Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: mikä ensimmäiseksi lintukoiraksi?
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 7: Kanakoirat
seisoja
Eli lintukoiraa olen hankkimassa sen verran on kova metsästysvietti minullakin. Huomannu vaan et eipä siitä kanalinnun pyynnistä meinaa varsinkaan alkusyksystä mitään tulla ilman koiraa sad.gif Mitä koirarotua suosittelisitte ensimmäiseksi jahtikaveriksi?? Pystykorva ei sovellu rivitaloasumisen takia. Itse ajatellu saksanseisojaa.?
Pirre
Mulla on kaksi lk saksanseisoja narttua. En voisi enää kyllä kuvitellakaan että lintuja löytäs ilman koiraa. Meneehän siinä tovi aikaa ennenkuin pääset pennun kanssa tosi toimiin mettällä.
Oletko ajatellu haluutko lk, kk vai pk:n? Onko sulla aiemmin ollu koiraa? Ajattelin vaan et tulisiko ihan ekaksi koiraksi.
Ebony
Kotoa löytyy kk. ja lk. saksanseisoja, ja kokemuksellani rodusta (mikä nyt ei ole kovin huikaiseva, mutta sentään jotain) sanon, että karkeakarvaiset ovat terävempiä, mutta kovapäisempiä. Lyhytkarvaiset ovat pitkälti sellaisia leppoisia ;D
Itse pidän enemmän lyhytkarvaisista, pitkäkarvaisista ei ole kokemusta.
Ja tietenkin saksanseisojat vaativat perusteellisen peruskoulutuksen ja siihen päälle noudot, luovutukset, lintujen nostot sun muut. Aikaa vievää puuhaa, mutta palkitsevaa.
carneval
Itsellä molempia ja taas toisellaisia tuntemuksia biggrin.gif
Eli karkkari on hyvin helppo ja koulutettavuutta löytyy ja lyhytkarv.
paljon,paljon kovapäisempi.
Eli varmaankin linjoista riippuen molemmissa hienoja yksilöitä kouluttaa ja
helppoja myös aloittelevan metsästäjän käteen smile.gif
Suosittelen molempia ja miksi ei setteriä myös puhtaasti metälle,on vain vähän
hankalampi kouluttaa, koska omaa tahtoa löytyy ja paljon.
Ennemminkin viekkaudella voitettava. wink.gif
Terhi
Pienimünsterinseisoja smile.gif

Plussia mm.
+suht terve rotu
+Kompakti koko (oma narttuni 51 cm ja n.20kg)
+helppo kouluttaa
+kaunis
+monipuoliset harrastusmahdollisuudet myös metsästyksen lisäksi

Katso seuraavat linkit:
Münsterikerho myös täältä:
Saksanseisojakerho löytyy münstereistä tietoa.
veau
Minäkin olen saanut semmoisen mielipiteen että kk. saksanseisojat ovat kilttejä ja aika helppoja koiria. wink.gif
australianpaimenkoira
mä oon kuullut jostain et kk saksanseisojat ei sietäisi esim. kissoja et ne tappaa ne heti! unsure.gif
onks se totta??? ohmy.gif
Terhi
LAINAUS(australianpaimenkoira @ 22.11. 2005, 14:36)
mä oon kuullut jostain et kk saksanseisojat ei sietäisi esim. kissoja et ne tappaa ne heti! unsure.gif

No ei. rolleyes.gif
Jos joku sekarotuinen puraisee naapurin Villeä, ei voida yleistää että kaikki sekarotuiset puree. Tuollaista yleistystä ei voi tehdä myöskään rodullisten kohdalla.

On ihan koirakohtaista miten se suhtautuu esim.kissoihin. Jos se on pennusta asti tottunut kissoihin, se tuskin myöhemminkään niitä tappaa siksi ettei sietäisi niitä. lookaround.gif Jos kissoihin tottumatoman koira näkee kissan juoksevan sitä pakoon koira voi yrittää saada sen kiinni ja silloin voi syntyä pahaa jälkeä.
Mutta kuten jo sanoin, koiran suhtautuminen eri asioihin on aivan koirakohtaista, eikä karkeita yleistyksiä pitäisi tehdä kovin heppoisin perustein.
Ebony
LAINAUS(australianpaimenkoira @ 22.11. 2005, 14:36)

Eihän tuo kaikkiin koiriin päde, mutta meidän karkeakarvainen varmasti tekisi noin. Kerran nappasi jäniksen kiinni ja se oli siitä rouhaisusta peli ohitse.
phard
Juttelin joku aika sitten serkkuni kanssa, joka on ahkera metsällä kävijä. Metsästää kai pääosin kanalintuja? Ennen aina naureskeli metsästyskoirille, eikä arvostanut yhtään, ilmankin kuulemma pärjäsi hyvin rolleyes.gif Hän oli kuitenkin käynyt metsällä jonkun tyypin kanssa, jolla oli tosi hyvin koulutettu Münsterinseisoja. Siihen koiraan oli ihastunut ihan lopullisesti ja haaveileekin nyt omasta münsterista. Multa sitten yritti kysellä tietoa münstereista (netistä keräämänsä lisäksi) mutta en oikeen osannut sanoa mitään biggrin.gif mitä nyt *tepa*n Nooraa olen nähnyt ja kuullut. Mua vähän arveluttaa kun serkkuni sanoi että aikoisi pitää koiran ulkona yötä-päivää. unsure.gif Epäilisin ettei münsteri pärjää? voin toki olla väärässäkin mutta kiinnostaisi tietää. Serkkuni vaimo on allerginen koirille (tosin meidän villakoirasta sille ei tule mitään) ja heidän lapsensa (n. 1v) on kai myös lievästi allerginen eläimille confused.gif
Mitä rotuja (jos edes jotain) voisi suositella ulkokoiraksi? rolleyes.gif Pystykorvat eivät kuulemma kiinnosta yhtään, niistä vain huonoja kokemuksia..
Terhi
LAINAUS(villis. @ 26.11. 2005, 19:46)
Juttelin joku aika sitten serkkuni kanssa, joka on ahkera metsällä kävijä. Metsästää kai pääosin kanalintuja? Ennen aina naureskeli metsästyskoirille, eikä arvostanut yhtään, ilmankin kuulemma pärjäsi hyvin rolleyes.gif Hän oli kuitenkin käynyt metsällä jonkun tyypin kanssa, jolla oli tosi hyvin koulutettu Münsterinseisoja. Siihen koiraan oli ihastunut ihan lopullisesti ja haaveileekin nyt omasta münsterista. Multa sitten yritti kysellä tietoa münstereista (netistä keräämänsä lisäksi) mutta en oikeen osannut sanoa mitään biggrin.gif mitä nyt *tepa*n Nooraa olen nähnyt ja kuullut. Mua vähän arveluttaa kun serkkuni sanoi että aikoisi pitää koiran ulkona yötä-päivää. unsure.gif Epäilisin ettei münsteri pärjää? voin toki olla väärässäkin mutta kiinnostaisi tietää. Serkkuni vaimo on allerginen koirille (tosin meidän villakoirasta sille ei tule mitään) ja heidän lapsensa (n. 1v) on kai myös lievästi allerginen eläimille confused.gif
Mitä rotuja (jos edes jotain) voisi suositella ulkokoiraksi? rolleyes.gif Pystykorvat eivät kuulemma kiinnosta yhtään, niistä vain huonoja kokemuksia..

Juu ei kyllä münsteri ulkokoiraksi sovi.. ei ole turkki ihan sitä luokkaa että ulkona pärjäisi ympärivuoden... Ja on kyllä niin seurallinen rotukin että haluaa olla siellä missä ihmisetkin. smile.gif Ja nimenomaan juuri siellä missä ihmisetkin, saman peiton alla. wink.gif

Ulkokoiraksi ei kyllä (turkin puolesta) sovi kuin nuo tuuheaturkkiset pystykorvat, mutte nekin tarvitsevat myös asianmukaisen kopin, ja kyllä nekin seuraa kaipaavat.
Ebony
Meidän karkeakarvaisella on häkki, josta johtaa luukku lämmitettyyn sisätilahuoneeseen. Eli koiralla on aina mahdollisuus olla lämpimässä huoneessa pedissään tai ulkona häkissä. Lyhytkarvainenkin oleilee siellä, kun kukaan ei ole kotona. Hyvin on tuo käytäntö sujunut.
B.O.B.
Mikä tahansa ryhmän 7 rotuedustajista on hyvä matsästyskoira, se pitää vaan kouluttaa sellaiseksi pienestä pitäen. Rodulla ei väliä.

Tutustu kaikkiin rotuihin ensin ennenkuin päätät.
Näyttelyissä pääsee katsomaan esim. minkä kokoisia ja luonteisia koirat ovat ja KAER ja KAME kokeessa näet millaisia koneita kyseiset rodut ovat metsällä. dogrun.gif
Dogwoman
cray.gif B.OB. puhut vähän, mutta asiaa.. cray.gif joskus ei ole itkukaan ollut kaukana rolleyes.gif
facky
LAINAUS(australianpaimenkoira @ 22.11. 2005, 15:36)

mummolassa oli kauan sitte karkkariuros joka nukku samassa pedissä kissan kanssa. mut elmeri kyllä jos kissan näkee nii siinä on kissan juostava... rolleyes.gif
Pasadena
LAINAUS(*Tepa* @ 24.10. 2005, 20:08)
Pienimünsterinseisoja smile.gif

Plussia mm.
+suht terve rotu
+Kompakti koko (oma narttuni 51 cm ja n.20kg)
+helppo kouluttaa
+kaunis
+monipuoliset harrastusmahdollisuudet myös metsästyksen lisäksi

Katso seuraavat linkit:
Münsterikerho myös täältä:
Saksanseisojakerho löytyy münstereistä tietoa.

Münsteriä minäkin ehdottaisin... smile.gif
willow
taas tätä omaa rotua suosin mutta irlanninsetteri on aika helppo rotu.
meillä tessa on todella kiltti, sosiaalinen ja helppo kouluttaa (tänne käskyä totellaan välillä ja välillä ei laugh.gif )
Ville on hieman hankalampi luonteeltaan rolleyes.gif

Meillä setteri oli eka kanakoira wub.gif
Ida K
LAINAUS(willow @ 27.6. 2006, 13:42)
taas tätä omaa rotua suosin mutta irlanninsetteri on aika helppo rotu.

En sanoisi ihan noin wink.gif

Muttamutta, minusta minkä rotuinen tahansa koira sopii ekaksi koiraksi, kunhan on tarpeeksi tietoa rodusta ja innokkuutta juuri sellaisen hoitoon smile.gif
Välillä ihmetyttää kun ihmiset sanovat ettei esim. tipsu sovi ekaksi koiraksi mutta villakoira hyvin. Millähän järjellä tuokin on ajateltu?
willow
LAINAUS(Iida @ 29.6. 2006, 23:30)
Muttamutta, minusta minkä rotuinen tahansa koira sopii ekaksi koiraksi, kunhan on tarpeeksi tietoa rodusta ja innokkuutta juuri sellaisen hoitoon smile.gif

Samaa mieltä smile.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.