LAINAUS(MinnaR @ 12.3. 2006, 21:57)
Islanninhevoset on kyllä maailman ihanimpia hepoja!!! Rauhallisia, kilttejä ja pienikokoisia

mutta silti hevosia

Itse istuin ekan kerran hevosen selkään pari vuotta sitten ja kyllä rakastuin noihin pörröturpiin... Itse olen käynyt
tuolla, ei kyllä valitettavasti kovin lähellä Hesaa...
"Vanhoilla päivillä" aloittavalle ratastajalle islanninhevonen on unelmakokemus... Voi kun ehtisi taas... Jäät kun sulaa, tämä tyttö taas lähtee... En pysty tuota oikein talviaikaan harrastamaan. Omaan nimittäin metsurien ammattitaudin, kylmäsormisuuden

Issikat on varmaan helpompia ratsastaa niille jotka eivät ole ennen ratsastaneet. Osa avuista menee ristiin perinteisen ratsastuksen kanssa ja ne mitkä perinteisessä on jarruttavia apuja ajavat issikkaa eteenpäin ja toisin päin.
Olen ollut muutaman kerran issikka vaelluksella ja joka kerta hevosten omistaja on todennut, että kokeneelle kouluratsastajalle jolla on voimakas istunta on vaikeinta löytää sopiva issikka millä mennä, ne eivät ole tottuneet voimakkaaseen istuntaan ja reagoivat siihen eritavalla kuin perinteisesti ratsutetut hevoset. Itseäni häiritisi ehkä eniten se, että niitä ei sillä tavalla saa ohjan ja pohkeen väliin hallintaan, eivät kulje muodossa ja ennemmin tekevät sen mitä edessä oleva tekee ja seuraavat toisiaan jonossa.
Ensimmäisen koko päivän vaelluksen jälkeen oli jalat kipeät kun jalkoja piti kääntään aivan vastakkaiseen suuntaan kuin normaalisti on tottunut. Menen issikan selkään jos on pakko mennä, muutaman ryhmän mukana olen ollut, mutta minusta se on enemmän tylsää eteenpäin köpöttämistä ja pitkästyn kun hevoset eivät osaa muuta kuin mennä eteenpäin.