Ketkä täällä harrastavat cani crossia?
Me aiotaan aloittaa ensi vuoden puolella...
Samoin.

Kun vain omakunto kestäisi.
Kyllähän sitä ollaan jo kotona käyty pari kertaa lenkillä.
Meillä mies harrastelee kotona, ei vielä kisoissa. Ehkä ensi vuonna, ja jospa minäkin sitten...
Viikon päästä Kangasalan kisoissa juoksee minun sisareni, koirana minun "mamin kulta" Pituk..
Piti startata jo tänä kesänä, mutta pääsykokeet yms. hässäkkä sotki suunnitelmat. Eli ensi vuonna uusi yritys. Laji on kiinnostanut jo pidemmän aikaa, heti kun siitä ekan kerran kuulin Agirodussa viime vuonna. Ja kun koiran rotukin sopii lajiin, niin mikäs siinä
Juu pitäsi nyt vain aloittaa tuo kunnon kohtus...
sa-an-ri
10.10. 2005, 11:54
Anteeksi tyhmä kysymys, mutta miten aloititte ja millaisilla varusteilla?
neatut
10.10. 2005, 13:00
Kannattaa hankkia koirajouksuun tarkoitettu vyö, koska kisoissakin koiran tulee olla kiinnitettynä vyötärölle. Ja koiralle valjaat, esim sellaiset pyöräilyssä käytettävät ovat sopivat (kiinnitys selän päällä).
Koiran tulee juosta edellä, joten se opetetaan siihen, vaikka erillisellä käskyllä.
Vinkkejä, ohjeita ja linkkejä löytyy valjakkourhelijoiden liiton sivuiltakin..
Jettis
10.10. 2005, 18:19
LAINAUS(neatut @ 10.10. 2005, 13:00)
Kannattaa hankkia koirajouksuun tarkoitettu vyö, koska kisoissakin koiran tulee olla kiinnitettynä vyötärölle. Ja koiralle valjaat, esim sellaiset pyöräilyssä käytettävät ovat sopivat (kiinnitys selän päällä).
Koiran tulee juosta edellä, joten se opetetaan siihen, vaikka erillisellä käskyllä.
Vinkkejä, ohjeita ja linkkejä löytyy valjakkourhelijoiden liiton sivuiltakin..
Kuinka paljon vetovyö maksaa?
neatut
11.10. 2005, 06:52
Vetovöitä on myynnissä monelaisia, mutta avokoukulla oleva, kisoihin sopiva malli on noin 20-30 euroa.
Valmistajia löytyy esim tuolta VULn sivuilta "markkinat" kohdasta...
Jettis
11.10. 2005, 19:47
Okei, kiitti!
Hmm... olisikohan 35 senttinen koira okoo canicrossia harrastamaan
Nimimerkillä Tyhmä Tietämätön
~Lotta
12.10. 2005, 22:17
Siihenkin käy kaikki rodut kunhan on terveitä ja kuntoa lyötyy!
LAINAUS(Lotti|| @ 12.10. 2005, 22:17)
Siihenkin käy kaikki rodut kunhan on terveitä ja kuntoa lyötyy!

Oukei, onko tämä siis ihan vapaa-ajan harrastus jottei mitään seuroja ja tälläsiä
Fasupala
15.10. 2005, 22:48
Juu, tästä taisi tulla harrastus

Tänään Kangasalalla Fasun kanssa juostiin tai siis meikä välillä veti alamäet ja sijoitus 25.....hhmmm, ensi kevääseen mennessä kunto olisi ehkä vähän parempi ja kokeilen josko lauman nuorempi narttu tai kasvattiuros vetisivät, niin täältä tullaan.....
Juu ja ei tarvi olla seurassa tms..., jotta pääset juoksemaan
neatut
17.10. 2005, 06:49
Fasupala: sinulla olikin aika eksoottisen oloinen osallistuja, mutta vauhdilla se ainakin starttasi
Meiltä osallistui siis koira.. Ja sisareni. Ja kyllä hänellekin iski innostus, joten ehkäpä ensi kesänä näitä startteja tulee lisää. Pituk nautti juoksemisesta ja toimi täysin ohjaajan mukaan saaden siitä kiitosta. Sijoitus 16. ja joukkue-sijoitus hopeaa
Fasupala
17.10. 2005, 10:54
Juu, "eksoottinen"...Fasun kanssa oli viikon harjoittelu takana, joten en voinut odottaa mitään suurta (miten niin päähänpisto

)...Shar pei on rotuna kestävä juoksija, joten kyllä sitä ensi keväänä tullaan uudestaan juoksemaan

Kuulemma olisi kisoja myös keväällä ja tätä huhua toivon todella todeksi...
Onnittelut hyvästä suorituksesta !
Me varmaan aletaan treenaamaan. Ollaan niin kisahulluja, että melkein kaikki lajit alkaa vähitellen kiinnostaa
Treeni päällä ja suuntana SM 2006 Leevin kanssa

(jolla luonnollisesti enemmän voimaa kiskoa voipunut juoksija mäen päälle

)
Kesällä päästiin suurleirillä kokeilemaan ja oli kyllä ihan mielettömän hauskaa. Tarkoitus olisi alkaa Milon kanssa ensi keväänä harrastamaan, Manua kun ei oikein huvita juosta ilman vauhdittajaa (leirillä edellä menijät)

. Milo taas rakastaa juoksemista, joten sille laji olisi loistava. Eikä tosiaankaan tekisi pahaa myöskään omistajan kunnolle

Kunnon varusteet pitäisi hankkia, etenkin kun tuon isomman kanssa juoksee. Ei varmaankaan ihan halvemmasta päästä, jos ostaa vyön, huskyvaljaat ja remmin jossa on se jousto-osa
australianpaimenkoira
21.12. 2005, 19:42
tahtoisin aloittaa koirajuoksun mut koira on vielä liian nuori ja itse saisin heti sydänkohtauksen huonon kunnon takii!
suomenajokoiran pitäis olla se rotu mut en oo ihan varma sen mettästysvietin takii...
<Iida>
25.12. 2005, 16:57
LAINAUS(australianpaimenkoira @ 21.12. 2005, 19:42)
suomenajokoiran pitäis olla se rotu mut en oo ihan varma sen mettästysvietin takii...
Tuskinpa se metsästysvietti koirajuoksua haittaa
Ei haittaa metsästysvietti, koira on kuitenkin hihnassa kiinni

SM-kisoissa tänä vuonna itse asiassa peräti voitto (?) taisi irrota suomenajokoiran kanssa.
Liewec
25.12. 2005, 21:50
Itsellä niin huono kunto, etten todellakaan pärjäisi. Hyvä kun pääsisin maaliin. KOira kyllä olisi ihan huippu

Se koirapyöräily mistä koirammessa oli niin kulosti kanssakivalta.
australianpaimenkoira
26.12. 2005, 12:33
ei ihan voittoa sm-kisoissa suomenajokoiralla tullut vaan se taisi tulla hopeelle.
en kyllä oo ihan varma kun mun tuurilla koira haistais jäniksen ja menis sen peräs suoraan mettään.
LAINAUS(<Iida> @ 25.12. 2005, 16:57)
Tuskinpa se metsästysvietti koirajuoksua haittaa

Tai minä luulisin että se hieman auttaisi

Kun me alettiin hiihtää niin ei tarvi Pessille (harmaa) opettaa vetämistä se tuli jotenkin luonnostaa.. Tietenkin sitten se on haittaa jos koira yrittää poiketa reitiltä metsä uumeniin
LAINAUS(australianpaimenkoira @ 26.12. 2005, 12:33)
en kyllä oo ihan varma kun mun tuurilla koira haistais jäniksen ja menis sen peräs suoraan mettään.

Mutta hihnassahan se silti on
Ai kamala, tosta tulikin mieleen tapaus, jonka näin about 20 vuotta sitten: Ukko juoksi tiellä kovaa vauhtia ja sillä oli sakemanni vyötärölle kiinnitettynä. Yhtäkkiä se koira haistoi jonkun hajun ja kääntyikin takaisin päin vauhdikkaasti. Se ukko lensi kuin kuminukke ojaan. Se oli niin kamalan tyhmän näköistä, että mä en voinu olla nauramatta.
Diikeri
17.1. 2006, 17:11
Täällä!
Käydään juoksemassa tasasesti kerran viikossa nykyään kun hiihto vähän syrjäytti tuota juoksua, Sera kun rakastaa koirahiihtoakin
salllla
21.1. 2006, 17:39
tietääkö kukaan, että milloin on ne sm 2006 "juoksut" ja onko jotain osakilpailuita ... minua kiinnostaisi laji, mutta en oikein tiedä mitään tästä.. onko tälle olemassa jotain netti sivua tms?
SM-juoksuja ei ole vielä anottu ja noita kilpailuja ilmestyy Suomen Valjakkourheilijoiden liiton sivuille (
sulan maan lajit)
salllla
23.1. 2006, 17:12
Kiitos linkistä, mutta en saanut selvyyttä, että kuinka pitkä matka pitäisi juosta... Minua alkoi nimittäin hirveästi kiinnostamaan koko laji, ja koirani tykkää juoksusta ja minäkin tykkään juosta pitkää matkaa

Kaikkea tietoa vain lisää
Fasupala
26.1. 2006, 10:23
Tuo juoksumatka oletettavasti vaihtelee 3-5 km. Tuolla VUL:in sivuilla menee 2005 tuloksiin, niin siellä näkee matkojen pituudet.
Taren kanssa alotetaan sitten kun lumet sulaa ja on parempi juosta
Voi kun olis omat nilkat kunnossa niin lähtisin treenaamaan minäkin. Uskoisin että koirasta vauhtia löytyisi.
Ja jos jollakulla riittää intoa niin lainaan kyllä mielelläni koiraani treenikaveriksi ja vaikka ihan kilpailemaankin.
Ja kyseessä "eksoottinen" shar pei
Meilläkin päin on tuota kiinnostusta aloittaa laji on ollut jo jonkin aikaa

Toi meijjän nuorempi kani ainakin olis siinä omiaan..xD Kunhan itse vain kestää niin hyvä olis.
Tulipa eilen ostettua Arka Khaokin (vai mikä liekään) Y-valjaat canicrossiin, 20 €!! Enää puuttuu vaan liina ja vyö... Sulaispa jo noi lumet että pääsis kunnolla juokseen!
^ Mistäs noin halvalla sait?
LAINAUS(Varga @ 25.3. 2006, 09:15)
^ Mistäs noin halvalla sait?
Ne on Motivaattorilta. Niin ja ne ei oo "viralliset" vetovaljaat, mut niitä saa käyttää kyllä kisoissakin. Niillä ei ollu pienille koirille pehmustettuja, mut noi käy kai tosi hyvin kumminkin juoksuun ym.
Mitä mä teen ton Taren kanssa? Se ei halua enään juosta

Kun alan juokseen sen kanssa, se alkaa hidasteleen tai jää paikalleen.
LAINAUS(Varga @ 5.4. 2006, 19:15)
Mitä mä teen ton Taren kanssa? Se ei halua enään juosta

Kun alan juokseen sen kanssa, se alkaa hidasteleen tai jää paikalleen.
No meil oli joskus toi ongelma oman koirani kaa. Mä alotin ihan ihan lyhyestä matkasta ja heitin sille aina pallon n. 10 metriä meidän eteen. Sit sanoin "matkaan" ja lähettiin juoksee. Tietty koira oli innoissaan. Sit mä jossain vaihees rupesin tekee valeheittoja ja sanoin taas "matkaan" ja juostiin jokin matka ja palkkasin koiran leikkituokiolla.
Alko kyllä kiinnostamaan ;>
Nemolle löytyis vetovaljaati, millä voi harjotella, saako sellasia pulkanveto valjaita kisoissa käyttää?
Nemolta ainakin innostusta löytyis, ja itekkin tykkään pitempiä matkoja juosta.
Nyt alko Tarekin jo tajuun idean

Vielä kun sais ne kunnon varusteet...
Hmm. Kuulostaa mielenkiintoselta lajilta. Onkohan afgaani tai ylipäätään noi "isommat" vinttikoirat hyviä canicross harrastus kavereita? Onko kellään kokemusta?
Hmm.. Vihdoinkin voisi olla muukin laji kun metsästys mitä voisin oman suomenpystykorvani kanssa kokeilla, kun sen kanssa ei viitsi tokoa eikä agilitya harrastaa, kun ei se siitä nauti, eikä ole sellainen rotu. Isän pystis ei tykkää niistä senkään vertaa kun omani.. Ja nuoremmalla niitä menohaluja tuntuu riittävän, kun oli hankalaa opettaa hihnassakin kulkemaan (lopulta kyllä oppi) Pitää kokeilla
täälläkin yksi koirajuoksia oulusta. Harrastan koirajuoksua, miten sen nyt sanoo
todella tavoitteellisesti mm. sm-kisat kiinnostaa
Mä en ole suoraan sanottuna oikein ymmärtänyt, miksi on pitänyt kehittää oma lajinsa koiran kanssa juoksemiselle. En toki mitenkään väheksy niitä jotka harrastavat lajia koirinensa, mutta noh, koiran kanssa juokseminen on minulle vain yksi tapa lenkkeillä, varsinaisena lajina en sitä oikein osaa pitää.
Miksi ostaa kalliit varusteet kun koiran kanssa ovi juosta ihan normeilla hihnalla ja pannalla. Nyt puhun siis vian harrastamisesta, en kisaamisesta, joka tietenkin jo sääntöjensä puolesta vaatii oikeanlaiset varusteet.
Toivottavasti joku hoksaa pointin ja ymm'rtää että kyseessä on vain minun mielipiteeni.
^Hoksasin ja ymmärsin, enkä minä ymmärrä sitäkään miksi koko ajan keksitään vaan uusia (koira) harrastuslajeja. Miksei tyytyä näihin ja valita niistä omansa kun nyt on jo niin monta ja erilaista lajia. (agility, toko, koiratanssi, vepe, pk-lajit, canicross jne jne.)
Itse olen sellainen hetkellinen hölkkälenkkeilijä. Joskus tulee vaikka 2 viikkoa jolloin käyn joka viikko hölkkälenkilla ja sitten se taas yhtäkkiä vaan jää.
Agentti91
28.7. 2006, 16:08
^^ Ei sitä tarvi aktiivikilpailija ollakaan, vaikka hankkii itseään ja koiriaan helpottavia juttuja. Meillä isännän kanssa hankittiin vetovyöt itsellemme, koirille joustavat 2 metriset monitoimiliinat, joka kiinnitetään vyöhön ja toinen pää koirille huskyvaljaisiin.
Todella mukavaa lenkkeilyä koiralle, jota ei kaulapanta kurista/nyi niskoja, joustava liina estää kaikkien nykäisyjen kovana perille tuloa ja itsellä on helppo lenkkeillä (kävellä tai juosta), kun ei käsissä ole remmejä, jotka estävät liikeratoja. Ennen remmien ja pantojen kanssa lenkkeillessä tuli hartianseudut kipeiksi, kun ei kädet päässeet juostessakaan heilumaan normaalisti.
Kaikki nämä maksoivat jotain reilun satasen luokkaa, mutta ovat oikeasti hintansa hyvin haukkuneet takaisin.
Meillä on myös valjaat(ihan kilpanormit täyttävät, ostettu käytettyinä, silti kuin uudet) ja liina ja vyö. On se helpompi lenkkeillä kädet vapaana.
En miekään oikein jaksa käsittää miksi koirajuoksu on oma lajinsa ja miksi siinäkin pitää kilpailla. Varusteita olen kuitenkin oppinut ymmärtämään. Gitan kanssa käydään juoksemassa monta kertaa viikossa (kelien puitteissa) ja ensinnäkin, koska haluan, että se pitää pientä vetoa yllä, ovat valjaat ehdottomat. Ennen sidoin nahkaremmin aina vyötärölleni (eihän siitä vedosta muuten mitään apua ole), mutta pidemmän päälle ohut remmi alkoi ikävästi painamaan selkää. Olen ollut todella tyytyväinen kalliiseen ja leveään "koirajuoksuvyöhön", se on todella hyvä.
Koiran ottaminen mukaan juoksulenkille ennen kaikkea motivoi itseäni ja samallahan koira saa mukavasti liikuntaa ja ulkoilua normaalin lenkkeilyn lisäksi.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms.
klikkaa tässä!.