Minulla ei itselläni - valitettavasti - ole bracco italiano rotuista koiraa, mutta olen saanut tutustua todella useaan bracco-persoonaan ! Bracco on luonteeltaan todella ihana koira, tosi ymmärtäväinen ja kiltti rotu.

Mutta tarvittavissa " leikkimistilanteissa " vauhtia löytyy

Bracot ovat myös sosiaalisia koiria, ainakin tuntemani ( esim. Katjallakin kaikki urokset tulevat toimeen keskenään

)
Tällä hetkellä Suomessa on pari braccoja kasvattavaa kenneliä.
Itse olen esittänyt näyttelyissä useita bracco -rotuista koiraa, ja voin sanoa, että aina on ollut todella kivaa kehässä !

Bracon esittämisessä ( en osaa oikein selittä, mutta yritetään ) pitää ottaa huomioon se, että takajalkoja ei venytä liian taakse ( kuten esim. setterillä ) taikka liian lähelle.. ja etujalat sitten rungon alle. Selkälinjaan pitäisi tulla ns. notko. Liikkuminen reippaalla tahdilla, riippuen toki koiran liikkeistä. Hihnaa voi pitää joko tiukalla tai löysällä, yleensä esitetään rescolla tai kultavitjalla, koirasta riippuen. Bracon voi esittää joko että ei koske häntään, taikka että siihen koskee. ( jotkut pitää aika pitkänäkin, mutta yleensä häntä käännetään silleen, että se näyttää typistetylle )

-- kuten sanoin, esittäminen on _todella_ vaikeaa selittää.
Kiitos vaan Katjalle ja Teijalle (+muille), kun olen saanut tutustua tähän ihanaan rotuun, tämmösen sitten isona otan.