Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Etelä-Afrikan Boerboel
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 2: Pinserit, snautserit, molossityyppiset ja sveitsinpaimenkoirat
tizzian
Otsikko kertonee asian... dogrun.gif
sannukka
Eikös löydy yksi kasvattaja jolla jo pentue(ita)kin. Mä painun googlettamaan, oon joskus käynyt kotisivuilla.
mabel
En ole kuullut että Boerboelrotu on suomessa unsure.gif

Menin google ja löytyy tälläinen linkki:

Boerboel
sannukka
http://www.cs.helsinki.fi/u/seregich/
mabel
Kiitos sannukka biggrin.gif
Noodles
On noita jokunen Suomessa. Juttelin meidän kakaratapaamisessa yhden omistajan kanssa, pikkuinen on meidän Turbon kavereita.
eija.k
koira netin mukaan kaksi tuontikoiraa 2002 ja 2001 ja lisäksi syntynyt 2005 yksi pentue, jossa 11 pentua. laugh.gif

kätevä tuo koira net, ei tarvi googlea.
tizzian
flowers.gif Paljon kiitoksia vastauksista!
On jotenkin kiinnostavan oloinen rotu... jos jollain enempi tietämystä rodusta ja varsinkin luonteesta niin kertokaa toki!

Ps. Näin kyllä ko. rodun narttupennusta myynti-ilmoituksen paikallislehdessä alkusyksystä mutta epäuskoisena mietin josko joku pilailee...?! Jostain syystä itseäni arveluttaa aina ilmoitukset näissä "pikkulehdissä" mitkä ei mitenkään muuten liity koiriin. Ehkä olen liian vainoharvainen?! lookaround.gif
-Alma-
^

Eipä ole mitään faktatietoa esittää, koska en ole rotuun juurikaan perehtynyt, enkä edes livenä koskaan nähnyt... Koiramme-lehdessä ainakin on jokunen vuosi sitten ollut rotuesittely ko. rodusta ja sen + esim. rotumääritelmän perusteella sanoisin, ettei varmaan ole ihan joka käteen sopiva rotu - aloittelijalle tai muuten vaan pökiölle tyypille en suosittelisi ollenkaan.

Uskoisin, että kyseessä on varsin voimakasluonteinen tapaus, jolle taipuvaisuus aggressiivisuuteen tuskin on ihan tavatonta. Siis varsinkin esim. samaa sukupuolta olevia lajitovereita kohtaan. Myöskään dominanssitaso tällä rodulla tuskin lienee kovin alhainen, eli kotona pitää olla tarkat säännöt ja riittävän vahva johtoporras wink.gif.

Jos vertaa tätä esim. bullmastiffiin (joka ei sekään mielestäni ole ihan "jokamiehen koira"), niin uskoisin jopa bullmastiffin olevan tähän verrattuna varsinainen nallekarhu ja sangen helppo tapaus.

Nämä toteamukset perustuvat osaltaan esim. bullmastiffin ja cane corson vertailuun, jota olen ihan lähipiirissä päässyt tekemään (uskoisin, että corsoilla voisi olla hyvinkin paljon samaa boerboelin kanssa..?). Eli siinä missä bullmastiffi alkaa olla jo "seurakoiran" maineessa, on näillä alkukantaisemmilla roduilla ihan oikeasti vielä hieman eri mittakaavassa nuo vaistot tallessa. Varsinkin jos puhutaan esim. tuosta vahtimisesta yms. "kovasta kamasta" biggrin.gif. Ja kuten sanottu, hihnan toisesta päästä täytyy löytyä ymmärrystä aika paljon.

Tämmöisiä mulla tuli mieleen, korjatkaa jos meni ihan metsään! ph34r.gif
tizzian
Niin -Alma- mielipiteesi tuntuu aikalailla sopivalta kun katsoo koira ukonäköä (vaikka ei ole koiraa karvoihin katsomista... biggrin.gif ) ja sen perusteella mitä rotumääritelmässä sanotaan - se muutaman rivin myynri-ilmoitus taas antoi aivan toisenlaisen mielikuvan.. kiltistä, lapsirakkaasta, helposti koulutettavasta koirasta - ja ehkä myös siksi oli minusta aika epäilyttävä. (Jos ilmoituksen laittaja sattuu lukemaan, niin otan mielelläni vastaan oikaisun mielipiteeseeni!)

Ja ettei jää epäselväksi: en missään tapauksessa halua itselleni liian vaativaa koiraa - osin siitäkin syystä tuo toinen kysely (kuka kelvollinen mastiffin omistajaksi).
dogrun.gif
-Alma-
Juu, lisäyksenä mainittakoon vielä, että etenkään tällaisia koiria ei mielestäni edes pitäisi kaupitella minkään ilmaisjakelulehden myyntipalstoilla, vaan ostajien tulisi löytää pentueen luo ihan muista syistä, kuten vilpittömästä kiinnostuksesta rotua kohtaan, ja etenkin rotuun perehtyneisyydestä ja halusta hankkia koira muistakin, kuin housun etumuksesta pullottavista syistä.

Minun mielestäni vastuuntuntoinen kasvattaja ei tällaisista koirista ilmoittele pikkulehtien, tai edes Keltaisen Pörssin (jonka maine on jo melko tahraantunut koirien myyntipaikkana...) myyntiosastolla, vaan tekee sen ihan muualla ja myöskin seuloo tarkkaan pennun hankinnasta kiinnostuneet ihmiset.
mabel
Koiranettissa lookaround.gif minun tietäksen tämä ei ole FCI-rotu blush.gif
tizzian
Niin, Mabel, en minäkään löytänyt sitä sieltä vaikka yritin kyllä... ehkä en ole vielä riittävästi perehtynyt sen hakutoiminnon käyttöön ?!
fyyt
KoiraNet on muuten tosi kätevä, mutta ei sieltä tosiaa taida löytyä rotuja, jotka eivät ole FCIn hyväksymiä, koskee siis myös boerboelia. Mahtoikohan eija.k sekoittaa broholmeriin..??
Alisa on kyllä saanut pentuja keväällä, 5 kappaletta. Söpöjä wub.gif http://boerboel.fin.tripod.com/
eija.k
kyllä se koira netistä löytyy, roturyhmä 2 ja ota rasti pois luukusta "näytä yleisemmät rodut" ja sitten valitse kasvattaja, niin tietoa alkaa löytymään.
emä on suomen rekisterissä v-01,jv-01 n ja fin mva, luonnetestattu AA 0/1, silmätarkastettu..
pennut er ja ej rekisterissä (tricolor pennut ej).
joko alatte löytämään rolleyes.gif
sannukka
Varmaan löytyis, jos tietäis kasvattajan. Eikös nekin mene kennelnimen mukaan? Yritin myös etsiä sieltä, mutta onnistuin huonommin. wink.gif

Miten emä voi olla voittaja ja junnuvoittaja, jos ei ole edes fci.n hyväksymä rotu? Nyt ihan oikeesti en kyllä tiedä saako sellaiset koirat osallistua näyttelyihin, ab.t ei käsittääkseni saa eikä pitbullit. Niille on järjestetty omia juttuja näyttelyista vetohommiin.. lookaround.gif
eija.k
juu, sekoitin broholmeriin, sorry biggrin.gif
mabel
^ajattelin että jos haluat jankutta vastan, jankutta sitten biggrin.gif
Bullen Mami
Meillä on täällä pohjois-Norjassa (Kirkenes) yksi boerboel pentu, tai ainakin alle vuoden ikäinen se on.

Tapasin tämän naisen aiemmin kun hänellä oli rottweiler, ja tarkoitus on ollut jo pitkään käydä tutustumassa hänen boerboel pentuun. Pikkuisen aikaansaamaton olen.. rolleyes.gif

Mutta minusta kanssa mielenkiintoinen rotu johon haluaisin tutustua smile.gif

Ja ei muuta ku menoksi! dogrun.gif
tizzian
LAINAUS(Bullen Mami @ 25.11. 2005, 14:51)
Tapasin tämän naisen aiemmin kun hänellä oli rottweiler, ja tarkoitus on ollut jo pitkään käydä tutustumassa hänen boerboel pentuun. Pikkuisen aikaansaamaton olen.. rolleyes.gif

Lupaathan tulla sitten kertomaan kuulumiset meillekin?! biggrin.gif
*KuolaKeiju*
Jokin aika sitten näitä oli myynissä Keltaisessa pörssissä, eli kyllä niitä joku on Suomeenkin eksynyt smile.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.