Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Afgaanit
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 10: Vinttikoirat
Sivuja: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21
Ida K
Tänään Lahdessa..

ERI 1 Gentleman Black Velvet Al Jalalabad
EH 2 Agha Djari's Urban Cowboy
H Alphaville's Me Myself And I

Urokset nuortenluokka

ERI 1, PU-3, sert Neliapilan Wuorenpeikko
ERI 2 Neliapilan Willilänsi
ERI 3 Villisilkin Mustapekka
ERI 4 Sonate's Carnival Colors
EH Villisilkin Moritz

Urokset avoin luokka

ERI 1, PU-4, vara-sert Khaos Charlemagne
ERI 2 Scaramis Light My Fire
ERI 3 Troxa av Poppyfield
ERI 4 Ingenue Kazakhstan
EH Papatazin Roadrunner

Urokset valioluokka

ERI 1, PU-1, Cacib, ROP, RYP-1 Int Ch Neliapilan Kuutamokeikka
ERI 2, PU-2, vara-Cacib Int Ch Neliapilan Uutisaihe
ERI 3 Int Ch Neliapilan Pikku-Hukka
ERI 4 Ch Ingenue Prime Minizter
ERI Ch Nabila's Ciao Amore
ERI Ch Neliapilan Jätti-Potti
ERI Ch Neliapilan Konnankoukku
ERI Int Ch Neliapilan Rötösherra
ERI Ch Sonate's Great Pretender
ERI Ch Yazakhan's Mum's Blue Baroq

Urokset veteraaniluokka

ERI 1, ROP-veteraani Mirrot Simply Red

Nartut junioriluokka

ERI 1 Neliapilan Santa Lucia
EH 2 Hienohelman Juliet
pois Nightwind Noubliez Jamais

Nartut nuortenluokka

ERI 1, sert Neliapilan Wuorikristalli
ERI 2 Neliapilan Walkoapila
pois Gipsy Black Diamond

Nartut avoin luokka

ERI 1, vara-sert Kesäheinän Kaprifolia
ERI 2 Scaramis Li'l Bit Special
ERI 3 Sonate's Lalai Dreamtime
ERI 4 Khafka's Only One
ERI Kultapiiskun Astar
ERI Moonpearl's Bright Pearl
EH Choice Dancing Queen
EH Choice Dominatrix
EH Hearthill Some Like It Hot

Nartut käyttöluokka

ERI 1 Kva Kirman Roshana

Nartut valioluokka

ERI 1, PN-1, Cacib -> Int Ch, VSP Ch Neliapilan Jukebox
ERI 2, PN-2, vara- Cacib Int Ch Pices Flaminia
ERI 3, PN-3 Int Ch Neliapilan Pohjanneito
ERI 4, PN-4 Int Ch Neliapilan Yksinäinen Suzi
ERI Ch Kultapiiskun Ambalaj
ERI Ch Scaramis Like Vanilla Ice

Nartut veteraaniluokka

ERI 1 Int Ch Kva Kirman Pindara
ERI 2 Tähtisateen Helene
pois Ch Scaramis Pin-Up Girl

Hurjat onnittelut Neliapiloille! flowers.gif
zwiebel
Jimi BIS-3 !! Onnittelut flowers.gif
Avispa
Onnea neliapilat ja Fredi! flowers.gif
ellien
LAINAUS(Avispa @ 30.4. 2007, 15:30) *
Onnea neliapilat ja Fredi! flowers.gif

Kiitos smile.gif . Olin kyllä ihan puulla päähän lyöty kun mulle selvisi että Fred oli rop-vetsku(joo, en ensin tajunnut edes sitä kun nuo ruusukkeetkaan eivät olleet kovin selviä tapauksia, vasta sitten kun Kirsi sanoi niin älysin biggrin.gif ). Mutta olipahan päivä, kun sinne lähdettiinkin sillä mielellä että tuskin eh:ta kummempaa tulee(Fred oli just sopivasti edellisenä päivänä ruokkinu itse itseään ja oli sen takia hitusen pulleammassa kunnossa).
Lazer
Onnea velipoika Ricolle ja Freukulle!! smile.gif Onnea myös kaikille muille pärjänneille, Varsinkin LALALLE!! wub.gif
-anna-
aika hiljaista on ollut!

Tulin juuri äskön Hailuodosta katsomasta viimeisiä pentuja, kolme jäi kun Mollykin lähti Helenan mukaan ! Vilkkaita tapauksia he olivat ja niin ihania ja voi juma sitä karva määrää.. ph34r.gif
Varpunen
Paljon onnea loistaville Neliapiloille ja kaikille muillekin upeille afgaaneille!

Itselläni ei ole afgaania, mutta pidän rodusta kovasti ja ajattelin hankkia joskus sellaisen. Ja myös kasvattaminen olisi kivaa... smile.gif
Lazer
Onkos kellää mitää tuloksia näyttelyistä? smile.gif Me kun ollaa nly taullola ni en oo yhtää mukana et missä mennää tuolla nly puolella biggrin.gif
Ens viikolla castro pääsee viikoks mökille riehumaan wub.gif Eka mökkireissu oli nyt vkl, mentii pe ja tultii su pois, ei nimittäi koira juossu enää yhtää su.. oli vähän lihakset kipeet, hyvin hiljaksee käveli rantaa juomaa ja sille.. biggrin.gif
ellien
LAINAUS(Lazer @ 12.6. 2007, 20:02) *
Onkos kellää mitää tuloksia näyttelyistä? smile.gif Me kun ollaa nly taullola ni en oo yhtää mukana et missä mennää tuolla nly puolella

Meillä on viikonlopun saldona sekä H että eri1 Rop vet smile.gif . Tosiaan taitaa olla meilläkin hieman vähenemässä nuo näyttelyt, katsoo nyt miten kaikki järjestyy tässä loppuvuoden aikana.

Onkos teillä taukoa tietyn ajan vai johonkin määrittämättömään ajankohtaan asti smile.gif ?
Lazer
On noi tuomarit kyllä kummallisia biggrin.gif Toinen antaa H:n ja toiselta saa vaikka mitä.. smile.gif Sama se oli yhdellä miun tutulla, la koira sai niiin huonon arvostelun kun voi olla ja su toiselta tuomarilta sertin.. biggrin.gif

Joo taukoa tää vuosi. Lihaksia kehitellään, pyörällä juoksemista ja mökillä, ja vieläkään ei näy misään.. dry.gif Tuntuu olevan ikuisuus rojekti... biggrin.gif
Messarii meinattii tulla mut tuomari, ei kiitos. Eli ens vuonna varmaa tre eka nly smile.gif
Midian
Parissa näyttelyssä tuli käytyä. Midian oli Iisalmessa käyttöluokan ERI 1. Kangasniemellä saatiin sitten H. Iineskin sai Kangasniemeltä H:n, vaikka esiintyi tosi nätisti, eikä yhtään temppuillut. Mutta Iines sai maininnan hyvästä luonteesta ja Midian erinomaisesta luoneesta. Olen tyytyväinen, kun niin hyvin esiintyivät. Nyt pitäs vaan treenata ja kai vielä jossain näyttelyssä tänä vuonna käydään.

Maastokisoissa käytiin Kuopion seudulla ja se oli Iineksen eka kisa. Alkuerien jälkeen Iines oli toisena ja Midian kolmantena. Iines juoksi tosi hyvin, mutta Midian oikoi aika reilusti finaalissa. Oli kyllä tosi iso yllätys, kun Iines voitti ja sai sertin. Midian oli sitten viidentenä ja sai SAn.
Charmy
Meillä kans on nyt tauko näyttleyistä, turkkia kasvatellaan, pysytään nyt juoksemisessa ja sitä mukaan..ehkä me messariin tullaan, ku siellä on niin kivaa.. (: Katotaan nyt mitä Anu sanoo kun Manun näkee tiistaina smile.gif

Mutta kyllä mä näiden tipsujen kanssa pyörin kehissä niin paljon, ja affe kehät seurataan aina kun keretään tongue.gif
Avispa
Tykkääkä muuten teidän afgaanit pulikoida vedessä? Muutoinkin kuin pesu ammeessa. teehee.gif
Midian
Kuumalla säällä tykkäävät mennä veteen makaamaan tai kahlaamaan. Harmi vaan, kun ei ole hurjasti sellaisia paikkoja, missä voisi koirat laskea irti.

Iineksen tyylinäyte

ellien
^On se niin mukavaa kun koirat nauttii laugh.gif ...
Marja/Sheralji
LAINAUS(ellien @ 4.7. 2007, 23:19) *
^On se niin mukavaa kun koirat nauttii laugh.gif ...

Kiitos Ellienille upeista kuvista Karjaalla!

Tässä muutamia tuloksia Ruotsista:
Gällivare Int. 01.07.07
Tomaz Borkowski,Puola

Rop,Cacib. Neliapilan Jäänsärkijä
Pu-2,Vara-cacib. Golden Copper Blue Grass State
Pu-3,Sert. Midnightdream No Limits
Pu-4. GoldenCopper Cross My Heart
Pu-5.Trouble Du Menuel Galopin

Vsp,SERT,Cacib,S Ch. FinCh.Sheralji Dream Of Dreams
Pn-2,Vara-cacib. Neliapilan Walkoapila

Piteå Int. 07.07.07
Per Lundström,Ruotsi

Rop. Ch.Xciting Xtravagant Creation
Pu-2.Cacib. Ch.Midnightdream No Limits
Pu-3.Ch.Neliapilan Jäänsärkijä

Vsp. Ch.Sheralji Huntress Miss
Pn-2,Cacib.Sert. Sheralji Technicolor Tazi

Råneå er. 08.07.07
Andre V D Snee, Hollanti.

Rop,Sert.S Ch. Trouble D M Galopin
Pu-2. Sheralji The Snowman

Vsp. Ch.Sheralji Huntress Miss
Pn-2,Sert. S Ch. Jagannathas Jalla Jalla
Pn-3. Sheralji Dance With Wolves
Pn-4.Neliapilan Walkoapila
Pn-5. Sheralji Technicolor Tazi

Hyvää kesää kaikille ja hus hus reippaasti vain näytille!
ellien
LAINAUS(Marja/Sheralji @ 9.7. 2007, 22:55) *
Kiitos Ellienille upeista kuvista Karjaalla!

Eipä kestä, kyllä noin kauniita koiria mielellään kuvaakin smile.gif . Niin ja onnittelut Bellan toisenkin päivän menestyksestä!
Lazer
Paljon onnea Marjalle kasvattiensa upeasta menestyksestä rajojemme ulkopuolella flowers.gif
Mamman "pieni" vauva täytti eilen 2v.. se kasvaa kohta isoksi crybaby.gif biggrin.gif
Marja/Sheralji
LAINAUS(Lazer @ 11.7. 2007, 18:07) *
Paljon onnea Marjalle kasvattiensa upeasta menestyksestä rajojemme ulkopuolella flowers.gif
Mamman "pieni" vauva täytti eilen 2v.. se kasvaa kohta isoksi crybaby.gif biggrin.gif

Kiitämme onnitteluista, tänä vuonna on tullutkin enemmälti matkailtua.
Ja ihan hienoin tuloksin.

Onnea 2-vuotiaalle Castrolle, aika kuluu tosiaan nopeasti.
Pikku-Bella(joka kyllä oli jo pienenä pyöreä ja iso tyttö) on keväällä ehtinyt jo tosi naisten ikään 3 vee.
Ja d-pennutkin täyttivät 2 vuotta.

No nyt sitten kohta on aika suunnata katseet pentulaatikon suuntaan.

Hyvää kesää kaikille ja koettakaahan saada itsenne näytille!
Loppu kesäksi me hiljennämme hieman tahtia, täytyy nauttia muutamista kesäviikonlopuista täällä kotosallakin.
Ida K
Onnea 2-vuotiaalle Castrolle! flowers.gif

Kuinkas moni suuntaa muutaman viikon päästä Mariefrediin? Mä oisin muuten lähteny, mutta kun tulee koiravauvoja just samaan aikaan.. Viime vuoden perusteella voin kyllä sanoa että hieno paikka! smile.gif
Lazer
Pakko tulla tänne vähän vuodattamaan!

Oltiin viime vkl (20-22.7) riihimäellä, siellä oli kaksi uroskoiraa perheessä, 4v. cavalieri "sepu" ja 3v sekarotunen "Lennu", narttu seefferin kokoinen koira. Aluksi sitten tietty tuotiin koirat ulos, että saavat tutustua rauhassa, mutta kuinkas kävikään, Lennu haukkui ihan hirveästi kun se pelkäsi Castroa ja Castro pelkäsi sitä vielä enemmä... dry.gif Sitten kun mentiin pieneen puistoon, Castro kiersi Lennu 10m päästä, ja Sepu oli ihan ok, mut sit se yritti hyppiä vähän C:n selkään niin Castro pelkäs kahta kauheammin biggrin.gif

No mentiin sitten asuntoon sisälle, ja meidän herra merkkasi 4 kertaa... oliko VÄHÄN noloa... oops.gif No sitten ne alko pikkuhiljaa tulla Lennun kanssa juttuun ja siinä sitten vähän jopa leikittiin smile.gif

La aamupväl lähettiin suolle, pitkälle mettälenkille. Lennu tykkäsi hirveesti juosta, ja se yritti saada Castroa mukaan juoksemaan komentamalla sitä, Castro oli ihan kauhuissaan että mikäs tää juttu nyt oli??
Sitten ne siinä aikansa leikki, ja C väsähti, Lennulla taas oli yhä paljonkin virtaa ja sitten se tuli taas Castroa siihen komentelemaan, ja sitten tapahtui jotain, mitä en olis kyllä ikinä uskonu, meidän Castro anto takas ensimmäistä kertaa elämänsä aikana! Se rähähti Lennulle, ja oli sit ihan nolona. Me kehuttiin sitä hirveesti! smile.gif

Illalla mentii grillijuhliin, siellä oli 5 koiraa + Castro, Sepu ja Lennu. Oli siinä Castrolla miettimistä että mitä hittoa tää nyt on biggrin.gif
Siellä oli 12vk labbis ja 3v labbis, bullmastiffi, koikkeri, berni, ja mei koirat. Kaikki meni tosi hyvin kun siellä oltiin (mentiin 16.30 ja oltiin johonkin 22.00) ja aluks siellä oli siis "vaan" 6 koiraa. Sitten tuli berni, ja Castro vähän karsasti sitä koska se oli niin massiivinen mutta kyllä ne sitten alkoi leikkimään smile.gif
Mut sitten ihan yht äkkiä kun Castro nukku siinä ja se näki et se berni tuli n. 10m päähä ni se meinas käydä kiinni! blink.gif Myö oltiin et mitä hittoa?? Ja sama jatku koko loppu illan, kaikki muut koirat oli ok, mut se berni? En tajuu, yht äkkiä Castro vaan lakkas sietämästä sitä.. Sit kun se lähti pois ni Castrolla oli taas tosi kivaa! smile.gif

Eli me ollaan nyt siis opittu uusi taito, osataan räyhätä muille koirille biggrin.gif No ei, nyt se osaa antaa takas, ihan hyvä, koska ennen koirapuistossakin se vaan alistui kaikille ja juoksi karkuun.

*Varmasti 1000 kirjotusvirhettä mut antaa olla*
Charmy
ohmy.gif biggrin.gif
Ilmoitin nyt Manun ja Osaman muotinäytökseen malleiksi joka pidetään tuossa lokakuussa biggrin.gif
Saadaan nyt sit nähä miten herrasväki suostuu catwalkilla poseeraamaan ja kävelemään ;P

ja ollaan tuossa aloitettu Monsterin kanssa rata treenit ja ens kuussa olis tarkoitus mennä maastoon kisaamaan, eli puuhaa meille kyllä on (:
ellien
Täällä on ollut vähän hiljaista viimeaikoina, mitäs puskalaisten afgaaneille kuuluu?

Meille kotiutui pari viikkoa sitten Aino-tyttönen(jos nyt joku on tuon onnistunut missaamaan, mä sitä kyllä aika paljon oon hehkutellutkin biggrin.gif ) ja pikkuinen kasvaa ihan hurjaa vauhtia. Ihana nähdä Fredikin juoksemassa kaverin kanssa, yksinään se ei oikein tykkää juosta ja jää vaan nysväämään ja haistelemaan. Voisin laittaa parit kuvatkin kun käytiin tuossa pari päivää sitten niitä kuvaamassa.

Charmy
Hyvää tänne kuuluu (;
aino on kyllä super suloinen (tosin olen minäkin sitä jo käynyt ihastelemassa ;D )

Manu täytti tuossa 30 pvä 2 vuotta,eli tuli meidän miehestä oikein "aikuinen" äijä!
Huomenna olisi tarkoitus mennä muotinäytökseen,tuonne lemmikkimessuille. JÄNNÄÄ! biggrin.gif

Muuten tämä elämä on pysynyt ihan samanlaisena kun muutenkin.Mitäpä me nyt metsässä ollaan käyty ahkerasti juoksentelemassa biggrin.gif
ellien
LAINAUS(Charmy @ 19.10. 2007, 18:17) *
Huomenna olisi tarkoitus mennä muotinäytökseen,tuonne lemmikkimessuille. JÄNNÄÄ! biggrin.gif

Pitääkin yrittää bongailla teitä sitten sieltä smile.gif .
Lazer
Paljon onnea uudesta ahkaani vauvasta wub.gif Äly suloinen!! wub.gif

Castrolle kuuluu ihan hyvää, turkkia kasvatellaan (kun miehän sen leikkasin tossa yhessä välissä lyhyeksi...) Mutta oon nyt kuitenkin taas miettiny et jos leikkaisin sen uudelleen lyhyeksi.
Käytii viime ke miehen ja ponin ja Castron kanssa maastossa, kävin uittaa ponia, Castro tuli myös järveen (muta pohja), sit kun oli satanu, ja mentii 2,5km märkää hiekkatietä, ja Castro juoksi hyvin onnellisena, ja sitten se makasi "muta pa**a" ojassa, ja sit kun menin kentällä lopuksi n. 10 min, ni Castro makasi siinä mutakentällä.. ja sit kun mentiin tallii, Castro makas siinä kakkasella betonilla...
Sen jalat oli kyynärpäihin asti niin mustat, ettei yhden yhtä vaaleaa karvaa näkynyt! thumbup.gif

Kun tollasia lenkkejä on kuitenkin nyt jatkossa tosi paljon tiedossa, niin olis ehkä helpompaa jos vetäsin sen uudellee lyhyeksi ja alkaisin kasvattaa turkkia sit joskus ens vuoden puolella, vaik kesällä kun on koulut ohi smile.gif (sit ei olisi niin kova homma koulun ohella, meinaa kun nyt on vika vuosi menossa ja sillee, ja talli reissuja on kuitenkin 3 viikossa..)
Lazer
Nyt on taas ihan muli vauva biggrin.gif Ja oli se kyllä helpostus! Lähinnä juuri noiden tallireissujen takia.. huh.gif

Alkaa kakaralla iskemään taas uhmaikä.. Alkaa komentaa miuta ja pistää hantiin kun koittaa käskeä... Kun komennan sen vaikka alas sängystä kun se alkaa leikkiä liian rajusti, niin Castro alkaa komentaa takasin. Haukkuu todella kimeesti (ihan kun se olisi joku chihu biggrin.gif ) ja sit on alkanu esiintymää remmissä uhittelua toisille uroksille.. rolleyes.gif Sit vapaana taas se ei uskalla sanoa mitään...

Noh, ehkä tää on tätä perus uros meinikiä smile.gif Kiltti koirahan tuo muuten on smile.gif
Charmy
Meillä kotosalla koissut riekkuu (eli siis Manu ja Ylva) keskenänsä.. Sohvalle ja alas..Jollain sitten on hauskaa blink.gif
Meillä turkki kasvaa omaa tahtiin,rupeaa olemaan kohtapuoliin siinä mitoissa että keväällä taas näyttelyihin wink.gif ja talvella kyl on pakko päästä talvimaastoihin biggrin.gif

Tuossa olis uusi kuva Manusta, otettiin tossa viimeviikolla (:
Charmy
Tänään ja eilen oltiin messarissa, mukavaa oli. Manu oli eilen junnuissa lainassa ja tänäään oli tipsu-kehät..

Äitee tuossa tuli sitten ja näytti mulle suomalaista tiibetinspanieli-kalenteria. No sit lähdettiin hakemaan tuttuvalle saman laista ja ihan mielenkiinnosta halusin nähä sen afgaani-kalenterinki...

No yllätys oli kova,kun kalenterin sain käteeni!!! KUKAS MUU SIINÄ OLI KUN MEIDÄN MAUNO!!! blink.gif laugh.gif
Kaiken kaikkiaan oli 4 kuvaa kalenterissa.

Olihan siella myös se Midianin kuva,sieltä laiturilta! smile.gif

Mut nyt meil on sit julkkiskoiria biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Lazer
Wau, onnea! happy.gif
-anna-
Taalla on aika hiljaista!

Maa olen menossa ihastelemaan afgaaneja parin viikon paasta Cruftsii smile.gif innolla odottelen jo ja mitakohan kaikkea kivaa sielta tarttuu mukaan.. rolleyes.gif

Pentukuumekkin on kova, kun kuulin mahtavasta yhdistelmasta.. No toivottavasti tulee mahdollisuus ottaa kasvattajan kanssa yhteisomistus koira tai sijoitus smile.gif

Avispa

Eikö sulle oltu kerrottu että tiedän Manun kuvia laitetaan tohon kalenteriin? blink.gif

-anna- ootko sä jossain ulkomailla nyt kenneltyttönä jossain ulkomailla, englannissako? smile.gif
-anna-
QUOTE (Avispa @ 14.2. 2008, 22:46) *
Eikö sulle oltu kerrottu että tiedän Manun kuvia laitetaan tohon kalenteriin? blink.gif

-anna- ootko sä jossain ulkomailla nyt kenneltyttönä jossain ulkomailla, englannissako? smile.gif

Asun joo ulkomailla, mutta en kenneltyttona ( olisi kiva kylla olla.. ) Melkein sama asia kuitenkin, olen siis Au pairina Englannissa valivuotta pitaen.. smile.gif
Lazer
Oih, olisiko vähän ihanaa päästä cruft'siin kattoo affeja.. wub.gif Miulla kans pentukuume nousussa varsinkin nyt kun saatiin tuo uusi asunto ja kaikkea.. rolleyes.gif
Avispa
Onko kukaan tulossa safan pentunäyttelyyn 2.3 koiransa kanssa? Hurja määrä koiria sinne ilmotettu! thumbup.gif
Lazer
Meilläkin pentusuunnitelmat nyt sitten lykkääntyivät. Noh, kasvattaja kyllä sanoi että jos mieli vielä muuttuu niin toukokuussa niitä pentuja syntyy... Kyllä vähän houkuttaisi mutta valitettavasti vähän toisenlaisia suunnitelmia, eli Castro tulee olemaan ainut koira varmaan seuraavat 4-6v. Mitään varmaa ei ole mutta tällä hetkellä siltä näyttää.
Avispa
LAINAUS(Lazer @ 9.4. 2008, 12:32) *
Meilläkin pentusuunnitelmat nyt sitten lykkääntyivät. Noh, kasvattaja kyllä sanoi että jos mieli vielä muuttuu niin toukokuussa niitä pentuja syntyy... Kyllä vähän houkuttaisi mutta valitettavasti vähän toisenlaisia suunnitelmia, eli Castro tulee olemaan ainut koira varmaan seuraavat 4-6v. Mitään varmaa ei ole mutta tällä hetkellä siltä näyttää.

Mistä teille olis se pentunen tullut? smile.gif
-anna-
Ainakin Sheraljille on tulossa pentuja toukokuussa tietaakseni ? smile.gif

Muakin kiinnostaisi tietaa mista Hanne olit ottamassa pentua smile.gif
Lazer
^^ Sieltähän meille se pentuli olis tullu, uros oltaisi siis otettu. Voihan se olla että mieli vielä muuttuu, mutta en nyt tiedä.. Toisaalta houkuttaisi hirveästi se toisen koiran ottaminen, olisi Castrolla kaveri ja blaa. (Koittaa vissiin puhua itseään ympäri rolleyes.gif )
Märy
Olen ihan uus näissä afgaani hommissa ja aattelin kysästä pari juttua
En pysty varmaan vielä moneen moneen vuoteen ottamaan omaa affea, mutta otanpa jo nyt asioista selvää rolleyes.gif
Olen kiinnostunut enemmän juoksu puolesta kuin näyttelyistä (ja turkin hoitoon minulla tuskin hermoja riittäs... blushing.gif ) Yhellä keskustelupalstalla minulle sanottiin, että kaikki kasvattajat eivät minulle pentua myy jos aijjon sen karvan lyhyenä pitää huh.gif
Mutta eikö se ole järkevämpi ratkasu jos kerta juoksee, mutta ei käy näyttelyissä? Ja jos joku tietäs semmosen kasvattajan joka on enemmän tätä juoksu porukkaa, niin hyvä ois biggrin.gif
~Anna~
QUOTE (Märy @ 11.4. 2008, 15:28) *
Olen kiinnostunut enemmän juoksu puolesta kuin näyttelyistä (ja turkin hoitoon minulla tuskin hermoja riittäs... blushing.gif ) Yhellä keskustelupalstalla minulle sanottiin, että kaikki kasvattajat eivät minulle pentua myy jos aijjon sen karvan lyhyenä pitää huh.gif
Mutta eikö se ole järkevämpi ratkasu jos kerta juoksee, mutta ei käy näyttelyissä? Ja jos joku tietäs semmosen kasvattajan joka on enemmän tätä juoksu porukkaa, niin hyvä ois biggrin.gif

Jos aiot harrastaa tulevan afgaanisi kanssa juoksuja kilpailumielessä, niin turkkia ei saa leikata.
-anna-
QUOTE (Märy @ 11.4. 2008, 15:28) *
Olen ihan uus näissä afgaani hommissa ja aattelin kysästä pari juttua
En pysty varmaan vielä moneen moneen vuoteen ottamaan omaa affea, mutta otanpa jo nyt asioista selvää rolleyes.gif

Ihan ensiksi sanoisin etta jos olet Afgaania ottamassa juoksijaksi ja aijot kayttaa kisoissa ei turkkia voi leikata lyhyeksi! Tietenkin ovat nama sielat Afgaanit erikseen joita ei kylla esiinny Suomessa kun muutama yksilo ja niiden jalkelaisistakaan ei tietaakseni tullut sileita? Afgaaneissa ei ole kauheasti jakautunut kasvattajat kayttolinjasiin ja nayttelylinjasiin joten periaatteessa kennelilla ei ole kauheasti valia, ainut etta joillain kenneleilla tietenkin halutaan ja painotetaan enemman nayttelya jolloin ne odottavat pennun ostajalta nayttelyissa kayntia. Sanotaanko etta nyt kauheasti miettimatta tuntuisi etta jokaiselta kennelilta on koiria juoksemassa??

Uskoisin kylla etta on sellasia kasvattajia jotka myos myyvat sellaisiin koteihin joissa ei kayda nayttelyssa.. Kirjoitit kuitenkin etta hermosi eivat kesta turkin hoitamiseen ja juoksupuolella myos Afgaanilla taytyy olla turkkia niin suosittelisin miettimaan rotua enemmankin ja mahdollisesti tutustumaan paikanpaalla eri yksiloihin. Onhan naita vinttikoiria muitakin jotka juoksevat ja jotka ovat TAYSIN turkittomia! smile.gif

Itse kylla suosittelen lampimasti Afgaania turkillisena lemmikkina, voisin melkein veikata ettet tule pettymaan.. Eika tuo turkinhoitokaan edes ole kova homma ? rolleyes.gif ( hyva nyt sanoa kun turkinhoitamisesta taalla englannissa on niin pitka tovi.. mutta silloin kylla vi##uttaa ja rankasti kun on ollut metsassa koiran kanssa ja mahdollisesti kevaalla ja koira on taysin ravan ja risujen peitossa )

Onnea pennun hankintaan smile.gif Eri kasvattajia loytyy Safan kotisivuilta http://www.saunalahti.fi/safa , suosittelen kylla tutustumaan missa kennelissa juostaan enemmankin ja missa ei...
Märy
Okei smile.gif Kiitos tiedoista tongue.gif
Charmy
Kuinkans moni meinaa ruotsiin tulla??
siellä ku on kaikkea kiva tapahtumaan tulossa biggrin.gif
(kuten tuo Afgaani ihmisten kokoontuminen,ihan kiva mennä kuuntelemaan sinne smile.gif )

Me sitten ahkerina ilmoittauduttiin Manun kanssa affejen agility treeneihin! oops.gif saa nähä mitä siitäkin tulee blink.gif
ellien
LAINAUS(Charmy @ 13.4. 2008, 18:49) *
Me sitten ahkerina ilmoittauduttiin Manun kanssa affejen agility treeneihin! oops.gif saa nähä mitä siitäkin tulee blink.gif

Varmasti menee paremmin kuin meillä, tuo apina kun tuskin malttaa ainakaan alussa keskittyä pätkääkään wink.gif . Muut koirat vaan on niin ihania rolleyes.gif ...
Ammi
Eksyin täällä myös ihan mielenkiinnosta lukemaan näitä juttuja, kun tuo Afgaani on ollut jo takaraivossa jonkin aikaa parin muun rodun seurana mutten koskaan ole oikein uskaltanut sen suuremmin haaveilla, kun tuntuvat sellaisia karva-Jumalia olevan ettei mitään rajaa. Tosin, tässä lueskelin noita turkinhoito ohjeita mielenkiinnosta ja ajatus alkoi tuntua jo vähemmän vieraalta. smile.gif Sinänsähän turkin hoito olisi minulle kyllä ihan mieluisaa vaikka ymmärrän (siinä määrin mitä sitä nyt pystyy kuvittelemaan kokematta mokomaa) minkälainen haaste on hoitaa tuollaista karvamäärää. Minusta nuo Afgaanit ovat turkiksiensa kanssa niin kovin viehättäviä, mutta eniten olen tykästynyt tuohon pituuteen jossa niin sanotusti "koiran ääriviivat näkyvät", ettei se ihan maata laahustavassa pituudessaan komeilisi se turkki. Olisiko se ihan epäinhimillistä jos joskus minulla olisi Afgaani, jonka turkkia sitten lyhentäisin oman mieleni mukaisesti? Meinaan sellaiseen siistihköön peruspituuteen, joka ei ole liian maatahipova. Enpä kyllä tiedä raaskisinko sitten kuitenkaan jos sellaisen kaunottaren joskus tänne seurakseni saisin. :]

Minulla ei sinänsä ole mitään näyttely yms. haaveita, koira on kotona seurana ja perheenjäsenenä, jonka kanssa puuhaltaisiin vapaa-ajalla leikkien ja lenkkeillen.
Avispa
LAINAUS(Charmy @ 13.4. 2008, 18:49) *

hyvin se teillä menee! ja mukavaa kateltavaa se on kun joskus afgaanit saa hulluus kohtauksia ja alkaa kesken suorituksen menemään hippulatvinkuen ympäri ämpäri kuulematta mitään. biggrin.gif laugh.gif Afgaanin kanssa kyllä agi kentillä saa välillä nauraa ja rutkasti. Mutta sen voin taata että ihan varmasti teillä tulee olemaan hauskaa!!

LAINAUS
Varmasti menee paremmin kuin meillä, tuo apina kun tuskin malttaa ainakaan alussa keskittyä pätkääkään . Muut koirat vaan on niin ihania ...

Alotatteko te Anu tuon teidän juniori Anun kanssa agilityn nytten? Täytyy tulla katsomaan joku kerta treenejä. Ja tiedä vaikka Mapen kans taas alettais treenaa agia taasen.
Märy
Mulla melkein sama kymysys kun Ammilla, mutten osannu esittää sitä nii hyvin... lookaround.gif rolleyes.gif
-anna-
QUOTE (Ammi @ 13.4. 2008, 21:57) *
Eksyin täällä myös ihan mielenkiinnosta lukemaan näitä juttuja, kun tuo Afgaani on ollut jo takaraivossa jonkin aikaa parin muun rodun seurana mutten koskaan ole oikein uskaltanut sen suuremmin haaveilla, kun tuntuvat sellaisia karva-Jumalia olevan ettei mitään rajaa. Tosin, tässä lueskelin noita turkinhoito ohjeita mielenkiinnosta ja ajatus alkoi tuntua jo vähemmän vieraalta. smile.gif Sinänsähän turkin hoito olisi minulle kyllä ihan mieluisaa vaikka ymmärrän (siinä määrin mitä sitä nyt pystyy kuvittelemaan kokematta mokomaa) minkälainen haaste on hoitaa tuollaista karvamäärää. Minusta nuo Afgaanit ovat turkiksiensa kanssa niin kovin viehättäviä, mutta eniten olen tykästynyt tuohon pituuteen jossa niin sanotusti "koiran ääriviivat näkyvät", ettei se ihan maata laahustavassa pituudessaan komeilisi se turkki. Olisiko se ihan epäinhimillistä jos joskus minulla olisi Afgaani, jonka turkkia sitten lyhentäisin oman mieleni mukaisesti? Meinaan sellaiseen siistihköön peruspituuteen, joka ei ole liian maatahipova. Enpä kyllä tiedä raaskisinko sitten kuitenkaan jos sellaisen kaunottaren joskus tänne seurakseni saisin. :]

Minulla ei sinänsä ole mitään näyttely yms. haaveita, koira on kotona seurana ja perheenjäsenenä, jonka kanssa puuhaltaisiin vapaa-ajalla leikkien ja lenkkeillen.

No vastataanhan tahankin kun ei ole nain maanantai-iltana mitaan tekemista toiden jalkeen smile.gif

No tietenkin on mahdollista etta voit leikata Afgaanisi turkin miten haluat.. Jos koira ei mene nayttelyyn ja se on "vain" kotikoirana voit kylla tasoitella turkkia oman mielesi mukaan.. Tietenkihan se on koirallekkin helpompi jos turkki on sellainen "soppelin" mittainen..

Jos itse olisin kasvattaja voisin myyda afgaanipennun myos tallaiseen kotiin ja varmasti sellaisia kasvattajia loytyy.. Ja mahdollisesti tallaisessa tilanteessa pallivikainen koira ei ole mitenkaan huono idea.. smile.gif
Ammi
LAINAUS(-anna- @ 14.4. 2008, 19:25) *
No tietenkin on mahdollista etta voit leikata Afgaanisi turkin miten haluat.. Jos koira ei mene nayttelyyn ja se on "vain" kotikoirana voit kylla tasoitella turkkia oman mielesi mukaan.. Tietenkihan se on koirallekkin helpompi jos turkki on sellainen "soppelin" mittainen..

Jos itse olisin kasvattaja voisin myyda afgaanipennun myos tallaiseen kotiin ja varmasti sellaisia kasvattajia loytyy.. Ja mahdollisesti tallaisessa tilanteessa pallivikainen koira ei ole mitenkaan huono idea.. smile.gif

Tuota olen vähän miettinytkin - että eikös se olisi koirallekin mukavampaa. smile.gif Näitä leikattuja turkkeja nimittäin näkyy täälläkin paljon enemmän kuin aivan pitkiä. Täyspitkää ei ole tainnut oikeastaan vastaan tullakkaan.

Minä en muuten usko laisinkaan tuohon kasvattajien ns. "näyttelykoirakoteihin" myyntiä - olen saanut kunnon kasvattajista ihan sellaisia kuvia että hyvä koti on kaiken a ja o ja näyttelyt sun muut tulevat sitten vain bonuksena. Nykyisen koiran kasvattajalle sanoin heti rehellisesti ettei meistä mitään näyttely-ihmisiä tule ja hän olikin sitä mieltä, että se on aivan oikea asenne ja sovittiin, että kasvattaja voi kyllä itse viedä/kustantaa näyttelyt jos ja mikäli hän haluaa koiraani johonkin päin viedä eikä minulla kyllä siihen mitään vastaansanomista ole. En usko, että kukaan on yhtään vähäpätöisempi ostaja vain sen perusteella etteikö harrastaisi näyttelyitä tai vastaavia koiran kanssa vaikka varmasti niihinkin niitä pentuja mielellään myydään. smile.gif Ja mikäs siinä oikeastaan jos joskus uskaltaisinkin johonkin agi yms. radalle piipahtaa. Voisi olla ihan jännääkin biggrin.gif

Sellaisia kysymyksiä Afgaaneista vielä, että onko kellaan esim. matkustamisesta kokemusta? Jos vaikka joskus hamassa tulevaisuudessa muuttaisi ulkomaille tms., koiran hoidosta ja pidosta siellä? Entäpä kuinka paljon koiran on välttämättä saatava liikuntaa, esim. vapaana juoksua viikoittain? Asun keskustan tuntumassa ja olen hirmuisesti pähkäillyt kaikkia vaihtoehtoisia metiköitä ja puistoja tässä missä sitä voisi käydä ihan vakituiseenkin.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.