Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Koirahiihto
Puskaradio > Keskustelua metsästyksestä sambaan! > Valjakkourheilu & Rata- ja maastojuoksut
Sivuja: 1, 2
Seriliini
Itekin aattelin JOS alkais kunnolla harrastamaan vois ihan kunnon välineet ostaa nyt on lähinnä svaan svelletuin välinein hiihdelty (;
Liewec
Itse ostin Mustista & Mirrista vetovyön ja liinan ja maksoivat yhteensä 50€. Halvemmallakin olisi saanut, mutta halusimme ostaa sellaiset jotka on hyväksytyt sitten kisoissakin jos joskus sinne lähtee. Vetovyön olisi saanut 10€:lla, mutta siinä maalissa ei ollut mitään turvasysteemiä, joten ei kauhean hyvä ainakaan jos vetäjänä on iso koira.

Vetovaljaat ostin Messarin alennuskorista 5€:lla ja hyvin ovat sopineet. Eläinkaupoissa huskyvaljaiden hintahaarukka taitaa olla 20-60€ joten tuuri kävi kun alennuskorista löyty just sopivat valjaat.
Ebony
Tänä talvena saatiinkin jo ostettua kunnon valjaat, hihna ja vetovyökin. Kokeilemaan ei olla turhan montaa kertaa päästy, mutta aina ajan salliessa. Kisoihin emme pyri, ainakaan toistaiseksi. Hauskaa puuhaa se kuitenkin on, itselläni vain on aina vähän ongelmia pysähtymisen kanssa ;D (koira pysähtyy, omistaja kiitää suksilla vielä muutaman metrin.)
Gira
Enttisenä kilpahiihtäjänä laji on ollut aivan loistava, siinä kun voi yhditää hiihdon ja koirat.
Itselläni on vaan tuo innostus lopahtanut sen jälkeen kun lopetin yksikseni kisaamisen pelkällä hiihdon puolella.
Kaverini Bortsulla olen lajia harrastanut talvesta ´06. Jolloin starttasimme ensimmäisen kerran Oulussa.

Tuon oman Belgini kanssa lajista on turha unelmoidakkaan, viime kesäisen tapaturman takia, vetohiihto on varmasti rankimpien lajien joukossa joten koiran terveyttä en tällä viihti riskeerata, ominaisuuksia Giralla olisi lajiin varmasti ollut. Tosin aika erillainen "hiihdettävä" se varmasti olisi ollut kuin hiukan maskuliinisempi bc...
Apua ei Girasta varmaan paljonkaan olisi ollut, mutta saapahan itse hiihdellä ihan urakalla. rolleyes.gif
Triad
^ Minä kisasin myös Oulussa 2006, se oli ensimmäinen startti myös minulle kuin koirallekkin.

Onko kellään puskalaisella aikomusta tulla mihinkään kisoihin tulevana talvena? smile.gif
Gira
^Tiedän tai muistan teidät kyllä smile.gif

Luultavasti, mutta ei tietoa vielä minne.
Gira
Triad: Lisäsin sut meseen smile.gif
Liewec
Missä vaiheessa vois tuon nuoremman ottaa hiihtoretkille mukaan? Vetämään päästän sen vasta ensi talvena, mutta voisiko sen tänä talvena ottaa jo mukaan. Pentu on syntynyt kesäkuun puolessavälissä. Ettäs jos juoksisi mukana kun Vilma vetää?
Nestnuuka
Kyllä minä uskon, että reilu 6 kk vanha kykenee pienille hiihtolenkeille mukaan tulemaan. Riippuu tietenkin koirasta + kasvuvaiheesta. Liikunta on kuitenkin hiihtoretkillä nuorelle koiralle vapaaehtoista menemistä, joten tuskin on haittaa.
Triad
Minä en ottaisi nuorta koiraa mukaan kun vanhempi vetää. Nuoremmalla kanttii nyt aloittaa sellaset 200m, 400m --> matkat, ja tasaisesti lisätä matkaa talven mittaa, että keväällä se menis 1km hyvin jos hyvin menee niin 1½ km / 2km. Sitten kun koira osaa vetään niin yhdistetään toiset koirat hommaan mukaan, jolloin kyseessä on ohittaminen, joka aloitetaan kanssa hyvin pienillä matkoilla, että välissä on ohitettava koira. smile.gif

Mutta jos et halua että koirasi hikipäissään koskaan vetääkään, siis kilpailu mielillä, niin kyllä se sitten voi maksimissa ehkä sen 1km juosta vierellä. Mutta vaikka nuori koira on siinä irti vanhemman vetäessä, ei se voi säädellä vauhtiaan sillä on mielissään pakote, että mukana on pysyttävä tai jos se ei jaksa pysyä se voi alkaa pysäyttämään kilpakumppania näykkimällä ja napsimalla takamuksesta tms. Tietenkin napsiminen on koira kohtaista. smile.gif
Cottoni
Sitä pitäisi kokeilla talvella. Olen hyvä hiihtämään 1995 syntyneeksi mutta en mikään huippu (3km 10 min) koira tykkää kyllä juosta tai vetää perässä vaikka onkin niin pieni biggrin.gif
Lumitassu
Mä oon mun samojedinkoirien kanssa ihan vain harrastus mielessä hiihdelly talvisin. Harmi vaan kun täällä ei ole oikein ollut lunta... :/ Mutta onneksi me päästiin viime talvena käymään lapissa, Luostolla. Sielä hiihtelin koirieni kanssa tosi paljon ja sain ilokseni huomata kuinka siististi Pyry käyttäytyi ladulla. Se ei piitannut ohi kulkevista tai ohitettavista ihmisistä mitään. Olin kyllä ylpeä siitä. biggrin.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.