Tuota olen vähän miettinytkin - että eikös se olisi koirallekin mukavampaa.
Näitä leikattuja turkkeja nimittäin näkyy täälläkin paljon enemmän kuin aivan pitkiä. Täyspitkää ei ole tainnut oikeastaan vastaan tullakkaan.
Minä en muuten usko laisinkaan tuohon kasvattajien ns. "näyttelykoirakoteihin" myyntiä - olen saanut kunnon kasvattajista ihan sellaisia kuvia että hyvä koti on kaiken a ja o ja näyttelyt sun muut tulevat sitten vain bonuksena. Nykyisen koiran kasvattajalle sanoin heti rehellisesti ettei meistä mitään näyttely-ihmisiä tule ja hän olikin sitä mieltä, että se on aivan oikea asenne ja sovittiin, että kasvattaja voi kyllä itse viedä/kustantaa näyttelyt jos ja mikäli hän haluaa koiraani johonkin päin viedä eikä minulla kyllä siihen mitään vastaansanomista ole. En usko, että kukaan on yhtään vähäpätöisempi ostaja vain sen perusteella etteikö harrastaisi näyttelyitä tai vastaavia koiran kanssa vaikka varmasti niihinkin niitä pentuja mielellään myydään.
Ja mikäs siinä oikeastaan jos joskus uskaltaisinkin johonkin agi yms. radalle piipahtaa. Voisi olla ihan jännääkin 
Sellaisia kysymyksiä Afgaaneista vielä, että onko kellaan esim. matkustamisesta kokemusta? Jos vaikka joskus hamassa tulevaisuudessa muuttaisi ulkomaille tms., koiran hoidosta ja pidosta siellä? Entäpä kuinka paljon koiran on välttämättä saatava liikuntaa, esim. vapaana juoksua viikoittain? Asun keskustan tuntumassa ja olen hirmuisesti pähkäillyt kaikkia vaihtoehtoisia metiköitä ja puistoja tässä missä sitä voisi käydä ihan vakituiseenkin.
Minä en muuten usko laisinkaan tuohon kasvattajien ns. "näyttelykoirakoteihin" myyntiä - olen saanut kunnon kasvattajista ihan sellaisia kuvia että hyvä koti on kaiken a ja o ja näyttelyt sun muut tulevat sitten vain bonuksena. Nykyisen koiran kasvattajalle sanoin heti rehellisesti ettei meistä mitään näyttely-ihmisiä tule ja hän olikin sitä mieltä, että se on aivan oikea asenne ja sovittiin, että kasvattaja voi kyllä itse viedä/kustantaa näyttelyt jos ja mikäli hän haluaa koiraani johonkin päin viedä eikä minulla kyllä siihen mitään vastaansanomista ole. En usko, että kukaan on yhtään vähäpätöisempi ostaja vain sen perusteella etteikö harrastaisi näyttelyitä tai vastaavia koiran kanssa vaikka varmasti niihinkin niitä pentuja mielellään myydään.
Sellaisia kysymyksiä Afgaaneista vielä, että onko kellaan esim. matkustamisesta kokemusta? Jos vaikka joskus hamassa tulevaisuudessa muuttaisi ulkomaille tms., koiran hoidosta ja pidosta siellä? Entäpä kuinka paljon koiran on välttämättä saatava liikuntaa, esim. vapaana juoksua viikoittain? Asun keskustan tuntumassa ja olen hirmuisesti pähkäillyt kaikkia vaihtoehtoisia metiköitä ja puistoja tässä missä sitä voisi käydä ihan vakituiseenkin.
Tasta turkkijutusta alussa viela, etta eihan kaikilla afgaaneilla edes valttamatta kasva turkki maahan asti? Kun turkkihan kasvaa lapi koiran elaman ja ehka jos sita ei koskaan leikkaa se voi mahdollisesti olla maahan asti joskus 6-8 vuoden iassa.. Tietenkin on naita myos joilla on VALTAVA turkki, kuten nama pices F-pentueen koirat jossa kaikilla on ihan julmetut turkit
Itse asun talla hetkella englannissa, enka koe etta taalla olisi yhtaan sen hankalempaa pitaa afgaania periaatteessa. Ainut taalla sataa vetta suht usein etta turkin hoito voi olla rankempaa.. Toisaalta taalla on myos paljon puistoja ja koirakulttuuri on mukava : koirat ovat keskenaan puistoissa vapaana ja kukaan ei valita..
Valttamatta afgaani ei tarvi irtijuoksua viikottain jos han saa riittavasti pitkia hihnalenkkeja.. mutta ykskaan hihnalenkki ei kylla korvaa irtijuoksemista jossa koiraa saa nauttia ja tekee luultavasti porraamalla ja juoksemalla pitemman lenkin kun pitkalla hihnalenkilla...
Valitettavasti kaikkia afgaaneja ei voi pitaa vapaana, silla nailla on kuitenkin suhteellisen suuri riistavietti.. jos pupu tulee eteen se on menoa ja afgaani pinkoo niin lujaa etta helposti ei kiinni sita saada
Mutta en itse koe ongelmaksi keskustassakaan asumista... Tiedan montakin afgaania jotka asuvat keskustassaa