LAINAUS(crim @ 21.7. 2006, 20:49)

Mä en ole suoraan sanottuna oikein ymmärtänyt, miksi on pitänyt kehittää oma lajinsa koiran kanssa juoksemiselle. En toki mitenkään väheksy niitä jotka harrastavat lajia koirinensa, mutta noh, koiran kanssa juokseminen on minulle vain yksi tapa lenkkeillä, varsinaisena lajina en sitä oikein osaa pitää.
Miksi ostaa kalliit varusteet kun koiran kanssa ovi juosta ihan normeilla hihnalla ja pannalla. Nyt puhun siis vian harrastamisesta, en kisaamisesta, joka tietenkin jo sääntöjensä puolesta vaatii oikeanlaiset varusteet.
Toivottavasti joku hoksaa pointin ja ymm'rtää että kyseessä on vain minun mielipiteeni.
Niin, onhan se näinkin, mutta miksi on kehitetty agility, kun koira voi hyppiä metsässäkin puunrunkojen yli, tai toko, vaikka koiraa voi kouluttaa myös omassa olohuoneessa...?
Aika harva koiraharrastus nykyään on sellainen että siitä ylipäätään on jotain varsinaista "hyötyä" kenellekään ulkopuoliselle. Pk-lajeista, pelastuksesta ym. sitten voi jo ollakin, mutta kuinka moni näiden harrastajista sitten kuitenkaan harjoittaa lajia muuten kuin kilpailumielessä tai ehkä vain kokonaan omaksi ilokseen?
Itse en ole canicrossia kokeillut koska kuulin koko lajista vasta vähän aikaa sitten. Tai termin olin kyllä kuullut, mutta en ollut ottanut selvää mitä se tarkoittaa
"Muuten vaan" olen kyllä koiran kanssa ja yksinäni hölkkäillyt jo useamman vuoden. Koira tosin aika usein vapaana, mutta se on niin pieni että eipä siitä mitään vetoapua olisikaan. Nyt kun olen vähän ottanut lajista selvää on innostus herännyt, täytyisi vain koittaa käydä vaikka katsomassa jotain ihan oikeita kilpailuja. En tosin tiedä uskallanko ikinä osallistua, kun ihan vain omaksi mielenvirkistykseksi olen hölkötellyt ja vauhti ei päätä huimaa. Koiralla on kyllä menohaluja mutta siis sitä vetoapua siitä ei saa

kun joskus on tullut luettua että isompien koirien kanssa jouksijat joutuvat juoksemaan kovempaa kuin jaksaisivatkaan koska koira vetää niin paljon.
Onko matkat tosiaan aina noin lyhyitä? En kyllä kehtaa mitään 2-4 kilsaa mennä juoksemaan, kun en oikeasti osaa enkä tykkääkään juosta kovin kovaa, ja mitä netissä olen lukenut niin vauhti on melkoinen. Minulle kävisi sellainen 10-15 kilsaa.