. Ei kait siinä auta kuin harjoitella. Kakkoskoiran kanssa olen ajatellut opettaa irtoamista jo alusta lähtien, sillä myöhemmin se voi olla vaikeampaa...
LonelyWolf
Voisin kokeilla tuota pallon heittoa suorilla radanlopuilla, ja se neliö -juttukin kuullostaa hyvältä..

Tuli vielä mieleen, että meillä ei myöskään takaa leikkaus ole mahdollinen, koska Jamia ei voi lähetellä esteille tuosta noin vain..
Tämän ennenkin kisoissa virheinä kokenut..
Jettis
Noissa takaaleikkauksissa kannattaa myös kokeilla että kummalle puolelle koira kääntyy helpommin. Yleensä jokaisella koiralla on meinaan toinen puoli "jäykempi" eli kannattaa katsoa ja koittaa; voi voittaa kisoissa monta sekuntia ja joskus jopa ei tule hyllyä, kun osaa kääntää oikealta puolelta!
Omppo
Yksi vaihtoehto irtoamiseen on namisukka. Eli pitkävartiseen sukkaan lihapullia ja solmu päähän. Käytetään juuri heittämällä esteen yli, leikitään kuten patulla, mutta motivaatio "piilotettuihin" nameihin on suuri ja koira ei heti tule täyteen nameista.

Viime viikonloppuna Leinosen Janita esitti teoriansa kiertoharjoituksista. Eli koiran kanssa harrastetaan tolppien ym. kiertämistä. Ensin ohjaaja seisoo ihan tolpan lähellä ja käsi on suhteellisen lähellä kroppaa ja laittaa koiran kiertämään kyseisen tolpan. Sitten ohjaaja ajan kanssa kasvattaa välimatkaa tolppaan ja samalla ohjaa koko ajan käsi kauempana tolpasta. Loppujen lopuksi mukaan otetaan myös useampia kierrettäviä ja samalla koira oppii lukemaan käsiä ja vartaloa ja sitä, mihin suuntaan ollaan menossa.
Jettis
LAINAUS(Omppo @ 23.9. 2005, 14:42)
Viime viikonloppuna Leinosen Janita esitti teoriansa kiertoharjoituksista. Eli koiran kanssa harrastetaan tolppien ym. kiertämistä. Ensin ohjaaja seisoo ihan tolpan lähellä ja käsi on suhteellisen lähellä kroppaa ja laittaa koiran kiertämään kyseisen tolpan. Sitten ohjaaja ajan kanssa kasvattaa välimatkaa tolppaan ja samalla ohjaa koko ajan käsi kauempana tolpasta. Loppujen lopuksi mukaan otetaan myös useampia kierrettäviä ja samalla koira oppii lukemaan käsiä ja vartaloa ja sitä, mihin suuntaan ollaan menossa.

To nmä olen opettanut Jetille, aika kätevä juttu. Nykyään voin olla jo tosi kaukana (melkein 10 m) ja se voi kiertää monia tolppia kerralla tai pujotella tolppia. Toi kannattaa aina opettaa molemmilta puolilta, muuten voi tulla vaikeuksia!
-Mia-
Meillä on takaaleikkaukset ongelmana, kun koira ei kestä sitä ettei saa kontaktia ohjaajaan. Varsinkin putkella! Kotona ollaan harjoiteltu nyt niin, että laitan hypyn taakse namin, näytän sen koiralle ja kannan koiran esteen eteen hieman sivuun. Sitten sanon "menehyppy" ja ohjaan koiraa niin kuin takaaleikkauksessa pitää. Koira lähtee hyvin ja tällä systeemillä ollaan saatu harjoiteltua, tosin vasta tuon yhden hypyn kanssa meidän huimalla rivitaloasunnon 7x5m takapihalla.

Putki on sitten painajainen, kotona ei ole mahdollisuutta harjoitella kunnon putkella varsinkaan nyt kun tuli lunta ja sisällä ei ole tilaa, ja koiran tiineyden takia joudutaan olemaan treeneistä pois.
Kokeilin samaa namitaktiikkaa pikkuveljen pienestä jalkapallomaalista virittämälläni putkella, oli vähän hankala saada koira menemään putkeen suoraan namin luokse ryntäämisen sijasta. Takaaleikkausta putkelle pitäisi siis varmaan harjoitella ihan vaan suoralla putkella niin, että käskee koiran putkeen ja jää itse selvästi jälkeen?
veau
Tähänhän on vaikka miten hyviä vinkkejä. Aikaisemmin sanotut ovat todella hyviä. Jos koira innostuu leluista niin tehtävä ei ole kovin vaikea. Itse olen kokeillut tennispalloa jonka olen halkaissut ja laittanut sisälle herkkuja. Se ei meillä toiminut lainkaan, mutta toimii varmaan yhtä hyvin kuin tuo namisukka.

Me harjoittelemme yksinkertaisesti sillä tyylillä että avustaja käy laittamassa esteen tai lyhyen radan toiselle puolelle kipon jossa on nami, sitten vaan koira opetetaan siihen että sieltä saa ruokaa biggrin.gif Avustajaa ilman homma voi epäonnistua, koska jos koira tekee väärin, se saa silti palkan väärästä suorituksesta kun avustaja ei ole vahtimassa kippoa. Tämä toimii meillä parhaiten, ja Sani on alkanut tekemään takaleikkauksia hypyille, putkille ei vielä. Olisi helpompaa jos se leluista tykkäisi.
Himpula
Täällä irrotaan sitten hieman liikaakin. Tämä pystykorva lähtee joskus aina menemään omia vauhtejaan esteillä. Kuten puomilla painaa häntä suorana eikä itse meinaa pysyä perässä. Toinen paikka missä irrotaan hieman liikaakin on hyppysuorat. Ja a:alle saattaa lähteä itsestään juoksemaan. Valssit ei oikein ikinä onnistu kun yksi tulee niin vauhdilla. Paitsi putkella. Takaaleikkaukset ei myöskään oiken onnistu kun yks lähtee hulluna jatkamaan eteenpäin. Edestä leikkaukset joten kuten. rolleyes.gif
Maximilliam
LAINAUS(San_San @ 28.11. 2006, 20:00)
Me harjoittelemme yksinkertaisesti sillä tyylillä että avustaja käy laittamassa esteen tai lyhyen radan toiselle puolelle kipon jossa on nami, sitten vaan koira opetetaan siihen että sieltä saa ruokaa biggrin.gif Avustajaa ilman homma voi epäonnistua, koska jos koira tekee väärin, se saa silti palkan väärästä suorituksesta kun avustaja ei ole vahtimassa kippoa. Tämä toimii meillä parhaiten, ja Sani on alkanut tekemään takaleikkauksia hypyille, putkille ei vielä. Olisi helpompaa jos se leluista tykkäisi.

Tuo namikippo on todella hyvä, aluksi sen avulla harjoittelin ainoastaan eteenmenoja, mutta nyt olen keksinyt sille muitakin käyttökohteita. Esimerkiksi pussin harjoittelussa kippo on todella hyvä jos koiralla on tapana lähteä pussin sisällä kaartamaan ohjaajaa kohti. Muutaman kokeilun jälkeen kykenin jäämään jo paljon pussin taakse seisomaan tai juoksemaan radalla aivan erisuuntaan otamaan koiraa vastaan, ilman koiran kankaaseen sotkeentumisvaaraa wink.gif

Vanhemmalla sheltilläni oli pari vuotta sama ongelma kuin LonelyWolf:n koiralla, mutta ongelma on pikkuhiljaa ajan myötä korjaantunut, kun koira on saanut lisää varmuutta radalla, enkä itse jännitä leikkaamisia, kaipa siinä oma äänensävy muuttuu erilaiseksi kun jo tietää ettei se koira kuitenkaan lähde edelle rolleyes.gif Etenemistä on auttanut myös, että ei itse jää missään välissä paikalleen seisomaan ja huitomaan koiraa edelle, pitää muistaa pitää itsellä koko ajan liikettä päällä. Tästä seurauksen on sitten ohjaaja, joka vieläkin, vaikka koira jo liikkuu todella hyvin, tekee välillä treeneissä valsseja mitä ihmeellisimpiin paikkoihin kun ei vaan voi jäädä paikalleen odottamaan koiraa. Kummalisia sijaistoimintoja ohjaajalla innocent.gif
alsu
yhdyn edellisiin...
wenakko
LAINAUS(Greenvilma @ 1.12. 2006, 22:09)
yhdyn edellisiin...

Anteeksi nyt, mutta mikä idea tällä viestillä oli? blush.gif

Ja sitten kysymys, että mitä tarkoitatte tällä irtoamisella?
Nim. agility-vähän-tietävä biggrin.gif
Once
LAINAUS(wenakko @ 2.12. 2006, 19:24)
Ja sitten kysymys, että mitä tarkoitatte tällä irtoamisella?

Irtoamisella tarkoitetaan sitä, että ohjaaja pystyy ohjaamaan koiraa kaukaa eli että koira ei ole koko ajan kiinni ohjaajassa vaan niin sanotusti irtoaa ohjaajastaan kauemmaksi suorittamaan esteitä käskyjen ja ohjauksen mukaisesti smile.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.