Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Kun koira ei jäljestä...
Puskaradio > Keskustelua metsästyksestä sambaan! > Palveluskoiratoiminta
Pam
:huom: Siispä... mitä tehdä kun 'luonnollisen pakon' käyttö, nälättäminenkin vähän hankalaa? Huono syömään eli ruoka ei ole mikään intohimo. Pitääkö vaan vaihtaa lajia? :boo:
Sindy-
En älynnyt tuota "pitääkö vahtaa lajia" mutta jos tarkoitat ruoka merkkiä Niin kannattaa vaihtaa.. Meidänkään collie ei esimerkiksi syö hau hauta tai luppaa tai mitään muuta "tavallista" Eli se nyt syö tuota Pro Plania , mutta alas menee myös Keron complete..  :zzz:
Pam
Niin no... en nyt ihan ruokamerkkiä kyllä tarkoittanut...
vaan jos koira ei jäljestä niin vaihdanko lajia, esim hakuun... tongue.gif
Kun jälkihän opetetaan koiralle ruuan avulla ja siinä on hyvä käyttää ns. luonnollista pakkoa, nälkää. Esim ei aamulla ruokaa ja illalla jäljelle, jäljellä esim makkaroita ja lopussa ruoka odottamassa palkkiona.
Lapinkessu
Meillä onneksi ruoka kelpaa, näin alkeissa mennään makkarajälkeä oikein sujuvasti!  :D
dobberi
Siis jos makkaratkaan tai muut herkut eivät koirallesi kelpaa, niin en kyllä keksi muutakaan keinoa, millä voisit saada koirasi jäljestämään. Voisit tietty kokeilla laittaa jäljelle koirallesi mieleisiä leluja ja kokeilla, josko sitten alkaisi kiinnostamaan. Leikit koiran kanssa hetken ja laitat uudestaan jäljelle. Ehkäpä tämä motivoisi thumbup.gif
HeliR
Onko makkara jälki ainut aloitus vaihtoehto?
Jos koira on sinun perään kovasti, niin miksi et lähde opettamaan sitä laumavietillä?
Itse painut metsään jäljen jättäen, kaveri pitää koiraa niin että se näkee sinun menevän ja kun koira alkaa vinkua perääsi näyttää kaveri mistä läksit ja antaa koiran jälestää.. dogrun.gif !  Omallani toimi hyvin.
Huomioon on vain otettava tuulen suunta, jottei koira saa ilmavainua, eli jälestys myötätuuleen.
Pam
Laumavietillä en oikein lähde jäljestämään koska tarkoitus olisi päästä erikoisjäljelle kisaamaan. Siinä koiran on mentävä nenä maassa tarkasti, ja muutenkin, haluan etä koirani oppii ensin jäljestämään askel askeleelta. Siispä pidän  ilman ruokaa pari päivää ja katson sitten... tuntuu vaan niin raa'alta mutta eipä tuo syö muutenkaan...
alfasusi
Pam: alkoiko se jäljestää?
Pam
Alkoi jäljestää kun nälätti ja lykkäsi vielä painetta lisää
jäljellä. Mutta kumma homma, pellolla ilmaisee esineet
todella hyvin mutta metsäjäljellä ei reagoi joko ollenkaan
tai tosi huomaamattomasti! Olen ajatellut käydä myös
pajä kokeissa mutta mikä neuvoksi kun ei kapulat nouse?? unsure.gif
alfasusi
Mikä ilmaisutapa? siis meneekö maahan esineellä/kepillä, istuuko vai kuinka?

Meillä on noutoilmaisu - luulen ettei se toimisi pellolla ollenkaan, en ole kokeillut. Metsässä toimii.
Pam
Pellolla menee maahan ja se toimii vielä todella HYVIN! Olen yrittänyt samaa
metsässä ja saattaa silloin tällöin mennäkin mutta se on niin satunnaista
että olen toivoni menettänyt kohta pajän suhteen... sly.gif
alfasusi
Mitenkäs peltojälki nykyään sujuu? Entä metsässä?

Meillä jää metsässä myös paljon keppejä ilmaisematta, aiemmin ilmaisi ne ihan hyvin. Kokeillaan ongelman poistoa nyt nostamalla keppimotivaatiota, koska motivaatio jälkeä kohtaan on nyt paljon vahvempi kuin keppeihin. blink.gif

Meillä on nyt myös oma foorumi Jamin webbikopissa, siellä on myös keskusteluja jäljestämisestä. Käy kurkkaamassa.... wink.gif Jamin webbikopin foorumi
Pam
Hih hei, talvi oli tehnyt tehtävänsä ja nyt koira jäljestää. Tosin esineillä oli hiukka vielä ongelmia mutta kokeilin niin että kun esineelle tullaan (itse tiedän tarkkaan esineen paikan) niin en päästä koiraa eteenpäin ennenkuin se itse ratkaisee asian menemällä maahan (ilmaisuna on otettu maahan menoa ja tietää sen kyllä). Ensimmäisillä kerroilla sai kyllä jonkin aikaa odotella, en puhunut mitään, katselin vain muualle kun koira kääntyi minua kohti kysyäkseen että mitäs nyt. Kun koira viimein putosi maahan niin välittömästi hirveät kehut ja makupaloja ja rapsutuksia. Sitten ihan rauhassa uusi jäljelle lähtö, kontaktin kautta (!). Myös kontaktin ottaminen on parantanut jäljestystä, vaasin aina että mitään ei tehdä ilman kontaktia, toimii! Ruoka ei edelleenkään ole mikään himo asia mutta kuivattu maksa, kala kelpaa makupalana tosi hyvin!
alfasusi
Itse yritän välttää jäljellä sitä että olen fiksumpi kuin koira (eli tiedän koiraa paremmin keppien ja jäljen paikan), siitä syystä että kokeessa en kuitenkaan voi auttaa koiraa ja sitten ollaan pulassa jos se on tottunut turvautumaan apuuni.
Pam
Kyllä minäkin siinä vaiheessa kun ilmaisut alkaa olla kunnossa, jätän 'fiksuilut' pois eli en pysäytä esineelle ja koiran on toimittava itsenäisesti. Mutta välillä on näköjään osattava vaan mennä koulutuksessa taaksepäin (vaikka se joskus turhauttaa...) ja kun esine ilmaisu oli heikkoa niin päätin aloittaa ilmaisut tavallaan alusta. Tämä on toiminut meillä, mutta koulutustapoja on varmasti yhtä monta kuin on ohjaajaakin. Olen tällä hetkellä ihan tyytyväinen esine ilmaisuun, toimii nyt metsässäkin (aiemminhan toimi vain pellolla). Ja jos ajaa tuulen alapuolella niin on kyllä harjoitus jäljillä noussut esineelle. Alkaa tuntua pikkuhiljaa työvoitolta kun homma pelittää! Vielä hieman lisää treeniä niin voisi lähteä kokeeseen. whistling.gif
Reetta82
On todella vanha keskustelun alku...
Kysäisen nyt kuitenkin että onko viestin aloittaja vielä listoilla?
Jos on voisi kertoilla kuulumisia vaikkapas lookaround.gif
-Mia-
Ja minä kysyisin paria asiaa, kun aloitimme vasta cavalierini kanssa jäljen.
Jos vain harrastamme kotona jälkeä, keppejä ei ilmeisesti tarvitse olla mukana (ellei itse halua), vai onko se olennainen osa lajia? Entä miten opetetaan koira haukkumaan jatkuvasti niin, ettei sen edessä ole joku innostamassa haukkumaan? Ehkä enemmän henkilöhakuun liittyen, jota myös aiomme kokeilla.
Hannaa
Entäs kun koira opettelee vasta ihan jäljen alkeita ja makkara ruudusta siirrytään siihen että tehdään vaikka 15 askelta ja sinne makkaraa ja kun koira jäljestää niin se kääntyy takaisin päin takajäljelle (vai mikiskä sitä nyt kutsutaan) niin mitä sitten tehdään? Pitäisikö sille näyttää missä jälki jatkuu? odottaa vain että älyää että ei se jälki siinä menekkään vai mitä? Kun jos sitä ohjaa oikeaan suuntaan niin eikö ole vaarana että koira oppii että ohjaaja korjaa jos se ei ole oikeassa suunnassa.. blink.gif
Musca
Meillä kanssa nirso koira, joten jälki on otettu juuri ton laumakäyttäytymisen avulla eli minä tallaan jäljen ja koira perään jonkun muun kanssa. Tarkkuutta saa vanhettamalla jälkikunnolla ja piilottamalla ne kepit kokonaan. Sekä yksinkertaisesti uuvuttamalla koira ennen jäljelle menoa totaalisesti eli sen verran, että jaksaa juuri ja juuri jäljestää. Oon kyllä ajatellut koittaa etsiä jonkun super namin kun mä koitan tökikiä. Ton elukan suuhun sitä namia kokoajan eli jotain kissan raksuja vois kokeilla tai muuta tosi lihaista.
Nestnuuka
^^ Itse käänsin pennun alussa menemään oikeaan suuntaan ja vanhempana köhähdän koiralle, mikäli yrittäisi. Meillä ei ole kääntymisongelmaa, koska Nijille on alusta asti tehty selväksi jäljen kulkusuunta juuri sillä, että sen yrittäessä kääntyä (mitä teki äärimmäisen harvoin) käänsin sen takaisin menosuuntaan. Niji oli ainakin niin nokka kiinni maassa, ettei tainnut huomata koko operaatiota. Tuskin koira oppii sitä, että se kyllä ohjataan oikeaan suuntaan tarvittaessa.
BlackFlatt
olen itsekin ajatellut aloittaa koiran kanssa palveluskoira-jäljen, tähän asti ollaan menty vain verijälkeä. koira kyllä osaa hakea jäljen ja jäljestää, mutta nyt mukaan olisi tulossa nuo kepit. millä eri tavoin koira voi ilmaista ne? onko se vain maahanmenolla, vai onko muitakin sallittuja ilmaisukeinoja? rolleyes.gif
Liewec
Keppien ilmaisutavalla ei ole väliä, sillä kukaan ei ole metsässä sitä tyyliä arvsotelemassa.
Nestnuuka
^Mutta ensimmäinen keppi voi olla heti jäljen alussa ja tuomari sitä katsomassa, joten kyllä sinäänsä kepin ilmaisulla jotain väliä wink.gif

Koira voi ilmaista kepin joko menemällä maahan tai sitten tuomalla esineen ohjaajalle.
Liewec
Mutta keppien ilmaisusta ei jaeta pisteitä, ainaostaan siitä että ne kepit tosiaan löytyy. Muistaaksnei säännöissäkään ei sanota mitään koiran ilmaisutavasta.
Dino_
kukaan ei ole kirjoittanut tänne näköjään pitkään aikaan, mutta voihan sitä yrittää, jos vastauksia tulisi smile.gif)

Dino aloitti jäljen hieman ennen kesää ja on innoissaan ja vauhtiakin on saatu koiraan. dogrun.gif

Nyt aloitan harjoittelemaan keppi-ilmasua ja meillä se tulee olemaan maahanmeno . Pihalla ja metsäpoluilla olen yrittänyt saada namin avulla Dinon maahan kepin edessä ja se oppikin tosi nopeasti ja meni maahan.. kokeilin myös silleen, että nami ei ollutkaan kepin vieressä vaan taskussa, josta annoin sen heti, kun Dino meni maahan... Luulisin, että se toimii, mutta en vielä ahnehdi ja laita niitä jäljelle.

Tänään menemme tekemään peltojälkeä.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.