Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Raaka kananmuna
Puskaradio > Puskis > Rehuja & rohdoksia > Murua rinnan alle
-Emmi-
Raa'asta kanamunasta sen verran, että minä syötin koiralleni raakaa kananmunaa 1 per 3 päivää.
Kuulin kuitenkin ystävältäni, ettei ainakaan raakaa valkuaista saisi antaa. Perusteluiksi hän mainitsi ainakin tämän: Valkuiainen muodostaa vatsaan eräänlaisen kalvon, jonka vuoksi ravinteet/vitamiinit eivät imeydy kunnolla.
Mitä mieltä te olette asiasta?
Rubin
Heipä hei,

tuo kananmuna tuntuu olevan sellainen ikuisten "kliseiden" kohde.

Raaka kananmuna on erinomaista koiranruokaa ja miksi se ei sulaisi koiran vatsassa kuten kaikki muukin valkuainen wink.gif
Kananmunan sanotaan aiheuttavan biotiinin puutostiloja, sillä siinä on avidiini nimistä ainetta, joka sitoutuu biotiini-vitamiiniin. Sanotaan, että tämä voi aiheuttaa biotiinin puutostilan koiralle. Tämä on kokeellisesti saatu aikaan syöttämällä koirille VIIKKOJEN AJAN PELKKÄÄ KANANMUNAA RAAKANA. Eli jos kotikoira menettää muutaman biotiini-molekyylin syötyään kananmunaa, niin se ei mielestäni maailmaa kaada. Koirat saavat kuitenkin tätä vitamiinia muualta ihan tarpeeksi. Kananmunissa on paljon hyviä ravintoaineita.

Itsekin syötän koirilleni muutaman raa´an kananmunan viikossa. Hengissä ovat biggrin.gif

Terveisin,

Heidi Rubin
<Iida>
En minä vaan koskaan ole tuosta kalvo teoriasta kuullut enkä rehellisesti sanottuna siihen jaksa uskoa huh.gif

"47. Eivätkö kokonaiset kananmunat ole epäterveellisiä?

Eivät. Niin sanotaan usein, koska raaka munanvalkuainen sisältää avidiinia, joka puolestaan tuhoaa biotiinia. Kun kananmuna syötetään kokonaisena, niin tällä ei ole varsinaisesti merkitystä, sillä munankeltuainen sisältää paljon biotiinia ja näin ollen mitään biotiinin puutosta ei synny. Munankuoret ovat puolestaan hyvä kalsiuminlähde."

- http://www.koirakopla.com/barf_faq.htm#47

"Kananmunat ovat erinomainen valkuaisenlähde, sillä sen sulavuus on 100%. Kananmuna sisältää myös muita tärkeitä ravintoaineita. Usein kuulee varoiteltavan, ettei koiralle saisi antaa raakaa kananmunaa. Tämä perustuu siihen, että raa'an kananmunan sisältämä avidiini-niminen ainesosa sitoo itseensä biotiinia. Käytännössä kuitenkin kananmunia täytyisi syöttää koiralle valtavat määrät ennenkö biotiininpuutosta syntyisi, jos koiran ruokavalio vain muuten on kunnossa."

- http://www.koirakopla.com/ruokinta.htm

Itse laitan BARFfia syövän koiran ruokaan kananmunan kerran tai kaksi viikossa, mutta en joka päivä. Milolle en anna, kun se syö vielä pääasiassa nappulaa eli se ei tarvitse mitään ylimääräisiä "lisäravinteita".
-Emmi-
Kiituos paljon! Jatkamme kanamunien syömistä biggrin.gif...
Lazer
Itse olen kuullut että 1-2 kananmunaa per vk on ihan suotavaa mutta ei sen enempää. En tosin muista kuka kasvattaja tämä minulle kertoi.. huh.gif
tweeety
Tästä aiheesta voitaisiin jankata vaikka kuinka, mutta kuinkakohan moni villikoira on kuollut siihen että on syönyt raakoja kananmunia?
Vai keittävätköhän ne kanamunat ennen syömistä.
Maalaisjärki käteen, sillä pääsee pitkälle wink.gif
HoneyDream
<Iida> kaiken jo sanoikin. Eli komppaan häntä.

Meilläkin aina joskus lisäilemme kananmunan ruoan joukkoon (muutamia kertoja vko:ssa..?), pienimmälle emme anna,
syö täysin nappulaa. wink.gif
Liewec
Meillä on annettu koiralle niin raakaa kuin kypsääkin kaanmunaa, kypsänä jopa kuorineen.
<Iida>
LAINAUS(-crim- @ 8.12. 2005, 17:27)
Meillä on annettu koiralle niin raakaa kuin kypsääkin kaanmunaa, kypsänä jopa kuorineen.

Meillä annetaan kananmunat aina raakanakin kuorineen, kuoret on loistava kalsiumin lähde wink.gif
nantukka
Annan raakaa kanamunaa mutta vain keltuaisen. Se on todellista pienten herkkua..mitähän chinit sanoisi jos laittasin lautaselle kananmunan kuorineen biggrin.gif
Lovskars
Kananmunat on tosi ravinteikkaita. Ennen annoin vain keltuaisen, tai sitten kypsytettynä koko munan, nykyään oon tullut laiskaksi ja lätkäsen koko munan raakana.
Varga
Meillä saavat parikertaa kananmunan keltuaisen ja kuoret.
<Iida>
LAINAUS(nantukka @ 9.12. 2005, 09:42)
Annan raakaa kanamunaa mutta vain keltuaisen. Se on todellista pienten herkkua..mitähän chinit sanoisi jos laittasin lautaselle kananmunan kuorineen biggrin.gif

Ei meilläkään koirat tajua kananmunasta kokonaisena yhtään mitään, Manu vaan luuli epämuodostuneeksi palloksi ja lopulta hajotti keittiön lattialle ja jätti syömättä. Siksi aina murskaan myös kuoret biggrin.gif
Varga
^ Kokeilin tänään söisivätkö nuo ne kokonaisena. Nikke ei tajunnut ja Tare hyppäs tassu edellä sen päälle biggrin.gif Onneksi hajos pihalle.
Nikke ei kauheesti tykkää kananmunan kuorista, mutta Tare rakastaa niitä.
kitiska
omille barf koirilleni syötän raavan kananmunan kuorineen päivineen 2-3krt viikossa.
kerinkallion pelastaja
bleh.gif meilläkin molemmat syövät 2-3 raakaa viikossa,kuorineen ja joskus meiltä jääneet kypsät jotka välittömästi aiheuttavat pinch.gif ilmansaasteita,mistä sais ankanmunia?lahdenseudulla ei mistään??
crim
LAINAUS(<Iida> @ 8.12. 2005, 18:51)
Meillä annetaan kananmunat aina raakanakin kuorineen, kuoret on loistava kalsiumin lähde wink.gif

Joo, mutta raaka kananmuna sotkee melkoisesti..
villistyttö
minä en ole kertaakaan antanut raakaa kanamunaa, mutta en ole kyllä kuullutkaan että siitä mitään haittaa olisi! sleepy.gif Koirilleni keitän joskus kanamunia, ehkä kerran viikossa; Onko kukaan sitä mieltä että siitä olisi jotain haittaa? lookaround.gif
Reyal's
Meillä koirat saavat keltuaisen raakana (paljon vitamiinejä) ja valkuaisen keitettynä. Joskus oon antanut keitetyn munan kuorineen.
Varga
LAINAUS(villistyttö @ 10.12. 2005, 11:32)
minä en ole kertaakaan antanut raakaa kanamunaa, mutta en ole kyllä kuullutkaan että siitä mitään haittaa olisi! sleepy.gif Koirilleni keitän joskus kanamunia, ehkä kerran viikossa; Onko kukaan sitä mieltä että siitä olisi jotain haittaa? lookaround.gif

Kannattaa antaa raakana. Siinä on paljon B-ryhmän vitamiinejä wink.gif
villistyttö
LAINAUS(Varga @ 10.12. 2005, 15:56)
Kannattaa antaa raakana. Siinä on paljon B-ryhmän vitamiinejä wink.gif

Aloitetaan sitten uusi tapa.. thumbup.gif biggrin.gif
tuunanen
meille kasvattaja sanoi ettei saisi antaa.. en kyllä muista miksi.. pitää tarkastaa
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.