Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Temppuja/liikkeitä
Puskaradio > Keskustelua metsästyksestä sambaan! > Koiratanssi
Sivuja: 1, 2
onnicoton
Elikkäs jos tänne kerättäis sitten jotain koirantanssitemppuaj/liikkeitä. Itsekin olen lajista kiinnostunut ja koirakin tykkää tempujen tekemisestä. Mielikuvitus vaan ei taida olla itselläni parhaimmasta päästä, kun en meinaa keksiä mitään hyviä liikkeitä. biggrin.gif Siksi haluaisinkin neuvoja joltain kokeneemmalta! smile.gif
-Mia-
En ole todellakaan kokenut, mutta aloitin itse (en sitten tiedä onko sieltä helpoimmasta päästä) liikkeestä/tempusta, jossa koira menee ihmisen kävellessä jalkojen välistä. Aloitin ihan vain ohjaamalla namilla jalkojeni välistä, ensin yksi askel ja kun koira on mennyt jalkojen välistä, perään toinen. Sesse alkaa päästä jo jyvälle thumbup.gif .
onnicoton
Mä oon kans opettanu ton jalkojen välistä pujottelun! Aika nopeesti Onni sen oppikin.. thumbup.gif
Hiipivä Siiseli
Sandra osaa myös pujotella jalkojen välistä oikein hienosti, ja sitten on vielä toinen tosin vielä harjotteluasteella oleva juttu: koira kävelee jalkojen välissä kun kävelen eteen tai taaksepäin. Koiran voi myös opettaa peruuttamaan, pyörimään ympyrää, seuraamaan eteen-ja taaksepäin oikealla ja vasemmalla puolella ja melkein mitä vaan mitä voi kuvitella! laugh.gif Sandra osaa noiden lisäksi mm. vilkuttaa ja kieriä maassa. Temppuja kannattaa myös opettaa tekemään kauempana ohjaajasta, näin koiran voi lähettää jonnekin ja käskeä vaikka pyörimään ympyrää siellä vähän kauempana smile.gif

En nyt noita opetustapoja laittanut, itse opetin naksuttimella. Makupalojen avulla saa paljon aikaan teehee.gif Esim. tuon ympäri pyörimisen opetin vain ohjaamalla koiraa makupalan avulla ja vähitellen vähentämällä käden liikettä niin, että koira pyörii pelkällä käskyllä.
onnicoton
Kiitos Hiipivä Siiseli! Vähän samantapaisia liikkeitä on itsellänikin ollut mielessä ja osan Onni jo osaakin, ja osaa harjotellaan! smile.gif
Mona_
äskeen opeteltiin sellanen ,että koira seisoo takajaloillansa ,ja sillai pyörii niillä [eli siis pyörii ja hyppii sillälailla]

Tämä liike on vasta alootusvaiheessa! smile.gif
Pullanpalan kans kättä pyöritän ylhäällä,ja sanon kokoajan ,että tanssi ,niin sitte ressu rupiaa "tanssimaan" [mutta oman milelensä mukaan,aina ei tanssi]
Winifred
Vaikken Remun kanssa koiratanssia harrastakaan, olen opettanut Remun pujottelemaan jalkojen läpi kävelemisen. :3 Kieriminen on myös käynyt mielessä, mutta kohan nyt nuo muut käskyt menisi hyvin, niin sitten käyn opettamaan muita. :3
onnicoton
LAINAUS(Mona_ @ 18.10. 2005, 15:18)
äskeen opeteltiin sellanen ,että koira seisoo takajaloillansa ,ja sillai pyörii niillä [eli siis pyörii ja hyppii sillälailla]

Tämä liike on vasta alootusvaiheessa! smile.gif
Pullanpalan kans kättä pyöritän ylhäällä,ja sanon kokoajan ,että tanssi ,niin sitte ressu rupiaa "tanssimaan" [mutta oman milelensä mukaan,aina ei tanssi]

Onni osaa kans ton. Itse asiassa se on itse alkanut mennä sillai, jos pöydällä vaika on jotain tosi hyvää, niin se pyörii siinä alla! Se oli siis helppo opettaa... biggrin.gif
Miraf
Dallutytön kanssa ollaan alkuvaiheissa, pyöriminen ja kieriminen menee hienosti, mutta koiran mielestä on aivan kamala ajatus tuo jalkojen välistä pujottelu biggrin.gif
Cotoni on oppinut hirmu hienosti ja nopeesti melkein kaikki temput mitä ollaan harjoteltu, kierimistä, pyörimistä, hyppiminen, "tanssiminen", vilkutukset, pujottelut ja tälläiset...
Fitzgo
Mekään ei koiratanssia harrasteta, mutta Vallu kun on innokas oppimaan uutta, niin olen opettanut sille tämmöisiä "erikoisempia": ympäri, takatassuilla ympäri, takatassuilla kävely, pese suu [Vallu nuolaisee], jalkojen välistä kävely, peruuta menee välillä ihan hyvin. smile.gif
JennaS
Kiinostaisi tuo ihan harrastuksena mutta vielä ei vielä olla ainakaan aloitettu. Mitä nyt Tupulle on tultua opetettua kaikenlaisia temppuja, niistä mainittakoon esim. jalkojen välistä pujottelu, peruutus, pyöriminen ym.
salllla
Meidän koira osaa ehkä parhaiten , maahan, istu, ryömi,ympyrä, kieri ja hyppäämällä käsin välistä.-asennot. "Kurre"-asentokin sujuu välillä. Sitten erityisen suosituksi on tullut rosvo leikki, eli sanon "pum" ja "kuole" niin koirani killahtaa selälleen, mutta hännän heilutusta en ole saanut loppumaan. Koirani osaa myös pyytää ns. vinkumalla ja sitten ihan haukkumalla , kun pyydän. Pallotkin se saa kiinni, kun sanon hyvä koppi. smile.gif
Koiratanssia ei harrasteta, mutta ollaan kerran osallistuttu leikkimieliseen temppukilpailuun ja voitettiin. smile.gif
wenakko
Oon yrittäny opettaa sitä että kun mä pyörin sillee ympäri, että Lolakin pyöris..

Ei ole ihan vielä tajunnut jutun juonta, mutta kyllä se siitä.
Hiipivä Siiseli
Nyt olen ehtinyt opettaa Sandralle pari muutakin temppua. Se osaa kulkea edessäni sivuttain kun itse kuljen sivuttain, nokka minuun päin (kohti). Toinen, minkä sille tänään naksun kanssa opetin, on "kyykky" eli se menee leikkiinkutsuasentoon etutassut maahan ja takapuoli ilmassa. Näyttää aika hassulta mutta hyvin jo sujuu laugh.gif Olemme myös harjoitelleet seuraamisperuuttamista, jo yhden askeleen voi kulkea niin että Sandra pysyy oikeinpäin eikä heitä pyllyä sivulle smile.gif Tästä se ura pikkuhiljaa urkenee..
anna :D
Me ei niinku vielä harrasteta "virallisesti". Mutta Elsa osaa nyt seurata, pujotella jalkojen välistä, peruuttaa, kieriä, ryömiä, "tanssia" eli pyöriä takajaloillaan.., "kuolla" kun sanon PAM! ja antaa tassua..
Tavoitteena olisi opettaa Elsa kulkemaan sivuttain.. saa nähdä jääkö haaveeksi.. biggrin.gif
Slappy
Mekään ei Julian kanssa lajia harrasteta, mutta tämmösiä perus temppuja esim. jalkojen ali seuratessa, pyöriminen, jalan yli hyppy ja kun itse pyörin vastapäivää, koira pyörii myötäpäivää siinä ympärillä. teehee.gif Suurinosa alkaa menemään jo suhteellisen hyvin ja kyllä tässä vielä uusia temppujakin opetellaan ja hiotaan vanhempia happy.gif
aussie
Lumi osaa jaloissa pujottelun, pyörimisen, kumartamisen (leikki-asento sekä myös pelkkä pään laittaminen alas), takajaloille nousemisen, peruuttamisen, "kuolemisen", kellimisen, jalan yli hyppäämisen, jalan ali menemisen, ryömimisen, kahdeksikon jaloissa, molempien tassujen ojentamiset ja vilkuttamisen.
Sitten tietysti lisäksi myös tokojuttuja kuten istuminen, maahanmeno, kaukokäskyt, seuraaminen ja paikallaoleminen smile.gif

Minunkin pitäisi opettaa Lumi kävelemään sivuttain. Miten sen saa opetettua koiralle? Neuvot tervetulleita wink.gif
Lisäksi pitäisi yrittää opettaa peruuttaminen vieressä, nyt se osaa vain peruuttamisen minun edessä. Opettaminen ei oikein onnistu, ei millään pysy oikeassa asennossa vierellä, aina kääntyy confused.gif
Hiipivä Siiseli
LAINAUS(aussie @ 11.12. 2005, 13:36)
Lumi osaa jaloissa pujottelun, pyörimisen, kumartamisen (leikki-asento sekä myös pelkkä pään laittaminen alas), takajaloille nousemisen, peruuttamisen, "kuolemisen", kellimisen, jalan yli hyppäämisen, jalan ali menemisen, ryömimisen, kahdeksikon jaloissa, molempien tassujen ojentamiset ja vilkuttamisen.
Sitten tietysti lisäksi myös tokojuttuja kuten istuminen, maahanmeno, kaukokäskyt, seuraaminen ja paikallaoleminen smile.gif

Minunkin pitäisi opettaa Lumi kävelemään sivuttain. Miten sen saa opetettua koiralle? Neuvot tervetulleita wink.gif
Lisäksi pitäisi yrittää opettaa peruuttaminen vieressä, nyt se osaa vain peruuttamisen minun edessä. Opettaminen ei oikein onnistu, ei millään pysy oikeassa asennossa vierellä, aina kääntyy confused.gif

Naksulla opetin tuon sivuttain kävelemisen, eli ensin palkkasin koiraa ihan siitä että se tulee eteeni seisomaan ja vähitellen rupesin otttamaan askeleita sivuille. Sitten aloin naksauttaa siitä kun koira otti takajaloillaan askelia sivulle, nopeasti se sen tajusikin smile.gif

Peruuttamista kannattaa harjoitella ensin vaikka seinän vieressä, ja sitten vähitellen siirtyä kauemmas seinästä. Tämä toimi meillä.
Jettis
Kukaan opettanut koiraa peruuttamaan jalkojen välistä, siis pujottelemaan peruuttamalla jalkojen välistä? Ähh, epäselvästi selostettu...

Mutta siis meillä Jetti osaa peruuttaa hyvin, mutta se on vaan niin mahottoman vaikeeta taivuttaa koira monta kertaa jalkojen välistä. sneaky2.gif
Hiipivä Siiseli
LAINAUS(Jettis @ 2.1. 2006, 19:40)
Kukaan opettanut koiraa peruuttamaan jalkojen välistä, siis pujottelemaan peruuttamalla jalkojen välistä? Ähh, epäselvästi selostettu...

Mutta siis meillä Jetti osaa peruuttaa hyvin, mutta se on vaan niin mahottoman vaikeeta taivuttaa koira monta kertaa jalkojen välistä. sneaky2.gif

Itse en ole koiralle tuota temppua opettanut, mutta tajusin mitä tarkoitit smile.gif Se voisi olla aika kiva temppu tuollekin opetettavaksi, mutta ei taida koiran taidot riittää (se siis ei oikein kykene tuollaiseen biggrin.gif) ja oma malttikin on hieman sellainen, että saattaa loppua kesken. Mutta voisimme yrittää edes, onhan se hienon näköistä biggrin.gif
Jettis
LAINAUS(Hiipivä Siiseli @ 2.1. 2006, 21:18)
Itse en ole koiralle tuota temppua opettanut, mutta tajusin mitä tarkoitit smile.gif Se voisi olla aika kiva temppu tuollekin opetettavaksi, mutta ei taida koiran taidot riittää (se siis ei oikein kykene tuollaiseen biggrin.gif) ja oma malttikin on hieman sellainen, että saattaa loppua kesken. Mutta voisimme yrittää edes, onhan se hienon näköistä biggrin.gif

Siitä on jotenkin tullut nykyään aika perustemppu, joten aattelin että voi tulla melkein pakko opettaa se..:/
valentine
Vili osaa Tanssia eli takajaloillaan tanssia joka suuntaan biggrin.gif,vilkuttaa,perus jutut(maahan,tassu,istu yms),kieri,ryömi,seurata,pujotella jalkojen välistä, peruuttaa.. hmm.. muitaki mut en jaksa luetella enää biggrin.gif
Liewec
Me ei kyllä harrasteta koiratanssia, kun omistaja on nin epämusikaalinen. Aikaisemin erään kaverini piti alkaa tanssimaan Vilman kanssa, mutta se sitten jäi. Edelleen etsin sille jotain tanssikaveria, itse en aio kisata koskaan. ehkä.

Vilma osaa:
- pujotella jalkojen välissä
- kulkea jalkojen välissä
- haukkua
- hypätä syliin
- hypätä selkään
- hypätä käsistä tehdyn renkaan läpi
- orava-asento
- pyöriä (toiseen suuntaan)
- kieriä
- niiata
- peruuttaa
- kulkea käsi kädessä (eli tassu kädessäni kahdella jalalla pomppien)
- kiertaa eri kohteita
- kantaa kaikenlaisia esineitä (kolikoista makkaroihin)

joitakin näistä voisi varmaan hyödyntää?
Quéta
Itsekin tässä olen viime aikoina alkanut kiinnostumaan koiratanssista, ja tulevan oman koiran kanssa olisi kiinnostusta alkaa harrastamaan. Joten kyselisin näistä liikkeistä hiukan... rolleyes.gif

Pitääkö esityksen aikana tehdä jotain tiettyjä (määrättyjä) liikkeitä vai onko liikkeet ihan oma valintaisia? Sitten vielä, että oletteko opettaneet ensiksi liikket ja yhdistäneet ne sitten muusiikkiin mukaan.. ja alkanut pikku hiljaa ottamaan useampi liikkeitä mukaan musiikin kanssa?

Koittakaa ymmärtää jos selitin asian vaikeasti! blush.gif ph34r.gif
Ronjietta
LAINAUS(Quéta @ 9.4. 2006, 21:02)
Pitääkö esityksen aikana tehdä jotain tiettyjä (määrättyjä) liikkeitä vai onko liikkeet ihan oma valintaisia? Sitten vielä, että oletteko opettaneet ensiksi liikket ja yhdistäneet ne sitten muusiikkiin mukaan.. ja alkanut pikku hiljaa ottamaan useampi liikkeitä mukaan musiikin kanssa?

Suomessa ei ole pakollisia liikkeitä, joten voit käyttää niitä joita haluat.

Itse yleensä opetan ensin temppuja ja sen jälkeen valitsen muusikin johon laitan liikkeet jotenkin. Varmaan olisi parempi tehdä ensin koreografia ja opettaa sitten siihen tarvittavat liikkeet.
Pötkylä_
Onko jollain vinkkejä miten saisin koiran peruuttamaan vähän kauempaa, ja myöskin sivulla?

Ansa osaa mennä nätisti taaksepäin kun annan käskyn, niin että koira on edessäni ja minä mahdollisesti ns. liikun sen mukana kun koira menee taaksepäin, mutta osaa "jo" (minulle ainakin se on jo biggrin.gif) ilman että liikun mennä vähän matkaa taaksepäin. Vai kannattaako edetä juuri näin, ensin läheltä ja sitten kauempaa? (vähänniinkuin kauko-ohjauksessa)

Ja anteeksi yhdyssana virheeni, ne eivät tosiaan ole mun vahvimpia puoliani.. biggrin.gif
arado
Dogo ja mandi osaavat paljon eri temppuja, jotka entiset koiranikin osasivat kaikki.
Nyt olen opettanut mandin hyppäämään dogo yli, tekemään samoja temppuja samaan aikaan.
Joka on tosi kivaa koirieni mielestä, erittäin nopeita oppimaan.
Mutta ovatkin kyllä hyvin koulutettujakin, mutta treenata pitää.
Aina oppii jotain uutta, se onkin kivaa:)

Tiedättekö jotain uusia tempuja jota voisi opettaa, kun en keksi enään mitääsad.gif
Jettis
http://kotisivu.mtv3.fi/jettildan/temppulista.html

Tossa noita temppuja mitä Jetti osaa! Kato, Soile noi ja yritä niistä saada inspiraatio uusiin temppuihin!;) Ja kerro sit täälläkin, meiltä meinaa loppua noi temput ihan kokonaan...
päikky
Aika moni meidänkin osaama temppu on jo mainittu. Pääsiäisenä opittu uusi temppumme on jalkojen ympäri peruutus. Olimme kyllä aiemmin jo treenanneet temppua kepin avulla niin, että käskin Ninon peruuttaa ja ohjasin kepillä takapuolta. Mutta varsinainen läpimurto tapahtui ikäänkuin vahingossa. Nino käskiessäni peruuttaa peruuttikin jalkojeni ympäri ja palkkasin koiran heti kehujen kera. Temppu tosin sujuu vain myötäpäivään - toistaiseksi.
Nino osaa myös ryömiä. Tosin se ei erityisemmin pidä siitä, mutta tekee käskystä jonkin matkaa. Muita jo mainittuja temppujamme ovat orava, kumarrus, hypyt (esim. käsien läpi), kieriminen maassa (vain yhden kierähdyksen verran), peruuttaminen, jalkojen välistä pujottelu, jalkojen välissä kulkeminen, spinni eli pyörähdys, spinni hypähdyksellä, spinnit matkan päästä kohti ohjaajaa, ohjaajaa vasten hyppääminen ja kulkeminan tassut ohjaajaa vasten. Jotkut temput sujuvat hieman takkuillen, joten työtä on tehtävä ennenkuin saadaan aikaan oikea tanssiohjelma. Tuota sivuttain kulkemista olemme harjoitelleet, mutta vielä ei ihan suju.
arado
No ajatelkaa kun Dogo hyppäisi syliin teehee.gif Kyllä olisi kiva sellasta 60 kilosta pitää sylissä. Dogo hyppää vanteen läpi ja jos teen jalastani "esteen", sen se hyppää yms. Tykkää hyppää, mutta suosiolla jätän syli hypyn väliin.
Dogo osaa lipasta kiellellä, jos käskee. Dogo osaa todella paljon temppuja. ´

Tildalla oli kivoja temppuja biggrin.gif

Mandia muuten olen opettanut hyppäämään syliin yms, johon dogo ei "pysty" heh heh. Tai sitten minä litistyn. Sitten näytän tältä blink.gif
arado
Opetin mandia avastamaan käskystä.
Se aivastaa ja nuolee huulia, myöskin kirsua. Jos jossain palaa tai savuaa yms..
Joten se oli helppo opettaa, dogo tekee samaa. Myöskin aivastelevat jos palaa jossain yms....
Jettis
LAINAUS(arado @ 10.5. 2006, 20:45)
Opetin mandia avastamaan käskystä.
Se aivastaa ja nuolee huulia, myöskin kirsua. Jos jossain palaa tai savuaa yms..
Joten se oli helppo opettaa, dogo tekee samaa. Myöskin aivastelevat jos palaa jossain yms....

Jettikin osaa aivastaa!:D tuleeko sun koriilta sellanen oikeen kunnon pärskäys vai pikkunen?wink.gif Jetiltä tulee meinaan aina sellanen ihan kunnon aivastus...:S
arado
Mandi aivastaa käskystä aika kovaa kanssa biggrin.gif Hassu temppu happy.gif

Niin ja sitten jos jossain palaa, ne aivastelee kokoajan ja nuolevat kirsuaan.
Sen kyllä kuulee ja näkee, tosi hyvä juttu.
tuunanen
Näkikö kukaan EUV:ssa koiratanssi esityksiä? Olivat kyllä upeita ja ennenkaikkea hauskoja. laugh.gif
Agon kanssa ollaan jotain harjoteltu.. lookaround.gif
boxer!!
Terve!! mites koira opetettaan hyppäämään selän pääle kun on kontillaan? huh.gif
tuunanen
Mie tekisin varmaan niin, että harjottelisin ensin avustajan kanssa. Avustaja (tai itse) olisi maassa kontallaan ja sitten houkuteltaisiin koira selkään. smile.gif Aluksi vaikka vain etutassut ja sitten siitä edettäisiin.. smile.gif
boxer!!
LAINAUS(tuunanen @ 31.12. 2006, 16:12)
Mie tekisin varmaan niin, että harjottelisin ensin avustajan kanssa. Avustaja (tai itse) olisi maassa kontallaan ja sitten houkuteltaisiin koira selkään. smile.gif Aluksi vaikka vain etutassut ja sitten siitä edettäisiin.. smile.gif

kiitos toooooooooosi paljon tuunanen biggrin.gif thanks smile.gif
Neomia
Mä oon opettanut koirani "steppaamaan". Taika kutiaa hännänjuuresta ja kun sitä siitä rapsuttaa, se alkaa steppaamaan takajaloillaan. Siitä se on vain sovellettu tempuksi, eli steppaa käskystä. En ole kovin monen koiran nähnyt tekevän näin.

Toinen specialtemppu on häpeäminen. Eli koira laittaa etutassun kuonon päälle kuin häpeäisi jotain. Tän osaa mun molemmat koirat.
-Emmi-
LAINAUS(Slappy @ 5.12. 2005, 17:03)
kun itse pyörin vastapäivää, koira pyörii myötäpäivää siinä ympärillä.  teehee.gif

Miten työ ootte ton opettanu?

LAINAUS
Toinen specialtemppu on häpeäminen. Eli koira laittaa etutassun kuonon päälle kuin häpeäisi jotain.

Miten tuollasen saa opetettua? huh.gif

Iitukin osaa aivastaa biggrin.gif

Kuinka muuten saan opetettua Iitulle "orava" asennon?
Ronjietta
Ympäri pyörimisen olen opettanut ihan simppelisti kädellä ohjaamalla, pikku hiljaa käsi merkki häivytetty pois ja lopuksi sitten vaikeutetaan vielä omalla pyörimisellä.

Kerjäämisen (ns. orava-asennon) opetin ottamalla käteen namin. Koira istumaan ja namilla houkutellen ylös, kättä ei saa nostaa liian ylös vaan koira pitää palkata aluksi suoraan kädestä niin että käsi suunnilleen koskettaa namia. Nameja voi ottaa käteen parikin ja palkata "putkeen". Koira ei aluksi voi olla asennossa kovin kauaa koska sen lihakset eivät ole tottuneet siihen. Pikku hiljaa kättä ylemmässä (käsi käy kuitenkin palkkaamassa suoraan asennosta), siitä sitten käden häivytys jne.

Voisin pyyttä joskus jota kuta kuvaamaan meidän liikkeitä.
shelt..
Meilläkin on tätä harrastusta aloiteltu, tuntuu koira enemmän pitävän tällaisesta vapaamuotoisesta hyppelystä kuin tokosta ja saa mukavaa vaihtelua. Tollerini siis osaa pyöriä, hyppiä jotenkuten takajaloillaan, joskus "kurre -asennon", kumartaa (vasta opettelu vaiheessa), mennä jalkojen välistä (vielä käsimerkit mukana) ja joskus tulla kierähtämällä jalkojen väliin.

Kertokaapas miten olette opettaneet koiranne peruuttamaan. Olen yrittänyt niin, että vien namin koiran pään yli ja aina kun se peruuttaa askeleenkin niin kehun. Se vain luulee yleensä, että tämä tarkoittaa istumista ja menee hämilleen, kun ei ymmärrä mitä pitäisi tehdä. Myös minä olen kiinnostunut tietämään miten Neomia olet opettanut koirallesi häpeämisen?
SuperSonic
Peruutaminen on helpointa opettaa jollakin kujalla (itse käytin sohvan ja seinän välistä käytävää). Sinun shelt.. kannattaa laskea kättäsi vähän alemmas ja työntää namia enemmän rintakehää kohti kuin pään yli. Itse aloitan yleensä uusien temppujen opettamisen istumalla itse lattialla. Kun koira osaa liikkeen minun istuessa (mieluiten ilman suurta avustamista käsillä tai vartalolla), voin nousta seisomaan. Kun se onnistuu, voin ottaa koiraan vähitellen etäisyyttä jne.

Tällä hetkellä omasta mielestäni hienoimpia jomman kumman/molempien koirieni osaamia liikkeitä ovat:
- minusta kauas peruuttaminen samalla kun kävelen poispäin selkä koiraan päin ja siellä kaukana sitten kääntyminen ja peruuttaminen takaisin jalkojeni väliin.
- tassujen nostaminen esineen päälle ja tämän esineen kiertäminen pitäen tassut koko ajan siinä sen päällä minun samalla pyöriessä jossakin kauempana.
- tanssiminen kahdella tassulla minusta poispäin samalla kun seuraan itse perässä ja sitten kääntyminen niin, että koira peruuttaa minua kohti kahdella tassulla.

Nuo ovat myös uusimpia opettamiani liikkeitä, joten ehkä siksi ne tuntuvat erityisen hienoilta - en ole vielä ehtinyt kyllästyä niihin teehee.gif.

Joskus tuntuu hassulta, että ihmiset sanovat vain, että koira osaa esim. tanssia, kun on olemassa kymmeniä erilaisia liikkeitä, joita koira voi kahdella tassulla seistessään tehdä. Itse oletankin, että he silloin tarkoittavat tempun yksinkertaisinta muotoa, eivätkä kovin pitkää kestoa.
Ronjietta
LAINAUS(SuperSonic @ 12.2. 2007, 19:06) *
Tällä hetkellä omasta mielestäni hienoimpia jomman kumman/molempien koirieni osaamia liikkeitä ovat:
- minusta kauas peruuttaminen samalla kun kävelen poispäin selkä koiraan päin ja siellä kaukana sitten kääntyminen ja peruuttaminen takaisin jalkojeni väliin.
- tassujen nostaminen esineen päälle ja tämän esineen kiertäminen pitäen tassut koko ajan siinä sen päällä minun samalla pyöriessä jossakin kauempana.
- tanssiminen kahdella tassulla minusta poispäin samalla kun seuraan itse perässä ja sitten kääntyminen niin, että koira peruuttaa minua kohti kahdella tassulla.

Wau!! Todella hienoja temppuja.

Rita osaa myös peruuttaa minusta ja kääntyä, muttei voi vielä mennä kovin kauas (ei osaa vielä tähdätä) ja vaatii käsimerkkiä. Ennen SM-kisoja en enää temppua kuitenkaan hio mutta kisojen jälkeen olisi tätä tarkoitus treenata niin että sujuu kauempaa ja ilman käsimerkkiä.

Ritalle opettamian vaikeimpia temppuja;
- peruuttaminen ohjaajan ympäri
- takajaloilla seuraaminen
- peruuttamien + kääntyminen + peruuttaminen takaisin

Kuulostavat kovin helpoilta verrattuna Nekun ja Sonicin temppuihin biggrin.gif

Muutenkaan Rita ei loppujen lopuksi hirveän paljoa temppuja. Eniten päänvaivaa tuottaa kuitenkin sujuvat siirtymät, koska Rita ei yhtän tykkää (kun en itse ole osannut sitä niissä tarpeeksi motivoida) kiertää minua ym. , johtuen varmasti osittain siitä että itse niittä yleensä liikaa pysähdyn ja ohjelma "töksähtää" siinä kohtaa helposti muutenkin. Ja kun minä hidastan niin Ritakin hidastaa. Huoh, treenamalla tänkin saa varmaan joskus kuntoon dry.gif , toivo elää
Seriliini
Mistäs tempusta ois helpoin alottaaa koiralle nyt oon ihan muuta (ei siis tähän liity mitenkään blush.gif ) yrittäny opettaa selälleen kierähtämistä ja sormien tunnistamista! Mutta sitten asiaan... Mistä te olette alottaneet opettamaan koirianne tai ehkä mikä olisi näin alkuun helpointa kun osi mukava yrittää biggrin.gif
tuunanen
No jalkojen välistä pujottelu on ainankin helppoja ja hauskaa. smile.gif
Sormet kannattaa opettaa niin, että pitää yhtä sormea ylhäällä, kun koira todennäköisesti koskettaa sitä (tai niin mein Ago ainaski tekee biggrin.gif) niin sanoo "käskyn" esim. peukku. smile.gif Ja samaa jankataan tarpeeksi kauan, että koira hiffaa mistä on kyse. (ellei huijata niinku meillä biggrin.gif)
Seriliini
^^ JEps jeps.

Meillä onnistuu noista sormista jo peukku ja pikkurilli sekä keskari jotenkuten.

Jalkojen välistä pujottelukin onnistuu ihan hyvin thumbup.gif
Paimenkoirat
Meilläkin sujuu jalkojen välistä pujottelu hyvin, Iitun erikoisala wink.gif. Välillä kyllä tulee treenattua koiratanssia, kappaletta ei vain oikein tahdo löytyä mieluista/sopivaa....Onko teillä joku tietty biisi taustalla?
Hiipivä Siiseli
Meillä ei mitään oikeastaan vielä ole, mutta joskus treenatessani noita koiratanssijuttuja pistän iPodin napit korviin ja kuuntelen sieltä jotain, jonka tahdissa yritän Sandran kanssa tehdä temppuja. Pari mahdollista tanssibiisiä on jo mielessä, lähinnä sellaisia, joiden tahti sopii omaan kävelyrytmiini, sillä luulen tanssimme painottuvan melko paljolti juuri seuraamiseen.

Pitäisi vaan jaksaa opettaa oikealla puolella seuraaminen kunnolla, nyt Sandra osaa lähinnä näyttelyjuoksun joka harjoiteltiin junnukisoja varten, koska siellä koiraa pitää usein juoksuttaa oikealla puolella. Se taas ei näytä yhtään miltään muulta kuin siltä, että koira löntystää jossain perässäni.. Myös tuo peruuttamalla itseni ympäri kiertäminen pitäisi opetella, ja juuri nyt työn alla on tassujen nostelu vuorotellen. Eka tassu jo sujuu niin, että seison koiran edessä, mutta sen sivulla ollessani Sandra pyrkii kaapimaan housunlahjetta.. Ei kiva. Ja olisi vielä vaikka mitä kivoja temppuja, joita Sandralle opettaisin, mutta ei tunnu aika riittävän kun pitäisi tokojuttujakin treenata.
Maavi
Miten te opetitte peruuttamisen? ja ton peruuttamisen ohjaajan ympäri? smile.gif
koiraholisti-
Mun koira ei oikein älyä tuota jalkojen välistä pujottelu hommaa. Tai se ei niinku ainakaan keskity siihen 8D Tänään harjoiteltiin seiso temppua että koirani seisoo kahdella jalalla thumbup.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.