Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: CaniCross
Puskaradio > Keskustelua metsästyksestä sambaan! > Valjakkourheilu & Rata- ja maastojuoksut
Sivuja: 1, 2
Pilvi
Auttakaa nyt tämmöstä jälkeen jäänyttä. Miten tuo "Canicross" tulisi oikea oppisesti lausua? Onko se sanikross vai kanikross vai miten? Mulla on tuo 9kk ikäinen samojedineiti, jolla on vetovaljaat ja kiinostusta olisi tätä lajia kohtaan. Ainoastaan se vyö ja se liina vai miksikä sitä narua ihmisen ja koiran välillä kutsutaankaan, puuttuu. Saa nähdä jos nekin tulisi hankittua, mikäli tuo voittaisi sen Vuoden Lemmikki -skaban. laugh.gif
tuunanen
Kyllä se on ihan kanikros. biggrin.gif Noin suomalaisittain. wink.gif Vieläkö Tinkaa voi äänestää? wink.gif [ot]
Pilvi
Ahaa, noin mä sen oon lausunutkin kun oon siitä puhunut. Ehkä sitten voittajasta vois katsella varusteita, ainakin VULin sivuilla oli maininta että heillä on tavaroita myynnissä siellä.
(OT: joo voi äänestää vielä pari muutaman päivän: http://nuvem.org/kuvia/vuodenlemmikki2006.jpg ja http://nuvem.org/kuvia/vuodenlemmikki20062.jpg wink.gif)
Nestnuuka
Canicrossia ei nyt ihan varsinaisesti harrasteta, mutta periaatteessa välineet löytyy. Eikös siihen käy samat kuin valjakkohiihdossa noin periaatteessa eli huskyvaljaat, joustava liina ja itselle vyö? unsure.gif

Tarkoitus olisi keväällä aloittaa juoksemaan säännöllisesti, mikäli tämä oma kunto sallii ja kuntovillitys pysyy päällä rolleyes.gif Juostu on koiran kanssa aina silloin tällöin, mutta minun kunnolla ei pitkälle pötkitä... Mutta jospa sitä tuossa kevään aikana saisi itseä oikeasti niskasta kiinni.

Millaisia lenkkejä muuten menette koirienne kanssa? Millaisilla lenkeillä olette aloittaneet?
Seriliini
Meidän äiti sai kaupasta (ei tietoa mikä) ilmaiseksi sellaisen hauskan näköisen narujutskan. Se on siis sellainen, että siinä voi kädet pujottaa sellaisesta kolosta (vähän kun repun hihnat) ja laittaa kiinni sellaisilla lukoilla vaikka koiran valjaisiin biggrin.gif
Triad
LAINAUS(Nestnuuka @ 15.2. 2007, 00:29) *
Canicrossia ei nyt ihan varsinaisesti harrasteta, mutta periaatteessa välineet löytyy. Eikös siihen käy samat kuin valjakkohiihdossa noin periaatteessa eli huskyvaljaat, joustava liina ja itselle vyö? unsure.gif

Tarkoitus olisi keväällä aloittaa juoksemaan säännöllisesti, mikäli tämä oma kunto sallii ja kuntovillitys pysyy päällä rolleyes.gif Juostu on koiran kanssa aina silloin tällöin, mutta minun kunnolla ei pitkälle pötkitä... Mutta jospa sitä tuossa kevään aikana saisi itseä oikeasti niskasta kiinni.

Millaisia lenkkejä muuten menette koirienne kanssa? Millaisilla lenkeillä olette aloittaneet?

Jeps, valjaat, joustava remmi ja vyö ovat vehkeet tähän hommaan smile.gif
Kanttii aloittaa ihan pienistä lenkeistä, ja jos kisoihin aijot niin sitten pikkuhiljaa nopeutta ja kestävyyttäkin itsellesi. Koiran treenitkin kanttii aloittaa kävely hommista, ja niitä kilpajuoksukoiratkin tekevät 2-3 krt viikossa. Vetoja ei kauhian monesti, 2-4 krt viikossa riittää, ja meltein yksikin alussa. Vapaana juokseminen on parasta treeniä koiralle.
-Saara-
En harrasta kyseistä lajia mutta kennelliiton suurleirillä sitä pääsin kokeilemaan ja HAUSKAA OLI! Todella mukava laji jota voi kyllä harrastaa minkä koiran kanssa lystää. Itse kokeilin villiksen kanssa ja kyllä hyvin toimi.
LeenaK
Arvaus: Oiskohan canicross keksitty valjakkohiihdon jälkeen? Vähän niin kuin sauvakävely lumettomaksi ajaksi hiihdon korvikkeeksi. (Ja nyt saan hiihtokansan niskaani tongue.gif ) Tai sitten juoksijaihmiset ovat halunneet koiran mukaan lenkeille ja pikkuhiljaa varustus on kehittynyt sellaiseksi, että juokseminen on molemmille mukavampaa.

Kysymys: millaisia matkoja kisoissa juostaan? Ihanko maratonia?
Gira
^Naisille matkat on vissiin sen 5km mikä on valjakkohiihtopuolellakin. Miehillä on vissiin sitä 5/10km..
Pingu
Hehheeeee!! Joo, munkin on jo pitänyt aloittaa, mutta koiralla ei oo vielä valjaita!! Me asutaan just hyvällä paikalla sitä paitsi, että voisi juosta metsässä smile.gif
Triad
Canicrossissa matkat ovat;
naisilla 5-7km
miehillä 5-7km
ja junioreilla 2-5km

lukuunottamatta mm. kaukjärven kierrosta joka oli muistaakseni 14km.

Koirahiihdossa, SPKL puolella matkat ovat;
naisilla A/B 5km (pulkka- ja narumatka)
miehillä A/B 5-8km (pulkka- ja narumatka)
junioreilla A/B 5km (pulkka- ja narumatka)

Koirahiihdossa, VUL puolela matkat ovat;
naisilla A/B 5-15km (pulkka- ja narumatka)
miehillä A/B 10-15km (pulkka- ja narumatka)
junioreilla A/B 5-10km (pulkka- ja narumatka)

sekä valjakkohiihdon kilpailuja on nykyään vain VUL puolella;
naisilla B 5k+5km, A 5/8,5 - 5/8,5km
miehillä B 5/8,5 - 5/8,5km, A 5/8,5 - 5/8,5km
junioreilla A/B 5k+5km

eiku kilpaileen ! wink.gif
Hunde
LAINAUS(crim @ 21.7. 2006, 20:49) *
Mä en ole suoraan sanottuna oikein ymmärtänyt, miksi on pitänyt kehittää oma lajinsa koiran kanssa juoksemiselle. En toki mitenkään väheksy niitä jotka harrastavat lajia koirinensa, mutta noh, koiran kanssa juokseminen on minulle vain yksi tapa lenkkeillä, varsinaisena lajina en sitä oikein osaa pitää.

Miksi ostaa kalliit varusteet kun koiran kanssa ovi juosta ihan normeilla hihnalla ja pannalla. Nyt puhun siis vian harrastamisesta, en kisaamisesta, joka tietenkin jo sääntöjensä puolesta vaatii oikeanlaiset varusteet.

Toivottavasti joku hoksaa pointin ja ymm'rtää että kyseessä on vain minun mielipiteeni.

Niin, onhan se näinkin, mutta miksi on kehitetty agility, kun koira voi hyppiä metsässäkin puunrunkojen yli, tai toko, vaikka koiraa voi kouluttaa myös omassa olohuoneessa...?

Aika harva koiraharrastus nykyään on sellainen että siitä ylipäätään on jotain varsinaista "hyötyä" kenellekään ulkopuoliselle. Pk-lajeista, pelastuksesta ym. sitten voi jo ollakin, mutta kuinka moni näiden harrastajista sitten kuitenkaan harjoittaa lajia muuten kuin kilpailumielessä tai ehkä vain kokonaan omaksi ilokseen?

Itse en ole canicrossia kokeillut koska kuulin koko lajista vasta vähän aikaa sitten. Tai termin olin kyllä kuullut, mutta en ollut ottanut selvää mitä se tarkoittaa blush.gif

"Muuten vaan" olen kyllä koiran kanssa ja yksinäni hölkkäillyt jo useamman vuoden. Koira tosin aika usein vapaana, mutta se on niin pieni että eipä siitä mitään vetoapua olisikaan. Nyt kun olen vähän ottanut lajista selvää on innostus herännyt, täytyisi vain koittaa käydä vaikka katsomassa jotain ihan oikeita kilpailuja. En tosin tiedä uskallanko ikinä osallistua, kun ihan vain omaksi mielenvirkistykseksi olen hölkötellyt ja vauhti ei päätä huimaa. Koiralla on kyllä menohaluja mutta siis sitä vetoapua siitä ei saa laugh.gif kun joskus on tullut luettua että isompien koirien kanssa jouksijat joutuvat juoksemaan kovempaa kuin jaksaisivatkaan koska koira vetää niin paljon.

Onko matkat tosiaan aina noin lyhyitä? En kyllä kehtaa mitään 2-4 kilsaa mennä juoksemaan, kun en oikeasti osaa enkä tykkääkään juosta kovin kovaa, ja mitä netissä olen lukenut niin vauhti on melkoinen. Minulle kävisi sellainen 10-15 kilsaa.
Triad
LAINAUS(Hunde @ 19.3. 2009, 23:10) *
Onko matkat tosiaan aina noin lyhyitä? En kyllä kehtaa mitään 2-4 kilsaa mennä juoksemaan, kun en oikeasti osaa enkä tykkääkään juosta kovin kovaa, ja mitä netissä olen lukenut niin vauhti on melkoinen. Minulle kävisi sellainen 10-15 kilsaa.

Kyllä. Matkat ovat lyhyitä ensisijaisesti koirien takia. Kilpakoirille - ainakin koirille jotka talvella kisaavat myös lumenpäällä on vaikea sanoa, että nyt mennään hiljaa ja pitkästi, vaan ne opetetaan menemään lähdöstä maaliin täysillä smile.gif Vauhti on siis hurjaa !

Joskus tosin itelläkin tuntuu hassulta, että muutaman hullun kilometrin takia pitää matkustaa monta sataa kilometriä. Tosin sitä sit kisan jälkeen aina huomaa, että ei sitä seisojan kanssa oikeen jaksa pitempää matkaa smile.gif
Hunde
Mä olen ymmärtänyt että canicross on keksitty valjakkokoirien kesätreenin myötä? Eikä ne valjakkomatkatkaan ihan kahteen kilsaan taida jäädä...?

No juu, mutta ei sillä väliä, eipä mun ikinä tarvitsekaan kisata, etenkin kun noita muitakin lajeja on ihan riittämiin. Omaksi ilokseni olen juoksennellut koiran kanssa jo vuosia, tosiaan vähän pidempiä matkoja ja rauhallista vauhtia koska en itse ole kovin nopea biggrin.gif Ja koirakin on sen verran pieni että sen vetoavusta ei tässä tilanteessa ole juuri hyötyä.

Onneksi oma koira menee sitä vauhtia mitä käsketään. Pötkii kovaa siinä missä rauhallisemminkin biggrin.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.