Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Australianpaimenkoirat
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 1: Lammas- ja karjakoirat
Sivuja: 1, 2, 3, 4, 5
-anna-
Yksinkös täällä raapustan..

Olin tänään Moonan ja petun kanssa mätsärissä.. tuloksena olivat kummallekkin punaiset nauhat ja Petu oli vielä BIS-1. Kyllä oli hyvä päivä ja kivaa oli.. koirat leikkivät kaiken tämän jälkeen uudella lelulla kyllä mielin määrin ja kotimatkalla oltiin niiin väsyneitä että varmaan maittoi uni kotiin päästessä..

päivän kruunasi se vielä, että olin moonan kanssa junnuissa kolmosia..

cool.gif
Triad
LAINAUS(-anna- @ 25.5. 2006, 15:52)
Yksinkös täällä raapustan..

Olin tänään Moonan ja petun kanssa mätsärissä.. tuloksena olivat kummallekkin punaiset nauhat ja Petu oli vielä BIS-1. Kyllä oli hyvä päivä ja kivaa oli.. koirat leikkivät kaiken tämän jälkeen uudella lelulla kyllä mielin määrin ja kotimatkalla oltiin niiin väsyneitä että varmaan maittoi uni kotiin päästessä..

päivän kruunasi se vielä, että olin moonan kanssa junnuissa kolmosia..

cool.gif

Täältäkin foorumilta onnnittelut!
Aina kun olisi joku hyvä mätsäri tai joku muu koirajuttu niin eikun sinä viikonloppuna mummolaan.. Eli täällä matelen.

Aussie Open-tulokset

Tulokset kokonaisuudessa, myös arvostelut

Onnittelut vielä jälki käteen Pipalle & Marialle!
-anna-
Hansullahan oli kuviakin suurimmasta osasta koirista.. Upeita olivat kuvat..

http://jussi.1g.fi/kuvat/Aussie%20OPEN%202006/
Triad
Meillä alkoi tänään koirahiihdon suhteen treeni kausi.. Tämän päiväiset treenit olivat ensimmäiset tälle kesällä, mm. treenamisimme ohitusta ja sitten juostiin mäkimaastoa 1km, kaksi kertaa.
Valmentajamme treenaa itse MM-tasolla ja minulla ja Nanalla on ehkäpä jopa tavoite kisata SM-kisoissa, mutta saas nähä miten käy biggrin.gif Eli sitten jos ei kukaan muu Aussie ihminen innostu SM:issä hiihtää niin ollaan suomessa ensimmäinen pari sm-kisoissa siis Aussieden ensimmäinen tongue.gif Pitää nyt kattoa miten edisytään tänä kesänä, uskalletaanko edes SM-kisoihin mennä.. biggrin.gif
-anna-
LAINAUS((-pessi-) @ 29.5. 2006, 21:30)
Meillä alkoi tänään koirahiihdon suhteen treeni kausi.. Tämän päiväiset treenit olivat ensimmäiset tälle kesällä, mm. treenamisimme ohitusta ja sitten juostiin mäkimaastoa 1km, kaksi kertaa.
Valmentajamme treenaa itse MM-tasolla ja minulla ja Nanalla on ehkäpä jopa tavoite kisata SM-kisoissa, mutta saas nähä miten käy biggrin.gif Eli sitten jos ei kukaan muu Aussie ihminen innostu SM:issä hiihtää niin ollaan suomessa ensimmäinen pari sm-kisoissa siis Aussieden ensimmäinen tongue.gif Pitää nyt kattoa miten edisytään tänä kesänä, uskalletaanko edes SM-kisoihin mennä.. biggrin.gif

Upeeta.. toivottavasti määki edistyisin joskus tossa hiihdossa ihan kilpailemaan koirien kanssa.. ensiksi nyt treenataan smile.gif Jos vaikkka aussiellakin uskaltaisi hiihtämään..

Kyllä te ne vaikka voitatte ne äsämmät wink.gif dogrun.gif ton perässäkö pingot nii hyvin menee..
bluehusky
Vai sellaista... Koiramme -lehden juttua kommentoin mutta kuten edellisetkään, en riitaa tullut hakemaan wink.gif Minusta juttu oli ihan okei, olisi siitä huonommankin voinut saada. Huomasin kyllä, että melkoinen älämölö siitä nousi kun kaikkien haastateltujen jutut eivät lehteen päätyneet... Minusta koiramme -lehden juttujen laatutasu on noussut Mujusen myötä (yhtään väheksymättä edellisiä kirjoittajia). Erinomaisia kuvia ja monipuolisesti juttua - hienoa!

Ensimmäisen sivun kysymykset;

1. Minkä värisestä Aussieista pidät?
Red tri on mun ykkössuosikki. Ei mikään haalea persikka, vaan kunnon punainen. Tunnenkin yhden, jolla on täydellinen väri minun silmään wub.gif

2. Minkä sukuisista Aussiesta pidät?
En niinkään niistä, mitä Suomessa on nyt eniten. Minä tykkään hirveästi yhden showkennelin koirista, mutta myös eräistä käyttö- näyttelysekoituksista. Näitä koiria ei ole Suomessa kuin muutama.
Triad
Aussiet jyräsivät hienosti EUV:ssä, Veteraani aussie Propwash Catera oli hienosti veteraanien 2 biggrin.gif
Ja ryhmässä Thornapple Oh Brother = Damon pääsi kuden parhaan joukkoon wub.gif Kuvassa siis veteraani Catera rolleyes.gif
Jillian
juu niin näköjään, oliko kaksi koiraa jäänyt ilman erinomaista wink.gif Melko paljon eriä jaettuna.
Triad
LAINAUS(winterchaos @ 10.6. 2006, 22:19)
juu niin näköjään, oliko kaksi koiraa jäänyt ilman erinomaista wink.gif Melko paljon eriä jaettuna.

Juu ERI:jejä kyllä paljon on jaettu huh.gif Kun kaverini on siellä, niin bortsuissa oli annettu melkeen kaikille ERI wink.gif
Soen
Red tri on varmaan se ehdoton suosikki tällä hetkellä, black tri on myös ihan kiva. Bed merlekin on. Blue merle punaruskein merkein on aivan mahtava, varsinkin jo värit on tummat ja slekeät!
Tähän en suoraan sanottuna osaa sanoa.
3. Ja Mitä Harrastat tai tulet harrastamaan Aussiesi kanssa?
Jo joskus aussien hankin, niin agility, toko, näyttelyt ja pk-lajit ois nyt sellasia mitkä kiinnostais eniten varmaankin.
Triad
Aussieden menestys kasvoi vielä Junior Handler-finaalissa toineksi tullut Adell Brancevich, Latvia
kisasi Aussiela, koira on Propwash Catera biggrin.gif Eli sama koira joka oli eilen vetsku 3 biggrin.gif Kyllä näköjään sillä energiaa riittää cool.gif
Jillian
No mutta eihän junnuissa KOIRAT menesty whistling.gif Hienosti Latvialainen kyllä koirat esitti.
Soen
Hienosti on kyllä aussie esitetty wub.gif
<Iida>
LAINAUS(winterchaos @ 10.6. 2006, 23:19)

ERIä jaettiin kyllä paljon, mutta sanoisin kyllä että koirat todella olivat sen arvoisia. Ei oltu EUV näyttelyyn mitään pihamusteja raahattu, vaan koirat olivat kyllä suurin osa mielettömän hyviä.

Oli erittäin hieno viikonloppu ja oli todella mukavaa nähdä hyviä ulkomaalaisia koiria smile.gif . Damonkin pärjäsi hyvin ryhmässä, vaikkei sijoitusta tullutkaan. Koiran liikkumisesta olin huomaavinani, että alkoi koirallakin väsymys painamaan...
Jillian
En rupea riitaa haastamaan, enkä viittaa tässä EUR W -showhun, mutta joskus ne raahatut pihamustit ovat monipuolisemmin parempia kuin trimmatut tittelinkerääjät.
-tosa-
Itselläni ei ole aussieta,mutta olen kyllä hyvin paljon kiinnostunut niistä.... Ne on niin söpöjä ja vaikuttavat myös kunnnon työkoirilta.... wub.gif Mun lempiväri ausseissa on ehdottomasti blue merle,mutta loppujen lopuksi sillä värillä ei ole väliä kunhan koira on terve.... Kysyisinkin,että onko ausseilla kuinka paljon todettu sairauksia ja minkä moisia? Kotona on ollut/on tälläkin hetkellä sakemanni,molemmat uroksia.Edellinen jouduttiin lopettamaan sairauden takia viime marraskuussa ja vieläkin on kova ikävä! cry.gif Olen miettinyt,että tulevaisuudessa saattaisin (huom! saattaisin) hankkia sakemanni nartun kaveriksi aussien.Todennäköisesti harrastaisin molemmilla aikas paljolti samoja lajeja,lajeina olen miettinyt tokoa,aglitya,näyttelyitä,pk-lajeja,raunioita ym. tietenkään aika ei riitä kaikkiin noihin,mutta edes jotakin noista.... Ja sit kotona pitkiä metsälenkkejä ym. puuhaa.... Onko tämä liian vähän näille molemmille roduille? Onko muilla täällä tämmöistä parivaljakkoa? Voisin alkaa mailailee tai meseilee.... happy.gif
Triad
LAINAUS(-tosa- @ 12.6. 2006, 17:58)
Kysyisinkin,että onko ausseilla kuinka paljon todettu sairauksia ja minkä moisia?

Onko tämä liian vähän näille molemmille roduille?

Aussiet on aika suhkot terve rotu, ainakin vielä smile.gif
Lonkat on yleensä A-B, C-lonkkia on kyllä, mutta vähän.
Kyynäreet on kanssa ollut 0-1
Polvet on kanssa hyvin terveitä olleet tutkituilla
Silmätkin on terveitä melkeen jokaisella, merleillä on eniten tavattu Iris Colobona mutta sekin terveenä versiona
wub.gif

Luulen että ei ole liian vähän Aussielle. Kunhan vaan sitten harrastelee ja kaikki tehtävät missä käytetään nenää, niin suosittelen.. ja sitten maalaisjärjellä liiallisuuden raja biggrin.gif
Minulla ei ole sakemmannia, mutta meillä tulee Aussie sitten hirvikoirien sekaan cool.gif

Minut voi lisätä meseen os. katri_pessi@hotmail.com biggrin.gif Juttua kyllä syntyy.. cool.gif
Triad
LAINAUS(winterchaos @ 12.6. 2006, 15:11)
En rupea riitaa haastamaan, enkä viittaa tässä EUR W -showhun, mutta joskus ne raahatut pihamustit ovat monipuolisemmin parempia kuin trimmatut tittelinkerääjät.

Juuri näin. cool.gif
Jillian
Minkälainen on Iris Coloboman "terve versio" ? Se, että se ei vaikuta välttämättä näkökykyyn negatiivisesti, ei tee siitä tervettä.

Harmillista on, että aika harvoilla tutkitaan aikuisena silmät (pentutarkastukset tehdään, joten koiranetissä lukee "terveet silmät", vaikkei aikuisena olisi ajateltukaan silmätarkastuttaa). Harmaakaihia (HC) tavataan noin 4% koirakannasta... Löytyy silmäsairauksista muitakin, myös esim. CEA, PPM ja iris coloboma.

Epilepsiaa löytyy (todennäköisesti enemmän kuin tuodaan julki).

Yksi, mikä on minusta myös ihan ihmeellistä on ykköskyynärät (1/1 tai 0/1). Jotkut ihmiset luokkittelee ne terveiksi, mitä ne eivät ole! Joidenkin kenneleiden sivuilla mainostetaan "vain terveitä koiria jalostukseen" ja sitten onkin ykköskyynärät...

Australianpaimenkoirilta löytyy myös syöpää, allergioita, autoimmuunisairauksia, hammaspuutoksia, kivesvikaa....

Huomatkaa myös ettei tutkimattomuus tee tervettä. Luonnetesteihin ei kummasti viedäkkään kaikkia koiria ja joskus _jostain syystä_ on tutkittu kyynärät muttei lonkkia tai päinvastoin. Ihmeellistä on elämä, koiramaailma joskus turhankin ihmeellistä.
Lilli
Rakastan aussieita wub.gif Olen menettänyt niille sydämeni kaverini koiran (joka on myös tuleva junnukoirani mammaloman jälkeen) takia, joka on varsinainen sydäntenmurskaaja. Tämän tytsyn pentujakin pääsen vielä katsomaan tuossa koulujen alettua, kun pennut tulevat kaupunkiin wub.gif
-tosa-
Voiko kukaan suositella aussieta ekaksi koiraksi ja jos voi,niin miksi ja jos ei,niin miksi ei? Ymmärrän kyllä,että monet ovat asiasta erimieltä, ja ymmärrän,ettei kukaan varmaan kovin mielellään suosittele tätä aktiivista koiraa ekaksi koiraksi... Onko uroksella nartulla paljon eroa,esim.luonteen piirteeltä? Itse olen ihastunut kyseiseen rotuun,mutta harkitsen tarkkaan koska en halua olla yksi niistä jotka ostavat aussien ja myyvät sitten sen ollessa 2-3vuotias kun ei miettinyt tarkkaan valintaansa... Olisi kiva, jos joku haluaisi alkaa vaikka mese kaveriksi tms? smile.gif Kiitos kaikille vastauksista.
Zola
No toi on vähän kakspiippunen juttu.. Aussiehan on monipuolinen harrastuskaveri, jonka kanssa voi tehdä oikeastaan mitä tahansa omistaja keksiikään. Mutta.. Ensimmäiseksi koiraksi aussie voi olla liian hankala tapaus. Toisaalta taas tämäkin riippuu yksilöistä ja semmoinen "vähemmän aktiivinen" tapaus voi olla mukavakin ensimmäiseksi koiraksi, kunhan vain pitää mielessä, että rotu ei ole mikään sohvalla oleileva nallekarhu, vaikka ulkonäkö niin antaakin ymmärtää.. Ainakin toisinaan.. smile.gif Rotuhan on aktiivinen ja tarvitsee pelkän ulkoilun lisäksi muitakin aktiviteetteja, vaikka omistaisikin sen "rauhallisemman" version. Lisäksi luonteet poikkeavat toisistaan huimastikin. Esim. itselläni tuntuu olevan lähes kaksi ääripään koiraa, toinen mukava ja "rauhallinen" (esim. kotioloissa, tarvittaessa sitä virtaa löytyy, mutta ei kiipeile seinille jos tekemistä on toisinaan vähemmän) ja toinen elosalama joka tilanteessa (tosin tällä nuoremmalla on ikää vasta reilut 7 kuukautta). Molemmat ovat uroksia ja ikäeroa on se reilut viisi vuotta, mutta tästä nuorimmaisesta "näki" kyllä jo kahdeksan viikkoisena, että se on täysin eri kaliiperia kuin tuo vanhempi tapaus. Vaatii/tulee vaatimaan aina paljon, mutta on silti koulutettavuudeltaan ihanteellinen niinkuin useimmat aussiet ovat. Ja varmasti ei virta lopu kesken.. Koskaan.. rolleyes.gif

Mutta.. Miksei aussiee voisi harkita ensimmäiseksi koiraksi, onhan niitä paljon "pahempiakin" vaihtoehtoja tarjolla. Aussie on kuitenkin monipuolinen, omistajakeskeinen ja helppo koulutettavuudeltaan, kunhan vain muistaa sen aktiivisuuden ja luonnehaitarit. Kokenut kasvattaja osaa varmasti valita sen vähemmän vilkkaan tapauksen sieltä pentulaatikosta tarvittaessa. Ja koira on ehdottomasti koulutettava (koskee mielestäni kaikkia koiria/rotuja) ja sille on tehtävä selväksi sen paikka laumassa. Aussie on sen verran viisas, että huomatessaan lepsuilua se kyllä ottaa ohjat haltuunsa ennenkuin omistaja on niin edes huomannut tapahtunueen..

Mutta jos sinusta huolellisen tutustumisen ja harkinnan jälkeen tuntuu, että aussie on sinun rotusi, suosittelen etsimään kasvattajan jonka kanssa sinä olet samalla aaltopituudella ja jonka koirat sinua miellyttävät (Suomessa on valinnanvaraa kohtuullisesti, ainakin kasvattajien suhteen) ja toivotan vaan tervetulleeksi sydämensä, aussieille, menettäneiden jokkoon.. laugh.gif

Voit halutessasi lähettää sähköpostia tai viestiä mesessä, tänään kun ei vaan toi juttu oikein luista tän enempää.. wink.gif

MUOKS: Teksti hyppii ja pomppii mutta eisevväliä.. tongue.gif
-anna-
Suosittelen myös tutustumaan rotuun paikan päällä, käydä jossain kennelissä tutustumassa ja nähdä luonnossa millainen aussie on! Näin minäkin tein ja päätös oli vielä varmempi.. Seuraava koira on tuo.. wub.gif

Vaatiihan koira paljon, mutta omistajan pitää olla valmis tekemään jotain sen eteen.. Veikkaanpa että pelkkä lenkkeily ei riitä, jotain aivonystyröitä tarvittavaa tekemistä tarvitaan..

Veikkaisin että nartut ovat rauhallisempia ja ehkä helpompia ensimmäiseksi koiraksi kuin urokset.. mutta tässä saatan olla väärässäkin..
Soen
Jotenkin aussiet on vienyt sydämmestäni, ainakin pienen osan whistling.gif ... Sellainen voisi joskus tulevaisuudessa olla aikas kiva. Vaikkakin shelttit saattavat olla osana syynä tähän miksi olen kiinnostunut aussiesta. Niissä on omalla tavallaan samoja piirteitä... Jotenkin hmm.... Sanoisinko että aussien ottaisin paljon mielummin kuin collien, vaikka collie onkin lähempänä shelttiä.. Aussiessa on mielestäni enemmän luonnetta!! rolleyes.gif

Mitenköhän tämäkin tähän liittyi? ph34r.gif
<Iida>
LAINAUS(Soen @ 6.8. 2006, 15:41)
Jotenkin aussiet on vienyt sydämmestäni, ainakin pienen osan whistling.gif ... Sellainen voisi joskus tulevaisuudessa olla aikas kiva. Vaikkakin shelttit saattavat olla osana syynä tähän miksi olen kiinnostunut aussiesta. Niissä on omalla tavallaan samoja piirteitä... Jotenkin hmm.... Sanoisinko että aussien ottaisin paljon mielummin kuin collien, vaikka collie onkin lähempänä shelttiä.. Aussiessa on mielestäni enemmän luonnetta!! rolleyes.gif

Hmm, en mä vaan ole löytänyt shelteistä ja aussieista muita yhteisiä piirteitä kuin että kummatkin ovat ainakin alkujaan paimenkoiria...
Soen
^ Eipä niissä oikeestaan varmaan muta yhteistä ookkaan. Mutta jotenkin mielummin ottaisin ehkä seuraavaks aussien... Sheltin kaveriks. Vaikkakin saattaapi tännekkin ehkä jossain vaiheessa toienn koira ilmestyä. Aussieta kyllä mietittiin. Hmm... Aussie ois kyllä kiva.

Jotain pientä vaihtelua. Varsinkaan kun aussiet ei oo mitään suuren suuria.

Miten muutes, mikä mahtaa olla aussie ihmisten lempi aussien väritys? Ite olen ihastunut red tircoloriin, ja blue merleen. lookaround.gif
<Iida>
Jaa-a, mulla ei oikeestaan oo edes mitään lempiväriä biggrin.gif . Tykkään kaikista lähes yhtä paljon, kunhan black trikillä on kunnon merkit (valkoinen ja tan) ja red merle ei ole liian vaalea wink.gif
Triad
Oltiin tännään Kiiminki päivillä mätsärissä, Lissun kanssa biggrin.gif Oli todella kuuma ja aurinko porotti koko ajan. Tällä kertaa suoritus meni loistavasti, ja se riitti ensin mm., punaiseen nauhaan, parina lagotto.. Sitten "punaisten kehässä" pärjättiin kanssa aika hyvin, me voitettiin se biggrin.gif Ja sitten Bis-kehässä oltiin BIS-2! w00t.gif Heti perään oli sitten Junior Handler, sinnittelimme vielä senkin kisan ja loppu tulokseksi tuli 2! laugh.gif Aurinko ei näköjään meijän menoja paljoa haitannut biggrin.gif Ja Lissu oli ainoa Aussie siinä mätsärissä biggrin.gif
<Iida>
Vautsi, onnea Lissu & Katri! smile.gif

Huomenna mennään Gitan kanssa mätsäriin... Fiilikset viime mätsäristä mukavat (BIS1 biggrin.gif ), huomenna varmaan pudotaan taas takaisin maan pinnalle tongue.gif
-maria-
Hei kyselisin tässä noista aussieista sen verran että minkäs tyylistä koiraa suosittelisitte näin "aloittelijalle", jolta kuitenkin löytyy koirataustaa ihan kiitettävästä (omistanut 3x kettuterriereitä, 1x greyhound & siskolla kääpiösnautseri).
Itselleni etsisin sellaista kunnon koiraa jolla lähtisin tokossa kilpailemaan sekä mahdollisesti jokoa haussa tai jäljessä.
Saksanpaimenkoiraa olen miettinyt, mutta äitini pistää kovasti kapuloita rattaisiin tämän rodun myötä ja pyysi etsimään jonkin toisenlaisen rodun vielä ainakin niille ajoille kun kotosalla asun lookaround.gif.
Täytän siis ihan pian tässä 16 vuotta ja jo parisen vuotta ovat nuo pk-puolen lajit kiehtoneet.
Australianpaimenkoirasta en ole vielä niin kovin selvää ottanut mutta lukiessani tätä ketjua alkoi mielenkiinto lisääntymään entisestään smile.gif
Tokoa olen harrastanut tuon 6 vuotiaan greyni kanssa jo kohta kolmisen vuotta, näyttelyissä olen siskoni kääpiösnautserin kanssa käynyt sekä harrastan junior handleria.
Eli koira tulisi niin käyttöön kuin näyttöönkin.

Pahoittelen jos tällaista aihetta on ollut jo tässä ketjussa.. ihan viimeisimpiä sivuja en lukenut.
<Iida>
^Mie suosittelisin ensinnäkin tutustumaan rotuun ja kasvattajiin todella tarkasti, koska aussieiden tyyppihaitari on melkoinen. Näin ei tule hirmuisia yllätyksiä sitten myöhemmässä vaiheessa. Itse suosittelisin hakemaan kasvattajan, joka hakee ns. "keskityyppiä" eli terveitä ja hyväluonteisia harrastuskoiria, jotka ovat myös suhteellisen "kauniita" (hankala ilmaista). Eli siis periaatteessa näyttelylinjaa kuitenkin. Ei myöskään kannata sokeasti uskoa kasvattajien kotisivuilla kirjoitettuja juttuja, vaan tarkastella vaikkapa KoiraNetistä minkälaisia koiria jalostukseen on käytetty ja millaisia jälkeläisiä on tullut (terveys lähinnä ja esim. luonnetestit, läpi vai ei). Tietokannasta löytyy useiden koirien luonnetestipisteet osa-alueittain sekä kuvia.

Mulle saa laittaa myös mailia, jos kiinnostaa smile.gif
-maria-
Kiitos Iida. Noilla pääsenkin jo hyvin alkuun wink.gif
cuddle
Tunkeudun tännekin.
Äiti on sen verran hurahtanut ausseihin, että kysyn nyt täällä senkin turkin hoidosta. Tassukarvat kai ainakin siistitään aussiellakin? Siistitäänkö vielä jotain muuta?
Tarviiko aussi korvapainoja tms. pentuna?
Mukavaa jos joku jaksaa vastata smile.gif
Suuski
Löysinpä tännekkin

- Ei oikein ole mitään tiettyä, kaikki värit ovat kauniita.
- Varmaan siinä Käyttö- ja Näyttölinjaisten välistä, terveestä suvusta tietysti. Mahdollisia tuloksia käyttö- ja näyttöpuolella.
3. Ja Mitä Harrastat tai tulet harrastamaan Aussiesi kanssa?
- Tulen harrastamaan näyttelyitä, tokoa ja palveluskoira lajeja.
<Iida>
LAINAUS(cuddle @ 2.9. 2006, 08:54)
Tunkeudun tännekin.
Äiti on sen verran hurahtanut ausseihin, että kysyn nyt täällä senkin turkin hoidosta. Tassukarvat kai ainakin siistitään aussiellakin? Siistitäänkö vielä jotain muuta?
Mukavaa jos joku jaksaa vastata smile.gif

Korvakarvoja, häntäkarvoja jne. joutuu toisinaan vähän siistimään, mutta todella pientä siis.

Korvapainoja ei meillä pentuna tarvittu, mutta liimaa kylläkin, kun korvat meinasivat ropelleiksi ruveta biggrin.gif . Ihan koirakohtaista, kaikkea sitä keksitään, että korvat saadaan suht oikeaan asentoon.
-anna-
Aika hiljaista tämä elämä tässä keskustelussa! smile.gif

Me oltiin, Satu, ( serkkusatu ), moona, petu ja jonny mätsärissä käymässä sunnuntaina smile.gif Moona sai punaisen, petu sinisen ja oli SIN1 smile.gif jonny sai kanssa punasen smile.gif

Mites muilla aussie ihmisillä on elämä sujunut laugh.gif
Triad
Täällä aika hiljasta.. biggrin.gif

Tässä 3:misen viikkoa sitten (1.10) käytiin Nanan kanssa juokseen koirajuoksu-kilpailuissa. Kisa tuli aika yllättäen Nanalle kun oikea juoksukoirani loukkaantui, mutta ei se mittään.. Aussiethan on rautaa! biggrin.gif:D
Joo niin matka meni hyvin ja silleen itsekkin jaksoin juosta laugh.gif Loppu sija on oli sitten 2.! blush.gif Aika hyvin.. kun kesän treenit jäivät pois kovan helteen takia. sleepy.gif
Mites muilla Aussie elämä sujuu?
Liewec
LAINAUS(cuddle @ 2.9. 2006, 01:54)

Mä olen myöskin tätä miettinyt, että mitä varten näiden aussien (ja collieiden yms) korvista on tehty niin vaikeat. Lähes jokaiselta tuntemaltani taittokorvaiselta on korvat pitänyt liimata/painottaa kasvuvaiheessa, eräälläkin niitä ahkerasti liimailtiin kasvattajankin toimesta mutta jäivät silti pystyiksi.

Siis että mikä tässä on se idea... Liimatut korvat eivät taida periytyä joten korvia joudutaan jatkossakin liimaamaan.
pips_a
LAINAUS(crim @ 22.10. 2006, 19:30)
Mä olen myöskin tätä miettinyt, että mitä varten näiden aussien (ja collieiden yms) korvista on tehty niin vaikeat. Lähes jokaiselta tuntemaltani taittokorvaiselta on korvat pitänyt liimata/painottaa kasvuvaiheessa, eräälläkin niitä ahkerasti liimailtiin kasvattajankin toimesta mutta jäivät silti pystyiksi.

Siis että mikä tässä on se idea... Liimatut korvat eivät taida periytyä joten korvia joudutaan jatkossakin liimaamaan.

En tiedä minkä ikäinen koira on ollut yms.
Mutta meillä liimataan koirien korvat (puhun nyt siis shelteistä) pentuaikana, vaikka korvat olisivat kuinka hyvät, koska hampaiden vaihtuessa koirassa tapahtuu jotain sellaista, joka saa hyvä korvaisenkin pennun korvat nousemaan pystyyn.. Toinen vaihe, jossa hyvätkin korvat voivat nousta pystyyn (ja siis kannattaa liimata sen välttämiseksi) on nartulla pennutusaika.. pentujen syntyessä emän korvat alkavat nousemaan pystyyn ja kun emä alkaa palautumaan (eli pennut ovat jo lähteneet) niin korvat alkavat taas palautumaan normeiksi. Noina aikoina suositellaan, että koiran korviin laitettaisiin painot (varsinkin tuo pentujen hampaiden vaihtumisaika). Meidän Pipsalla on täydelliset korvat (ilkeä kehua omaa koiraa näin ph34r.gif ), mutta aina synnytyksen jälkeen korvat nousevat täysin pystyyn ja laskeutuvat (onneksi itsestään eli ei olla laitettu painoja sinne) sitten kun narttu on palautunut takaisin. 13-viikkoa vanha sheltin pentuni Ella omaa myös todell ahyvät korvat, mutta laitettiinpa painot korviin nyt, koska hampaat alkaa pikkuhiljaa tässä heilumaan ja ei oteta riskiä, että korvat nousisivat pystyyn.

Mystisiä juttuja, joihin ei käsittääkseni ole löydetty varmaas selitystä...
ja tämä sama juttu on collieilla ja siis eiköhän myös ausseilla!

(ei varsinaisesti liity tähän aiheeseen Australianpaimenkoira, pahoittelen)

edit:// täytyy vielä yksi juttu sanoa... en tiedä ymmärsinkö väärin tuon "eräälläkin niitä ahkerasti liimailtiin kasvattajankin toimesta mutta jäivät silti pystyiksi" mutta on suositeltavaa, että koiran korvat liimataan ja annetaan sitten olla niin kauan kunnes liima pysyy ja sitten uudestaan... ei ole suositeltavaa pelleillä korvien kanssa tyyliin "kiinni-auki-kiinni-auki-jne"... se vähän väliä tapahtuva korvan räpläys vaan pahentaa tilannetta, mutta kun antaa korvan rauhassa olla ja pysyä!

ja toinen juttu mikä täytyy mainita... jotkut kuvittelevat, että se vahingoittaa korvaa jotenkin tai se rikkoo korvan ihoa tms...
niin yleisin käytettävä liima on joko Kiillon maitoliima tai collievaha ja nämä molemmat aineet ovat täysin karvoissa kiinni ja eivät missään kosketuksessa ihoon JA JOS onkin kosketuksessa ihoon se ei mitenkään vahingoita sitä tms.
Eläinlääkärit suosittelevat myös Kiillon maitoliiman käyttöä pennulla joka on hampaidenvaihumis-isässä wink.gif

edit:// vielä täytyy mainita... kävin tarkistamassa äitiltä ja kuten vähän muistelinkin... sitä epäillään, että imetys ja hampaidenvvaihtuessa tapahtuva korvien nouseminen VOISI johtua jonkinsortin kalkin puutteesta, mutta kuten jo sanoin vieläkään ei ole keksitty selitystä mistä se johtuu!
Zola
LAINAUS(pips_a @ 22.10. 2006, 20:43)
edit:// täytyy vielä yksi juttu sanoa... en tiedä ymmärsinkö väärin tuon "eräälläkin niitä ahkerasti liimailtiin kasvattajankin toimesta mutta jäivät silti pystyiksi" mutta on suositeltavaa, että koiran korvat liimataan ja annetaan sitten olla niin kauan kunnes liima pysyy ja sitten uudestaan... ei ole suositeltavaa pelleillä korvien kanssa tyyliin "kiinni-auki-kiinni-auki-jne"... se vähän väliä tapahtuva korvan räpläys vaan pahentaa tilannetta, mutta kun antaa korvan rauhassa olla ja pysyä!

Tähän heittäisin kommenttina sen, että aussie on vilkas rotu ja omallani korvat pysyivät liimassa maksimissaan viikon ja minimissään yhden päivän, joten niitä pitää liimata uudestaan.. Ja tätä uskoakseni myös Crim tarkoitti.. Eli ei kasvattaja liimaillut korvia tyylillä liimassa-ei liimassa-liimassa mitenkään huvikseen, vaan sen takia, että ne liimat ei pysy paljon vipeltävillä pennuilla kauaa..

Ja Crimille kommenttina vielä, niinkuin varmaan tiedät niin niitä korvia liimataan puhtaasti ulkonäön takia.. Rotumääritelmä kuin sanoo aussien kohdalla, että täysin pystyt tai täysin lupat korvat ovat virheelliset.. Ja jos harrastat näyttelyitä (kyllä näyttelytkin ovat harrastus siinä missä muutkin koirajutut), ei pystykorvaisella koiralla ikävä kyllä ole mitään jakoa.. Ja vaikka et näyttelyitä harrastaisikaan, se "vanhan kakkosen" saaminen valioarvoihin on työn ja tuskan takana pystykorvaisella aussiella.. Tai no onhan näitä huithapaleita tietysti olemassa, jotka ei välitä väri-, korva- tai muista virheistä tuon taivaallista.. Mutta noin yleisesti..

Ja siihen periytyvyyteen vielä.. Liimatut korvat eivät tietenkään periydy, mutta tämän hyvä kasvattaja osaa ottaa huomioon jalostuskoiria valittaessa.. Esmes kevyt korvaiselle mahdollisuuksien mukaan raskaampi korvainen.. Enkä nyt siis sano, että pelkät korvat pitää ottaa huomioon, vaan MAHDOLLISUUKSIEN MUKAAN..

Kiitos ja hei.. cool.gif
pips_a
^^kiitos korjauksesta.. möynnän että emäpä tullut aatelleeksi sitä, että aussie tietty on hieman vilkkaampi ja villimpi mitä vertaa sheltin tai collien pentuun smile.gif
Mutta lähinnähän tossa oli pointtina se että se liimakorvien availu on huonosta ja tietty aussie pennun korvia ei tarvitse availla kun liimat "tippuu" itsekseen vähän väliä, sitten vaan aina uudelleen kiinni..
Liewec
Pips_alta ja Zolalta tuli hyviä kommentteja ja muutamia uusia juttujakin ilmeni, kuten tuo kalkin puute.

Ko. koira jolla korvia liimailtiin, löytyy kotisivuiltani. Pennusta asti sillä taideltiin korvia liimailla ja silti jäivät pystyiksi. Ja siis korvia liimailtiin aina kun lähti liimat irti, eli ei siis tutkailtu että olisko jo nyt lupat. Harmillista, sillä ainoa mitä tuolle koiralle metsästetään on se sininen, liekö siihen mahdollisuuksia..?

Tuo kalkin puute oli ihan mielenkiintoinen. Olisi kiva tieää onko se ihan totta vaiko vain puhetta. Jotenkin kuulostaisi hassulta että joku kalkki olisi ainoa millä korvat pysyy taitolla..

Tuli vian mieleen, että kun koiria, joilla on liimatut korvat (muuten olisivat pystyt) käytetään jalostukseen, niin eikö samaan syssyyn voitaisi käyttää myös niitä pystykorvaisia koiria josnkun taittokorvaisen kanssa? Tulos olisi periaatteessa sama?
pips_a
LAINAUS(crim @ 23.10. 2006, 14:33)
Tuo kalkin puute oli ihan mielenkiintoinen. Olisi kiva tieää onko se ihan totta vaiko vain puhetta. Jotenkin kuulostaisi hassulta että joku kalkki olisi ainoa millä korvat pysyy taitolla..

Kukaan ei tiedä mistä se johtuu, mutta yleisesti ollaan vaan veikattu josko kalkilla olisi osuutta asiaan... Kun joku keksisi sen niin sehän muuttaisi kaiken sleepy.gif eli siis ihan arvailu vain tuo kalkki! smile.gif
Zola
LAINAUS(crim @ 23.10. 2006, 15:33)
Tuli vain mieleen, että kun koiria, joilla on liimatut korvat (muuten olisivat pystyt) käytetään jalostukseen, niin eikö samaan syssyyn voitaisi käyttää myös niitä pystykorvaisia koiria jonkun taittokorvaisen kanssa? Tulos olisi periaatteessa sama?

Mutta katos nyt kun pystykorvainen koira on virheellinen ihan rotumääritelmän mukaan.. Niin eihän nyt semmoista kukaan itseään kunnioittava kasvattaja käytä.. Eihän sillä oo mitään väliä, vaikka se olis ilman liimoja pystykorvainen, mutta liimoilla saatu luppakorvaikseksi.. Se ei ole näkyvästi virheellinen..

Ei vaan, noi korvat on vähän hankala juttu.. Vaikka molemmilla vanhemmilla olisi suhteellisen raskaat korvat, saattaa joku pentu silti saada lentävät, pystyt korvat.. Ja korviahan ei liimata pelkästään sen takia, että ne ei nousis pystyyn, vaan esmes omalla puppyllani liimattiin sen takia, ettei ne hakeutuisi väärään asentoon.. Sillä on sen verran raskat korvat, että ei ne pystyyn kyllä ois noussu, mutta sivuille vetäny kuitenkin..

Eikä kannata huolia, kyllä Mintuskalle jostain se kakkonen saadaan.. Mutta se vaatii luultavasti jonkun pikkuryhmiksen jossain ei keskellä Tamperetta ja vähän helläkätisemmän tuomarin.. wink.gif
<Iida>
Milon kohdalla oli sama juttu kuin Huugonki. Nuo lurppakorvat eivät nouse taivasta kohti millään, mutta 1,5 vuotta sitten lepattivat iloisesti mihin suuntaan sattuu biggrin.gif
Blaze
Korvien liimauksesta olikin jo aikaisemmin puhetta. Ne täytyisi pistää ensin reunat vastakkain ja sen jälkeen "läppä" korvan loppuosaan kiinni. Jenkkien mielestä ainoa oikea tapa saada korvat pysymään alhaalla. Suomessa harrastetaan mm. otsaan liimaamista.

Kävin tuon Mintun sivuilla, ja täytyy sanoa, että 6kk on ihan normaali väli aussienartulle juoksun suhteen. 4kk on tiheä väli.

Leikkaaminen ei muuta koiran perusluonnetta mihinkään, sitä vastoin nuo juoksun jälkeiset masentelut jää pois (hormooniaaltoilut) ja koira on huomattavasti iloisempi.
pips_a
LAINAUS(Blaze @ 16.11. 2006, 12:29)
Korvien liimauksesta olikin jo aikaisemmin puhetta. Ne täytyisi pistää ensin reunat vastakkain ja sen jälkeen "läppä" korvan loppuosaan kiinni. Jenkkien mielestä ainoa oikea tapa saada korvat pysymään alhaalla. Suomessa harrastetaan mm. otsaan liimaamista.

Haluutko selittää vähän tarkemmin...?
Oon harvinasta tyhmempi ja en ymmärtänyt blush.gif
Zola
Tästä oli kai ollut puhetta meidän erkkarissa, kun kasvattajatuomarit jenkkilästä pitivät kasvattajille luentoa.. Ainakin meidän kasvattaja näytti niin, että korvan päälle laitetaan liimaa ja se painetaan kiinni rullalle (siis reunat yhteen ulkopuolelta).. Tai näin mä ainakin olin ymmärtävinäni.. Silloin korvaan ei pääse muodostumaan taitetta väärään kohtaan.. Yritti ehdottaa sitä mulle, mutta en suostunut, koska maitoliima (millä meidän kasvattaja ainakin korvia liimailee) vie kaikki karvat ja kun on tässä näitä näyttelyitä, niin ei viitti korvakarvatonta koiraa sinne viedä.. tongue.gif

Ja pahoittelen epäselvyyksiä, sitä liimaustekniikkaa on vaikea selittää, se pitäis näyttää.. Tai ainakaan mun sanavarasto ei siihen kykene.. cool.gif
pips_a
^^Joo no se on kyllä vaikea selittää rolleyes.gif
En minäkään osaa sitä kirjottaa... näyttäähän se pitäisi.
(saatika että ymmärtäisin jotain...)
Ei meillä ainakaan maitoliima vie karvoja yhtään.. ellei sitä laita niin paljoa että karva menee ihan sellasseeks paakuks. Miten sä poistat sen?
Maitoliima kannattaa ottaa pois sillä yhdellä aineella, jonka nimi on joku neoamisept tms. Toivottavasti en ihan omiani höpise, varmistan tuon aineen nimen vielä äidiltä ! ! ! biggrin.gif ja sitten kamman kanssa varovasti.
Tuo aina on kyllä just sellanen, että kun siinä kostuttaa pumpulin ja sitten sillä putsaa sitä liimakohtaa niin liima perjaatteessa lähtee itsestään.
Jos se on kauan ollut niin sitten voi tarvita vähän kamman apua.
No mutta eroahan voi olla sheltin ja aussien välillä!
Zola
^^ Niin no ei kai se nyt kaikkia karvoja vie sentään.. Ehkä hieman liioittelin.. innocent.gif Niin siis viimeks Huulla tais olla korvat liimattuina sillain, että ne liimat oli siinä sivussa, et se piti korvanlehden yhdessä.. Ja mä vaan nypin/irroitin ne liimat semmoisina laattoina, jolloin väkisinkin lähti korvakarvoja mukana.. Samaten jos liimat leikkaa pois, niin tietysti karvatkin lähtee..

Eiks toi neoamisept (tai mikä nyt onkaan) oo jotai desinfioivaa ainetta.. Mä oon ainakin muistaakseni käyttänyt sitä haavojen yms. puhdistukseen, mutta voihan sillä liimatkin irrota.. wink.gif En vaan oo ikinä kuullutkaan..
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.