Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: koirien esitys tyylit..
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 9: Seurakoirat ja kääpiökoirat
ShanDong
Niin, elikkäs..tällaisiahan on ollut vaikka kuinka monella palstalla mutta enpä ole sellaista täällä nähnyt, ja haluan nyt siis nimenomaan tietää FCI9 ryhmäläisten koirien esitystapoja..

EDIT// kerronpa hiukan selvemmin tiibetinspanielin esitystavastani..

Seisominen :

Otan leuan alta kevyen otteen peukalolla ja etusormella, samalla tuen niskaa toisella kädellä korvien takaa. Nostan koiraa n. 3cm ylöspäin ja lasken maahan, jolloin etupää tulee siististi esille.
Takapään hoidan niin että haarojen välistä yhdellä kädellä nostan ja lasken maahan, silloin saan selän suoraksi ja sen jälkeen asettelen jalat taaemmas ja samaan riviin jotta vartalo on suora ja asento hyvä.
Olen nyt tuolla Lennillä pitänyt kättä leukaluiden kohdalla jolloin koira on suostunut seisomaan haluamallani tavalla. JOs tämä ei toimi, niin pistän hihnan korvien taakse ja venytän hiukan kaulaa (tuolla naperolla saisi olla pikkuisen enemmän kaulaa).

Ravaaminen :

Itse kävelen reippaasti jolloin koirakin liikkuu siistissä ravissa. Haluaisin pitää hihnan tiukalla, mutta olen nyt pitänyt löysän hihnan, koska koira alkaa roikottamaan päätään jos on tiukka hihna... dry.gif laugh.gif

Laitanpa kuvan jossain välissä...olisin halunnut saada Lennin esitettyä vapaasti, mutta eihän toi "kuuro" koira mua suuren koiralauman keskellä kuuntele tippaakaan... dry.gif laugh.gif
Lovskars
Tiibetinterrieri: nostan etupään pääosin peukalo-etusormi otteella otan leuasta/kaulasta ja nostan ja samalla toisella kädellä rinnasta siitä etupuolelta. Takapää menee ojennukseen haarovälistä, tai sitten vain siirrän jalkaa. Sitten kovasti harjataan karvoja oikeaan paikkaan.
Yksi koira on opetettu seisomaan vapaastikin.
En yleensä seisota hihnasta pitelemällä, vaan pidän partakarvoista/leuasta tiukasti kiinni ja hännästä kanssa.
ElinaP
LAINAUS(Lovskars @ 21.10. 2005, 14:46)
Tiibetinterrieri: nostan etupään pääosin peukalo-etusormi otteella otan leuasta/kaulasta ja nostan ja samalla toisella kädellä rinnasta siitä etupuolelta. Takapää menee ojennukseen haarovälistä, tai sitten vain siirrän jalkaa. Sitten kovasti harjataan karvoja oikeaan paikkaan.
Yksi koira on opetettu seisomaan vapaastikin.
En yleensä seisota hihnasta pitelemällä, vaan pidän partakarvoista/leuasta tiukasti kiinni ja hännästä kanssa.

oi kiva sain tuosta ohjeet omaa tibbeäni varten....
-Saana-
Villakoirat:

Seisotus:
Etutassut suoraan rungon alle, väliä noin 'puoli tassua'.
Takajalat niin, että kulmaukset näkyvät,
väliä niin että koira pysyy luonnollisen näköisenä.
Häntä nostetaan pystyyn, tässä monilla oma tyyli.
Yleisimmin häntää (ainakin isovillakoirilla) työnnetään tyvestä,
jolloin häntä pysyy hyvin pystyssä.
Sitten voi myös nostaa häntää ihan kärjestä,
mutta tässä pitää huomioida se,
että karvat eivät mene 'sumppuun'.
Tärkeää katsoa että koiran ryhti pysyy kunnossa.
Monilla minun tuntemilla pienillä villakoirilla
on tapana seisotuksen aikana ruveta venyttämään itseään,
jolloin tassut+ryhti pitää korjata. Siksi on tärkeää että koiraa
korjataan heti kun vain pitää...

Vapaasti seisovia villakoiria on aika vähän näyttelykehissä,
mutta mikäpä siinä, jos koira homman osaa smile.gif Uskon että
tuomari arvostaa vapaasti seisotettua koiraa smile.gif

Liikkeet:
Mieluiten koira löysällä hihnalla
(jos koira pitää ryhdin hyvänä),
toyn ja kääiön kanssa reipasta kävelyä/puolijuoksua.
Kk:n kanssa saakin jo juosta.
Isovillan kanssa pitää juosta aika lujaa,
niin ettei koira peitsaa, mutta ei liian nopeaa.
Tärkeää huomioida taas että ryhti pysyy,
mutta ei niin kovaa, että koira laukkaa.

http://www.geocities.com/hupi_hurtta/rakka_vet.jpg
Sundae
LAINAUS(-Saana- @ 21.10. 2005, 16:08)

Minä esitän lähes aina niin, että hihna on tiukkana, että koiran ryhti säilyy wink.gif
Cola1
LAINAUS(Sundae @ 21.10. 2005, 15:14)
Minä esitän lähes aina niin, että hihna on tiukkana, että koiran ryhti säilyy wink.gif

Itse en taas Colalle voi hihnaa ollenkaan kiristää. Parempi kai niin. Tulee se luonnollinen ryhti sieltä wink.gif Elikkäs hihna löysällä mennään liikkeet.
Sundae
LAINAUS(Cola1 @ 21.10. 2005, 16:26)
Itse en taas Colalle voi hihnaa ollenkaan kiristää. Parempi kai niin. Tulee se luonnollinen ryhti sieltä wink.gif Elikkäs hihna löysällä mennään liikkeet.

No on se meilläkin oikeastaan vähän kiinni siitä, että millä tuulella Onni on biggrin.gif Joskus se menee itsestään, eikä tartte tehdä paljon mitään. Joskus sitten taas pitäisi olla koko ajan innostamassa ja löysällä hihnalla esitys ei onnistu millään. Mutta yleensä meillä tuo kireä hihna vaan takaa sen, että se ryhti säilyy juostessa smile.gif
Lovskars
LAINAUS(tibbe92 @ 21.10. 2005, 14:52)
oi kiva sain tuosta ohjeet omaa tibbeäni varten....

Sitä on niin vaikea kirjoittaa, olisi helpompi näyttää. Luin teidän kotisivuilta että oot tulossa ensi kevään Ouluun. Tuu viimeistään silloin nykäsemään hihasta, niin näytän. Ja käy katsomassa meidän kotisivuilta kuvia.
-Mia-
Cavalier kingcharlesinspanieli

Liikkeet: Hihna tiukalla ja reipasta kävelyä. Cavalierin liikkeiden ei kuulu näyttää löntystäviltä vaan hieman liidokkailta.

Seisotus: Cavalier seisotetaan vapaasti hihna tiukkana tai löysänä, miten tykkää. Itse voi seisoa koiran edessä tai vieressä. Minä teen niin, että muuten seisotan hihna tiukkana, mutta yksittäisarvostelun jälkeen löysänä.
Parhaimmalta koira näyttää, kun sen takajalat ovat melko takana (ei liioitellusti) ja etujalat rungon alla samassa kohtaa. Hännän annetaan roikkua vapaasti. Cavalier on iloinen ja reipas rotu, jonka pitäisi kulkea kehässä innokkaasti häntä heiluen.

Kuvia:

Seisotus (edestä)
Liikkeet (pieni, videosta otettu kuva)
Seisotus (vapaasti)
Ida K
LAINAUS(-Saana- @ 21.10. 2005, 15:08)
Villakoirat:

Seisotus:
Etutassut suoraan rungon alle, väliä noin 'puoli tassua'.
Takajalat niin, että kulmaukset näkyvät,
väliä niin että koira pysyy luonnollisen näköisenä.
Häntä nostetaan pystyyn, tässä monilla oma tyyli.
Yleisimmin häntää (ainakin isovillakoirilla) työnnetään tyvestä,
jolloin häntä pysyy hyvin pystyssä.
Sitten voi myös nostaa häntää ihan kärjestä,
mutta tässä pitää huomioida se,
että karvat eivät mene 'sumppuun'.
Tärkeää katsoa että koiran ryhti pysyy kunnossa.
Monilla minun tuntemilla pienillä villakoirilla
on tapana seisotuksen aikana ruveta venyttämään itseään,
jolloin tassut+ryhti pitää korjata. Siksi on tärkeää että koiraa
korjataan heti kun vain pitää...

Vapaasti seisovia villakoiria on aika vähän näyttelykehissä,
mutta mikäpä siinä, jos koira homman osaa smile.gif Uskon että
tuomari arvostaa vapaasti seisotettua koiraa smile.gif

Liikkeet:
(jos koira pitää ryhdin hyvänä),
toyn ja kääiön kanssa reipasta kävelyä/puolijuoksua.
Kk:n kanssa saakin jo juosta.
Isovillan kanssa pitää juosta aika lujaa,
niin ettei koira peitsaa, mutta ei liian nopeaa.
Tärkeää huomioida taas että ryhti pysyy,
mutta ei niin kovaa, että koira laukkaa.

http://www.geocities.com/hupi_hurtta/rakka_vet.jpg

Yleensä vain pentuja esitetään kehissä vapaasti wub.gif

Itse esitän villikseni löysällä, mutta jos pitää innostaa ja saada hiukan ryhtiä niin hiukan tiukkaan remmiä wink.gif
Heidilady
Tällaisen olen jo joskus väsäillyt koneelleni, niin laitan sen taas tännekin:

VILLAKOIRAN ESITYS

Etuosa asetetaan paikalleen nostamalla koiraa leuan alta, ei kurkusta, vaan leukaluiden alta. Jalat suoraan rungon alle vierekkäin samaan tasoon, ei etuviistoon. Etujalkojen väliin tulisi jäädä vähän tilaa. Pää ja kaula ryhdikkäästi, pää ei siis saa kenottaa eteenpäin. Pää ja etujalat ovat siis samassa suorassa linjassa sivulta katsoen. Pään pito kädellä leuan alta siten, ettei käsi peitä koko kaulaa. Laita esim. etusormi leuan alle ja muilla sormilla tuet päätä poskesta. Näyttelyketju on tällöin tämän kätesi sisällä.

Takaosa asetetaan paikalleen jalkovälistä (tai hännästä) nostamalla, tottumattomalle parempi aloittaa nosto jalkovälistä. Jalat tulevat takaosan taakse, eivät rungon alle. Takajalkojen etäisyys toisistaan on selkeä, muttei liioiteltu (kääpiövillakoiralla noin 5-10 cm). Jos tiedät koiran takajaloista mikä on kinner, niin kintereen tulee olla kohtisuorassa maahan. Jos se on kallellaan, ovat takajalat liian takana. Häntä nostetaan kohtisuoraan ylöspäin, ei roikoteta yhtään taaksepäin (hännän tyvi siis suoraksi ainakin). Oikea ote hännästä on aika läheltä hännän päätä pikkuisen kiinni siten, ettei käsi kouraise häntäkarvoja sisäänsä. Koirasta muodostuu siis ryhdikäs neliönmallinen "paketti".

Liikkeessä hihna kulkee korvan edestä, ei missään nimessä niskasta. Myös liikkeessä koiran tulee olla ryhdikäs ja reipas. Älä anna koiran laahustella miten sattuu, vaan pidä se otteessa hihnan avulla. Tämä ei tarkoita kireällä hihnalla viemistä, vaan että hihna on napakalla otteella, jolloin saat esim. korjattua huomaamattomasti ryhtiä pienellä nykäisyllä. Pientä juoksuvauhtia saa kääpiön kanssa jo mennä. Koirahan ravaa reippaasti sivulla, eli ei niin nopeasti, että koira laukkaa. (Vauhtia lisätään koiran koon mukaan)

Ja loppuhuomautuksena, että aina on edukseen jos koira osaa seistä vapaasti. Myös esim. valioluokan koiria seisotetaan silloin tällöin vapaasti.
<Aino>
Kannattaa muistaa että esittämistyylejä on yhtämonta kuin on koiraa & handleriakin wink.gif ainakin melkein.
ElinaP
LAINAUS(Lovskars @ 21.10. 2005, 15:38)
Sitä on niin vaikea kirjoittaa, olisi helpompi näyttää. Luin teidän kotisivuilta että oot tulossa ensi kevään Ouluun. Tuu viimeistään silloin nykäsemään hihasta, niin näytän. Ja käy katsomassa meidän kotisivuilta kuvia.

juu tulen.....
Noore
Pistänpäs Bichon Frisé:n esitystyyli minun tyylilläni (huom, minun, moni voi esittää eri tavalla) ja joka on tuolla junnupalstallakin:

Liikkeet:
Hihna on kireällä, ylhäällä korvien välissä, mutta moni myös on esittänyt villakoiramaisesti eli hihna menee oman puolen korvan alta. Liikutaan sopivalla nopeudella, reipasta kävelyä (riippuu myös usein koirasta, joskus täytyy kävellä aika reippaasti tai ottaa jo pari juoksuaskelta jos jollain on hyvät ja nopeat liikkeet tai se pystyy silti kauniisti ravaamaan).

Seisotus:
Etujalat pitää olla suoraan rungon alla, kannattaa nostaa kaulan alta jolloin mielestäni ne menee parhaiten rungon alle. Joskus eivät mene, jolloin pitää vielä siirtää jalkoja joten tarkista että ne ovat suoraan rungon alla. Takajalat voi asetella erikseen ja vähän venyttää, itse kannatan kuitenkin haarojen välistä nostamista (ei hännästä, mutta tietty jos koira ei ei pidä haarojen nostamisesta ja tai jalkojen siirtelystä) ja samalla niitä venyttää. Päästä voi pitää kiinni leuan alta, remmistä tai itse pidän remmin kautta leuasta kiinni. smile.gif Vaikea selittää ehkä, mutta niin että sormesi menevät remmin välistä leukaan, jolloin jos koira alkaa peruuttamaan, saa helpommin otteen leukaan.
Häntä kuuluu aina olla tuomarin puolella eli häntä vedetään kädellä niin että häntä ja sen karvat ovat tuomarin puolella. Jotkut koirat pitävät häntää tosi hyvin jolloin ei tarvitse sitä painaa tai tukea, mutta useimmat eivät pidä jolloin sormella pitää häntää vähän painaa.
Gin
LAINAUS(ShanDong @ 21.10. 2005, 14:23)
Takapään hoidan niin että haarojen välistä yhdellä kädellä nostan ja lasken maahan, silloin saan selän suoraksi ja sen jälkeen asettelen jalat taaemmas ja samaan riviin jotta vartalo on suora ja asento hyvä.

Jos koira on vähänkin takakorkea (pätee muissakin roduissa) niin koko takapään nostamalla se asettuu joskus "takakorkeampaan" asentoon eikä suinkaan suoraan... Pakko huomauttaa koska joskus kiireessä tuolla tavoin asetellessa siitä koirasta tulee aika törkeän näköinen.

LAINAUS
Itse kävelen reippaasti jolloin koirakin liikkuu siistissä ravissa. Haluaisin pitää hihnan tiukalla, mutta olen nyt pitänyt löysän hihnan, koska koira alkaa roikottamaan päätään jos on tiukka hihna...

Miksi haluaisit pitää sen kireällä? Mahdollisen kaulattomuuden takia en keksi muuta syytä, mielestäni koira kuin koira näyttää paremmalta vapaasti liikkuessaan, kireää hihnaa kun voi helposti pitää liian kireällä ja kiskoa koiraan "lisää" epäluonnollista ryhtiä.
~Lotta
Mopsi

liikkeet: 'Normaaliin vauhtiin' kävelyä, joidenkin kanssa saa mennä reipasta kävelyäkin. Hihna löysällä, jos koira liikkuu valmiiksi ryhdikkäästi. Tiukalla jos tarvitsee lisää ryhtiä.

seisotus: Vapaana. Itse esitän asetellen, polvillani. Etutassut asetan etulavoista nostaen suoraan rungon alle. Takajalat asettelen erikseen, kulmaukset esiin, samalle tasolla sopiva väli jalkojen väliin.
Pöydällä asetellen, itse edessä. Voi esittää millä tavalla vaan mihin koira on tottunut.
Toisia tuomareita häiritsee asetteleminen, sitä kannattaa seurata kehän laidalta häiritseekö (kerran tuomari sanonut; älkää nykikö niitä jalkoja.)

Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.