Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Ärsyttävät irtokoirat.
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 10: Vinttikoirat
Wipu
En ole ihan varma onko tämä oikea paikka tälle jutulle mutta koska olen vinttikoiraihminen niin kirjoitan kuitenkin tänne.... Pakko avautua.

Arvatkaa oliko kiva alku aamulle, kun olin lähdössä tyttöjen (Oonan ja Millan) kanssa aamulla ulos, ni meidän pihassa seisoo joku iso pystykorva uros, eikä omistajaa mailla eikä halmeilla.... Oonalla on vielä juoksukin!

Mä itseasiassa vielä tiedän kenen koira se on; tässä lähettyvillä olevan paloaseman takana asuvien juoppojen, oon nähny sen kaks kertaa aikasemminki juoksentelemassa vapaana.
Onneksi se on sen verran epäluulonen että kun huusin sille ni sain sen kauemmaks siksi aikaa että tyrkkäsin koirat rappukäytävään takasin. Vähäksi aikaa se hävis näkyvistä et sain Millan (pennun) käytettyä talon nurkalla, vein sen sisälle ja lähin Oonan kanssa uudelleen. Kerittiin joen rantaan ni eiköhän se koira ilmesty taas!! Ei muuta ku Oona syliin ja kipin kapin kotia päin... ja se koira tuli mun persuksissa kiinni rapun ovelle asti!

Voi p*rkele, en paremmin sano!
Kiva jos se jää sinne päivystämään Oonan hajuja ni en pääse koko jouluna kunnolla ulos!
Soitin paikalliseen löytöeläin tarhaan, ni se Jaana (paikan omistaja) sanoi et "joo tuttu koira, ollut täällä monta kertaa ja aina ne juopot hakee sen pois ja sitte se taas juoksee vapaana" Poliisitkaan ei kuulemma puutu asiaan enää! Se koira jopa tuntee tarhan henkilökunnan niin ettei anna niille kiinni... Vihanen se ei kuulemma ole vaan tulee hyvin toimeen toisten koirien kanssa, mutta ei paljoa lohduta...
Yks työkaveri tossa sanoi että se voi kuitenki ihmiseen tikata kiinni. Et silleen...
Raivostuttavaa!

Onko ideoita miten voisin toimia?
Ida K
Ymmärrän täysin, että kun koiralla on juoksu, otat sen syliin kun vapaana oleva uros tulee. Mutta jos vapaana oleva karkulainen on yhtäänkään agressiivinen, voi sinulle sekä koirallesi käydä kalpaten. Se käy teihin molempiin kiinni. Täälläpäinkin liikkuu tollasia, ja musta ne pitäis ottaa johonkin koirahoitoloihin, ettiä uudet kodit,jossei omistajat tuon vertaa pysty huolehtimaan. Koirapuistoissa en kouvolan alueella käy, siellä on kaikki koirat vapaana, ja omistajat ovat niin itsekkäitä että luulevat kaikkien tulevan keskenään toimeen. rolleyes.gif Kokemusta kun noiden pikkukoirien raateluista/tapoista on - valitettavasti crybaby.gif
Wipu
Mä oon ihan samaa mieltä että kaikenmaailman juopoilta koirat pois!

Asia ei kuitenkaan ole kuulemma niin yksinkertainen... Jaana kertoi ettei heillä ole paljoa tehtävissä jos koiralla kuitenkin on joku paikka mistä saa ruokaa ja yönsä nukkua. Ja kun koira kuitenkin aina tullaan hakemaan pois, ni tietenkin se on pakko antaa.
On se vaan niin väärin! Niillä samoilla juopoilla on lisäksi 2 muutakin koiraa mutta onneksi ne kaikki ei sentään juoksentele pitkin kyliä.

Mitä mä voin tehdä? Oona puri toinen koira selästä viime keväänä ja mä pelkään hysteerisesti että taas käy jotain, syliin ottaminen on ihan refleksi... Ja tietenkään en myöskään halua mitään pystykorva-whippetti vauvoja sneaky2.gif
pips_a
Jep luultavastihan koira sinne tuli siksi koska sun koiralla oli juoksu confused.gif haettiinko piski kuitenkin pois sieltä ?
Meillä päin on ollut myös vastaavaa:
Eräs HYVIN isokokoinen alaskanmalamuutti juoksi parina yönä täällä vapaana (ja käytöksestä voisi luulla että koiran suvusta löytynee sutta) ja ulvoi aivan älyttömästi ja ääni oli minustakin jopa hyvin pelotava. Meidän koirat oli aivan paniikissa ja juoksivat ympäri kämppää haukuen, samoin naapurin cihut ja saksanseisoja olivat myös aivan paniikissa tuosta ulvonnasta ja vielä tuo saksanseisoja seisoi jalat ikkunalaudalla ja tärisi ja tuijotti tuoa isoa koiraa, naapuri istui vieressä ja yritti rauhoitellen sitä. Koko yön se juoksenteli tuolla tavoin ja aamulla taisi palata kotiinsa. Me emme olleet kuulleet mutta oli myös seuraavana yönä juossut tässä lähiympäristössä ja näinä kahtena yönä se oli raadellut yhden kissan ja lukuisia (tarkkaa lukumäärää ei tiedetä ja kissojakin on "kuulopuheiden" mukaan raadeltu noina öinä kaksi) rusakoita. Niin että tuossa meidän lähi-leikkipuistossa haisi pitkään kuollut eläin. Koira oli tosiaankin karannut joltain malamutti kasvattajalta, pihalta jossa se yönsä viettää, ja se oli siitä ilmeisesti lähtenyt siksi, että meidän Pipsalla oli juoksu aloillaan ja naapurissa olevalla japaninpystykorvalla oli juoksu parhaimmillaan. Poliisit olivat tuon raa'alla tavalla raadellun kissan takia (ja "luulo puheiden" mukaan koira oli ihmisiäkin kohtaan hyvin agressiivinen) kehotaneet lopettamaan sen ison hurtan ja juuri eilen mietittiin viimeksi lenkillä ollessani kaverinin kanssa, jolla on parsoni (joka myös oli haukkunut vastaavat yöt, suojellen luulavasti reviiriään), että toivottavasti hurtta lopetettiin koska mulla oli meidän Pipsa mukana jolla oli juoksu alkanut juuri ja kello oli about 12 yöllä. Meillä ei ainakaan ole tarkkaa tietoa onko se koira lopetettu vai ei.
Koira tosiaankin oli reilusti yli malamuuttien ihanne säkärajan ja käytöksestä tuo naapurimme (sen saksanseisojan kanssa)veikkasi että koiran lähisuvusta voisi hyvinkin löytyä susiverta blink.gif tuo tapahtui kesän alkupuolella.
pips_a
Sitten tuossa vähän matkan päässä on myös sellainen isokokoinen koira, joka on luultavastikkin sekarotuinen, mutta muistuttaa hyvin paljon malinois belggaria ainut vaan että kokoa löytyi paljon enemmän. Se asuu päivät pitkät pihalla, jossa on isot aidat ja iso portti, mutta he pitävät koiraa ulkona ja porttia auki (!). Se tulee aina meidän pihalle juoksentelemaan, kun meidän nartuilla on juoksuaijat, se kyttää tuossa pihalla meille päin ja haistelee innoissaan pihaamme. Se ei kuitenkaan ole agressiivinen vaan päin vastoin hyvin arka ja pelokas. Monesti olen ulos mennessäni huitonut sitä kepillä ja huudellut sille hyvän matkan pästä jolloin se on siirtynyt pihamaaltamme pois, mutta kotiin se ei kuitenkaan mene. Yleensä soitetaankin eläinten auttajille ja viedään piski sinne tai he sen tulevat hakemaan. Tiedetään missä koira asuu mutta ei viedä sitä sinne vaan omistajat saavat sen eläinten auttajilta hakeakkin sen ja välitetään heidän kauttaan viesti että pitävät koiran sisällä tai portin kiinni, mutta aina he sen sieltä hakevat ja jättävät ulos ja portit auki sneaky2.gif yöksi he sen sisälle ottavat mutta päivät se on ulkona omissa oloissaan. Se on muutamia kertoja vähän ajan sisällä ollut meidänkin autossa kun ollaan se tuonne eläinten auttajille viety. Siitä käteväähoitaa se koira v***uun täältä koska äitini on ollut töissä eläinten auttajilla ja tuntee siis heidät ja silti koiralle ei ole tehty mitään vaikka he ovat saaneetkin eläinten auttajien kautta meiltä "ei mukavat" viestit koiran vapaana juoksemisesta.
En tiedä sitten ovatko hekin jotain juoppoja tms. mutta koiraa he eivät ainakaan osaa hoitaa pätkääkään...

edit:// yrittäkää saada jotain selkoa tosta mun sekasesta selityksestä näin aamu varhain... thumbup.gif
Avispa
Tiedän tunteen Wipu . Täällä meillä päin juoksee useesti myös pystykorva, omistajat ei tee mitään aina vastauksena " Kyllä se kotiin tulee kun sen on nälkä". Niin ärsyttävää kun on koiran kanssa ulkona ja siihen pamahtaa koira joka räksyttää koko ajan eikä lähe pois. Niin ärsyttävää! Koira on muutaman kerran melkein joutunut auton allekkin! Ja omistajat ei tosiaan välitä. Kerran sain vastaukseks kun menin sanoo niile että niitten koira on taas karannu: " ai onko se karannu? No ota itte kiinni jos saat ja tuo se sitte vaikka kotiin". sneaky2.gif
pips_a
LAINAUS(Affe @ 23.12. 2005, 14:39)
Kerran sain vastaukseks kun menin sanoo niile että niitten koira on taas karannu: " ai onko se karannu? No ota itte kiinni jos saat ja tuo se sitte vaikka kotiin". sneaky2.gif

No huh huh sly.gif
kannattaa tehä ilmotus Eläinten auttajille... jos teidän seudulta löytyy, niiden ainakin pitäisi puuttua asiaan. Myös Poliisille voi ilmottaa, mutta se voi olla turhaa, koska Poliiseilla on myös joskus sellainen asenne että "No sittenpähän näkevät, kun koira kuolee!" tms...

ja tuo myös vinkkinä muillekkin, joilla on samanlaisia ongelmia. Wipu:lle myös !
Meillä päin ainakin Eläinten auttajat tekevät parhaansa tälläisissä tilanteissa... vaikka yleensähän tollassiissa tilanteissa he eivät voi muutakun "odottaa" confused.gif
Minä olen myös sitä mieltää että tuollaisilta ihmisiltä koirat pois !
Miksi ottaa koira, jos sen tekemiset on "Ihan sama" tai sitä ei hoideta sleepy.gif
Ida K
LAINAUS(Wipu @ 23.12. 2005, 10:41)
Mä oon ihan samaa mieltä että kaikenmaailman juopoilta koirat pois!

Asia ei kuitenkaan ole kuulemma niin yksinkertainen... Jaana kertoi ettei heillä ole paljoa tehtävissä jos koiralla kuitenkin on joku paikka mistä saa ruokaa ja yönsä nukkua. Ja kun koira kuitenkin aina tullaan hakemaan pois, ni tietenkin se on pakko antaa.
On se vaan niin väärin! Niillä samoilla juopoilla on lisäksi 2 muutakin koiraa mutta onneksi ne kaikki ei sentään juoksentele pitkin kyliä.

Mitä mä voin tehdä? Oona puri toinen koira selästä viime keväänä ja mä pelkään hysteerisesti että taas käy jotain, syliin ottaminen on ihan refleksi... Ja tietenkään en myöskään halua mitään pystykorva-whippetti vauvoja sneaky2.gif

Ymmärrän tuon syliin nostamisen, mutta se ei aina kannata. Riippuu tietty "hyökkäävän" koiran koosta. Kaverini koiran tappoi iso, vapaana oleva malamuutti, juuri puraisemalla selkärangan poikki cry.gif
pips_a
LAINAUS(Iida @ 23.12. 2005, 17:00)
Kaverini koiran tappoi iso, vapaana oleva malamuutti, juuri puraisemalla selkärangan poikki cry.gif

Hyi kamala cry.gif
Mites tämän malamuutin "kävi" tai siis lopetettiinko se...? Juoksiko sekin vapaana kuten tuo "meidän tapaus" joka luultavastikkin on lopetettu...
Wipu
No, loppu hyvin kaikki hyvin... ainakin meillä, pystykorvasta en tiedä sad.gif

Kun menin kotiin silloin perjantaina ja lähdin ensin pennun kanssa ulos (kun en uskaltanut molempia viedä samaan aikaan kun ajattelin et se koira vielä väijyy lähettyvillä...) näin se koiran omistajan kävelemässä pitkin rantaa toisen koiransa kanssa. Soitin sitten löytöeläin tarhalle ja kysyin että onkohan omistajille ilmoitettu, että koira on siellä nähty, kun se taitaa olla sitä nyt etsimässä... Jaana sitte sanoi että ei ole ilmotettu mutta koira on nyt tallessa, hänen miehensä oli käynyt ottamassa sen kiinni smile.gif
Että saatiin ulkoilla sitten rauhassa koko joulun smile.gif
Avispa
pips_a: poliisille on infottu asiasta. Mutta ne ei ollu kiinnostuneita, että koira juoksee välillä jopa kehä 3:lla. Käskivät soittaa Hesyyn kun se on niitten "heiniä" enemmän.

Noh eikun hesylle soittamaan ja ne tiedusteli onko koira lähellä kotia. Kyllähän koira lähellä kotia juoksi. Ja vastaukseksi sain Että odotetaan muutama tunti ja jos koira ei ole kotiin mennyt niin sieltä lähetään sitten hakemaan koiraa Hesyn tiloihin. Parin tunnin päästä ei koiraa enään näkynyt. Mutta ei se kotiin ollut mennyt kun käytiin kysymässä onko koira jo kotiin tullut. Oli lähtenyt sitten kai pidemmälle jänis mettälle. Ja omistajia ei edes kiinnostanut missä koira oli! sneaky2.gif

Mutta jos koira vielä useestikkin juoksee vapaana niin vaikka oma toimisesti nappaan kiinni ja vien hesylle, että ne joutuu sen sieltä haakemaan! Ja teen sen niin monta kertaa että ne alkaa tajuumaan että ei päästä koiraa vapaaksi tai ottaa koiran itte kiinni! On neki sitten niiin vatsuuntuntosia koiran omistajia stop.gif
¤janette¤
Onneksi täällä liikkuu vain pieniä sekarotuisia koiria jotka ovat harmittomia ja joiden omsitajat ettivät niitä jos ne ovat karanneet. On täällä kumminkin yksi "vakio karkuri" joka on melkein aina vapaana. Nuori suomen ajokoira narttu joka on kiltti ja vähän höselö ja on monta kertaa karannut ja minä olen kavereideni kanssa jotunut viemään sen takaisin monta kertaa. Omstajat eivät muuta tee kun huomaavat sen karanneet, ne vain pihassa huutelet vähän koiran nimeä. Ihan kuin nuori kouluttamaton koira tulis pihaan huutelemalla sen nimeä.
pips_a
Affe
Okei... ärsyttäviä nuo poliisitkin välillä kun ne ei ota tosissaan tälläisiä koira-juttuja.. pöyrittelevät päätään ja sanovat vain " no sellaisia ne eläimet on " tms... tottakai poliiseilla on tapauksia jotka menevät tälläisisen koira-juttujen edelle, mutta yrittäisivät edes ottaa tälläisetkin jutut tosissaan eivätkä vain naureskelisi confused.gif
-maria-
Meilläkin päin on väliin samojedinkoira juoksennellut ja monesti ollaan se huoneelle tuotu odottaen sen kotiväen kyytiä.
Tosin Suoma ei yhtään tykkää vieraista koirista.. ainakaan alkuunsa. Kamalaa metakkaa pitää (ja siksipä tuokin samojedinpistettiin takkahuoneeseen ja ovi kiinni, jolloin muut koiramme jäivät keittiöön).
Sitten omistaja tuli hakemaan koiransa ja torui sitä jne.
Pahemmin näytti auttavan, sillä tässä n. viikko ennen joulua menin eläinkauppaan (n. 1km meiltä) niin eiköhän ko. samojedinkoira jälleen seuraillut minua.
Ei se todellakaan ole ilkeä tmv.
Se vain lähtee liikenteeseen näin talvisin/keväisin, kun narttujen juoksut alkaa.. oikein kiva kaveri oli, mitä nyt vähäsen ehdin sitä jututtamaan wink.gif
villistyttö
Meidän koiran kimppuun tuo malamuutti hyökkäsi niin kuin iida kertoi - tilanne oli hirveä kun mitään ei ollut tehtävissä..
pips_a
LAINAUS(villistyttö @ 29.12. 2005, 17:11)
Meidän koiran kimppuun tuo malamuutti hyökkäsi niin kuin iida kertoi - tilanne oli hirveä kun mitään ei ollut tehtävissä..

Inhottaa ajatellakkin asiaa... unsure.gif ja varmasti surukin on valtava... unsure.gif
saakos udella että miten tämän malamuutin sitten kävi?
Ida K
LAINAUS(pips_a @ 30.12. 2005, 00:10)
Inhottaa ajatellakkin asiaa... unsure.gif ja varmasti surukin on valtava... unsure.gif
saakos udella että miten tämän malamuutin sitten kävi?

Se ei ollut ensimmäinen kerta kun malamuutti hyökkäsi samaisen villakoiran kimppuun, eivätkä omistajat siis tajunneet pitää koira kytkettynä vaan se juoksenteli vapaana pihalla.. Se lopetettiin.
pips_a
LAINAUS(Iida @ 30.12. 2005, 10:15)
Se lopetettiin.

Hyvä niin ! vaikka se ilkeeltä kuulostaakin.. mutta jos omistajat eivät ole osanneet kouluttaa koiraansa yhtään ton paremmin niin parempi sille koirallekkin !
Ida K
Kyllä. cray.gif
villistyttö
Se ei ollut koiran vika vaan omistajien, jotka osti koiran jota ei pysty pitämään.. Kuvitelkaa iso massiivinen alaskanmalamuutti uros kaupungissa, pihalla narussa ilman mitään lenkkeilyä!! sly.gif Se oli sitten meidän pienen villakoira pojan kohtalo. cry.gif
pips_a
Niimpä niin.... lähes tulkoon tuollaisissa tapauksissa syyllinen on ihminen! Siitäkin syytetään koiraa jos se on agressiviinen tai käy ihmisten päälle, mutta yleensä syy on ihmisessä eikä koirassa (mutta onhan niitäkin tapauksia joissa syy on koirassa... mutta lähes aina syypää on ihminen) cry.gif
Himpula
Tuntuu kuin kaikki koira ihmiset siis ei pysytykorva/metsästys koira ihmiset eivät pidä pystis ihmisistä tai niiden koirista. Tuntuu niin paljon olevan niiitä koiria jotka ovat agressiivisia ja niitä sitten pidetään irti. Mutta kaikki eivät olle sellaisia, miksi koira pitää aina antaa niille takaisin jotka "karkuuttavat" koiransa tahalleen?

Olen myös lukenut joissa pystykorva on irti pihassa ja pysyy siellä mutta sitten niitä tullaan sinne härkkäämään.. confused.gif

Eikä koirien syy ole se että niitä sitten heitellään kepillä ym.

Menkää mieluummin heittelemään niitä ihmisiä kepeillä kuin koiria, kyllä koiran voi viedä hieno varaisestikkin pois pihastaan. Meillä on ollut monta kertaa sisällä koira odottamassa että omistaja tulee.. Voi viedä vaikka toiseen huoneeseen odottamaan ja sitten vain soittaa jonnekkin, tai ko. omistajalle. confused.gif
Avispa
Lappari^^: Tuntuu kuin kaikki koira ihmiset siis ei pysytykorva/metsästys koira ihmiset eivät pidä pystis ihmisistä tai niiden koirista.

Minä pidän pystykorvista että niiden omistajista. Ja eihän muutaman huonosti koulutetun koiran (SYY omistajassa!) takia pidä kaikkia metsästys/ pystykorva koiria ja omistajia tuomita. Tietenkin on niitä semmosia koiria jotka ei yksin kertasesti tottele, vaikka kuinka treenaisi ja treenaisi. flowers.gif
Wupsu
meille käy yleensä aina sillälailla, että meidän takapihalle tulaa josjonkinmoisia koira aika useinkin...

viimekai tuli cockeri ja sekarotuinen..
cockeri juoksi sisälle taloon ja sekarotuinen lähti pois..

cockeri oli meillä koko päivän ja illalla lenkille veimme sitä niin omistajan kaverit sitten ottivat kyytiinsä ja veivät kotiin..
seuraavana päivänä tuli omistaja kiittelemään...
seropi oli löydetty vähän pidemmältä harhailemasta..

muuten meille on tullut suomenpystykorvaa ja terrieriä ja vähän kaiken moisia koiria..
yleensä ne ovat antaneet ottaa kiinni ja ovat olleet ystävällisiä..

eräs kaverini jonka aina yleensä hätiin soitan, sillä hän tietää paremmin paikkakuntamme koiraihmisistä kun on täällä kerran kauemmin asunut ja kaverini sitten aina ihmettelee että: "miten akikki tän paikkakunnan koirat teille tulee?!"
enkä minäkään sitä oikein ymmärrä... confused.gif
Himpula
Jos talonne, pihapiirinne ym. on niin miellyttävä tai jos teidän koiranne on niin kiinnostavia? Tai joku erityinen haju?
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.