Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Australianpaimenkoirat
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 1: Lammas- ja karjakoirat
Sivuja: 1, 2, 3, 4, 5
Triad
biggrin.gif Eli tein tälläsen aiheen biggrin.gif Juttuja Ausseista, laittakaa vaikka näyttelyistä, kokeistya, agista, jne.

Itselleni on tulossa Aussie pentu jos hyvin käy niin ensi kesänä ja sen kanssa uusia harrastuksia tuleepi aloittaa muunmuassa Agi ja Toko sekä Pk lajit. biggrin.gif

Sitten tällänen Gallup perään: wink.gif

1. Minkä värisestä Aussieista pidät?
2. Minkä sukuisista Aussiesta pidät?
3. Ja Mitä Harrastat tai tulet harrastamaan Aussiesi kanssa?

omat vastaukseni: biggrin.gif

1. Minä pidän Blue merle, Black&tan valkoisin merkein ja Red merle värisistä koirista.
2. Minä pidän sellaisista Ausseista jotka ovat niin kuin Aussieitten esi-isät olivat, Esim. Nolen´s Dakota Dancer ja sen jälkeläisitä. Koirani joka tulee ensi kesänä niin sen Emän isä on tämä Dakota.
3. Aloita Agin ja Toko sekä Pk lajit, sitten Näyttely ja koirahiihto. dogrun.gif
ssaana
Serkullani on kaksi aussieta, jotka ovat kumpikin aivan valloittavia persoonia. wub.gif

En uskalla ainakaan tuohon sukujuttuun mitään sanoa, mutta väreistä tykkään kyllä kaikista, ehkä se red merle on kuitenkin eniten "lemppari".Nuo serkkuni koirat ovat blue merle ja black&tan valkoisin merkein, ja nekin ovat kyllä tosi nättejä.Vaikka niin ovat kaikki muutkin aussiet.Värillä ei väliä. biggrin.gif

Enkä tiedä tuleeko mulle koskaan aussieta, mutta vaikuttavat sellaisilta koirilta, jotka ovat omiaan juuri pk-lajeihin, agilityyn, tokoon...Tai oikeastaan mihin vain.Nuo yksilöt, joihin olen siis tutustunut, ovat kyllä olleet sellaista sporttisempaa mallia, joka ei menesty näyttelyissä, joten ehkä sukukysymykseenkin sitten vastaan sen verran, että haluaisin aussieni sellaisesta linjasta, joka ei olisi ihan kumpikaan ääripää. wink.gif
<Iida>
1. Minkä värisestä Aussieista pidät?
*Kummatkin merlet on mun lempparivärejä wink.gif

2. Minkä sukuisista Aussiesta pidät?
*Sanotaan vaan, että enemmän sellaisista "käyttölinjamaisista" suvuista kuin raskaista näyttelytankeista.

3. Ja Mitä Harrastat tai tulet harrastamaan Aussiesi kanssa?
*Meidän aussie on pääosin äidin harrastuskoira. Lajeihin kuuluu pk-haku, tottis, toko, rauniot ja agility.
australianpaimenkoira
ittelläni ei vielä oo aussieta mut kyllä se jossakin vaiheessa meillekin ilmestyy! wub.gif

1.mä pidän kaikkein eniten blue merlestä mut kaikki muutkin kyllä käy!
2.mä tahtoisin et sit kun mä saan sen aussien niin sen suvus olis ainakin bayshore propwash americana. wub.gif
3.alottaisin näyttelyissä käymisen ja sit jotain palveluskoiralajeista ehkä viestiä tai hakua ja olis kivaa jos vielä suojeluakin.
Triad
biggrin.gif Sen voin sanoa että ennen kuin ottaa Aussien niin kannattee tutustua kunnolla rotuun wub.gif ja seurailla yksilöitä biggrin.gif
<Iida>
LAINAUS((-pessi-) @ 17.11. 2005, 20:28)
biggrin.gif Sen voin sanoa että ennen kuin ottaa Aussien niin kannattee tutustua kunnolla rotuun wub.gif ja seurailla yksilöitä biggrin.gif

Tosiaankin, aussieta ei kannata arvioda söpön nallekarhumaisen ulkonäön perusteella. Se on Työkoira niin kuin bordercolliekin ja vaatii ihan yhtä paljon. Kannattaa ehdottomasti lukea artikkeli aussieista Koiramme-lehdestä (joku tämän syksyn numero).
wenakko
Luin Koiramme-lehdestä sen jutun. Oli muuten tosi hyvä artikkeli! oli hyvin tasapuolisesti kerrottu hyvistä ja huonoista puolista. Itselleni haluaisin aussien kotiin.. wub.gif
Triad
LAINAUS(wenakko @ 18.11. 2005, 18:22)
Luin Koiramme-lehdestä sen jutun. Oli muuten tosi hyvä artikkeli! oli hyvin tasapuolisesti kerrottu hyvistä ja huonoista puolista. Itselleni  haluaisin aussien kotiin..  wub.gif

Joo se oli kyllä mainiosti tehty biggrin.gif Niin kuin siinä sanottiin että : Aussie voi olla Pistävän kova tai Nallekarhun lempeä wub.gif
Triad
Nostetaampa tätä biggrin.gif

Onko kukaan ollut Rauniota Aussiella? cool.gif
<Iida>
^Meidän Milo käy äidin kanssa rauniolla wink.gif . Viime keväänä aloittivat alkeiskurssilla smile.gif
Triad
LAINAUS(<Iida> @ 21.11. 2005, 20:32)
^Meidän Milo käy äidin kanssa rauniolla wink.gif . Viime keväänä aloittivat alkeiskurssilla smile.gif

Mites meni, vai Onko Milo vielä kilpaillut? cool.gif
<Iida>
LAINAUS((-pessi-) @ 3.12. 2005, 11:39)
Mites meni, vai Onko Milo vielä kilpaillut? cool.gif

Ei ole vielä käynyt kokeissa smile.gif
Triad
Voiko joku joka on ollut messarissa, aussie kehällä. Niin tänne tulokset thumbup.gif
Triad
australianpaimenkoira -Australian Shepherd (45)
Tuomari - Judge: Lena Eskills

ROP - BOB
Thornapple Hot Wheels (Ekholm Marie & Jan, Gottby)

VSP - BOS
Tres Colores Gabrielina (Tanner Satu & Taija, Espoo)

Juniorivoittaja - Junior Winner uros - dog
Crofter Holdings Derringer (Ingholm Harriet, Kolbäck)

Juniorivoittaja - Junior Winner narttu - bitch
Ossequente Unsparing Glory (Ampuja Merja & Järvinen Seppo, Laitila)

SERT - CC uros - dog
Gun Lake Thorn's Pancake (Nordberg Erica, Saltvik)

SERT - CC narttu - bitch
Ossequente Unsparing Glory (Ampuja Merja & Järvinen Seppo, Laitila)

ROP - BOB Kasvattaja - Breeder
Kennel Ossequente (Järvinen Seppo, Saukkola)

<kopioitu näyttelyn omilta sivuilta>

Tuomarina Lena Eskills

JUN UROKSET
ERI1, PU4, VASERT, JV-05 Crofter Holding's Derringer
ERI2 Tres Colores Original Udx
ERI3 Ossequente Urho of Lugnet
ERI4 Gun Lake Don Sebastian
ERI Gun Lake Blue Lagoon
EH Glenhouse's Jamboree
EH Glenhouse's Jet Set Prince
EH Ossequente Umbro Ragazzo
H Tres Colores Original Rdx
EVA Talisman Quick Motion

AVO UROKSET
ERI1, PU3, SERT Gun Lake Thorn's Pancake
EH2 Some Kind of Magic's Charmer
EH3 Ardiente Don Corleone
H Crofter Holding's Sere Vaquero

VAL UROKSET
ERI1, PU1, ROP, V-05 Thornapple Hot Wheels
ERI2, PU2 Glenhouse's Grizzly Bear
ERI3 Ossequente Lancia Rosso
ERI4 Gefion's Chronicle
ERI Tres Colores Touch Down

JUN NARTUT
ERI1, PN4, SERT, JV-05 Ossequente Unsparing Glory
ERI2, VASERT Sentikki Dance With Me
EH3 Forest Star's Precious Stone
EH4 Glenhouse's Jolly Jazzgirl
H No Field's Aurora
0 Glenhouse's Iris Dream

NUO NARTUT
EH1 Bordetella's Moon Traveller

AVO NARTUT
ERI1, PN2 Thornapple Vital Flame
ERI2, PN3 Slydrock's Viva Las Texas
ERI3 Glenhouse's Grasshoper
EH4 Ossequente Sirius
EH Ardiente Dona Corabella
EH Aussian Cool Volume
EH Tres Colores Xmas Primadonna
H Tres Colores Fairy-Tales
T Pyrzillac's Abeline
EVA Marquis Amazing Miss America

VAL NARTUT
ERI1, PN1, VSP, V-05 Tres Colores Gabrielina
ERI2 Hazelmoor Janet Jackson
EH3 Sentikki Arabesque

KASV.LK
1, KP Ossequente
2, KP Glenhouse's

<kopiotu aussie-keskustelu sivulta>
annamurr
LAINAUS(australianpaimenkoira @ 17.11. 2005, 14:46)
2.mä tahtoisin et sit kun mä saan sen aussien niin sen suvus olis ainakin bayshore propwash americana. wub.gif

En halua haastaa riitaa tai yms. Mutta miksi haluaisit että bayshore propwash americana olisi tulevan koirasi suvussa? Tiedän että tämä on hieno näyttely koira, mutta eihän se tarkoita että jos suvussa ei ole tätä niin se ei voisi esim. Pärjätä näyttelyssä? Itse jos olisin ottamassa niin ottaisin suvusta jossa ei ole hirveästi sairauksia yms. Kannattaa tutustua enemmän yksilöihin sillä niissä löytyy todella hienoja koiria. smile.gif Tämä on vain sitten mun mielipide, enkä tod. halua haastaa riitaa aiheesta.
australianpaimenkoira
en tiiä minkä takii oikeastaan haluun bayshoren aussieni sukuun,mut niin vaan on. blush.gif
Triad
LAINAUS(australianpaimenkoira @ 27.12. 2005, 19:21)
en tiiä minkä takii oikeastaan haluun bayshoren aussieni sukuun,mut niin vaan on. blush.gif

Bayshore = Ossi
Triad
Nostampa tätä!

Onko puskalaisien Aussieja menossa Kajaaniin?
Siellä minä kyllä luuraan kehän laidalla, mikäli ehkä kehässä biggrin.gif

wub.gif
<Iida>
^Me ei olla Kajaaniin lähdössä, turhan pitkä matka wink.gif
Triad
LAINAUS(<Iida> @ 30.12. 2005, 21:41)
^Me ei olla Kajaaniin lähdössä, turhan pitkä matka wink.gif

ajattelikin unsure.gif Mutta sinne on tulossa 21 Aussieta.. Otan sitten siltäkin kuvia niin laitan ne sitten tänne tuloksineen päivineen wub.gif

Sitten käyn Junnu kehässä yllätys yllätys Aussien kanssa thumbup.gif
<Iida>
Täältä löytyy monta tamminäyttelyyn tulevia ausseja. Kenes kanssa (-pessi-) olet junnuihin menossa? smile.gif
annamurr
LAINAUS(<Iida> @ 31.12. 2005, 10:05)
Täältä löytyy monta tamminäyttelyyn tulevia ausseja. Kenes kanssa (-pessi-) olet junnuihin menossa? smile.gif

Vastaanpas Katrin puolesta biggrin.gif Eli siis Dancing Skies Kenai ''Lissu'' wub.gif
muoks//;; Ihana tapaus biggrin.gif
Triad
LAINAUS(<Iida> @ 31.12. 2005, 10:05)

Juu just tuon viestin jälkeen käväsin siellä Aussie palstalla kattomassa onko siellä mitään Kajaani juttua, niin aika paljon niitä koiria tulee biggrin.gif Ja nimi tuli jo vissiin selväksi rolleyes.gif Ja muistaakseni pälpätin sinulle <Iida> mesessä jottain Lissusta blush.gif
<Iida>
LAINAUS(-Nanzu- @ 27.12. 2005, 14:27)
En halua haastaa riitaa tai yms. Mutta miksi haluaisit että bayshore propwash americana olisi tulevan koirasi suvussa? Tiedän että tämä on hieno näyttely koira, mutta eihän se tarkoita että jos suvussa ei ole tätä niin se ei voisi esim. Pärjätä näyttelyssä? Itse jos olisin ottamassa niin ottaisin suvusta jossa ei ole hirveästi sairauksia yms. Kannattaa tutustua enemmän yksilöihin sillä niissä löytyy todella hienoja koiria. smile.gif Tämä on vain sitten mun mielipide, enkä tod. halua haastaa riitaa aiheesta.

Kyllä munkin silmään toi pisti väkisinkin. Oli kyseessä rotu mikä tahansa niin silti en pistäisi ehdoksi, että koiran suvussa täytyy olla jokin erittäin hyvin näyttelyissä pärjännyt rolleyes.gif . Terveys ja luonne ennen kaikkea. Maalaisjärkeä koirahommissa tarvitaan wink.gif
wenakko
<Iida>

Aivan mahtavan värinen tuo Gitta! wub.gif
Triad
LAINAUS(<Iida> @ 1.1. 2006, 20:57)
Kyllä munkin silmään toi pisti väkisinkin. Oli kyseessä rotu mikä tahansa niin silti en pistäisi ehdoksi, että koiran suvussa täytyy olla jokin erittäin hyvin näyttelyissä pärjännyt rolleyes.gif . Terveys ja luonne ennen kaikkea. Maalaisjärkeä koirahommissa tarvitaan wink.gif

Kompaan Annaa & Iidaa smile.gif
Yleensäkkin terveys ja luonne ennen kaikkea, luulempa että sellasita kenneliä ei ole joka vaan näyttely-ulkonäön takia Ausseja kasvattaisi. smile.gif Ja niin kuin Koiramme-lehden jutuissa oli että Ausseja ei haluttais näyttely linjasiksi tai siis että 10 vuoden kuluttua kaikki Aussiet olisivat näyttelykoiria pääasiassa, biggrin.gif
joten sitten kannattaja määrä omistajissa laskisi ja koko rotu huonolla tuurilla häviäsi paitsi ne joiden omistajat nauttivat koirien ulkonäöstä. Kun Aussiehan on toiminta koira biggrin.gif pääasiassa pitävät palvella ihmistä ja sopii erityisesti lajeihin jossa totteleivaisuutta tarvitaan thumbup.gif

Nyt asiasta toiseen, tällänen kysymys: biggrin.gif biggrin.gif

Mitä ruokaa syötät Aussiellesi tai tulet syöttämään? biggrin.gif
<Iida>
Tässä sama teksti, jonka laitoin eilen tuohon "Mitä paimenkoirasi syö?" topicciin:

Kaksi australianpaimenkoiraa talosta löytyy, 1v. 9kk vanha uros ja 5v. narttu. Kummatkin ovat aktiivisia ja suht vilkkaita harrastuskoiria, joiden kanssa lenkkeillään paljon.

Meillä ei mitään tiettyä päiväkaavaa ruokailun suhteen noudateta. Pääsääntöisesti kummatkin syövät kasvissoseita, lihaa, sisäelimia, kalaa, yrjölänpuuroa, omatekoista "risottoa" ja runsaasti erilaisia luita, muutoin Nutra Gold tai Nutra Nuggets nappulaa. Milon maha ei kestä kovin hyvin kokonaan syötäviä luita (esim. broilerin siivet), joten se saa vastaavasti enemmän nappulaa. Kaksi kertaa päivässä syövät.
Triad
LAINAUS(<Iida> @ 2.1. 2006, 16:07)
Tässä sama teksti, jonka laitoin eilen tuohon "Mitä paimenkoirasi syö?" topicciin:

Kaksi australianpaimenkoiraa talosta löytyy, 1v. 9kk vanha uros ja 5v. narttu. Kummatkin ovat aktiivisia ja suht vilkkaita harrastuskoiria, joiden kanssa lenkkeillään paljon.

Meillä ei mitään tiettyä päiväkaavaa ruokailun suhteen noudateta. Pääsääntöisesti kummatkin syövät kasvissoseita, lihaa, sisäelimia, kalaa, yrjölänpuuroa, omatekoista "risottoa" ja runsaasti erilaisia luita, muutoin Nutra Gold tai Nutra Nuggets nappulaa. Milon maha ei kestä kovin hyvin kokonaan syötäviä luita (esim. broilerin siivet), joten se saa vastaavasti enemmän nappulaa. Kaksi kertaa päivässä syövät.

Mä olen sokea.. tai no kattelen vaan mitä tänne Aussie palstalle on kirjoiteltu mutta tuota en huomannut blush.gif No mutta ruokaa ainaskin löytyy tongue.gif
Meillä koirat syö kotiruokaa ja jahti&vahti nappuloita, ei kyllä ole Ausseja mutta kuitenkin thumbup.gif Ja aina on tarjolla kaikenlaisia luita biggrin.gif
Triad
Selailin erinlaisia Aussie "Clubeja" Ja löysin ASCA sivut ja koiria niin tässä sivu mistä löytää Jenkki-Ausseja "kauneimmillaan" siis suurin osa kuvien koirista on näyttely koiria, jotenka jos tykkää näyttely aussiesta niin kanttii kattoa biggrin.gif

ASCA- työkoiria enemmän

ASCA - näyttelykoiria enemmän

ASCA- työkoiria
<Iida>
Aussietietoutta testaamaan täältä wink.gif
~Lotta
LAINAUS(<Iida> @ 31.1. 2006, 11:32)
Aussietietoutta testaamaan täältä wink.gif

8/10.

Ihmettelin miten muka noin hyvin meni, mutta eihän ne ollu edes vaikeita. lookaround.gif
Triad
9/10 tuli täältä heti biggrin.gif Minäkin ihmettelin miten noin hyvin meni kun mun suomennokset ei oo mitään parhaimpaa laugh.gif
wenakko
9/10 kans smile.gif

thumbup.gif
Liewec
LAINAUS(<Iida> @ 18.11. 2005, 09:42)
Tosiaankin, aussieta ei kannata arvioda söpön nallekarhumaisen ulkonäön perusteella. Se on Työkoira niin kuin bordercolliekin ja vaatii ihan yhtä paljon. Kannattaa ehdottomasti lukea artikkeli aussieista Koiramme-lehdestä (joku tämän syksyn numero).

Aussieita on erittäin moneen menoon ja kaikkia ei ikävä kyllä voi sanoa työkoiriksi. Aussi yrittää kyllä parhaansa, mutta niistä löytyy yliherkkiä ja flegmaattisia yksilöitä.

KOiramme-lehden aussiesittely valehteli mielestäni aikalailla suoraan aussien aktiivisuuden suhteen, sillä tuntemani aussiet eivät tätä vastaa.
<Iida>
^Totta, en sitä ole sanonutkaan. Kyllä minäkin tunnen yliherkkiä ja pehmeitä tapauksia, joista ei työkoiriksi olisi. Flegmaattinen on aika voimakas ilmaisu, vaikka toki näitä "laiskureitakin" on joitakin. Harmittavasti tämä ylinäyttelylinjaisuus on tuonut tällaisia ikäviä puolia, mitkä eivät mielestäni oikean australianpaimenkoiran luonnekuvaan kuulu.

Suurin osa aussieista on kuitenkin vilkkaita, työhaluisia (ja -kykyisiä) ja toimintaa tarvitsevia ja valitettavan usein nykyään 2-3 vuotiaat koiran vaihtavat kotia "ongelmakoirina", kun ei aikaisemmin rodun todellista luonnetta ymmärretty.

Ja mitä tuohon Koiramme lehden juttuun tulee, ei se omasta mielestäni ja omien kokemuksieni mukaan valehdellut, vaan kertoi ihan realistisesti rodun oikean laisesta luonteesta. Jutun kirjoittahan haastatteli aussieharrastajia artikkelia varten ja harrastajat kuitenkin parhaiten koiransa tuntevat, eli ei kirjoittaja omasta päästään asioita keksinyt. Mukaan olisi toki voinut lisätä, että aussieista löytyy myös pehmeämpi ja helpompia kotikoiramaisempia tapauksia, eivätkä kaikki suinkaan ole hyperenergisiä sähköjänikisiä ja työnarkomaaneja.

Tietysti myös muissa työ- ja palveluskoiraroduissa löytyy herkempiä, levottomampia ja pehmeämpiä tapauksia.

// Tarkoituksenani ei tosiaan ole haastaa riitaa tms. kinastelua enkä sitä haluakaan, vaikka viestistäni voi väärällä tulkinnalla ehkä sellaisen kuvan saada wink.gif . Tämä on vain oma näkemykseni asiasta enkä mene edes sanomaan, että se olisi täysin oikea. Näin itse kuitenkin näen asian kahden aussien omistajana ja paljon rodun piireissä pyörineenä. smile.gif
Oona
minulla on kyllä erittäin hyvä mielikuva aussiesta smile.gif En rotua tunne sen enempää, mitä nyt treeniryhmässä on yksi sellainen aivan ihana trikki-narttu, joka on kyllä erittäin työkykyinen ja -haluinen. Lisäksi olen ollut pelastuskoirakokeissa töissä monituiset kerrat ja aussieita on näkynyt kokeissa kiitettävän paljon ja ne ovat myös toimineet mallikkaasti smile.gif Kiinnostus aussieta kasvaa, tiedä vaikka joku päivä minultakin sellainen löytyisi smile.gif
Triad
Nostelempa vähän tätä laugh.gif

Mihin näyttelyihin te menette tänä vuonna?

Minulla on Aussieden parissa, kysymys-merkit on vielä harkinnassa biggrin.gif Mutta niihin ainaskin omien koirien kanssa..

- Tornio (se erkkari)
- Oulu
- Ylivieska (?)
- Rovaniemi (?)
- Kemi (?)
- Oulu
- Seinäjoki
- Helsinki (??)

wub.gif
Zola
LAINAUS(crim @ 4.2. 2006, 20:53)
Aussieita on erittäin moneen menoon ja kaikkia ei ikävä kyllä voi sanoa työkoiriksi. Aussi yrittää kyllä parhaansa, mutta niistä löytyy yliherkkiä ja flegmaattisia yksilöitä.

Koiramme-lehden aussiesittely valehteli mielestäni aikalailla suoraan aussien aktiivisuuden suhteen, sillä tuntemani aussiet eivät tätä vastaa.

Mä en kyllä tätä nyt ihan heti allekirjoita ja rotua olen seurannut reilut kuusi vuotta sekä tavannut sentään useimpia kymmeniä, voisiko sanoa melkein satoja aussieita. Toki rodusta löytyy myös rauhallisempia yksilöitä (esim. oma vanhempi aussieni), muttei se tarkoita sitä etteikö se syttyisi tarpeen tullen "työhön". Yhtäkään flegmaattista (sanan varsinaisessa merkityksessä) en ole tavannut. Ääniherkkiä (oma vanhempi aussieni) ja paukkuarkoja kylläkin, mutta niin myös muissa roduissa, eli ei ole ainoastaan aussien "vika".

Tokikaan kaikista tämän maan yksilöistä ei ole täysipäiväisiksi työkoiriksi, mutta mielestäni näin ei pidä ollakaan, sillä useimmat omistajat eivät tulisi toimeen "aitojen työkoirien" kanssa normaalielämässä, jossa niillä (koirilla) ei ole sitä työtä, vaan ne oleskelevat vain kotikoirina tai harrastavat agilitya ja tokoa. Rotu ei ole samanlainen kuin esim. bordercollie, johon sitä usein verrataan ja tässä nimenomaan tapahtuu usein se erehdys, jolloin sanotaan että aussie on flegu verrattuna bortsuun. Väitän että kaikki suomalaiset aussiet osaavat paimentaa ainakin jollainlailla, kunhan vain saavat oikeanlaista ohjausta. Tokikaan kaikista ei edelleenkään ole siihen täysipäiväiseen työhön. Lisäksi oma mielipiteeni on se, että kotioloissa on mukavaa, kun koira osaa ottaa rennosti, mutta syttyy tekemiseen heti kuin sille vain joku tehtävä annetaan.

Lisäksi kirjoitat, että aussie kyllä yrittää parhaansa. Tästä jää sellainen maku, että aussie yrittää parhaansa, mutta ei aina onnistu. Jos puhut esim. koulutuksesta, kilpailemisesta tms. eikös se ole omistajan/kouluttajan vika ettei onnistu. Vai mitä tarkoitat?

Useimmat aussiet ovat vilkkaita eivätkä täten maailman helpoimpia koiria, joskin koulutettavuus on erittäin hyvä. Ehkä sinä olet tavannut niitä rauhallisempia yksilöitä, mutta itse henkilökohtaisesti olen tavannut myös niitä, jotka luonteensa ja vilkkautensa puolesta eivät sovi ihan joka käteen. Lisäksi kirjoituksesta jää sellainen tunne, että et ole tavannut yhtään aitoa työlinjaista aussieta. Niissä on näihin showlinjaisiin puudeleihin aikas suuri ero ja kuten jo aikaisemmin totesin, näistä koirista ei mielestäni ole tavallisiksi harrastusmupeiksi, vaan ne tarvitsevat sitä oikeaa, rodumomaista työtä eli paimennusta.

Nyt kun kerran pääsin alkuun, niin jatketaan vielä... Aussie on noussut viime vuosina suuren yleisön tietouteen ulkonäkönsä ja harrastusominaisuuksiensa perusteella, joten eikö ole hyväksi, että ihmisille kerrotaan rodun luonteesta yms. Koiramme-lehden kirjoitus oli mielestäni erittäin hyvä. Tokikaan se ei päde kaikkiin yksilöihin, mutta suurimpaan osaan. Ja vaikka aussie on ulkonäöltään suloinen ja luonnekin vaikuttaisi rauhalliselta, se useimmiten vain hämää. Todellisuudessa rotu on paljon vaativa (niin koulutuksen, liikunnan kuin aktiviteettienkin) suhteen eikä näin ollen välttämättä kaikki yksilöt sovi ensimmäiseksi koiraksi perheeseen, joka hakee kivaa kotikoiraa. Puhuit Koiramme-lehden artikkelin suhteen aussieiden aktivisuudesta ja olet ilmeisesti sitä mieltä, että aussie ei ole aktiivinen/vilkas. Mitäs se sitten on? Kaikki itse tapaamani aussiet ovat kyllä aktiivisia ja vilkkaita, kukin omalla tavallaan tosin. Jo rodun luonne on sellainen, että kyllä saa kauan etsiä sitä "lapasta", joka ei ole aktiivinen, että sellaisen löytää. Tuskin ainakaan täältä Suomesta. Koirat vain ovat niin erilaisia ja jos ne ovat tottuneet siihen, että niiden kanssa ei tehdä mitään, niin ei aussiet niin "tyhmiä" ole, että ne kaikki päivät jaksaisi turhan päiten riehua. Kyllä silloin otetaan rauhallisemmin.

No niin tässä varmaan oli tää saarna tällä kertaa. Lisäilen sitten kun tulee lisää asioita mieleen. Ja tarkoituksenani ei ole loukata/haukkua ketään, kirjoitukseni on ainoastaan oman kokemukseni ja tuntemukseni pohjalta. Ja eikös rakentava keskustelu ole aina hyvästä... laugh.gif

MUOKS: Kirjoitusvirheitä korjailin...
<Iida>
Kaikki muut paitsi Tampere KV on ihan auki vielä, mutta tässä suunnitelmaa:

Tampere KV 18.3.
Lahti KV 24.4
Pori 7.5.
Aussie Open 20.5., Jokela
Järvenpää 28.5.
EUV 10.6.
Porvoo 2.7.
Kotka 29.7.

Syksyllä tietysti erkkariin.
Triad
Todella hieno juttu ZOLA, kerrot täyttä faktaa biggrin.gif

en tiedä mitä lisäisin tuohon tai mitä kertoisin enemmän, kun kerroit kaikki niin hyvin, en oikein keksi miten tuota enään jatkaa biggrin.gif
<Iida>
Kiitos Eerika, sanoit juuri sen, mitä mie yritin biggrin.gif
Triad
LAINAUS(<Iida> @ 15.2. 2006, 09:35)
Kaikki muut paitsi Tampere KV on ihan auki vielä, mutta tässä suunnitelmaa:

Tampere KV 18.3.
Lahti KV 24.4
Pori 7.5.
Aussie Open 20.5., Jokela
Järvenpää 28.5.
EUV 10.6.
Porvoo 2.7.
Kotka 29.7.

Syksyllä tietysti erkkariin.

Kuka teiltä Euv-06 ? vai menetkö Iida vain katomaan? cool.gif
<Iida>
^Gitta EHKÄ wink.gif . Kattomaan joka tapauksessa.
Liewec
En mielestäni laittanut, että kaikki aussit olisivat fleguja. Sanoin, että niitä on olemassa. Ja flegmaattinen ei todellakaan ollut liian voimaksa ilmaisu niihin ausseihin mitä minä olen tavannut. Pärjäsivät kuitenkin näyttelyissä blink.gif
Zola
LAINAUS(crim @ 11.3. 2006, 15:54)
En mielestäni laittanut, että kaikki aussit olisivat fleguja. Sanoin, että niitä on olemassa. Ja flegmaattinen ei todellakaan ollut liian voimaksa ilmaisu niihin ausseihin mitä minä olen tavannut. Pärjäsivät kuitenkin näyttelyissä  blink.gif

Niin tietenkään ei saa yleistää eikä minunkaan ollut tarkoitus niin tehdä, jos joku sai kirjoituksestani sen kuvan. wink.gif Mutta edelleen olen sitä mieltä, että flegmaattinen on (liian) voimakas ilmaisu, tosin miten kukin sen ymmärtää ja miten rodun ylipäätänsä näkee. Mielipiteenvapaus lienee kaikilla. smile.gif

Ja jottei nyt jäisi väärää kuvaa niin itse henk.koht. en pidä siitä, että koira on täysi "saapas". Eli jotain "särmää" siitä koirasta pitää löytyä (onneksi tää uusin tulokas näyttää siinä suhteessa, ehkä liiankin, hyvältä rolleyes.gif ). En kuitenkaan olisi edelleenkään valmis ottamaan sitä aitoa työlinjaista aussieta.

Loppukommenttina olen samaa mieltä (??) kanssasi siitä, että osa näistä showpuudeleista on ehkä liiankin lellukoita. Luullakseni tämä tosin johtuu (ainakin suurimmaksi osaksi) siitä, että ne ovat viimeisen päälle koulutettuja kehäkävijöitä, jolloin muille "mielenilmaisuille" ei jää sijaa. laugh.gif

Niin ja sekin vielä, jossei joku koiristani tiedä, niin ne molemmat ovat näitä ns. showpuudeleita. tongue.gif
Liewec
Zola, satutkohan asumaan Tampereella? Kuvakkeesi aussie muistuttaa kovasti erästä Brunoa (?) täältäpäin.

Pääasiassa kai nuo aussit ovatkin kovia menemään, niin on kaverini Minttu-aussi myös. Käymme treenaamassa yhdessä ja niin poispäin. Minttukin on näyttelylinjainen, vaikka huipputulos sieltä on toistaiseksi T. Minun silmiini silti erittäin kaunis aussi, pystyinen korvineen.

Mutta ne jotka näin, olivat flegmaattisia. Ihan oikeasti. Ei minkäänlaista kiinnostusta ympäristöön. Omistaja päästi irti järven jäällä ja koirat vain jatkoivat hidasta töpsyttelyään.. Mikä oli ihme, sillä oma belgini ja kaverini aussi sinkoilevat sinne tänne kun ovat vapaina.
Zola
LAINAUS(crim @ 11.3. 2006, 21:36)
Zola, satutkohan asumaan Tampereella? Kuvakkeesi aussie muistuttaa kovasti erästä Brunoa (?) täältäpäin.

Minähän se ja minun Brunoni. Tosin ehdin jo vaihtaa sen aliaskuvakkeeni takaisin vanhaan, kun toi Brunon kuva oli niin hirvee... blush.gif

Ja niinkuin olen jo todennut (toivottavasti en toista itseäni hirveesti koko ajan whistling.gif ) aussieissa, kuten myös muissa roduissa, löytyy yksilöitä joka junaan (ja osa jää vielä asemallekin laugh.gif , sori blush.gif ). Mutta onneksi tällaisia kuvailemiasi "flegmaattisia" yksilöitä on hurjan vähän. Tosiaan itse en ole sellaisia tavannut ja toivottavasti en tapaakaan. Tosin koirien käytöskin lienee jossain yhteydessä myös siihen ympäristöön ja ehkä mä olen aina tavannut rodun edustajia mieltä kiihdyttävillä paikoilla. teehee.gif

MUOKS: Sanojen muotoilu on kyllä tänään ihan hukassa... rolleyes.gif
Triad
Oulun näyttelyn tulokset:

U-jun
Chaboo`s Midnight Cowboy H
Highbuzz`s Scandal Johnny H
North Legends Duran Duran EH2
Toukotassun Bellissimo ERI

U-nuo
Glenhouse`s Izaac Junior H
Ossequente Urban Cowboy
Talisman Quick Motion POISSA

U-avo
Dancing Skies Red Alert POISSA
Ghosteye`s Bothnia Star ERI1, PU2, VASERT

U-val
MontRose Hello World ERI1, PU, VSP

N-jun
Kampakorvan Mylkkykukka H
Toukotassun Bambie ERI

N-avo
Ghosteye`s Blueberry ERI1, PN, SERT, ROP
Ghosteye´s Blacj Navajo, ERI2, VASERT
Himmi-Peikon Fabulous Fame T
Namikiss Early Bird EH4
Vauhtitassun Pohjan Kaari EH3

Minä esitin Nanan (Ghosteye´s Blueberry) ja Niklaksen (Ghosteye´s Bothnia Star). Nanalle ERI oli ensimmäinen SERT:in ja ROP:in kera. Ryhmäkehässä ei päästy jatkoon biggrin.gif
Ja sitten esitin Rillan (Ghosteye´s Brilliant Red) Junior Handler-kilpailussa, emme sijoittuneet wink.gif

kuvia on kolmikosta on:Oulun näyttely 2006/Aussiet ja Junnu
-anna-
UPEAA! Paljon onnea Petulle VSP:stä sekä muutama viikko takaperin BH kokeesta suoriutumisesta!!!!!!!!! smile.gif

PETU ON MUN IDOLI wub.gif wub.gif

jonnyllekkin onnea ja rapsutuksia yhtälailla, hieno suoritus nuorelta koiralta smile.gif
-anna-
ei kellään ole aussie openista tuloksia? kohtahan niitä voi tässä päivän mittaan alkaa kirjoittelemaan smile.gif

jännityksellä oottelen miten menee.. wink.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.