Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Afgaanit
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 10: Vinttikoirat
Sivuja: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21
Lazer
Joo elikkä siis tänne kaikkea pulinaa karvaisista, tai vähemmän karvaisista affe ystävistämme. smile.gif

Meillä kakara on ainakin sellainen tuholainen että jopa kissa jää toiseksi... biggrin.gif
Terhi
Täällä myös yksi afgaaneihin hurahtanut! baa.gif
Koiramaista porukkaa edustavat tällähetkellä kuitenkin münsteri Noora (8,5v) ja harjakoira Tinka (15kk), mutta vielä jonain päivänä täältäkin afgaani löytyy... wub.gif
Avispa
Minä myös afgaaneihin hurahtanut afgaaneton tyttö! biggrin.gif Hoitelen afgaania ja sillä olisi myös tarkoitus ensivuonna junnuissa kisata. Piiitkän aikaa olen jo afgaani kehillä katsonut ja unelmoinut kumpa saisi edes hoitaa noin ihanaa koiraa. smile.gif Ja nyt on afgaani tuttuja ja koiria joilla saa kisata ja hoitaakkin jos tarve vaatii. Isona mulla tulee olemaan afgaaneita ja myös frettejä. laugh.gif
Noore
Yksi myös afgaaneihin hurahtanut ihminen ilmoittelee biggrin.gif
Pääsin tutustumaan afgaaneihin kasvattajan ja hänen kasvattien omistajien avulla, ja heidän kautta olen saanut vaikka minkälaisia neuvoja ja kokemuksia. Päästy on kisaamaan afgaaneiden kanssa jo pari kertaa junnuihin, toivottavasti vielä ihan tulevaisuudessakin. wub.gif On tullut myös hoidettua näitä koiria ja näin, aina vaan usein sattuu kuitenkin huonoon ajankohtaan se hoitotarpe, ja itsellä aina muuta menoa... Mutta, tällä hetkellä kotona vain bichon frisé Kasper ja kesk. villakoir Edi (14vk), ehkäpä kun muutan omaan kotiin niin sitten jos ... shifty.gif

Suosikki-kenneleitä on paljon, mutta yksi niistä on, yllätysyllätys, Ingenue. Koiriin ja siihen porukkaan tutustuin ensin ja heidän avulla olenkin päässyt tutustumaan afgaaneihin. Heiltä löytyy vaikka mitä mahtavia koiria!
Ottaisin pennun joko Ingenue, Scaramis tai Neliapilan kennelistä.
Sharon87
Jep afgaanit on upeita, senhän kaikki tiedätte teehee.gif joku kyseli lempikenneleitä. Jos ottaisin affen niin ottasin sen Punapaulan, Scaramis, Ingenue tai Neliapilan kennelistä, riippuen missä ja millasia pentuja sillon olis kun olisin sitä ottamassa. Suomessa on kyllä tosi hyvät afgaanit! Hanne, millon Castro tulee näyttelyihin?
Lanttu
Mulle afgaani tulis joku Scaramis tai ingenue, molemmat kasvattavat saman tyyppisiä mun silmää miellyttäviä koiria.

lempparini on ehdottomasti Arnold(Scaramis da capo)! aivan mieletön koira!
Lazer
LAINAUS(Sharon87 @ 31.10. 2005, 17:07)
Hanne, millon Castro tulee näyttelyihin?

Castro tulee näyttelyyn 15.1 Lahteen, epv.pentunäyttely ja sitten ihan isoon näyttelyyn Lappeenrantaan. smile.gif

Miu seuraava afgaani (sit vuuuoosien päästä) tulee !!!tietty yhdistelmästä riippuen!!! Punapaulan, Sonate's tai Scaramis tai Ineguez...
Parasta tietty olis löytää sopiva narttu ja astuttaa se Castrolla ja ottaa siitä oma pentu.
Castron "hyväksyin" siitä yhdistelmästä koska emä on USAn tuonti niin saa uutta sukulinjaa ja isä kun on Sonate's:in oma kasvatti, ni tulee myös tätä ihanaa Sonate's linjaa mukaan. smile.gif wub.gif excl.gif
Lanttu
Yhdistelmällähän on suuri merkitys -aina-, mutta tietyt kasvattajat eivät kasvata sitä linjaa johon olen itse tykästynyt. en toki tarkoita että heidän koiransa olisivat rumia, mutta eivät näytä siltä miltä minä haluaisin koiran näyttävän.( pakko panna tämäkin tähän, ettei tule väärin käsityksiä) ja osan kasvattajista toimintaa en halua tukea sillä että ostan heioltä koiran!

Mikä väri muuten porukkaa mielyttää eniten? Itse pidän Bl&silveristä ja Bl&tanista myös erilaiset brindlet ja muut eksoottiset värit ovat kinoja. Goldenit eivät ole oikein avautuneet mulle, mutta taas makunsa kullakin .
Lazer
Titeynlaiset golden&blac masked, ei kaikki!
Sitten tietty silverit.. Jotkut Brindlet (Sonate's teguila boom boom)
JA ehdottomasti black&tan
Ja harmaata ei miun silmä ymmärrä.. blink.gif
-Saana-
black&silver wub.gif
Lanttu
voi että täällä afgaani kuume nousussa, kuulin että eräs upea narttu astutetaan parin vuoden päästä wub.gif
Terhi
LAINAUS(Lanttu @ 9.11. 2005, 16:36)
voi että täällä afgaani kuume nousussa, kuulin että eräs upea narttu astutetaan parin vuoden päästä wub.gif

Kukas narttu on kyseessä? smile.gif
Lanttu
se on salaisuus biggrin.gif teehee.gif
<Aino>
LAINAUS(Lanttu @ 9.11. 2005, 21:14)
se on salaisuus biggrin.gif teehee.gif

shifty.gif biggrin.gif
-anna-
Meille on sitten mahdollisesti tulossa, äiti ja isikin ovat helpyneet kovasti... saa nyt nähdä, jos ensiksi kuitenkin muutetaan.. Mitenkään varmaa ei ole, mutta sanotaanko että 51% varmaa cool.gif
Sharon87
Mun mielestä goldenit on kauniimman värisiä sekä ilman maskia että ilman. On myös yksi muunvärinen koira josta pidän erittäin paljon: Punapaulan Jalna. Tietenkään väri ei oo koirassa pääasia mutta sen huomaa ekana ja on suuri osa kokonaisuutta. Joo ja tosiaankaan en oo afgaania vielä ainakaan 3 vuoteen ottamassa enkä mielestäni ees kuulu näyttelyporukoista pinnallisimpiin. Jos otan afgaanin en ota sitä pelkästään siksi että voisin juosta joka näyttelyssä sen kanssa ja iloita ROP:ista ja tavoitella BIS-kehään pääsyä, vaan siksi että niillä on tosi veikeä luonne, hyvä terveys ottaen huomioon miten paljon niitä on jalostettu ulkomuodon perusteella ja niiden kanssa voi harrastaa myös rata/maastojuoksuja ja ne jaksaa myös lenkkeillä. En siis haaveile afgaanin handlaamisesta (vaikka senkin haluan oppia) vaan omistamisesta. Ja en oo väittänytkään että joku ostaisi affen vain näyttelyiden takia, mutta olisitte voineet saada sen kuvan kun täällä kirjottelen miten paljon niistä diggailen vailla kunnon kokemuksia...
Lazer
Niin, eihän se väri ole pääasia.
Mie halusin ittelleni koiran, joka on näyttelykoira, ja joka jaksaa liikkua ja lenkkeillä ja on terve. Maltankoirasta haaveilin, mutta se turkki on suojattava niin hyvin...
Ja tietysti on se hienoa jos oma hurtta ( biggrin.gif ) pärjää näyttelyissä, mut ei se todellakaan ole maailmanloppu jos ei pärjää smile.gif
Lanttu
Afganissa parasta on koko olemus. siitä ei voi jättää mitään pois koska silloin siitä puuttu "jokin".

iida: me keskustelemme tästä vielä biggrin.gif
Lanttu
No jos vaikak keskusteltais jostakin? ;D shifty.gif laugh.gif
zwiebel
LAINAUS(Lanttu @ 19.11. 2005, 21:14)
No jos vaikak keskusteltais jostakin? ;D shifty.gif laugh.gif

Mehään voidaan aina jatkaa sitä meidän väittelyä, tosin mieluummin ei julkisesti vaan vaikka huomenna biggrin.gif
pips_a
Afgaanit wub.gif ...... Ihania ja niin kauniita koiria wub.gif

kauniita yksilöitä tästä rodusta löytyy.. Neliapilan ja Ingenuen afgaanit ovat kyllä aivan ihania... vaikken rodusta paljoakaan tiedä niin kehän laidalta ja netistä olen näiden kennelien koiria bongaillut wub.gif
Kauneimmat värit ovat black/tan ja golden wub.gif .... sekä black/silver (tai ainakin luulisin sen värin olevan tuo) blink.gif blush.gif
Lanttu
LAINAUS(zwiebel @ 19.11. 2005, 18:35)
Mehään voidaan aina jatkaa sitä meidän väittelyä, tosin mieluummin ei julkisesti vaan vaikka huomenna biggrin.gif

biggrin.gif onhan scaramikset( ingenuet) ja neliapilat niin eri tyyppisiä että ei mikään ihme että tää on ikuisuus kiista jos ei toinen mieltään muuta biggrin.gifD
Avispa
Afgaanin pitää olla terve ja hyvä luonteinen, mun mielestä.
Brindlet, Dominot, siniset, b&t ja harmaat ovat mun silmään. Kenneliä en osaa sanoa jolla on ne "parhaimmat" afgaanit. Kun kenneleitä on paljon ja hyviä koiria löytyy kennelistä jos toisestakin. smile.gif
zwiebel
LAINAUS(Lanttu @ 20.11. 2005, 22:43)
biggrin.gif onhan scaramikset( ingenuet) ja neliapilat niin eri tyyppisiä että ei mikään ihme että tää on ikuisuus kiista jos ei toinen mieltään muuta biggrin.gifD

Hih, voisin vaikka todeta että mä olen oikeassa ja sä väärässä baa.gif Mutta en kyllä ala julkisesti väittelemään, se jätetään yksityiselle tasolle.

Neliapilat ja Scaramikset on tosiaan aivan erityyppisiä, en ymmärrä miten joku sanoo että "tykkään varsinkin scaramiksen ja neliapilan koirista". Silloin kyllä tykkää kaikesta siltä väliltäkin, on ne Neliapilat niin skandinaavista tyyppiä, vaikka onhan Arja käyttänyt Arnoldia Inkalle. Mun mielestä Jimissä näkyy se, että Arska on sen isoisä, mutta on Neliapilat ja Scaramikset kyllä muuten aika eri maata. sly.gif
Terhi
LAINAUS(zwiebel @ 21.11. 2005, 21:53)
en ymmärrä miten joku sanoo että "tykkään varsinkin scaramiksen ja neliapilan koirista". Silloin kyllä tykkää kaikesta siltä väliltäkin,

Tai sitten se "tykkääminen" perustuu (rodun ja eri tyyppien tuntemisen sijaan) siihen, että keitä on eniten nähnyt ryp ym. sijoittujissa. rolleyes.gif
Lanttu
LAINAUS(*Tepa* @ 22.11. 2005, 09:58)
Tai sitten se "tykkääminen" perustuu (rodun ja eri tyyppien tuntemisen sijaan) siihen, että keitä on eniten nähnyt ryp ym. sijoittujissa. rolleyes.gif

AIVAN! enempää en sano biggrin.gif

inka. me ehkä tapellaan tästä koko elämä joten biggrin.gif
zwiebel
Sitä mäkin vähän epäilen, että tykätään parista jonkun kasvattajan hyvin pärjänneestä koirasta. Ja mun mielestä tykkääminen ei saisi olla pelkästään ulkomuodosta tykkäämistä, luonne ja käyttöominaisuudet on myös ihan yhtä tärkeitä joka koiralla.

Itse voin sanoa, että tykkään siitä tyypistä mitä Arja ja Maija kasvattaa, koska koirat on kauniita, terveitä, hyväluonteisia ja tehty ns. näyttöön ja käyttöön eli pärjäävät myös hienosti juoksupuolella smile.gif On sitten tietenkin myös esim. Liisan kasvateista joitan yksittäisiä, joista pidän kovasti, mutta yleisesti Scaramikset on mulle liian jenkkejä.

Mielipideasia tietenkin, mutta hauska kuulla ihmisten mielipiteitä wink.gif
Lazer
Nii no miein tykkään joistain Ineguen, joistain Scaramiksen ja joistain Neliapilan koirista, mut kyllä sen näkee täysin että ne on ihan eri maata.
Ineguezilla on muutamia ihan nättejä koiria, kehän laidalla mitä nyt olen nähnyt. Scaramiksen Kevin ja muutama muu, ja Neliapilan Pohjanneito, Tietähtiin, Lukkoseppä, Asfalttiruusu jne.
Sonateksen koiristakin tykkään biggrin.gif enhän muuten koiraani olisi sieltä ottanut. Ja näistä muista ihanista affeista (ja sonatesin affeista) mainittakoon vaikka Sonate's tequila boom boom, Sonate's whiskey collins (en oo varma että onko oikein kirjoiettu.. whistling.gif ) ja monia monia monia muita <3 wub.gif

Ja viimeisenä ja tärkeimpänä mainittakoon Sonate's Capt. Sunshine wub.gif sekä ko. koiran veli Sonate's Cafe De Paris wub.gif kukaan ei varmaan arvaa mitkä koirat on kyseessä.. laugh.gif

Jatkankin sitten tätä miun listaa näistä ihquista biggrin.gif affeista...
Chandiqarh's thalassa ( mielettämän upean näköinen afgaani, huh!), Sonate's reggae okay, Sonate's iron is hot (upean näköinen tämäkin ), Sonate's on the rocks, Sonate's jacaranda (hitto mikä turkki koiralla!!), Punapaulan Urpo ja monet muut Punapaulan koirat, Scarmais hit'n run jne. Kyllästytte vielä tähän miun vuodatukseen smile.gif <eikä tossa ees ollu kaikki biggrin.gif
Lanttu
Yksi sana: ARNOLD. biggrin.gif siin on se kaikki mitä mä haluun koiralta.
zwiebel
Itse en ole vielä löytänyt afgaania, joka täyttäisi kaikki vaatimukseni ulkomuodollisesti, mutta tässä pari aika läheltä liippavaa australialaisya afgaania:

Ch Tahkira What the Hell
Ch Furbari Tiffany Diamond >> vaikka en tykkää siitä miten koiran häntä trimmataan
Ch Dzum Hot Chilli Woman >> ihanan värinen
Ch Seistan's Heart T'Beat
Karakush In Champagne >> vielä nuori, mutta tosi lupaava
Xenos Joselito >> mikä väri! Italiantuonti.
Karakush Anastasia >> WOW.

Suosittelen muuten: http://www.afghanhoundsoz.com.au/George%202004.htm ja http://www.afghanhoundsoz.com.au/Gait-1/NATIONAL-GAIT.htm ja http://www.afghanhoundsoz.com.au/Gait-2/gait-2.htm

Tuolla tokassa linkissä on upeaa liikekuvaa Karakush Anastasiasta ja kolmannessa Seistan's Heart T'Beatista, oioi .. w00t.gif
Lanttu
LAINAUS(-anna- @ 24.11. 2005, 05:20)
Tuli tässä huomattua, että melkein jokainen listaa ne koirat, jotka ovat pärjänneet ja ovat tunnetun kasvattajan koiria cool.gif

Yleensä kauniit koirat pärjäävät biggrin.gif
s-ml
Siinä teille afgaani smile.gif Sanokaas, mistä kennelistä, kun tunnutte koirien linjat hyvin tietävän..

zwiebel
LAINAUS(Lanttu @ 24.11. 2005, 16:31)
Yleensä kauniit koirat pärjäävät biggrin.gif

Meinasin juuri sanoa, että ihmiset pitää kauniista koirista ja kauniit koira pärjää biggrin.gif
<Aino>
LAINAUS(s-ml @ 24.11. 2005, 17:22)
Siinä teille afgaani smile.gif Sanokaas, mistä kennelistä, kun tunnutte koirien linjat hyvin tietävän..

Oliko tää jotai piiluvittuilua? vai käsitinkö väärin? blush.gif
Charmy
Käin juuri eilen katsomassa Villisilkin kennelissä pentuja ja tarkoituksena sieltä poika kai olisi ottaa.. <3 Herraset olivat aivan hurmaavia isästä puhumattakaan.. smile.gif

tämä

tai

tämä.. <33 Kuvat by: Anu Sorsa
s-ml
LAINAUS(<Aino> @ 24.11. 2005, 15:38)
Oliko tää jotai piiluvittuilua? vai käsitinkö väärin? blush.gif

Ei, luin vaan tätä ketjua, tuntui olevan kaikilla hyvin tiedossa kennelit ja linjat, siks laitoin arvauksen smile.gif Ihan on moneen kertaan mainittu tämä kennel tässäkin ketjussa.
zwiebel
LAINAUS(-anna- @ 24.11. 2005, 18:50)
No kukapa tuomari pistäisi ruman koiran voittoon?

Mutta näyttää olevan teille kaikista tärkein se näyttely! cool.gif Tietenkin jokaisella on ne omat jutut, mutta kuinkahan moni ostaa afgaanin sen ulkomuodon takia? ( tiedän, ulkoisesti ihastutaan, sisäisesti rakastutaan.. ) Kuinka moni tietää millaista "tuskaa" ( no ei nyt ihan, ihan kivaa se on laugh.gif ) laittaa pitkä turkkisen koiran turkkia?

Kauneus on tietenkin katsojan silmissä biggrin.gif

Veditpä nyt aika nopeat johtopäätökset meidän mielipiteistä, itse ainakin mainitsin pariinkin otteeseen käyttöominaisuuksien ja tietenkin luonteen tärkeyden. Ja kiitos kysymästä, olen kyllä monia kertoja pessyt afgaanin turkin ja ihan oikeasti viettänyt afgaanin kanssa jokapäiväistä elämää, en luule [eikä kukaan muukaan täällä, luulisin] että afgaani pistetään pesukoneeseen ja sitten se harjaa itse itsensä. Näyttelyt on harrastus siinä missä muutkin, anteeksi nyt jos loukkaan, mutta mulle tuli sellainen kuva, että sun mielestä me vaan täällä lapsellisesti puhutaan pelkästään koirien ulkomuodosta ja sitten sä paremmin tietävänä tulet kertomaan että hei, se turkki pitää pestäkin ja koira hoitaa. rolleyes.gif
zwiebel
Mä veikkaan, että tuo on Punapaulan afgaani, koska sillä on liian vähän turkkia Scaramikseksi ja vääränlainen häntä ja liian lyhyet korvat Neliapilaksi. Nolaan nyt varmaan itseni väärällä vastauksella mutta who cares biggrin.gif Taitaa olla aika nuori koira?
Lanttu
LAINAUS(-anna- @ 24.11. 2005, 15:50)
No kukapa tuomari pistäisi ruman koiran voittoon? 

Mutta näyttää olevan teille kaikista tärkein se näyttely!  cool.gif Tietenkin jokaisella on ne omat jutut, mutta kuinkahan moni ostaa afgaanin sen ulkomuodon takia? ( tiedän, ulkoisesti ihastutaan, sisäisesti rakastutaan.. ) Kuinka moni tietää millaista "tuskaa" ( no ei nyt ihan, ihan kivaa se on  laugh.gif ) laittaa pitkä turkkisen koiran turkkia?

komppaa inkaa tässä asiassa.

salla päässy seisottaan kakaroita! biggrin.gif
<Aino>
LAINAUS(Lanttu @ 24.11. 2005, 18:06)

meikäki katto laugh.gif
zwiebel
LAINAUS(Lanttu @ 24.11. 2005, 19:06)

Huomasin just ite saman, katoin et hei, tol on samanlaiset housut kun Sallalla laugh.gif
-Milla
Jospa avaisin sanaisen arkkuni (joka tällä hetkellä tosin ammottaa tyhjyyttään teehee.gif) tälläkin palstalla.

Tuosta kuvasta en veikkaa mitään että mikä koira mahtaisi olla, koska en ole mikään mitään sanomaan, kun en ole kovin paljoa loppujenlopuksi eriafgaanien kanssa tekemisissä ollut. Muutaman kerran kyllä on affu tullut pestyä ja yhteistuumin kuivailtua ja harjattua. Todella kova työ afgaanissa kyllä on, ja todella arvostan näitä ihmisiä jotka pitävät afgaaninsa turkin upeassa kunnossa smile.gif Kaikille sekään ei valitettavasti ole itsestäänselvyys confused.gif

Ihanan värisiä nuo pikkupojat smile.gif Kun joskus täällä värityksestäkin on puhuttu näköjään niin oma suosikkini on varmaankin Silver jolla musta maski cool.gif
s-ml
LAINAUS(afgaani89 @ 24.11. 2005, 16:55)
Todella kova työ afgaanissa kyllä on, ja todella arvostan näitä ihmisiä jotka pitävät afgaaninsa turkin upeassa kunnossa  smile.gif  Kaikille sekään ei valitettavasti ole itsestäänselvyys  confused.gif

Jos tuota laittamaani kuvaa tarkoitat, kai näet, että koira on juuri räpiköinyt kuravedessä? Se on otettu heti, kun sieltä onnessaan nousi, ja siksi tuon näköinen smile.gif
Voin vannoa, että koira hoidetetaan kunnolla, tämä saa myös juosta, kahlailla ja leikkiä täysin vapaasti täyttä elämää. Luulin tosiaan, että jokainen koiraihminen huomaa märät tassut ja turkin..

Iida, eikös tuo sanomasi ole itsestäänselvyys? Sentään niin tyhmää en ole nähnytkään, joka ei jotain oppisi, mutta kuinka pinnallisesti tai kuinka syvällisesti oikeasti osaa, on aivan eri juttu se.

Ei ole Punapaula eikä Scaramis, siinä iida oikeassa, mutta pari niitä löytyy kyllä suvusta.
s-ml
Ai miten kuntoon yleisesti? Ettekö edes tunnista pentua, huh. Sehän on 7 kk:den ikäinen pentu eikä aikuinen ohmy.gif
<Aino>
LAINAUS(s-ml @ 24.11. 2005, 21:40)
Ai miten kuntoon yleisesti? Ettekö edes tunnista pentua, huh. Sehän on 7 kk:den ikäinen pentu eikä aikuinen ohmy.gif

No kuvassa ainakin näyttää kookkaalta huh.gif
<Aino>
^ Meinaatko että näyttelytähdet ei elä normaalia koiranelämää? Eli ei harrasta rapaisia metsälenkkejä jne.? huh.gif tai sit mä vaan oon iha metässä laugh.gif ..
Ida K
LAINAUS(<Aino> @ 24.11. 2005, 21:57)
^ Meinaatko että näyttelytähdet ei elä normaalia koiranelämää? Eli ei harrasta rapaisia metsälenkkejä jne.? huh.gif tai sit mä vaan oon iha metässä laugh.gif ..

Samaa mieltä. Ne pääsevät kirmailemaan ihan samalla tavalla kuin muutkin koirat, harrastavat muutakin kuin näyttelyitä ja ovat ihan tavallisia koiria wink.gif

Ja minä ainakin, huomasin että kuvan afgaani on pentu, eikä tietääkseni kukaan ole edes muuta väittänyt .. dry.gif
s-ml
iida, miksi sitten vetosit koiran kuntoon? Urospennuksi se oli tuolloin erinomaisessa kunnossa, lihaksia löytyi, harvalla uroksella löytyy tuossa iässä. Kasvuvaiheen kiihkein ikä; pelkkää koipea ja pentuturkki ei vielä vaihtunut.
Ei ole muuten minun koira, ystäväni omistaa, kuva kylläkin ottamani. Koira on isukin (kanssa kuin kaksi marjaa. Isä kuvassa heti eli koira on täältä

Anna kirjoittaa asiaa ja järkevästi smile.gif

Mutta jatkakaa, poistun teitä kiusaamasta, sillä siltä teistä kuitenkin tuntuu.
s-ml
On se Sebun pentu ja tuolta kennelistä.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.