Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Jouluvalmistelut aluille!
Puskaradio > Puskis > K-18
Nappero
Joko olette alkaneet leipoa jouluksi? Mä ostin pari kassillista leipomatarvikkeita ja sunnuntaina ajattelin tehdä taatelikakut pakkaseen ja itsenäisyyspäivän aikoihin pipareita. Siitä se alkaa, mutta joulumieli vielä on kateissa...johtunee näistä ilmoista...Mutta eiköhän se löydy...
Hugis
Huomenna paistan joulutorttuja, kun kaveri tulee kylään rolleyes.gif Ne on mun herkkua, mutta ehdin aina kyllästyä niihin jo ennen joulua... confused.gif Eivät varmaan ehdi pakkaseen, mutta aina voi leipoa uusia...
Reyal's
Vielä en ole alkanut leipomaan, mutta pitäisi käydä ostamassa joulutorttuainekset ja ruveta tortun paistoon smile.gif Glögiä on tietysti jo ostettu ja nyt tarvis vaan joulutortut ja piparit rolleyes.gif
sipa
Meillä ei leivota, kun saisin kaikki syödä yksin.. confused.gif Joskus pipareita olen tehnyt kun ne säilyvät pitkään, ja kahvin kanssa niitä meneekin mukavasti..

Joulutortuista mä en ole koskaan tykännyt, kun inhoon sitä lehtitaikinaa.. Luumu taas on hyvää ja sen takia luumurahka onkin mun ykkös suosikki ja sitä meillä on joka vuosi töissä jälkiruokana kun saadaan jouluateria.. thumbup.gif
Hugis
Lauantaina tehdyt tortut oli mahassa sunnuntaiaamuun mennessä... ohmy.gif Eilen ostin jo lisää taikinaa, oli ne vaan niin hyviä tongue.gif Täytyy väsätä tänään lisää...

Pipareita tekis mieli leipoa sen ihanan tuoksun takia, mikä niistä tulee, mutta kun ne jää multa syömättä. Korkeintaan kaksi piparia syön aina vuodessa, vaikka ei ne mun mielestä pahojakaan ole. Miksiköhän? Mä en varmaan muutenkaan ole mikään keksi-ihminen.
s-ml
^ sama juttu pipareiden kanssa, tuoksun takia pitää edes yksi valmistaikina tehdä. Toisaalta, jos on aikaa, mukavahan niitä on näperellä. Teen paperista tai pahvista koirien kuvat ja väsään pipareita. Eihän niitä kukaan syö, kuka nyt koiransa söisi, mutta kahvipöydän koristeena menee.

Joulutortut ovat valmiina, ei vielä muuta. Pasteijoita meillä syödään jouluna pikkunälkään, joululeivän teen vanhalla ja tosi hyvällä Kotilieden ohjeella. Kuivakakut sun muut saavat jäädä, niitä ei kukaan jaksa. Parfait tulee perinteisesti aaton jälkkäriksi, joulupäivänä on täytekakku. Sinappia sain jo Saksasta, mutta yksi naapuri tekee sitä myös joka vuosi. Loput sitten valmiina, jos kukaan ei lahjo meitä itsetehdyillä herkuilla smile.gif

Myyjäisistä en uskalla enää ostaa mitään; kahdella syömään tulevalla on allergioita ja laktoosi-int. kolmella. Tarpeeksi monta kertaa myyjäistuotteisiin pettynyt, lupauksista huolimatta ne eivät ole olleet laktoosittomia ja sisältäneet allergisioivia aineita. En ota riskiä, että joidenkin joulu menisi pilalle.
dobberi
Vielä en ole minäkään leipomaan alkanut, kun jotenkin tuo joulumieli on vielä kadoksissa. Ja juuri eilen mietinkin, että jouluun ei enää ole aikaa juuri lainkaan. Joululahjojen ostokin taitaa tänä vuonna jäädä ihan viime tippaan dry.gif
onninen
Karjalanpiirakat ovat valmiina pakastimessa,niitä syödään aamu-ja yöpalana kinkun kanssa.Me vietetään aina joulu mökillä,joten meillä ei ole seitsemää sorttia,vaan vähän vaatimattomampi mökki-joulu.
Annelinne
Teettekö muuten joulutortut lehti- vai voitaikinasta?

Minä itse olen kyllästynyt lehtitaikinan kuivuuteen. Voita sen olla pitää biggrin.gif Ja kun menen aina jouluksi Kotkaan, löytyy sieltä yksi Konditoria, mikä tekee omaa voitaikinaa - se se vasta onkin herkkua! Tortut maistuvat satakertaa paremmalle kuin peruslehtitaikinasta väsätyt, eikä tarvitse olla ainakaan huolissaan että jäisivät syömättä smile.gif

Pissst. Kannattaa joskus väsätä se pikarkakkutaikina itse. Siitä tulee yhtälailla herkulliset joulutuoksut. Ja jos ei itse välitä syödä kakkusia, antaa sitten taikinan vaikka jollekin ystävälle, joka väsää keksilöitä mielikseen wink.gif
Lotta
me juuri viikonloppuna äidin kanssa leivottiin karjalanpiirakoita, tais tulla lähemmäs 10 pellillistä ja melkein kaikki meni pakastimeen odottamaan joulua! meillä kun on niin iso suinen perhe, ettei ihan pienet määrät riitä. rolleyes.gif itsenäisyyspäivän kieppeillä usein aloitetaan ensimmäisten torttujen ja pipareiden paistoa ja tulihan tuossa viikonloppuna tehtyä tuo piparkakkutalokin. se on semmoinen joka jouluinen taidepläjäys. laugh.gif

viime jouluna se ei aattoon asti kestäny ehjänä, kun koirat rakkaat törmäsivät leikkiessään tasoon jossa tuo talo oli ja tietenkinhän sen tipahti sieltä alas. confused.gif itseähän siitä sai vain syyttää, mutta tais nuo koirutkin saada pienen saarnan sisällä leikkimisestä. wink.gif
Nipsu
LAINAUS(Annelinne @ 28.11. 2005, 19:31)
Ja kun menen aina jouluksi Kotkaan, löytyy sieltä yksi Konditoria, mikä tekee omaa voitaikinaa - se se vasta onkin herkkua!

Kertoisitko mikä Konditoria tekee? bleh.gif Kiitos etukäteen flowers.gif

Nimim. Asunut Kotkassa melkein 37 vuotta eikä tiedä blush.gif
Annelinne
LAINAUS(Nipsu @ 28.11. 2005, 21:41)
Kertoisitko mikä Konditoria tekee?  bleh.gif  Kiitos etukäteen flowers.gif

Nimim. Asunut Kotkassa melkein 37 vuotta eikä tiedä  blush.gif

Galette tekee moista herkkua bleh.gif Meidän perhe taisi bongata tuon ihmetaikinan vasta noin nelisen vuotta sitten. Siitä lähtien se on kuulunut jouluun ehdottomasti!

Sitä on tietääkseni saatavilla kaikissa heidän konditoriakahviloissaan sekä sitten Prismassa on se Galeten tiski mistä sitä kannattaa kysellä. Säilyttävät sitä siellä tiskin takana jääkaapissa, joten esillä ei välttämättä ole yhtään. Ettei voi pääse härskiintymään wink.gif

Kannattaa olla "ajoissa" liikkeellä, ettei jää ilman. Aika rajoitettua painosta tuo smile.gif

(Ja jos epäilee taikinan ainutlaatuisuutta, kannattaa pistäytyä jouluostosten lomassa Galetteen kahville ja napata kahvin seuraksi joulutorttu. Ne on kaikki tehty siitä samasta taikinasta. Minulta ainakin vie kielen mennessään!)
Maarit S
En ole moneen vuoteen tehnyt perinteisiä jouluvalmisteluja. Pipareita ehkä tuoksun vuoksi leivotaan se yksi valmistaikina ja koirat syö ne piparit.
Joulutorttuja niistä valmiiksi laitetuista paistan juuri silloin kun tarvitaan ne tarvittavat 4-6 kpl.
Muuten meillä on kyllä Jouluna syöty hyvin mutta silloin on panostettu erilaisiin ruokiin. Meillä on ollut ranskalaista, italialaista, espanjalaista ja saksalaista (tietysti eri vuosina). Huolella olemme suunnitteleet monta viikkoa etukäteen ja sitten poikani kanssa tehneet ja ruuan laitossa matkineet Floydia. biggrin.gif
sannukka
Miks mä läyn lukemassa näitä ruokaketjuja? Kauhee nälkä ja mieliteko näistä vaan tulee. biggrin.gif Siis onko mitään parempaa ku joulutortut? Ja pasteijat? Ja piparit ja kakut?
Terhi
Ehkä on parempi että minä en leivo! laugh.gif No ei, kyllä minä aina välillä onnistun. biggrin.gif

Torttuja tulee leivottua adventteina ja pipareita vasta pari päivää ennen aattoa. smile.gif
Itsenäisyyspäiväksi teen Irish Coffee-kakkua ja sitä nautitaan samalla kun katsotaan linnanjuhlia. wub.gif
sipa
Sannukka laugh.gif Ei ku syömään.. w00t.gif Mutta älä syö niin paljon että voit pahoin.. biggrin.gif

Kauheeta, mä muistin just yhden jutun.. Silloin kun mä olin raskaana, mullakin oli tietty noita mielihaluja ja yksi oli jäätelö.. No raskaana kun on niin sitähän aina väsyttää ja otin päikkärit.. Näin unta että söin jäätelöä.. Ja kun heräsin niin suussakin maistui todella äklölle.. huh.gif Sitten sain kuulla että oli unissani kävellyt keittiöön ja mennyt jääkaapille ja juonut kermaa suoraan purkista.. lookaround.gif Enkä edes herännyt koko aikana.. huh.gif

Ja se jäätelö oli viellä eskimo, sen jälkeen en ole eskimoita pystynyt syömään, enne kuin viime kesänä pakottamalla pakotin itseni maistamaan sitä, ja sehän olikin oikeastaan hyvää.. biggrin.gif Ei siinä mennyt kuin 30 vuotta ennen kuin uskalsin maistaa lookaround.gif
Annelinne
LAINAUS(sipa @ 29.11. 2005, 12:01)
  Sitten sain kuulla että oli unissani kävellyt keittiöön ja mennyt jääkaapille ja juonut kermaa suoraan purkista.. lookaround.gif Enkä edes herännyt koko aikana.. huh.gif

Aikamoinen epeli olet biggrin.gif

Kyllähän niissä jäätelöissä on monesti kermaa mutta että ei ihan sellaisenaan stupid.gif

teehee.gif
sannukka
biggrin.gif laugh.gif Onneks ei oo ollu tapana kävellä unissaan. Tiedä mitä sitä tulis suuhun pistettyä. biggrin.gif

(Tilasin sit äsken hobbyhallista vähän tavaraa. whistling.gif Vähän turhan käteviä noi nettitilaukset, postiin vietävät ei koskaan meillä mee postiin asti.)
sipa
Sannukka Kerro heti mitä tilasit. laugh.gif Mä olin äsken Hobbarin sivuilla kattelemassa. niin kuin myös Anttilan nettisivuillakin.. w00t.gif Että sieltä löytyy kaikkea ihanaa.. w00t.gif
sannukka
sipa Ihan vaan kaks pussilakanasettiä ja yhen kirjekuorilakanan. Ja noista kertykin hintaa ihan mukavasti, oisin tilanu enemmänkin, mut sit sisäinen saituri iski jälleen. biggrin.gif Ois mukava jouluks saada jotain uutta, ja nyt kun oon ruvennu tilaileen valoja, ni miks ei sit muutakin. biggrin.gif Uudet patjat luvattiin ostaa meille itellemme joululahjaks, vanhat on ikivanhat joskus kirpparilta ostettu. Niin että pitää siihen uusittuun punkaan nyt sit saada lakanoitakin. (Koitan lohduttaa kovin itseäni, ihan tarpeellisia ostoksia nää on. Oon oikeesti maailman surkein ostaja, aina tulee kauhee morkkis, että nyt meni rahaa liikaa. whistling.gif )
sipa
Turhaan sä siellä syyllisyyttä podet.. biggrin.gif Joskushan ne on hankittava kuitenkin, ja hyvä saumahan ne on nyt hankkia ennen vauvan tuloa, sen jälkeen et kerkii ittelle tai asuntoon ostamaan mitään, kun vauvalle pitää hankkia sitä ja tätä.. biggrin.gif

Ja ajattele miten ihanaa on mennä uusille patjoille ja uusille lakanoille nukkumaan.. Muistan kun me ostettiin nämä meidän patjat niin vitsi se oli upeaa, kun vanhat oli jo niin littanat kun jouset oli mitä oli, ja uudet on lokerojoustinpatjat sellaiset muhkeat..jossa on viellä monen sentin petauspatjat.. Ja tietty tummansiniset.. thumbup.gif

Elikkä saahan sitä ihminen itseään piristää.. Säästää sitten taas lisää.. biggrin.gif
hemuli
Kuola valuu näitä lukiessa biggrin.gif

Mä teen vaa joulutortut, piparit ja pullat ei jaksa innostaa, ku toi meidän sähköuuni on sellanen miniversio blink.gif

Sais sitte paistaa puoli päivää ja kärventää kallista sähköä, ei kiitos.

Aattona syödään mun vanhempien luona, joulupäivänä ja tapaninpäivänä sit kotona.
Ja ruokaa on kyllä sillon jos mitä sorttia, ei siinä jälkiruoka enää mahdukaan laugh.gif

Mun äiti tekee aivan ihania valkosipulisilakoita, siis niitä tölkkijuttuja (että on taas vaikeesti sanottu...) sekä sinappisilakoita bleh.gif
Ja graavilohta syödään varmaan sata kiloo jouluna biggrin.gif

Ei, me ei tykätä kalasta.... whistling.gif

Saa nähdä mitäs toi nuori kakara, "nahkamäykky" meinaa sit kuusesta.....
Jostain syystä meidän joulukuusen alaoksille ei laiteta koskaa koristeita.... laugh.gif

Mutta toivotaan kaikille valkoista joulua, voiko olla kauniimpaa kuin valkoinen maa, lunta sataa hiljalleen ja pakkasta muutama aste, siinä täydellinen joulu wub.gif
nuunuu
Mä meinasin kokeilla yhtä uutta ohjetta. Huomasin eilen Yhteishyvän välissä sen ruokalehtisen. Siinä oli sellaiset pehmeät suklaasydämmet. Jospa niitä kokeilis perjantaina kun avon pikkusisko tulee kyläilemään. Ja veis loput sit "anoppilaan" lauantaina.

Torttuja en ole vielä leiponut. Täytyy katsoa et leivonko ollenkaan, kun avo ei niitä syö kuulemma. Ja jos leivon niin pitää tehdä se taikina itse, kun siitä pitää tehdä gluteeniton ja maidoton. Mutta onhan tässä vielä aikaa.

Ensi viikolla meinasin laitella tontut ikkunaan ja ehkä valot. Ei ole kylläkään kuin yhdet ja nekin siniset, mutta nyt lupasin itselleni että ensi vuonna ostan uusia. On vaan vähän jäänyt nuo joulun laitto jutut, kun ei olla jouluna kotona ja maalla kaikki laittaa "anoppi".
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.