Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Eniten seropinnäköinen rotu
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > Seropifoorumi
Sivuja: 1, 2
Jettis
Eli siis mikä näistä puhtaista roduista on eniten seropin näkönen.

Mun mielestä kromfohrländer on melko sekarotusennäkönen. Kuin myös Pyreneitten paimenkoira.
työhaukut
ehkä ekana tuli mieleen lk eli nahkakollie.

sitten joku vesirottakoirannäköinen pikkuterrieri. ne ovat hauskannäköisiä.
Jettis
LAINAUS(työhaukut @ 25.12. 2005, 06:23)
ehkä ekana tuli mieleen lk eli nahkakollie.

sitten joku vesirottakoirannäköinen pikkuterrieri. ne ovat hauskannäköisiä.

Joo, ehkä nahkacollie on seropin näkönen!:) Varsinkin ei-koiraihmisille. Kun se on niin paljon collien näkönen, mut sit kumminkin ihan erinäkönen.
JanzGu
Juu mullekkin tuli mieleen nahka collie.. Ja sitten ehkä joku saksanseisoja. Erit. Kark. karvainen voi näyttää seropilta.
kakadu
Varmaan joku mudi tai saarloos wolfhond...
Lydia
kyllä keskari podengo, ehdottomasti tongue.gif
Monasti on kuullut kysymyksen mitä rotuja siinä on... niin sekarotuinen rakin näköinen kun on.
~Lotta
LAINAUS(Jettis @ 18.12. 2005, 19:51)
Mun mielestä kromfohrländer on melko sekarotusennäkönen.

Tätä minäkin ajattelin.

Oltiin nimittäin tulossa jostain autolla ja ulkona oli aivan länderin näköinen koira, sanoin äidille nopeasti; Äiti! Kato länderi! Sitten kun tultiin lähemmäks huomattiin sekarotuiseksi. biggrin.gif
ellien
Ekana tuli mieleen nää PON:it ja schapendoesit ynnä muut vastaavat, joita en koskaan erota onko ne sekarotusii vai rotukoiria. Eipä niiltä omistajilta kehtaa mennä kysymäänkään asiaa blush.gif ...
Gin
Pienet pörröiset valkeat, erityisesti syystä tai toisesta lyhyemmässä karvassa olevat rodut, esim. coton ja kumppanit. Meidänkin lähellä asuu yksi enkä vieläkään tiedä onko se värivirheellinen rotukoira (coton?) vai sekarotuinen biggrin.gif

Terrierityyppiset ovat mielestäni toinen "ryhmä" joiden kanssa tulee eniten sekaannuksia puolin ja toisin. Muinoin eläinkaupassa eräs naishenkilö uskaltautuikin kysymään että minkä rotuinen koira minulta hihnan päästä löytyy. Sekarotuinen poika oli, mutta kuulemma oli niin komea että luulivat aivan rotukoiraksi, kun niitä rotujakin on kuulemma nykyään niin paljon ettei niissä enää pysy perässä.

Ah. Hollandse smoushond ja serra de airesin paimenkoira ovat mielestäni myös tällaisia rotuja. Varsinkin smoushond, ne kun ovat niin harvassa että sellaista ei kokeneempikaan koiraihminen välttämättä tunnista.
Kituli
Lydian kanssa samoilla kannoilla.

Podengot on ihania, mutta usein sekotan sekarotuisiin blush.gif
Tigru
Perunkarvattoman karvalliset versiot on kyllä niin seropien näkösiä ku olla ja voi. Niitähän voi olla yhdessä pentueessa vaikka kuinka erinäköisiä.
Fasupala
Jotkut keskikokoiset pystykorvat on vaikea erottaa toisistaan.. blink.gif
Liisa
podengo, kromfohrländer ja lunnikoira muistuttaa aika paljon. lookaround.gif
työhaukut
tuossa eräänä päivänä huomasin erään erittäin seropinnäköisen koiran ulkoiluttajineen lenkillä ja kysymään siitä, kuten oikeinpäin on kysyä, että minkä rotuinen koira se tuo on? eikähän koskaan saisi kysyä, muuten kuin loukkaamistarkoituksessa ja pois se meistä, että onko tuo hurttasi sekarotuinen? sanoivat sen seropinnäköisen olevan sileäkarvaisen noutajan. rotuja on niin paljon ja monista niistä erilaisia muunnoksia valtavasti, että koskaan ei voi olla ihan saletti, että tuo nyt kyllä on seropi tai tuo on varmasti puhdasrotuinen. tarpeeksi kauas historianhämäriin laskeutuessamme saavutamme kaikkien koirien domestikaation esi-isän ja esiäidin tai monikossa molemmat ja kyseiset esikotikoirat olisivat nykykriteereillä seropeja. myös villikoiristahan nämä meidän koiramme lienevät risteytyneet ja mukana ollee sutta, sekä sekundaa, eikun kettuakin ja sen sellaisia otuksia.
iikku
Olen nähnyt montakin amerikkalaista elokuvaa, missä sekarotuista löytökoiraa on esittänyt podengo. En vielä silloin tietänyt, että se on oikea rotu. Mutta myöhemmin (kauan elokuvan katsomisen jälkeen) törmäsin lehdessä podengoon, tajusin ettei se ollutkaan sekarotuinen. Noissa muutamassa elokuvassa oli siis tällainen iso portugalinpodengo.

pyreneittenpaimenkoira on todella paljon sekarotuisen näköinen, varsinkin nuori/pentu. Ja aikuisenakin jos takaosa on rastoitettu, näyttää ihan harjaamattomalta koiralta biggrin.gif
Sitten on vielä hollanninpaimenkoirat, niistä se lyhytkarvainen versio varsinkin. Olen nähnyt pari sekarotuista, joita olen luullut lk. holskuiksi.

Melkeinpä kaikki pitkäkarvaiset, joilta on turkki leikattu, ovat vaikea tunnistaa. Esim. partacollien ja lampurin sekoittaa helposti. Onhan niissä koko eroa, mutta jos ei ole vertailumahdollisuutta.
_berni_
LAINAUS(iikku @ 4.2. 2006, 15:29)
Olen nähnyt montakin amerikkalaista elokuvaa, missä sekarotuista löytökoiraa on esittänyt podengo.

oon kans huomannu saman smile.gif
Avispa
Pyreneitten paimenkoira on ehdottomasti sekarotusen näkönen. Myös muutamat muut rodut on sekarotuisten näköisiä.
Skald
Podencot, kromfohrländerit, picardienpaimenkoirat ja muut karkean karvanlaadun omaavat koirat (poikkeuksia on) ja tuo seropi papereilla eli lpk.
Freesy
Lanshire Heeler tuli ihan ekana mieleen x)
-Maija-
LAINAUS(ellien @ 2.1. 2006, 22:17)
Ekana tuli mieleen nää PON:it ja schapendoesit ynnä muut vastaavat, joita en koskaan erota onko ne sekarotusii vai rotukoiria. Eipä niiltä omistajilta kehtaa mennä kysymäänkään asiaa blush.gif ...

Joo, just näin:)
Nera
LAINAUS(Tigru @ 4.1. 2006, 13:14)
Perunkarvattoman karvalliset versiot on kyllä niin seropien näkösiä ku olla ja voi. Niitähän voi olla yhdessä pentueessa vaikka kuinka erinäköisiä.

Samaa mieltä täälläkin smile.gif
TtT
Kaikki lyhyeksi leikatut, oikeasti pitkäturkkiset koirat näyttävät aika seropeilta. Ehkä tosin lähinnä siksi, että oikeanlaisen turkin omaavat, samanrotuiset koirat ovat näiden kanssa niin erinäköisiä.

Lisäksi karkeakarvaiset podengot tuovat mieleen sekarotuisen koiran jostain syystä. Ja minäkin sitä mieltä, että karvallinen perunkarvaton on ihan seropin näköinen. biggrin.gif
Liewec
Monet rodut näyttävät, usein karkeakarvaiset eniten. Samoin värivirheelliset yksilöt.

Mielestäni myös hiema npoikkeavanlainen koira, kuten käyttölinjan malinois voi olla sekarotuinen, sill äse on näyttömölinään nähden piharakin näköinen. Siis noin yleensä, mun silmään käyttömali on kaunis.
TtT
LAINAUS(crim @ 15.4. 2006, 17:07)
Mielestäni myös hiema npoikkeavanlainen koira, kuten käyttölinjan malinois voi olla sekarotuinen, sill äse on näyttömölinään nähden piharakin näköinen. Siis noin yleensä, mun silmään käyttömali on kaunis.

Tosiaan, käyttömali näyttää minustakin vähän sekarotuiselta. On ainakin kovin erilainen kuin näyttömali. Tosin minunkin silmään käyttömali on kyllä kaunis.
wenakko
Mullekkin tuli mieleen mudi ja pumi. Varmaan jotkut corgit saattaa näyttää myös ei-koiraihmisen silmään seropeilta.
Kääpiö-
Irlis on mielestäni aika seropinnäköinen ja myöskin affenpinseri, jotkin pyreneittenkoirat ja glenni.. laugh.gif Muut saavat olla eri mieltä.. vertaan vain siihen, mitä seropeja olen nähnyt..
pips_a
Serra de airesi, keskari podenco, mudi, pyreneittenpaimenkoira (lk. ja pk.), schapendoesit ja picardienpaimen.. kuten täällä on jo mainittu.

sitten henk. koht. mulla menee usein sekaisin nuo 1. ryhmän valkoiset paimenkoirat (maremmat, kuvazit, jne)... pyreneittenkoiran vielä joukosta erottaakin.. ja siis itse olen muutamia kertoja nähnyt tuon näköisiä valkoisia koiria ja kun olen mennyt kysymään että "onkos tämä nyt kuvaz vai maremma vai.." ja vastukseksi on tullut "tämä on seropi" laugh.gif täytyisi aika hyvin opetella rotumääritelmät läpi että erottaa nuo toisistaan ja sitten vielä seropit niistä...
Lydia
LAINAUS(pips_a @ 18.4. 2006, 19:21)
keskari podenco,

tarkoittanet podenGo, sillä podencoja on vain yhtä kokoa...'

Mä aina takerrun tähän samaan juttuun... rolleyes.gif
Noel
Laittakaahan haluun googleen seropi ja valitkaa kuvaosio niin johan alkaa naurattaa..
neruska
petit basset griffon vendeen näyttää musta seropille biggrin.gif
ihan vois kuvitella tollaisen tulevan vastaan kun on jossain etelässä menossa syömään biggrin.gif ihanan näköinen biggrin.gif

kaippa tänne linkin saa laittaa blink.gif
Kuva
pips_a
LAINAUS(Lydia @ 18.4. 2006, 22:00)
tarkoittanet podenGo, sillä podencoja on vain yhtä kokoa...'

Mä aina takerrun tähän samaan juttuun... rolleyes.gif

Aivan joo laugh.gif mulla meni sekasin, et podengoja ei oo erikokoja vaan eri karvanlaatuja laugh.gif
Lilli
No, länderit, PON:it ja glennit tulevat ekana mieleen. Ja trimmaamattomat karkeakarvaiset terrierit ja trimmatut pitkäkarvaiset koirat happy.gif Ota nyt niistäkin selvää, minä en kyllä varsinkaan PON:eja rotukoirista erota.
Lydia
LAINAUS(pips_a @ 28.4. 2006, 11:29)
Aivan joo laugh.gif mulla meni sekasin, et podengoja ei oo erikokoja vaan eri karvanlaatuja laugh.gif

Podengoja nimenomaan on kolmea eri kokoa (siis portugalilaiset on podengoja)
Ibitzoja eli podencoja on vain yhtä kokoa.
Xenju
Minustasta tuo suomenpystykorva.
Kaptah
Tää on helppoo: se on tietenkin Leonberginkoira

Ensimmäiset todelliset leonberginkoirat syntyivät 1846, kun Leonbergistä kotoisin oleva Heinrich Essig risteytti mustavalkoisen newfoundlandinkoiran, bernhardinkoiran ja pyreneittenkoiran.

Nykyään monet puhdasrotuiset Leonbergit saattavat olla oudomman näköisiä kuin hieman "sekarotuiset". Itsellä on Leonbergi, jonka perimässä on lisäksi hiukan mastiffiä ja tyyppi näyttää paljon aidommalta kuin kaikki alkuperäiset yhteensä.

Papereita ei ole, mutta enpähän ole rakasta perheenjäsentä mihinkään näyttelyyn tyrkyttämässäkään.
Pasadena
Tulee ekaksi mieleen pyreneittenpaimenkoirat.. rolleyes.gif
Sumu
mä näin yhessä näyttelyssä kerran jonkun venälaisen rotusen koiran. se näytti ihan seropilta! nätti, mutta ei ihan heti olis rotukoiraks aatellu. se omistajakin sano että usein sitä sanotaan seropiks ja ittestäänkin se näyttää aika seropilta. harmi vaan etten muista sitä rotua :/

hyviä googlessa muuten noi seropit biggrin.gif
Dilli
No mäkin taidan kallistua pyreneittenpaimenkoirien puoleen.

Mun isoäidilläni on länsigöötanmaanpystykorva, ja silloin kun hän joskus aikoja sitten kuvautti koiransa lonkat, kyynärät ja silmät, tuloksina A-A, 0:0 ja terveet silmät.

Sitten paikalla oli ollut joku oikein puhtaasti rotukoiran näköisen koiran omistaja koirineen. Se oli katsonut isoäitini koiraa ylenkatsovasti ja hänen omalla koiralla oli huonommat nämä terveystulokset.
Hän sanoi jollekin sitten että: "Täällä noita monirotuisia kyllä piisaa, ja pah, tuollako muka paremmat terveystulokset kun mun koiralla, mitä järkeä sekarotuista on yleensäkään käyttää kuvauksissa?"

Kyllä mun isoäiti oli sitten vähintäänkin mielessään nauraen lähtenyt sieltä pois, tosin saattavathan göötit joidenkin mielestä näyttää seropeilta.
sipa
Mun milestä picardi ja lakenois on niin hullunkurisen ja ihanan näköisiä koiria.. laugh.gif wub.gif Ja kieltämättä monet muutkin länderit ja pyrtsit mukaan lukien. biggrin.gif
Daraaa
Parsoni ja jack russeli, pyreneittenpaimenkoira, länderi, PON, glenni, portugalinpodengot sun muut laugh.gif Musta nahkacollie on kyl niin puhtaan näkönen et.. blink.gif
Märy
Ehkä joku pieni karvanen tursahtanu (kuten villakoira tai snautseri) vois olla seropni näkönen...mutta ei kumpikaan khyll trimissä näytä seropilta smile.gif
saskia
lk collie, jostain syystäbiggrin.gif Johtunee, että olen sheltti/collie ihmisiä, ja sitten kun näyttää niin collielta mutta se muhkea turkki puuttuu...
Essi K
Portugalinpodengot näyttävät aika paljon seropeilta, sillä Moccaa on mätsärin tuomari ja eläinlääkäri luullut karkeakarvaiseksi, pieneksi portugalinpodengoksi.
Mocca ja podengo kk. pieni
NooorA
karkeakarvainen kääpiö mäyärkoira ! En ite myös oikein pidä niistä ! Musta jackrusselist huomaa heti et toi on jackrusselinterrieri, se on niin puhas ja kaunis rotu .
Lydia
^ Eipä ole tainnut kukaan koskaan mun mäyriäistä sekoitukseksi luulla.
Hih, aika kumma kommentti russeleistä, joka on vasta hyväksytty rekisteriin...vielä kymmenisen vuotta sitten ne olivat sekarotuisia.
NooorA
niin ! mutta olen aina pitänyt russeleista ... toi mäykky juttu ei sit ollu pahal wink.gif mut russelit on niin energisia että !
Lydia
Musta se on oikeastaan aika yllättävää, miten hyvin ihmiset mäyrkoiran tunnistaa. Harvemmin on sitä muuksi luultu; kokomuunnokset sitten ei yleensä ihmisillä ole tiedossa.
No mäyräkoiriahan ne kaikki on koosta riippumatta wink.gif

Tokihan muuten voi sekarotuista jotkut luulla rotukoiriksi. Meillä oli aikoinaan sekarotuinen, jota useat luulivat suomenpystykorvaksi.
Tosin mun mielestä se ei yhtään suomenpystykorvalta näyttänyt, vaikka väri olikin sama. Harmi, ettei mulla ole siitä yhtään kuvia (joku paperikuva taitaa olla, mut koneella ei)
NooorA
totta sekin on ! Mäykky on yhtiä suosituinpia rotuja ! Vaihdan tuon rodun Dalmatiankoiraan kun se ei oikein enää ole minun rotuja eikä ole koskaan ollutkaan ! tuo mäykky juttu oli päästä heitetty kun tarkalleen ajattelen sehän on yksi minun lemppari roduistani ja niin yksinkertainen rotu koira että !!
Kati
^eihän tässä ole kyse siitä että mistä rodusta tykkää tai ei tykkää. vaan siitä mikä rotu muistuttaa eniten sekarotuista, että ei muistuta puhdasrotuista. Musta ainakaan Dallu ei näytä sekarotuiselta, se kun on tullut tutuksi elokuvasta 101 Dalmaattialaista niin kaikkihan sen pilkkurodun tuntee.

Mulle tulis mieleen ehkä podengo.. Ja sitten saattais luulla et joku Sarloos Wolfhound ois sekarotuinen kun sekään ei vielä ole varmaan niin tunnettu rotu suomessa tai sitten Czechoslovakian Wolfdog noi kaks on aika paljon ns sudennäköisiä. smile.gif Oisko semmoset rodut jotka ei niin tunnettuja ole niin niitä sit luullaan sekarotuiseksi.
Meidän Koiraa on luultu puhtaaksi sakemanniksi vaikka se on niin ruipelo biggrin.gif
Valdemart
Mun mielestä islanninlammaskoira. Se on niin peruskoiramainen, ja ulkonäkö vaihtelee rodun sisällä aika paljon.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.