Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Whippet
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 10: Vinttikoirat
Sivuja: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Avispa
Muakin kovasti miellyttää siniset ja sinibrindlet wiput. samoin kuin afgaaneissakin. wub.gif Jotenki noi sinisen väriset on kovasti mun mielestä nätin värisiä.
~Lotta
Onneks whippeteissä on valinnanvaraa. Mun mielestä näteimmät on valkoinen-punabrindle tai valkoinen-oranssibrindle. Tai yksinkertaisuudessaan fawn. Taasen fawn-valkoinen ei miellytä mun silmää biggrin.gif Tässä esimerkki mun silmään nätistä väristä. smile.gif

Noona on erittäin ehtiväinen neiti. Vaikka virikettä, kavereita, luita on nii silti hampaita on kokeillut uusinpaan potteriin, crocseihin, mp3 kuulokkeisiin yms. Oma vikahan se on kun en oo laittanut pois pennun ulottuvilta. dry.gif
wiputar
Nää mun kuvat on tosi heikkolaatusia, mutta voiskohan toi meijän vanhempi olla kenties punabrindle unsure.gif ??
Remun väri on jotenkin tummempi ja "syvempi" kun Juusolla.

Molemmat siis rekattu brindleiksi valkoisilla merkeillä.

wenakko
Itse sanoisin että Juuso on fawnbrindle valkoisin merkein smile.gif Korjatkaa jos olen ihan hakoteillä..

Oma lempivärini hiipottajissa on tämä eli sinibrindle-valkoinen.
Toinen lempiväreistäni on punabrindle-valkoinen.

Voi kun itselle saisi joskus tommosen otuksen. wub.gif
wiputar
^ Joo, ei huono vaihtoehto tuokaan biggrin.gif
Mä oon kanssa niin pihalla näistä väreistä ph34r.gif
Avispa
Täällä on whippettien värityksien nimiä.
Tuolla kun taas surffailin niin sinibrindlen ja sinisen liskäski musta, tai musta valkonen. wub.gif Ihanan värisiä.

Tietääkö kukaan onko suomessa paljon noita sinisen värisiä ilman brindletystä? Tai mustia ja musta valkosia?
wiputar
Jaa-a... Empä osaa määriä nakella, mutta kyllähän noitakin aika kivasti nykyään syntyy. Mustia syntyy enempi juoksulinjasille.
Siniset taitaa taas painottua enempi näyttelylinjasille.
<Aino>
Kyllä nuo mustat ja siniset on lähinnä just niitä juoksijoiden linjoissa esiintyviä värejä, ainakin täällä Suomessa tällähetkellä. Näin äkkiseltään tulee mieleen yksi sininen whippet, juoksulinjainen, mutta mä seuraankin tarkemmin noita näyttelylinjasia entä juoksulinjaisia rolleyes.gif
Näyttelylinjaisissa "päävärit" on yleensä nuo brindlet eri sävyittäin ja fawnit&punaiset yksivärisinä ja sitten tietty fawn/puna/brindlevalkoiset tms, koko valkoisiakin nykyään näkee mielestäni enemmän kehissä.
Avispa
Olisk okellään laittaa vierekkäin kuvia näyttely ja juoksija linjasesta? Siitä olis helppo katsoa linjojen eroja. Vai eikö niillä muuta eroa ole kuin koko?
<Aino>
On niissä paljonkin eroja. Näyttelylinjaisiakin on erityyppisiä. Juoksijat on kehitetty siihen käyttöön, joten niiden rakenne ja ulkomuoto on lähinnä nopeutta ajatellen jalostettu (heh... ompa viisaan kuuloista)... oikeastaan whippettejä on mun mielestä tosi eri tyyppisiä kun esim. näyttelyissäkin katsoo. Rotumääritelmä on niin "väljä", että se antaa mahdollisuuksia ihmisten omille näkemyksille siitä ihanteesta.
italianG
Mä olen niin laiska, etten jaksa laittaa tänne kuvia, mutta muutaman linkin voisin jopa jaksaakin happy.gif www.maxwin.fi (Antti tuskin pahastuu, jos laitan hänen kotisivujensa osoitteen tänne happy.gif ) löytyy ratalinjaisia ja vaikkapa www.kolumbus.fi/whiptails (meitin tytön kasvattaja) löytyy näyttelylinjaisia hiipotteja.

Ja kyllähän ne erot aika hyvin huomaa. Valitettavasti näyttelylinjaisilla ei tuo koko ole niin tarkkaa, kun taas ratalinjaisilla se on tarkempi juttu. Eli ratalinjaiset ovat useammin rotumääritelmän rajoissa, sillä ylikorkeina ne eivät voi osallistua arvokisoihin (Suomen mestari ja muut tittelit) ja monet toki haluavat arvokisoihin osallistua. Näyttelylinjaisissa ylikorkeita on enemmän, ja toki niitä tulee aina olemaan, mutta toivottavasti koko ei kasva nykyisestä ainakaan enempää. Ratalinjaisilla on usein vähemmän kulmauksia edessä ja takana, ne ovat sirompia ja niillä on rintakehää vähemmän. Niitä siis jalostetaan ajamaan rättiä mahdollisimman nopeasti happy.gif Näyttelylinjaiset ovat useammin raskaampia ja ehkä joidenkin mielestä näyttävämpiäkin. Luonteet ovat näin yleisesti sanoen samanlaisia, mutta toki poikkeuksia aina löytyy.

Juu, siniset, mustat/musta-valkoiset ja maskilliset ovat enemmän ratalinjaisten värejä. Sitten taas brindlet, fawnit ja valkoiset ovat näyttelylinjaiset värejä, toki molemmista linjoista löytyy molempia värejä. Että jos värin perusteella whippettiä halajaa, niin saa kyllä kummastakin linjasta kaikkia värejä happy.gif

Itseäni molemmat linjat viehättävät, molemmilla on puolensa wub.gif
Avispa
Onko teillä minkä kokosia häkkejä wippeilenne? Entäs kevyt häkki? Kestääkö wipukan vai tuleeko läpi sellasesta? Minkä hintaan ootte suurinpiirtein häkkinne ostaneet? Näyttelyistä taitaa kuitenkin saada hyvällä alennuksella? Ainakin voittajassa aina mielettömästi häkkejä myynnissä. Jos joku on näyttelystä häkin ostanut niin mikä hinta?
Ja jos jollain on plussia ja miinuksia "tavallislle" ja kevyt häkeille wipun käytössä kuuntelisin mielelläni niitä! wink.gif
wiputar
Meillä on ihan kunnon metallihäkki, tosin tällä hetkellä vallan tarpeettomana kellarissa.
Näyttelyihinkin on niin paljon kätsympi mennä kun ei tartte kantaa mitää ylimäärästä rolleyes.gif

Meillä kevythäkki tuskin kestäis, ainakin vanhempi raapis varmaankin puhki. Tosin äänettömämpi se varmasti on, tuo metallinen kolisee kauheesti koiran sitä kuopiessa :confused.gif
~Lotta
Käytössä iso metallinen häkki. ''Kompostikehikkohäkistä'' tuli jotenkin pois, miten, en tiedä biggrin.gif

Tänään kävi viikon vanhempi basenji pentu Maisa leikkimässä. Maisa ja Noona löysivat nopeasti yhteisen sävelen. Huomaa kyllä miten erilaiset leikkitavat vinttareilla on verrattuna mopseihin. smile.gif
<Aino>
Meillä käytössä molemmat, kevyt- ja rautahäkki. Fannin kans joskus ollu hieman ongelmia tuossa kevythäkkeilyssä, kun se osaa avata sen vetoketjun jotenkin rolleyes.gif , niin en osaa siihen enää luottaa 100% että siellä pysyisi, joten aina mahdollisuuden mukaan jos mulla on Fanni mukana yksin niin käytän rautahäkkiä. Vimman kanssa pysyvät yleensä yhdessä siellä ilman ongelmia ja Vimma yksikseenkin.
Tosin ehkä niissä Fannin "karkailuissa" on ollut vähän allekirjoittajassa vikaa... ph34r.gif
zennu
QUOTE (<Aino> @ 20.3. 2008, 09:07) *
Meillä käytössä molemmat, kevyt- ja rautahäkki. Fannin kans joskus ollu hieman ongelmia tuossa kevythäkkeilyssä, kun se osaa avata sen vetoketjun jotenkin rolleyes.gif , niin en osaa siihen enää luottaa 100% että siellä pysyisi, joten aina mahdollisuuden mukaan jos mulla on Fanni mukana yksin niin käytän rautahäkkiä. Vimman kanssa pysyvät yleensä yhdessä siellä ilman ongelmia ja Vimma yksikseenkin.
Tosin ehkä niissä Fannin "karkailuissa" on ollut vähän allekirjoittajassa vikaa... ph34r.gif

heh, ihan offtopickina, olikohan sun koirat jotka viipotti joskus tampereen ryhmiksessä menemään x)? Katteltiin vaan, että jahas jonkun whippetit menee tuolla ja joukkio ihmisiä maanittelee perässä biggrin.gif .
Jonski71
Anttifantti pysyy hyvin kevythäkissä,metallirotiskoa kuljetan nykyään ainoastaan ulkomaanreissuilla mukanani dogrun.gif
<Aino>
QUOTE (zennu @ 20.3. 2008, 20:14) *
heh, ihan offtopickina, olikohan sun koirat jotka viipotti joskus tampereen ryhmiksessä menemään x)? Katteltiin vaan, että jahas jonkun whippetit menee tuolla ja joukkio ihmisiä maanittelee perässä biggrin.gif .

oops.gif oops.gif Juu olihan ne biggrin.gif
Avispa
Kai muutkin whippestit huomas uusimmassa koiramme lehdessä vipukkojen rotuesittelyn? happy.gif Hieno esittely rodusta oli! wub.gif
wenakko
Oli hyvä esittely. smile.gif Herätti taas sen uinuvan whippet-kuumeen.. thumbup.gif
TAA
Mooi! smile.gif Luinpas tosiaan Koiramme-lehdestä whippetin rotuesittelyn, ja ihanpas kiva kuume siitäkin yltyi rolleyes.gif wub.gif
Mun mielestä wipukat on todella todella upeita koiria!! ja on ihan pakko joskus sellainen hommata smile.gif Ja haluisinkin kuulla erityisesti urosten omistajien kokemuksia tästä rodusta. (tietenkin narttujenkin, mutta erit. urosten) esim. onko koiranne dominoivia? ja eroaako urokset ja nartut toisistaan mitenkään tosi 'erikoisella' tavalla.. smile.gif
wiputar
^ Eipä taida sana donoiva/dominoida oikein mallata whippetin yhteyteen... Tai omani ainakin ovat (keskenään) oikein tossukoita. Nuorempi on murissut ja rähjännyt muille joskus (sekä uroksille että nartuille), mutta se on ollut kyllä epävarmuudesta johtuvaa, ei dominanssista smile.gif
TAA
hyvä kuulla smile.gif tunnen joitain vinttikoira (greyhound) uroksia eivätkä ne ainakaan ole mitenkäään pomottelijoita yms. mutta ajattelin vielä varmistaa whippetin asian, teiltä asiantuntijoilta laugh.gif

Sellainen tuli myös mieleeni että kun whippetillä on kaikki värit sallittuja, niiin onko olemassa sitten myös black & tan vipukoita?huh.gif stupid.gif
wiputar
^ Ei ole smile.gif. B&t on vissiin niin kun "tekemällä tehty".
Wipukan jalostuksessa ei yleensä koiteta tavotella mitään tiettyä väriä. Nyt kyllä tuntuu olevan "musta-buumi" päällänsä, mutta noin muutoin kasvattajille on "aivan sama" että minkä värisiä pentuja joku haluttu yhdistelmä taakseen jättää. Rakennetta kuitenkin kunnioitetaan enemmän kun jotain tiettyä väriä.
<Aino>
^ Näinhän se taitaa olla.

Jos joskus Fannin astutan, niin mulla on kyllä vähä semmonen, että en haluaisi käyttää sille sinibrindleä/-maskista koiraa, kun Fanni ite on semmonen. Vaikka sillä "värillä ei ole väliä", niin silti... rolleyes.gif
TAA
Okei smile.gif itseäni viehättää fawn väri blush.gif wub.gif ,, niin katselin tässä tämän keskustelun edellisisä sivuja niin on tuosta näyttö/käyttölinjasta käyty aikas kovaa keskustelua smile.gif itselleni jos ja KUN otan whippetin ottaisin melko varmasti näyttelylinjan koiran, kun luulen että niissä tulisi aika lailla käytyä (niin kuin nyk. koirien..) toki siis harrastaisin myös muuta, agilitysta olisin, kiinnostunut whippetin kanssa ja sitten myös juoksusta dogrun.gif smile.gif

Ai ja muuten <Aino> tosi kauniit sivut sinulla ja upeita koiria teehee.gif
wiputar
Korjauksia tuohon b&t väriin. Toisella palstalla törmäsin kuvaan, jossa on b&t vörinen wipu, joskaan merkit nyt ei ole verrattavissa esim. rotikkaan...
TAA
Täällähän on hiljasta ohmy.gif ^Voitko lähettää linkin tuolle palstalle?smile.gif
Märy
Sopivatko Wipukat paremmin rata-vai maastojuoksuun? huh.gif
rakkaustarina&amore
Whippet sopii kumpaankin. Maastojuoksussa on hyötyä pienestä koosta niin menee mutkat paremmin. biggrin.gif
Sna
Hei te! Olen uus whippet-harrastaja, tai oikeastaan vaan puolikas sellainen smile.gif Koirassani on whippet + walesin springerspaniel. Neea juoksee kuin whippetm on luonteeltaan sellainen, ruumiinrakenteelta ja oikeestaan kaikelta muultakin. Ainoastaan spanielin itsepäisyys näkyy Neeassa. Kysyisinkin onko jollain tietoja, voiko sekarotusta whippettiä viedä juoksukisoihin. Se kuitenkin juoksee ja taipuu tosi hyvin niin ei viitsis laittaa niin hyvää koiraa hukkaan smile.gif
Cilla`
Sna// Mullakin on Whippetti risteytys 8) Se on Whippetti+keskikokoinen villakoira (; Kooltaan aika pieni, pienen villakoiran kokonen, mutta myös ihan wipukka. Juoksee sika lukaa ja kääntyy tosi ketterästi. Villis näkyy siinä, että se on viisas ja nopee oppimaan. Sen säkä on 45cm ja hyppäs tos pari viikkoo sit 1m pystyn ;o En siis ite sitä sinne esteelle "pakottanut" vaan kaverin pihan aidan yli tempas. Ainakaan tääl hesas ei tos tuomarinkylän vinttikoira radalla voi seropit juosta ); Kysyin sitä nii se vastas: "ei meijän nurmikko kestä!" aika outo vastaus :--D Ois kiva tietää paikka, mis noi puoli whippetit voi juosta ^^
Sna
Kivaa Cilla´! Laita ihmeessä kuvia hänestä smile.gif Missä päin asutte? Olen kuullu et Tampereella olis sellanen rata missä sais sekarotuisetkin juosta mut kun itse asun Turun seudulla. Olis kiva löytää täältäkin joku paikka.
Jos haluat käydä katsomassa, Neeasta on kuvia täällä http://www.sekarotuiset.net/kuvagalleria/index.php?cat=10528
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.