Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Saako toisen koiraan todella koskea
Puskaradio > Keskustelua näyttelyistä > Kehän reunalta
tizzian
kertokaapa siis näyttelyistä tietämättömälle, onko todella luvallista kehässä ollessa koskea toisen koiraan? Eikö se ole aika häiritsevää?
Tämä tuli mieleen erästä toista palstaa lukiessa... ja sitä kautta viime vuoden voittajanäyttelyä muistellessa.
rolleyes.gif
Terhi
Ei se kehä mikään silityspaikka ole. huh.gif Jos koiria haluaa lähemmin tutkia niin se tapahtuu omistajan luvalla, kehän ulkopuolella.
Tuomari koskee kehässä oleviin koiriin, ei muut kilpailijat.

Millaista koskemista muuten tarkoitat? Et varmaankaan semmoista että "kättelin tuomaria ja hiha osui samalla viereisen koiran häntään" vaan jotain muuta?
tizzian
Lähinnä tämä henkilö "hypisteli" edellänsä olevan koiran pitkää häntää (itsellään oli typistetty saman rodun edustaja). Enkä nähnyt että nämä koirien esittäjät olisivat vaihtaneet sanaakaan keskenään. Minusta ei ollut kovin hyvää käytöstä... varsinkaan henkilöltä joka on "vanha konkari" näissä näyttelykehissä. Mielestäni jokaisen pitäisi saada oma "esiintymisrauhansa".
Terhi
Juu ei kyllä saa tai ei ainakaan ole kohteliasta edellä olevia hypistellä tai muutenkaan häiritä. Onpa inhottavaa toimintaa. dry.gif

Minä olen pahimmanlaatuinen jännittäjä ja muutenkin hermoheikko niin jos mun koiraa joku tulis kehässä hipelöimään tai muuten häiritsemään niin vois tulla melkosta tekstiä takas. ph34r.gif lookaround.gif innocent.gif (tosin tuossa tilanteessa huomauttaminen on minusta enemmän kuin paikallaan)
pips_a
Se häiritsee niin omistajan kun koirankin keskittymistä.. ja heidän esiintymisensä häiriintyy...

Ihme tyyppi jos täytyy kehässä hypistellä etumaisen koiran häntää blink.gif toisaalta voisi ajatella että hän oli niin jännittynyt että ei edes tajunnut mitä teki, mutta ei sekään anna lupaa häiritä toisen suoritusta sleepy.gif

vahinkojahan sattuu jos vaikka lähtee liikkeelle ja esim. käsi osuu edellä olevan häntään siinä hötäkässä niin eihän sille voi mitään ja onhan sellaistakin ollut että toinen näytteleilleasettaja on epähuomiossa heittänyt makupalan toisen koiran turkkiin (vaikka sen piti mennä lattialle), vahinkojahan sattuu mutta siinä vaiheessa kannattaa pyytää anteeksi ja sanoa että se oli vahinko... smile.gif
tizzian
Kyllä tuo henkilö varmasti tiesi mitä oli tekemässä enkä usko että hän sen enemmälti jännitti sillä kyse on todellakin kokeneesta näyttelyissä kävijästä - ja siis ihan aikuisesta henkilöstä.
Hieno koira hänellä kyllä on, mutta tuli jotenkin mieleen että mahtaako ajatella "omistavansa" koko kehän kun on itsellään sellainen "aina voittava" koira... Ja tämä siis ihan vain oma mielikuva, joten älköön kukaan sillä mieltään vaivatko.
Lähinnä vain esitin koko kysymyksen miettien kuinka tarkat ohjeet näyttelykehässä käyttäytymisestä on ja miten menetellään silloin jos joku todella käyttäytyy asiattomasti? Jätetäänkö kokonaan arvostelematta? Ja onko se silloin kehätuomari joka sen ratkaisee?

dogrun.gif
Hattivatti
Itse olen ollut parikin kertaa tilanteessa, jossa kanssakilpailija on harkitusti alkanut kehässä häiritsemään koiraani.
Ensimmäisenä kertana huomautin asiasta isolla äänellä ja häiritsijälle riitti lopettamiseksi tuomarin häneen kohdistuva kiukkuinen katse.
Toisena kertana tuomari itse huomasi häirinnän ja kuuluvalla äänellä hän käski häiritsijää heti lopettamaan touhunsa.
findhorn
Toisen koiraan ei kosketa kehässä (luvatta) eikä esiintymistä häiritä stop.gif. Aloittelijoille tietysti saattaa sattua vahinkoja, mutta kokeneille esittäjille ei saa sattua. Hihakaan ei hipaise toisen esittäjän koiraa tai namit lennä toisen turkkiin, jos itse pitää silmät auki ja keskittyy siihen mitä tekee, muistaa pitää hyvät välit muihin koiriin, seuraa tuomaria ja omaa koiraansa. Niin helppoa se on.
peikkovuorelainen
Juu ei kehä ole mikään kanssakilapilijoiden koirien hipelöimis paikka stop.gif
Sitäkin olen nähnyt et ajetaan koiran kanssa toisen perään...sly.gif
hyi hyi jos oma menee nopempaa ku toinen, ohi vaan..mutta ULKOKAUTTA smile.gif
Mun perään on ajettu muutamana kertana ja on kiahahtanu....sit ollaan takana et oops.gif
Ja sit naureskellaan perässä päin....
pips_a
LAINAUS(peikkovuorelainen @ 1.12. 2005, 12:49)
Mun perään on ajettu muutamana kertana ja on kiahahtanu....sit ollaan takana et oops.gif

Ärsyttävää tuokin... tuntuu kuin ihmiset eivät aina ymmärrä sitä kuinka häiritsevää tuollainen oikeesti onkaan... junnukehissä on välillä myös tollasta..

dry.gif
Reyal's

Tuo on tosi ärsyttävää angry.gif

Erään kerran toyvillojen rop-kehää seuratessa yllätyin suuresti, kun eräs pitkän linjan kasvattaja juoksi melkein kirjaimellisesti edellä menneen koiran päälle. Vahingoksi en usko, koska tätä sattui useaan otteeseen. No, ko. kasvattajan koira oli sitten rop, mutta onko ihme, näkiköhän tuomari enää rop-kehässä kertaakaan vsp-koiran liikkeitä. confused.gif

Mielestäni tällaiseen pitäisi jotenkin puuttua. Kyllä itselläni ainakin tulisi suusta pari valittua sanaa, tai sitten vähemmän valittua biggrin.gif
Tiia

Jep. Ärsyttävää...
Olimme kultsu-kehässä, jossa edellä oleva koira oksenti. Tietonkin jouduin hidastamaan ja ohittamaan kohdan, vaikeasti ettei oma koiruus söisi oksennusta...
Takana olijat eivät huomaa ja tulevat perään. Mukavaa... dry.gif
Avispa
Ei kyllä toisen koiraa saa alkaa kehässä näpelöimään, vaika olis kuinka upee häntä! Ja niinkuin peikkovuorelainen sanoi jos oma menee nopeemmin ulkokautta ohi vaan! Ja pidetään kehässä välimatkaa toiseen niin siesottaessa kuin liikkeessäkin. Ei ole kovin mukavaa jos joku tulee niin takana että astuu kengille, ohitus sallittua. smile.gif
Tiia
LAINAUS(Affe @ 3.12. 2005, 22:53)
Ei kyllä toisen koiraa saa alkaa kehässä näpelöimään, vaika olis kuinka upee häntä! Ja niinkuin peikkovuorelainen sanoi jos oma menee nopeemmin ulkokautta ohi vaan! Ja pidetään kehässä välimatkaa toiseen niin siesottaessa kuin liikkeessäkin. Ei ole kovin mukavaa jos joku tulee niin takana että astuu kengille, ohitus sallittua. smile.gif

Kiitos vinkeistä wink.gif
Tuo oli katsos vasta toinen kerta kun olin kehässä xD
En viitsinyt ohittaakaan, kun en tiennyt onko sallittua.
villistyttö
Mä ainakin luulen ettei saa, mua ainakin häiritsisi tosi paljon! sneaky2.gif
ZaiYa
Ei todellakaan kehässä tulisi koskea koiriin. Itse en koske edes omiini, jos joku niitä esittää. Eihän keskittymistä saa häiritä.
Wanssu
Tuohon ohittamiseen... Itse jätän aina kehässä väliä edellä menevään koiraan, ei voi koskaan tietää mitä siinä juostella edellä meneville voi sattua. Helpompi jättää väliä kun alkaa säätään sitten juostessa.
Astrithr
LAINAUS(Wanssu @ 26.12. 2005, 20:19)
Tuohon ohittamiseen... Itse jätän aina kehässä väliä edellä menevään koiraan, ei voi koskaan tietää mitä siinä juostella edellä meneville voi sattua. Helpompi jättää väliä kun alkaa säätään sitten juostessa.

Minäkin jätän aina sopivasti väliä. Ja silloin kun vielä toyvillani kanssa kehissä mentiin, niin tuli ohiteltuakin. Minä kun olin välillä ainoa joka juoksi koiransa kanssa... rolleyes.gif
[fakedestiny]
Toisten koiriin ei mielestäni saisi koskea kehässä ilman omistaja/esittäjän lupaa, itseäni häiritsisi paljon ja luultavasti myös koiraani
Khenya
Mielestäni toisten koiriin ei kehässä kosketa - mutta toisaalta myös omaa koiraa ei lasketa toisten koirien luokse häiritsemään. Jos joku laskee koiransa omani takamukseen kiinni esim. paikallaan seisotettaessa, kyllä silloin laitan käden väliin ja vaikka työnnän toisen koiran kauemmas, ellei sen esittäjä pyydettäessä/itse huomaa ottaa koiraansa kauemmas tai ellen itse pysty siirtymään kauemmas.

Terhi
LAINAUS(Khenya @ 28.12. 2005, 20:00)
Mielestäni toisten koiriin ei kehässä kosketa - mutta toisaalta myös omaa koiraa ei lasketa toisten koirien luokse häiritsemään. Jos joku laskee koiransa omani takamukseen kiinni esim. paikallaan seisotettaessa, kyllä silloin laitan käden väliin ja vaikka työnnän toisen koiran kauemmas, ellei sen esittäjä pyydettäessä/itse huomaa ottaa koiraansa kauemmas tai ellen itse pysty siirtymään kauemmas.

Olen samaa mieltä! baa.gif
Tuo toiseen kiinni tunkeminen jos mikä on ärsyttävää. sneaky2.gif
Fawkes
Junnukehissä on usein todella ahdasta ja itseäni ainakin ärsyttää se, että edessäoleva alkaa vihaisesti ärjyä "siirrä koiraa kauemmaksi" vaikkei koira edes koske edellä olevaan ja väli on niin suuri kuin ahtaassa kehässä se on mahdollista. Kun tilanne on usein se, että kukaan ei mahdu siirtymään mihinkään suuntaan, koska kehä on oikeasti niin täynnä.. Siinä alkaa itseä ahdistaa se, että vieressä oleva kilpailija mulkoilee pahasti ja ärjyy eikä auta, vaikka kuinka yrittää sanoa, ettei sinne taakse todellakaan mahdu siirtymään, kun tulee seuraavan koiran nenä koiran takapuoleen. Ja sitten jos on vielä vapaasti seisotettava koira, jolloin joutuu siirtymään koiran taakse, jolloin koira ei näytä niin hyvältä seisoessaan..

Mutta on inhottavaa muiden kilpailijoiden esittämisen tahallinen häiriköinti. Kehässä ei pitäisi koiria päästää haistelemaan toisia eikä esittäjien pitäisi koskea muiden koiriin.. Sitähän voi harrastaa siellä kehän ulkopuolella sitten.
Roxy
Eihän kehä ole mikään paikka missä taputetaan muita koiria, mutta jos on vahinko ja käsi vahingossa koskee koiraan niin siitähän ei tarvi välittää.
-iina-
On kyllä kumma miten joku tulee näpelöimään kehässä toisen koiraa, vaikka sitten vain häntää!? blink.gif

Itseäni myös ärsyttää ne, jotka tunkevat koiransa aivan lähelle etenkin jos kehässä on vielä huomattavasti tilaa. angry.gif
Berni kehissä en onneksi ole kuin muutaman kerran törmännyt tällaiseen käytökseen... Ymmärrän hyvin sen jos vahingossa osuu hieman toisen koiraan, esim. liikkeelle lähtiessä tai silloin kun asettelee koiraansa seisomaan yms. Mutta se jos tahallaan yrittää pilata toisten kilpailijoiden suorituksen blink.gif angry.gif

Se on myös ärsyttävää, jos joku tuo lähelle koiran, joka on selvästi vihainen muille koirille. angry.gif Muutaman kerran on ainakin käppänä kehissä meinannut syntyä tappelu uroksien välille, vaikka sen alkavan uhittelun olisi voinut keskeyttää siirtämällä koiraa hieman taaksepäin... Muistaakseni jossain näyttelyssä esittäjä, joka oli "jonon" viimeisenä tunki niin lähelle edessä olevaa koiraa että urokset ärähtivät kunnolla toisillee...Esittäjä olisi voinut jäädä hyvin koiransa kanssa paljon taaemmas, koska puoli kehää oli vielä tyhjänä dry.gif

Tuli tästä keskustelusta mieleeni yksi match show, jossa olin reilu vuosi sitten. Olin juuri koirani kanssa kehässä, kun eräs nainen toi koiran ihan kehän laidalle ja seisotti sitä siinä. Nainen kyllä selvästi huomasi, että kehä on käynnissä. Esittämäni koira huomasi tämän heti ja kiinostui naisen koirasta, eikä enää auttanut vaikka siirryin hieman keskemmälle/sivummalle kehässä. Kyllä ärsytti angry.gif Ilkeä sanoa näin, mutta olin kyllä onnellinen sen jälkeen kun voitimme naisen BIS-kehässä happy.gif
Quéta
Ei minulla ainakaan tulisi mieleen alkaa hipelöimään toisen koiran häntää kehässä.. ph34r.gif

Minusta pitää toiselle antaa rauha kehässä, eikä häiritä toista. Pari kertaa on itselleni sattunut, että "kehässä oloa" on häiritty.. Ensimmäinen kerta oli, kun esitin tuttuni pientä koiraa (yleensä kys. rotu esitetään kävellen), niin samassa luokassa koiransa kanssa kilpaillut mies juoksi aivan kannassa kiinni, ja juuri ennen kuin tämä tuli päälle, niin hidasti vauhtia silleen tömistelemällä, että varmasti edellä menevä koira säikähti ja kääntyili taaksepäin. dry.gif Toisella kerralla olin esittämässä toisen tuttuni cavalieri veteraanikehässä, jota vastassa oli vain toinen vetsku. Oltiin yksittäis arvostelussa liikkeessä, niin kilpailevan koiran kasvattaja alkoi huutelemaan esittämäni koiran nimeä! angry.gif Tämä jatkui koko vetskukehän ajan, ja kun huutelijan koira voitti, niin huusivat meidän perään lähtiessämme kehästä, että hyvä Damppa, hyvä. blink.gif

Myös tuttuni erästä kettuterrieriä oon pariin kertaan häiritty kehän laidalta vinguttamalla vinkuleluja, koska tiesivät kyseisen koiran olevan totaalinen vinkulelu hullu.
pips_a
Mulla meinasi tänä vuonna Lahden näyttelyssä mennä hermot täydellisesti. Olin katalan kanssa kehässä ja tuomaripöydän lähellä, kehän laidalla, juuri sillä sivulla, jossa tuomari juoksutti edestakas liikkeet, istui nainen hollanninpaimenkoiran kanssa.
Mentiin tuomaripöydän eteen seisomaan normaalisti ja ihmettelin miksi Karo oli jotenkin levoton siinä, vaikka yleensä esiintyy hienosti. Kunnes aloin kuunnella, että jostain kuului vaimeaa murisemista... Se holsku siinä murisi ja irvisti niin, että koko hammasrivi näkyi. Aloin sitten kääntämään Karo samantien järkyttyneenä ja nainen kehän laidalla huikkasi, että "ei se pahaa tee anna olla vaan!"... totesin sitten vaan tiukkaan sävyyn "mutta koirasi käytös häiritsee HYVIN paljon meidän esiintymistämme"! Kehäsihteeri huomasi vasta silloin ja ruotsalainen tuomari katsoi kummastuneena, että mitä tapahtuu, mutta huomasi kuitenkin, kun koira jatkoi irvitelemistä ja katsoi kummastuneena naista koiran kanssa. Edestakas liikkeet katsoi toisella sivulla aikaisemmasta poiketen.

Koko katalakehän ja varmaan pidempäänkin istui se nainen holskunsa kanssa siinä ja koira jatkoi murisemista.
En tajua miksei esim. kehäsihteerit tehneet asialle mitään, kun se häiritsi tuomarinkin työskentelyä, kun näytteilleasettajat joutuivat varomaan kehän laidalla olevaa koiraa! Itse en kerennyt, kun oli juostava shelttikehälle...

Toinen on, kun meidän Jamesin kanssa täytyy juosta kehässä ja jään aina odottamaan liikkeille lähdettäessä, että edessä oleva menee tarpeeksi kauas, jotta saadaan liikkeet kunnolla esille ja ei juosta edellä olevan kintereillä. Tuo ilmeisesti häiritsee takana olevia, kun muutaman kerran on takana oleva kiukkuisesti mutissut, että "LIIKKEELLE".
Flavia
Toisen koiran esiintymisen häiritseminen on kielletty, koskamisesta ei oikeastaan puhuta mitään.

Monesti ainakin omassa rodussa näkee sitä että koiran kasvattaja esittää jotain koiraa edessä/takana ja korjaa sitten kasvattinsa jalkaa vaikka ei esitäkkään sitä, tässä nyt tuskin kukaan näkee mitään väärää.

Mutta se jos menee hypistelemään vierasta koiraa kehässä ei mielestäni ole ihan hyvien tapojen mukaista..
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.