Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Afgaanit
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 10: Vinttikoirat
Sivuja: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21
-anna-
QUOTE (Ammi @ 15.4. 2008, 12:01) *
Tuota olen vähän miettinytkin - että eikös se olisi koirallekin mukavampaa. smile.gif Näitä leikattuja turkkeja nimittäin näkyy täälläkin paljon enemmän kuin aivan pitkiä. Täyspitkää ei ole tainnut oikeastaan vastaan tullakkaan.

Minä en muuten usko laisinkaan tuohon kasvattajien ns. "näyttelykoirakoteihin" myyntiä - olen saanut kunnon kasvattajista ihan sellaisia kuvia että hyvä koti on kaiken a ja o ja näyttelyt sun muut tulevat sitten vain bonuksena. Nykyisen koiran kasvattajalle sanoin heti rehellisesti ettei meistä mitään näyttely-ihmisiä tule ja hän olikin sitä mieltä, että se on aivan oikea asenne ja sovittiin, että kasvattaja voi kyllä itse viedä/kustantaa näyttelyt jos ja mikäli hän haluaa koiraani johonkin päin viedä eikä minulla kyllä siihen mitään vastaansanomista ole. En usko, että kukaan on yhtään vähäpätöisempi ostaja vain sen perusteella etteikö harrastaisi näyttelyitä tai vastaavia koiran kanssa vaikka varmasti niihinkin niitä pentuja mielellään myydään. smile.gif Ja mikäs siinä oikeastaan jos joskus uskaltaisinkin johonkin agi yms. radalle piipahtaa. Voisi olla ihan jännääkin biggrin.gif

Sellaisia kysymyksiä Afgaaneista vielä, että onko kellaan esim. matkustamisesta kokemusta? Jos vaikka joskus hamassa tulevaisuudessa muuttaisi ulkomaille tms., koiran hoidosta ja pidosta siellä? Entäpä kuinka paljon koiran on välttämättä saatava liikuntaa, esim. vapaana juoksua viikoittain? Asun keskustan tuntumassa ja olen hirmuisesti pähkäillyt kaikkia vaihtoehtoisia metiköitä ja puistoja tässä missä sitä voisi käydä ihan vakituiseenkin.

Tasta turkkijutusta alussa viela, etta eihan kaikilla afgaaneilla edes valttamatta kasva turkki maahan asti? Kun turkkihan kasvaa lapi koiran elaman ja ehka jos sita ei koskaan leikkaa se voi mahdollisesti olla maahan asti joskus 6-8 vuoden iassa.. Tietenkin on naita myos joilla on VALTAVA turkki, kuten nama pices F-pentueen koirat jossa kaikilla on ihan julmetut turkit smile.gif

Itse asun talla hetkella englannissa, enka koe etta taalla olisi yhtaan sen hankalempaa pitaa afgaania periaatteessa. Ainut taalla sataa vetta suht usein etta turkin hoito voi olla rankempaa.. Toisaalta taalla on myos paljon puistoja ja koirakulttuuri on mukava : koirat ovat keskenaan puistoissa vapaana ja kukaan ei valita..
Valttamatta afgaani ei tarvi irtijuoksua viikottain jos han saa riittavasti pitkia hihnalenkkeja.. mutta ykskaan hihnalenkki ei kylla korvaa irtijuoksemista jossa koiraa saa nauttia ja tekee luultavasti porraamalla ja juoksemalla pitemman lenkin kun pitkalla hihnalenkilla...

Valitettavasti kaikkia afgaaneja ei voi pitaa vapaana, silla nailla on kuitenkin suhteellisen suuri riistavietti.. jos pupu tulee eteen se on menoa ja afgaani pinkoo niin lujaa etta helposti ei kiinni sita saada smile.gif Tietenkin on naita koirapuistoja ja voihan koiran opettaa irti oloon..

Mutta en itse koe ongelmaksi keskustassakaan asumista... Tiedan montakin afgaania jotka asuvat keskustassaa smile.gif
Ammi
LAINAUS(-anna- @ 15.4. 2008, 13:18) *
Itse asun talla hetkella englannissa, enka koe etta taalla olisi yhtaan sen hankalempaa pitaa afgaania periaatteessa. Ainut taalla sataa vetta suht usein etta turkin hoito voi olla rankempaa.. Toisaalta taalla on myos paljon puistoja ja koirakulttuuri on mukava : koirat ovat keskenaan puistoissa vapaana ja kukaan ei valita..
Valttamatta afgaani ei tarvi irtijuoksua viikottain jos han saa riittavasti pitkia hihnalenkkeja.. mutta ykskaan hihnalenkki ei kylla korvaa irtijuoksemista jossa koiraa saa nauttia ja tekee luultavasti porraamalla ja juoksemalla pitemman lenkin kun pitkalla hihnalenkilla...

Valitettavasti kaikkia afgaaneja ei voi pitaa vapaana, silla nailla on kuitenkin suhteellisen suuri riistavietti.. jos pupu tulee eteen se on menoa ja afgaani pinkoo niin lujaa etta helposti ei kiinni sita saada smile.gif Tietenkin on naita koirapuistoja ja voihan koiran opettaa irti oloon..

Ihanaa. smile.gif Minua ehkä eniten pelottaisi kaiken järjestäminen ja se ettei välttämättä heti tiedä kaikkea siitä "koirakulttuurista", jos lähtee johonkin vähän pidemmäksi. Mistä ruuat, missä lenkit ym ym. Varmaan kun noiden ylitse pääsee niin rupeaa helpottamaan.

Nykyinen hauva on opetettu myös vapaana kulkemaan ja vaikka se ei minkäänlaista riistaviettiä omaakaan lukuun ottamatta satunnaista lintujen ahdistelua niin kyllä tuokin saattaa pitkän hyvä käytöksisen jakson jälkeen innostua vaikkapa pyörän perässä juoksemiseen kunhan se oikeaan aikaan sieltä ampaisee näkyviin. Olen ymmärtänyt, että vinttikoirien "elinehtona" on se että ne pääsevät juoksemaan sydämensä kyllyydestä edes pari kertaa viikossa? Kyllä sitä varmasti johonkin puskaan pääsee niitäkin juoksuttamaan täälläkin. smile.gif
Märy
Mitä afgaanit sannoo pikkukoirista? Itellä on villakoiran ja cavalierin sekotus poika Sulo. Joten jos meille affe tulis niin miten se pärjäin Sulon kanssa...?
Voiko kumpaakin koiraa pitää yhtä aikaa irti vai herääkö affella vietit pintaan? blink.gif
-anna-
QUOTE (Märy @ 19.4. 2008, 16:54) *
Mitä afgaanit sannoo pikkukoirista? Itellä on villakoiran ja cavalierin sekotus poika Sulo. Joten jos meille affe tulis niin miten se pärjäin Sulon kanssa...?
Voiko kumpaakin koiraa pitää yhtä aikaa irti vai herääkö affella vietit pintaan? blink.gif

Itsellani on kokemuksia Afgaanista ja Italiaanosta nayttelymatkoilla.. Tuttavallani on Italiaano ja itse olen kulkenut Afgaanien kanssa.. Todella hyvin ovat tulleet toimeen ja leikkivat minka kerkeavat ja eika tama pieni ole moksiskaan vaikka jaisi jalkoihin smile.gif

Tietenkin on ihan jarkevaa seurata ettei mitaan vahinkoja kay, onhan Afgaani kuitenkin sen verran isompi rotu.. Mutta tuskimpa mitaan suurempia ongelmia tulee...
Avispa
Ainakin tuttu afgaani tulee mainiosti toimeen kahden tiibetinspanielin kanssa, eikä suurempia ongelmia ole ollut. Tosin harjatessa ei tipsut saa tulla afgaanin lähelle, siitä kyllä afgaani voi sanoa muutaman sanan. Mutta hyvin on tibsut tottuneet että harjatessa ei mennä härkkimään. Samaten afgaanin nukkumapaikka on vain hänen, eikä tipsuja sinne huolita. Mutta mitään isompia riitoja ei ole tullut, ja kyllä tibsut tarvittaessa pitää puolensa.
Charmy
Mullahan ittelläni on täällä kotosalla afgaani,borzoi,harjakoiria kaksin kappalein sekä sheltti ja kaikki menee sulassa sovussa keskenään.
Kyllä kaikki isot koirat tulee toimeen pienempien koirien kanssa,se on vain totuttelu kysymys ja tässä pitää myös muistuttaa että affea ei saa päästää hyötymään koostaan!

Silloin kun asuin vielä äitinin kanssa niin hänellähän on itsellään kotosalla 7 tipsua ja hyvin siinä tultiin toimeen, ja tullaan edelleen aina kun käydään siellä pyörähtämässä.
Märy
No hyvä! thumbup.gif
Ida K
LAINAUS(Lazer @ 11.4. 2008, 11:34) *
^^ Sieltähän meille se pentuli olis tullu, uros oltaisi siis otettu. Voihan se olla että mieli vielä muuttuu, mutta en nyt tiedä.. Toisaalta houkuttaisi hirveästi se toisen koiran ottaminen, olisi Castrolla kaveri ja blaa. (Koittaa vissiin puhua itseään ympäri rolleyes.gif )

Mä kun luulin että sä olit ottamassa sitä pentua ulkomailta? wink.gif
Lazer
LAINAUS(Ida K @ 29.4. 2008, 17:20) *
Mä kun luulin että sä olit ottamassa sitä pentua ulkomailta? wink.gif

Tarkoitus oli mut kun siellä ei ollut mitään selvyyttä uroksesta ni päädyin sitten tuohon kenneliin. Ja nythän sille on syntynyt pennut mutta astutuksesta tiedotettiin vasta kun homma oli jo hoidettu.. et näin. Mut eipä meille sitä pentua tule joten rolleyes.gif
wenakko
Sain tänään mätsärissä kuulla että äitin tutuilla on afgaaneja parikin kappaletta.
Tänään mätsärissä sitten käytiin vähän kattelemassa niitä. Moritz oli IHANA! Sen liikkeet oli jotain niin upeaa! wub.gif
<Aino>
Taitaa olla Lyyskien Moritz, ainakin ne siellä teilläpäin asustaa.
Se on kyllä komea poika upeilla liikkeeillä, siinä osut aivan oikeaan happy.gif
Ida K
LAINAUS(<Aino> @ 2.5. 2008, 11:20) *
Taitaa olla Lyyskien Moritz, ainakin ne siellä teilläpäin asustaa.
Se on kyllä komea poika upeilla liikkeeillä, siinä osut aivan oikeaan happy.gif

Jep, liikkeiden osalta tällä hetkellä Suomen parhaimmistoa happy.gif
wenakko
Joo juurikin tuo Lyyskien koira kyseessä. smile.gif
Sain koittaa esittää sitä. Oli ihana kun sen kanssa lähti liikkeelle niin tuntui että se olis liidelly pilvien päällä! biggrin.gif
-anna-
Juoksukausikin sitten aloitettu kunniakkaasti smile.gif Eli remusta tuli vihdoin Maastovalio thumbup.gif

iino
Täällä ilmoittautuu myös yksi ihminen, joka on täysin rakastunut afgaaninvinttikoiriin smile.gif. Nyt olen jo kohta kymmenen vuotta hoitanut säännöllisesti naapurini afgaania, eli koko herran eliniän. Kyllä olo on erityinen, kun vanha herra juoksee aidan viereen kerjäämään rapsutuksia ja antaa pusun poskelle!

Jos sallitte, niin laitan tähän pari kuvaa smile.gif

-anna-
Ihastuttavan nakoinen Afgaani-vanhus smile.gif

Saanen kysaista koiran oikeaa nimea?
Avispa
Oi että ompa soma afgaani herra! Ja miten charmanttisen näkönen kun kuonossa jo vähän harmaata! wub.gif
iino
LAINAUS(-anna- @ 13.5. 2008, 19:12) *
Ihastuttavan nakoinen Afgaani-vanhus smile.gif
Saanen kysaista koiran oikeaa nimea?

Eipä siitä kai mitään haittaakaan ole smile.gif. Eli nimi on Zhannel's Yankee Dollar.
-anna-
QUOTE (iino @ 17.5. 2008, 23:22) *
Eipä siitä kai mitään haittaakaan ole smile.gif. Eli nimi on Zhannel's Yankee Dollar.

Bongasinkin nimen ko kotisivuiltasi wink.gif thumbup.gif
Avispa
Wuhuu afgaanit aptuksessa taas vallannut kiitettäväsi bissi sijotuksia Vautsi! thumbup.gif wub.gif Ja onnea kaikille afgaaneille omistajineen jotka aptuksessa näyttivät mihin afgaanit pystyy.
Märy
En tiiä oonko kysyny tätä aijjemmin, mutta paljonko affesta lähtee karvaa? Nartuilla lähtee varmaan enemmän ku on juoksut...? Kun nyt mulla on cavan ja villiksen sekotus ja on heleppoo kun siitä ei lähe karvaa yhtään. rolleyes.gif Joten mitenkä asia on? Ja sitten vielä sellasta kysyn, että minkä kaiken värisiä affeja on? Ja onko ns.värivirheellisiä olemassa? Ja minkä värisiä ne värivirhelliset sitte on? <----Olipa outo selitys rolleyes.gif Kun näin jollakin affe sivuilla selasen ilmotuksen että myydän afgaani, mutta siitä ei ole näyttely kävijäksi. Se oli vähän harmaa,valko ehkä vaähän ruskeekin laikullinen. <---Onko tuo väri jotenkin virheellinen? Eikä pääse siksi näyttelyyn? [minusta se oliu tosi nätin näkönen wub.gif )
Lazer
Meiän uroksesta lähtee vaan harjatessa karvaa. Affe saa olla ihan minkä värinen vaan, eli ei ole värivirheellisiä.
-anna-
LAINAUS(Lazer @ 1.7. 2008, 21:29) *
Meiän uroksesta lähtee vaan harjatessa karvaa. Affe saa olla ihan minkä värinen vaan, eli ei ole värivirheellisiä.

Afgaani tosiaan saa olla minka varinen tahansa. Tietenkin jokaisella tuomarilla on omat mieltymykset vareihin. Vaaleilla on kovempi homma kevaalla kun kaikki lika nakyy turkissa. Itse olen tullut tulokseen etta tumma afgaani on PALJON helpompi kuin vaalea vaikka vaalea on kylla upea naky!! rolleyes.gif

Afgaanista ei periaatteessa lahde karvaa ollenkaan muutakun harjatessa. Silti aina loytyy karvanpalasia leijjailemasta ruuan paalla. Yleensa nama karvat lahtevat silloin kun foonataan ja puunataan koiraa pesun jalkeen. Hiekkaa afgaani tuo sitten karvojen sijasta sisalle vahan liiankin paljon biggrin.gif
Lazer
^^ Niimpä! Kyllä ne karvat ehkä kestäisi mut kaiken maailman hiekat, jäkälät, sammaleet, risut, kukkaset, rautalangat, pikkuötökät... Aivan kaikki kulkeutuu karvoissa sisälle. Mut yks positiivinen puoli, sit kun joskus on lapsia ja ne kiukuttelee etkä saa niille puettua päälle, ajattelee vaan kuinka helppoa tämä on verrattuna vastahakoisen affen pukemiseen biggrin.gif
Märy
Onko kukaan leikannut esim:vanha koiran rurkin aika lyhyeksi? Näin yhillä kotisivuilla vanhan koiran jolla oli aina lyhyt karva. Se ei taida tuua niin paljoo roskaa sisälle... rolleyes.gif
ellien
LAINAUS(Märy @ 5.7. 2008, 16:53) *
Onko kukaan leikannut esim:vanha koiran rurkin aika lyhyeksi? Näin yhillä kotisivuilla vanhan koiran jolla oli aina lyhyt karva. Se ei taida tuua niin paljoo roskaa sisälle... rolleyes.gif

Aika monethan tuota tekee. Meilläkin tuon Fredin turkki on ajeltu, kotisivuiltakin muutamat kuvat löytyy.
-anna-
Vanhojen koirien turkki usein leikataan kun koira ei enaa kay nayttelyissa ja on "elakkeella". Se on helpompaa vanhalle koiralle jos ei ole sita raskasta turkkia kestettavana ja viikottainen pesu vasyttaa koiria. Esimerkiksi Jussi oli viimeiset 3 vuotta turkitta koska peseminen joka viikkoinen peseminen vasytti hanta niin paljon etta oli paljon jarkevampaa pitaa lyhyessa turkissa ja kun turkki leikattiin lyhyeksi Jussi herasi uudestaan, han oli kuin pentu aikuisen ruumiissa. Sita oli mukava katsoa kun vanha koira nautti niin paljon siita muodon muutoksesta.

Ja turkiton koirat osiaan ei tuo roskia niin paljon sisalle kun turkillinen.. mutta kylla silla tyrkittomallakin aina on sen verran sita turkkia etta jostain sita hiekkaa kummasti kantautuu rolleyes.gif ( joskaan ei niin paljoa kun turkillisella )
saskia
Afgaanit ovat aivan ihania<3 Hurahdin niihin ystäväni afgaanin kautta smile.gif)
Avispa
LAINAUS(saskia @ 16.8. 2008, 21:33) *
Afgaanit ovat aivan ihania<3 Hurahdin niihin ystäväni afgaanin kautta smile.gif)

Minkä nimisen afgaanin kaveris omistaa? smile.gif happy.gif
-anna-
Itsenäisyyspäivä pentuja tulosa tänneppäin, Torakka-podengon lisäksi thumbup.gif
Avispa
Näittekö te sen ohjelman tänää yle 1 joka tuli joskus 21.15?! Mikä lie presidentin sali tms sen ohjelman nimi oli. Oli siinä kyllä nätti afgaani! Baro ihan edukseen oli päässy filmitähteilemään. wink.gif Siinä vasta komea herra! wub.gif
OnnenOrvokki
LAINAUS(-anna- @ 28.9. 2008, 10:31) *
Itsenäisyyspäivä pentuja tulosa tänneppäin, Torakka-podengon lisäksi thumbup.gif

Joko ne muka silloin syntyy, pian se aika vierähti, oikeesti.
Jos kaikki hyvin käy, eli oikeesti, jos luoja suo, niin Afgaani puppyja tupsahtelee pian maailmaan.
Onnea Kirstille etukäteen ja Julia on hengessä akan mukana.
Jeenna
en oo afgaaneihin kauheesti perehtynyt mutta mielenkiintoinen rotu se onn, yhdellä uudella ystävälläni on afgaani siltä aattelin joku pv. kysästä et pääsiskö kattomaan : )
Nomy's
Aivan ihania noi affet !!!Tommosta haluaisin joskus esitää wub.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.