Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Amerikankettukoira
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 6: Ajavat ja jäljestävät koirat
Flavia
Meillä on nyt vuoden majaillut tälläinen ihme otus kun amerikankettukoira..
nimeltään Kettumiehen Diana, ja näyttelyissä meriitteinä JV-04 V-04, 3xSert ja Cacib

Mieleen tuli, että onko puskassa ketään jenkkiä omistavaa?
Olisin kiinnostunut vaikka vaihtamaan meilejä tms, ja kuvat olisivat kivat.. Noita kun on kuitenkin aika vähän suomessa, ja näyttelyissä tapaa hyvin harvoin...

Lisää tietoa reetusta on mun kotareilla.. (osoite profiilissa)
Nberger
Ystävälläni on jenkki-pentu.
pips_a
LAINAUS(Flavia @ 2.10. 2005, 19:30)
Meillä on nyt vuoden majaillut tälläinen ihme otus kun amerikankettukoira..
nimeltään Kettumiehen Diana, ja näyttelyissä meriitteinä JV-04 V-04, 3xSert ja Cacib

Mieleen tuli, että onko puskassa ketään jenkkiä omistavaa?
Olisin kiinnostunut vaikka vaihtamaan meilejä tms, ja kuvat olisivat kivat.. Noita kun on kuitenkin aika vähän suomessa, ja näyttelyissä tapaa hyvin harvoin...

Lisää tietoa reetusta on mun kotareilla.. (osoite profiilissa)

Amerikankettukoira on yksi mieluisimmaista ajokoirista mitä tiedän.. ulkonäöltään ainakin wub.gif
millaisia ne on luonteeltaan ja miten onko ne kovin metsästysviettisiä koiria?
En ole hankkimassa tälläistä koiraa mutta kiinnostaisi kuulla tarkemmin, kaikissa koira kirjoissakaan ei mainita ko. rotua.. eikös ole kettukoirista harvimmasta päästä?
Metsästyskoirat ei ole ihan mun tyyppisiä koiria, mutta rehellisesti sanottuna jos tälläisen joskus ottaisin niin ottaisin sen metsästyskoiraksi tai jäljestyskoiraksi... mutta onko Amerikankettukoirissa jakautunut ikävästi työ- ja näyttelylinja?

tällästä mielenkiinnosta kyselen... smile.gif
muoks://muutkin voi vastata ! ! ! ! ! en osoittanut kysymystä vain Flavialle..
Flavia
LAINAUS(pips_a @ 3.4. 2006, 14:19)
Amerikankettukoira on yksi mieluisimmaista ajokoirista mitä tiedän.. ulkonäöltään ainakin wub.gif
millaisia ne on luonteeltaan ja miten onko ne kovin metsästysviettisiä koiria?
En ole hankkimassa tälläistä koiraa mutta kiinnostaisi kuulla tarkemmin, kaikissa koira kirjoissakaan ei mainita ko. rotua.. eikös ole kettukoirista harvimmasta päästä?
Metsästyskoirat ei ole ihan mun tyyppisiä koiria, mutta rehellisesti sanottuna jos tälläisen joskus ottaisin niin ottaisin sen metsästyskoiraksi tai jäljestyskoiraksi... mutta onko Amerikankettukoirissa jakautunut ikävästi työ- ja näyttelylinja?

Niinkuin nimikin kertoo, jenkki on metsästyskoira enkä suosittelekkaan sitä pelkäksi kotikoiraksi. Suomessa olevien jenkkien ylkonäkö vaihtelee huimasti, juuri johtuen koirien vähyydestä ja siitä, ettei sukusiitoksen takia ulkonäköön oikeen voi panostaa, paitsi jos käyttää tuontikoiraa.
Jenkkejä on Suomessa suunnilleen 250-280, niistä on 3 kaksoisvaliota joista ainakin yksi on kuollut (kuoli viimesyksynä vatsalaukun kiertymään, oli meidän koiran eno) Kahdella on voittaja titteleitä (meidän koira toinen noista).

Luonteeltaan jenkki on hieman varautunut, mutta kuitenkin vilkas, iloinen ja hyvin utelias.
Varautuneesta luonteestaan huolimatta iän ja kokemuksen karttuessa luonne vahvistuu, eikä siksi pelkää puolustaa itseään, mitä se usein joutuukin ajaessaan tekemään, koska suuren nopeutensa takia jenkki jaa usein ketun kiinni, ja ellei kettu pääse koloon, on yhteenotto väistämätön.

Ja koska koiran jalostuksessa on käytetty monia vinttikoiria, on se maailman nopein ajava koira.

Reea on todella vilkas ja ketterä, eikä sille tuota ongelmaa hypätä 120cm korkealle arkkupakastimelle harjausta varten. Juu, tämä rotu kaipaa harjausta, varsinkin karvanlähtöaikaan, jolloin joka paikka lainehtii valkoista karvaa.

Suomessa tavattavat jenkit ovat Valkker linjaa, ja siksi niiden pääväri on valkoinen, niissä saattaa vaihtelevasti esiintyä ruskeita tai ruskeita ja mustia merkejä. Amerikassa on myös Dikson linjaa, joka muistuttaa väritykseltään suomenajokoiraa (näitä on suomessa ainakin 2, jotka tuotiin Kanadasta viimevuonna).

Jenkit eivät (onneksi) ole jakautuneet näyttelylinjaisiin ja käyttölinjaisiin koiriin, koska suomessa rotu pää osin metsästys käytössä, ja nekin yksilöt jotka näyttelyissä käyvät, ovat metsäkoiria.

Ja jos rotu vielä kiinnostaa, niin tulkaa ihmeessä kehän reunalle katselemaan, meillä nyt seuraava varma näyttely on EUV, ehkä ennen sitä honkajoen ryhmänäyttelyyn. Sielä näette tuon meidän helinäkeijun...

Tässä vielä muutama kuva..
Kaikissa kuvissa JV-04 V-04 V-05 Kettumiehen Diana (näyttelyistä 4x sert, 2x cacib. Metsällä tälle kaudelle ammuttiin 12 kettua ja 1 supikoira

pips_a
Niin olen käsittänytkin että rotu on aika harvinainen, ainakin Suomen maalla.
Ihan mielenkiintoista kuulla rodusta ja varsinkins en luonteesta.
Hyv ettei ole jakautunut näyttely- ja työlinjaisia koiria tässä rodussa ja toivottavasti näin ei käy tulevaisuudessakaan.
Kyllä on nätti koira kuvissa ja suloisia pentuja..
Jos kanadassa on niitä suomen ajokoiran värisiä amerikan kettukoiria.. miten ne sitten eroaa toisistaan?
Flavia
Se, että kummasta linjasta koira on, ei oikeastaan vaikuta itse koiraan tai sen ominaisuuksiin. Tosin tietysti eriasia on Amerikanssa olevilla jenkeillä, jotka ovat periaatteessa pelkkiä näyttelykoiria, eikä niillä ole enää "kunnon" metsä vaistoa. Ymmärtääkseni Juhan (noiden kanadantuontien omistajan ja meidän koiran kasvattajan) puheista, nuo kanadantuonnit ovat metsällä saman veroisia kuin nuo suomalaisetkin..

Tässä vielä Juhan (kennel Kettumiehen) kotisivut, jos haluat käydä tutustumassa.. >klik<
pips_a
LAINAUS(Flavia @ 15.4. 2006, 10:10)
Se, että kummasta linjasta koira on, ei oikeastaan vaikuta itse koiraan tai sen ominaisuuksiin. Tosin tietysti eriasia on Amerikanssa olevilla jenkeillä, jotka ovat periaatteessa pelkkiä näyttelykoiria, eikä niillä ole enää "kunnon" metsä vaistoa. Ymmärtääkseni Juhan (noiden kanadantuontien omistajan ja meidän koiran kasvattajan) puheista, nuo kanadantuonnit ovat metsällä saman veroisia kuin nuo suomalaisetkin..

Tässä vielä Juhan (kennel Kettumiehen) kotisivut, jos haluat käydä tutustumassa.. >klik<

Joo kiitos linkistä !
Millos muuten ekat amerikankettukoirat ovat tuleet suomeen? ja kanadastako ne on tuotu?
Flavia
En ihan tarkkoja aikoja tiedä, mutta ensimmäisiä jenkkejä tuotiin suomeen -80 luvulla.. Ja veikkaisin että U.S.A:sta..

Nyt muuten tuli juuri sähkäpostia yhdeltä rotua harrastavalta, että nyt on perustettu amerikankettukoirille rotujärjestö/kerho.. Se mielestäni toimii SAJ:n alajärjestönä.. Jos oikein ymmärsin.. Jos jotain liittyminen kiinnostaa, voin antaa yhteystiedot mistä asiaa voi kysellä.

//muoks// Kopioin tämän siskoni tekemästä "tutkimuksesta" jonka tekemiseen hän käytti eri koirakirjoja..

LAINAUS
Amerikankettukoiran juuret juontavat aina 1600-luvulle jolloin ensimmäiset amerikansiirtolaiset toivat Euroopasta mukanaan erilaisia ajokoiria. Näiden koirien lukuisten risteytysten kautta pyrittiin luomaan rotu, joka sopisi maan muuttuviin olosuhteisiin. Risteytyksissä käytettiin luultavasti mm. englantilaisia, ranskalaisia ja irlantilaisia ajokoiria sekä vinttikoiria, tarkoituksena parantaa rodun nopeutta ja lihaksia.
Jopa itse George Washington oli suuri kettukoirien ystävä, joka paneutui myös rodun kehittämiseen. Vuonna 1770 hän tuotti Englannista joukon kettukoiria ja vielä vuonna 1785 Ranskasta. Juuri nämä Washingtonin koirat ovatkin yksiä tärkeimpiä nykyisen amerikankettukoiran esi-isiä.
FCI hyväksyi amerikankettukoiran rotumääritelmän vuonna  1979, vaikkakin Yhdysvalloissa ensimmäinen amerikankettukoira rekisteröitiinkin vuonna 1886. 

Teksti:  A.Lielahti
Jarkko
Amerikankettukoirien linjat ovat July,Walker,Goodman sekä Trigg.
Kettumiehen kanadasta tuomat koirat ovat Trigg linjaa.

Terv. Jarkko
dogrun.gif
Jarkko
Yhdistyksen sivut avattu www.amerikankettukoirayhdistys.com

dogrun.gif
Flavia
LAINAUS(Jarkko @ 11.6. 2006, 08:06)
Amerikankettukoirien linjat ovat July,Walker,Goodman sekä Trigg.
Kettumiehen kanadasta tuomat koirat ovat Trigg linjaa.

Terv. Jarkko
dogrun.gif

Nuo ovat koirien "päävärit", joista on myös "alalajeja" en nyt sitä osaa oikeilla termeillä sanoa.. Ja toki väreillä on monia eri lempinimiä kuten itse rodullakin. Itse olen tottunut sanomaan tuon Trigg linjan koiria diksoneiksi (kiitos isälleni) ja walkeria suomalaisittani valkkeriksi
Jarkko
Friendship Halabala saapui Suomeen 8.10.2006 2,5 vuotias uros asustaapi Nurmossa.

dogrun.gif
sakmetter
Meiltä löytyy amerikankettukoira, tai oikeastaan se on mun enon, mutta kuitenkin. Suvusta en osaa oikein sanoa, kun en ole siihen perehtynyt -vielä-. Koira on todella rauhallinen, enkä ole nähnyt sitä riehuvan/leikkivän kun ihan pentuna. Kyselisin millasia kokemuksia teillä on metästyksestä? Koiran kasvattaja sano, että koirissa on harvoja, jotka ei hauku, ja ilmeisesti just meille on tullut se haukkumaton... sad.gif
Jarkko
Hauku tarhassa vai metsällä ajossa ??
Yleensä koirat kotioloissa rauhallisia tai jopa uneliaita smile.gif mutta metsässä luonne muuttuu säälimättömäksi ajuriksi. thumbup.gif

dogrun.gif
sakmetter
Ihan ajotilannetta tarkotin...
Jarkko
Kyllä niitäkin yksilöjä löytyy Suomesta sekä Amerikasta ja niin ajokoirista kuin jenkeistä kukaan vaan ei oikein tiedä mistä nämä mykkyydet tulevat. Samasta pentueesta kun tulee mykkää ja haukkuvaa ( rotuun katsomatta ) erään amerikkalaisen herran mielestä koirat vain metsästävät itselleen ja menevät mykkänä ja tappavat saaliin toinen herra oli sitä mieltä että keski amerikassa on isoja preerioita jossa koirat ajavat pelkästään näöllä (puutonta aluetta silmän kantamattomiin) ja sen takia eivät hauku . Kolmas herra oli sitä mieltä että koirat ovat fiksuja ja ottavat saaliin kinni mykkänä että ota ny siitä sitte selvää mistä johtuu. Jenkeissä kasvattavat kukin omalle metsästykselle sopivia koiria jotenka Suomessa täytyy olla tarkkana mistä koiria hommaa kokeissa koirien tulee haukkua samalla lailla kuten meillä (koiria ei sioiteta jos eivät hauku)

dogrun.gif
sakmetter
Mulla ittelläni on englanninkettukoira narttu, joka ei myöskään hauku. Onko sulla kokemusta englantilaisista ? Miten nämä rodut eroaa toisistaan ? En ole ihan varma olenko ymmärtänyt väärin, mutta eikös amerikkalaiset ole jalostettu jotakin kautta englantilaisista ?
Jarkko
Yep kyllähän niitä englantilaisia on käytetty jenkeissäkin ja suomalaisissa myös mutta vaikutusta rotuun en tiedä tulisiko mykkyys sieltä . Olen pennuttanut yhden englantilaisen joskus takavuosina mutta yksin ei oikein tullut hommasta mitään ketun jäljelle kun pudotti niin meni vähä matkaa ja rupesi kattelemaan että missäs muut ovat vaikka ei koskaan ajatettu toisen kanssa kauriin jäljelle kun erehty niin ei toisia kaivattu mahtava ääni vain jyrisi ja sitä tuli ja paljon angry.gif
Onneksi ei tarvi niiden kanssa enää painia .

dogrun.gif
Flavia
Jarkko : Tiedätkö että mistä kennelistä se Suomeen tuotu kantava narttu on?
Jarkko
Kennel Powerstroke / Bob Peniston
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2010 Invision Power Services, Inc.