Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Näyttelyasento!
Puskaradio > Keskustelua näyttelyistä > Kehän reunalta
cavalier
Osaako joku neuvoa miten saan koirani näyttelyasentoon, kun sitä ei saa asetella. Olin juuri vähän aikaa näytteäyssä, jossa ei saanut asetella. Tuomari kielsi sen heti, kun yritän laittaaa koiraani hienoon asentoo. No eihän siitä mitään tullut, jos en saanut asetella sitä. Koirani seisoi jalat tikkuna ja häntä koipien välissä..
Miten saan sen hienoon näyttelyasentoon ilman että joudun asettelemaan.

Ja toinen asia; miten saan koirani katsomaan minua kun se ravaa kehässä. Yleensä se katsoo eteenpäin ja ravaa hienosti, mutta siitä tulee aina sanomista tuomareilta... sneaky2.gif

Toivottavasti ymmärsitte mitä tarkotin.. confused.gif
-Mia-
Kyseessä on ilmeisesti cavalier..?

Teidän täytyy ruveta kotona kärsivällisesti harjoittelemaan vapaasti seisottamista. Cavalierin yleisin seisotustapa on hihna "tiukalla" ja esittäjä seisoo edessä tai vieressä. Kun koira oppii seisomaan, voit alkaa opettaa sille jalkojen itse asettelua, eli sinun ei tarvitse koskea koiran jalkoihin vaan se laittaa ne itse nätisti. Jos koira aristaa näyttelytilannetta ja pitää häntää jalkojen välissä, suosittelen oman/lähipaikkakunnan näyttelytreenejä. Jotkut koirat (kuten meidän Belle..) eivät heiluta häntäänsä jatkuvasti, mutta jos koirasi on "todella iloista tyyppiä", yritä tehdä näyttelystä koirallesi mahdollisimman hauska juttu. Koiran pitäisi ajatella "jipii, nyt mennään kehään, siellä on kivaa ja tuolla se mukava tuomarisetä tai -täti jo odotteleekin" biggrin.gif .

Eli siis lyhyemmin ensin kotona näyttelyasento kuntoon ja sitten näyttelytreeneihin harjoittelemaan tilanteeseen tottumista wink.gif .

Ja noista liikkeistä vielä, ei meilläkään osata ottaa kontaktia "näyttelyravissa", kovasti opetellaan kyllä.
Aloitat opettamalla koirallesi kontaktin, eli että se katsoo sinua silmiin. Kun tämä on hallinnassa, liität kontaktikäskyn (esim. katse, katso, kontakti...) vaikkapa istumiseen. Tokoa hieman paremmin tuntevat voisivat sanoa kannattaako kontaktia liittää heti näyttelyraviin vai aloitetaanko ensin jollain helpommalla "tempulla". Mutta itse liittäisin kontaktin ensin juuri vaikka siihen istumiseen ja vasta sitten seuraamiseen tai näyttelyraviin.
cavalier
Kyseessä oli cava teehee.gif
Missä järjestetään näyttelyharjoituksia/treenejä?
-Mia-
Näyttelytreenejä järjestää oman/lähipaikkakunnan koiraseura/-kerho. Tässä linkki Espoon Koirakerhon sivuille, siellä näyttäisi olevan näyttelyharjoituskursseja. Voit itse tutkia tarkemmin cool.gif .
Terhi
ohmy.gif Älkää vaatiko koiria ottamaan katsekontaktia liikkeiden aikana! Se pilaa etuliikkeet, varsinkin pienillä koirilla!

Tokossa voitte kontaktia pyytää, mutta ei näyttelykehässä.
Omppo
^ Tepaan yhtyen. Ja millainen tuomari edes pyytää ottamaan kontaktia liikkeissä koiraan?! Match Show -tuomari vai? Toko erikseen, näyttelyissä koiran tulee ravata kauniisti katse kohti menosuuntaa.
Heemoka
LAINAUS(Omppo @ 31.12. 2005, 18:12)
^ Tepaan yhtyen. Ja millainen tuomari edes pyytää ottamaan kontaktia liikkeissä koiraan?! Match Show -tuomari vai? Toko erikseen, näyttelyissä koiran tulee ravata kauniisti katse kohti menosuuntaa.

Sitä minäkin olen miettinyt, että liikkeethän menee sitten oudosti, ainakin meidän borderterrierillä... huh.gif
-Mia-
No sitten olen katsonut liikaa junnuja, koska olen saanut sellaisen käsityksen että kontakti on hyväksi lookaround.gif .
-Tintti-
LAINAUS(diff @ 31.12. 2005, 22:35)
No sitten olen katsonut liikaa junnuja, koska olen saanut sellaisen käsityksen että kontakti on hyväksi lookaround.gif .

Siis liikkeitten jälkeen jos seisottaa esim vapaasti niin tottakai kontakti on hyväksi. Ja tuomari arvostaa jos saa jotain kontaktia edes koiraan, mutta ei liikkeitten aikana tartte koiran ottaa kontaktia silmiin!
Laurlia
Katsekontakti pilaa liikkeet.
villistyttö
LAINAUS(Laurlia @ 31.12. 2005, 23:11)

Niin sanoo monet ja olen itsekin samaa mieltä! lookaround.gif
Terhi
LAINAUS(diff @ 31.12. 2005, 22:35)
No sitten olen katsonut liikaa junnuja, koska olen saanut sellaisen käsityksen että kontakti on hyväksi  lookaround.gif .

Juu, siis kyllä esittääjän ja koiran välinen kontakti on hyvä asia. smile.gif Mutta katsekontaktin lisäksi on myös muunlaista kontaktia.
Liikkeiden aikana ei kannata katsekontaktia pyytää, se todellakin pilaa etuliikkeet!
~Wanda~
Meidän koiralle ainakin tulee kehräävät liikkeet, kun se tapittaa minua. Tokon seuraamisessakin sen askellus on vähän jotain omaa.. En suosittele opettamaan pitämään näyttelyissä katsekontaktia juostessa!
cavalier
LAINAUS(Omppo @ 31.12. 2005, 18:12)

Ei ollut match show! ihan kunoon KV-näyttely. Pudottiin heti ku ei ollut kunnon "katsekontaktia" ! sly.gif
Ida K
Juu, ei todellakaan katsekontaktia liikkeissä. Se pilaa täysin etuliikkeet, ja varmasti "putoatte" wink.gif

Ja todella junnu- ja rotukehien välillä on suurikin ero. Junnuissa sitä kontaktia arvostetaan enemmän kuin rotukehissä. Siellähän ei katsota koiran ulkomuotoa/liikkeitä tms. toisin kuin rotukehässä. Siellä tärkeämpää on yhteistyö ja että esittää koiran mahdollisimman rodunomaisesti smile.gif
Netta
LAINAUS(cavalier @ 1.1. 2006, 13:39)
Ei ollut match show! ihan kunoon KV-näyttely. Pudottiin heti ku ei ollut kunnon "katsekontaktia" ! sly.gif

Kuulostaa enempi junnukehältä. Hassua, sillä eihän katsekontakti liikkeissä ole yleensä kovinkaan toivottava saati sitten sellainen asia, jonka perusteella koiria rotukehässä pistetään järjestykseen huh.gif Toki kontakti esittäjään on tärkeää ja se varmasti vaikuttaa tuomarin valintoihin jossain määrin (koirasta, joka ottaa kontaktia esittäjäänsä, saa usein paremman kuvan kuin koirasta, joka ei lainkaan kuuntele handleria), mutta että noin... Jännä juttu.

Mutta vapaasti seisomisesta. Meillä alkoi treeni ihan lenkkipoluilla ja joka puolella, aina välistä pyysin koiraa seisomaan ja sitten vuolaat kiitokset. Pikku hiljaa pyytää koiraa pelkän seisomisen lisäksi myös ottamaan oikean asennon, ohjaa makupalalla tai omalla ruumiinkielellään. Meidän Ria oppi pikku hiljaa itse asettelemaan itsensä tyylikkäästi ihan handlerin eleitä seuraamalla.

Kyllä se siitä lähtee smile.gif
Lhashi
LAINAUS(cavalier @ 31.12. 2005, 14:49)
Kyseessä oli cava  teehee.gif
Missä järjestetään näyttelyharjoituksia/treenejä?

Cavalier Fun Club järjestää näyttelytreenejä. Viime vuonna oli paikkana Munkkiniemi. Kohtahan se kevät taas tulee ja päästään harjoittelemaan rolleyes.gif
http://www.pilliwinks.org/cavalierfunclub/

Kannattaa ehdottomasti mennä mukaan !
pips_a
Jep... katsekontakti liikkeissä ei ole toivottua veikkaisimpa kaikilla roduilla... pamenkoirilla ainakin toivotaan että se katsoo eteenpäin ja paimenkoiramaisesti liikkuessaan... shelteissäkin näkee monesti sitä että se sheltti kulkee siinä omistajan jalan vieressä, katse suoraan kohti yllöspäin ja pari kertaa hyppii omistajaa vasten... se ei ole paimenkoirille ominaista, hassua vaan kun jotkut sen koiralle opettavat...
empä kyllä usko että muillekkaan koirille se olisi toivottua ja niinkun monet ovat maininneet se pilaa etuliikkeet useimmiten... kun se koira tapittaa suoraan ylöspäin omistajaansa..
sama kun se on huono jos opettaa koiran liikkumaan makupalan kanssa rolleyes.gif

edit:// korjailin kirjotusvirkeitä.. lookaround.gif
jööttifani
Olen ollut usein sellaisen tuomarin kehässä joka huomauttaa jos remmi on tiukalla. Koira tulisi esittää vapaasti.
Oma koirani osaa seisoa nätisti kun pidän kättä selän takana. Se on aina osannut seisoa nätisti, pikkaisen on pitänyt hioa sitä että se pitäisi takajalat mahdollisimman takana. Uroksen ollessa kyseessä "seuruututan" kyllä liikkeessä, jottei sen nenu vaan laskeudu maahan hajujen perään. Jos sun koiras pitää häntää koipien välissä se ei tunne oloaan kotoisaksi kehässä, eli se tarvii harjoitusta ja lisää itsevarmuutta. Namin kanssa vaan treeniä ja kärsivällisyyttä. Onko koirasi miten nuori?
cavalier
LAINAUS(Lhashi @ 1.1. 2006, 17:25)
Cavalier Fun Club järjestää näyttelytreenejä. Viime vuonna oli paikkana Munkkiniemi. Kohtahan se kevät taas tulee ja päästään harjoittelemaan rolleyes.gif
http://www.pilliwinks.org/cavalierfunclub/

Kannattaa ehdottomasti mennä mukaan !

Siis pitääkö sinne ilmoittautua, vai voiko mennä tosta vaan mukaa. Ja jos sinne osallistu, niin vaaditaanko, että joka kerta täytyy mennä?
Ymmärsinkä siis oikein, että sinäkin käyt siellä?

Onko se kerran viikossa vai kerran kuukaudessa, vai kerran vuodessa.

(koneeni ei avannut tuota linkkiä) !? baa.gif

onko iällä merkitystä, sinne pääsyyn... teehee.gif
Lhashi
^ Olen itse ollut cavalierien kehäharjoituksissa, tosin apson tai shiban kanssa. Omat rodut kun eivät saa tarpeeksi innostuneita mukaan, että sais oman porukan.

Mukaan voi mennä ilman ilmoittautumista tai muuta erikoista, eikä aina ole pakko tulla. Ilmoittelavat usein myös koirat.com:in tapahtumapalstalla. Kait ne keväällä aloittelevat taas, heti kun omistajat tarkenee rolleyes.gif
Kunhan rokotukset ovat kunnossa, niin iällä ei ole merkitystä, pienelle/nuorelle tekee hyvää oppia heti alkuun ja kyllä se vanhakin oppii.
Harjoitukset ovat yleensä kerran viikossa n. klo 19, ja ennen sitä pieni ulkoilulenkki.
Birgit Englundilta (Pilliwink's) voit kysyä lisää, kyllä tuo linkki toimii mulla ihan ok...
Satsuma
LAINAUS(cavalier @ 1.1. 2006, 13:39)

xohmy.gifx Nyt kyllä suuresti hämmästyn! Ja suuri on haluni tietää kuka tämä tuomari mahdollisesti oli? Ja mikä vielä ihmetyttää on se että kun kyseessä oli KV-näyttely ja mitä nyt cavakehiä olen (kahden cavan omistajana) seurannut, niin ei siellä kyllä montaa liikkeessä katsekontaktia ottavaa koiraa ole. Siellähän on saanut huomautella melkein jokaiselle koiralle & esittäjälle tuosta!

Ja kuten monet viisaat tässä ennen minua ovat todenneet niin tuota katsekontaktia on "turha" tai siis se ei mielestäni ole viisasta opettaa tuonne rotukehiin. Ja treenaamalla se nätti vapaa seisominenkin vielä onnistuu! thumbup.gif
Japsi
Meillä ei varsinaisesti katsekontaktia liikkeen aikana oteta, mutta silloin tällöin saattaa katsoa ylöspäin liikkessäkin, koska seisotan vapaasti (ja silloin kontakti on mitä parhainta).

Olen kuitenkin sitä mieltä, että meillä etuliikkeet eivät pahemmin tästä kärsi, sillä hieman ahtaat etuliikkeet muuttuvat enemmän rodunomaisiksi (korkeat etuliikkeet), mutta eivät myöskään rupea "vatkaamaan". Yleisilmekin mielestäni paranee. smile.gif

Enkä sitten todellakaan tarkoittanut "kiinteää" katsekontaktia esittäjän ja koiran välillä. Ainoastaan satunnaisesti katsomista ja pään pystyssä pitämistä.
*Bamu*
Meidän pommi ottaa koko ajan katsekontaktia, joka tekee etuliikkeistä vispaavat lookaround.gif Siitä on huomautettu useasti, mutta en saa sitä karsittua pois.
<Aino>
LAINAUS(*Bamu* @ 5.1. 2006, 10:33)
Meidän pommi ottaa koko ajan katsekontaktia, joka tekee etuliikkeistä vispaavat lookaround.gif Siitä on huomautettu useasti, mutta en saa sitä karsittua pois.

Mulla ei onneksi oo ihan samaa ongelmaa, mutta melkeen.. Liikkeet menee ihan ilman minkäänlaista kontaktia, tosin välillä vilkuillaan että tuleehan mammakin perässä tongue.gif, mutta todellinen ongelma on vapaasti seisotus, yritän pitä makupalaa alempana, että kaulalinjasta ei tulis ihan pöllön näkönen, mutta mitä se hyödyttää ku Vimma kyttää kokoajan mun naamaa blush.gif Ja sitähän on vähän pakko esittää vapaasti ku se asetteleminen on välillä sen kans vähän niin ja näin tongue.gif..
LiisaO
Mulla on tullut nyt ongelmaksi koiran istuminen. Eli kun yritän sitä seisottaa se seisoo hetken, kunnes päättää alkaa istumaan. Luulen että kyseessä on se kun vaihdoin itse tapaa esittää koiran seisonta-asento. Ennen esitin koiran itse vierellä kyyköttäen, mutta huomasin että koira on ehkä helpompi esittää seisoalleen. Nyt olen alkanut harjoittelemaan seisottaa koiraa itse sen edessä seisoen, mutta ongelmaksi on muodostunut koiran istuminen. Muuten tämä tapa tuntuu minusta paremmalta. Mutta onko vinkkejä miten saan pidettyä koiran seisomassa ilman että se työntää sen peppunsa maahan? rolleyes.gif Eli miten saan pidettyä koiran mielenkiinnon yllä riittävän kauon? Koira on vielä aika kokematon näyttelyistä, mutta suunnitelmissa on mennä tänä vuonna useisiin näyttelyihin. Olisi kiva jos saisin esitettyä koiran kauniisti. happy.gif
pips_a
LiisaO: Aloitat samanlailla, kuin pennulla eli harjoittelette seisomista joka päivä vähän aikaa (niin ettei koira kyllästy). Seisotat koiraa ja ensin aloitetaan helposti, että kun koira seisoo hetken ja katsoo makupalaa/lelua/palkintoa kädessäsi sanot "seiso" ja palkitset sen. Sitä toistatte usein, mutta ei niin, että koira kyllästyy ja pikku hiljaa pidennät aikaa, jonka koira seisoo palikalla ennen pelkitsemista. Jos koira istuu niin ohjaat hihnasta ja pyydät nousemaan ylös ja jatkatte. Yritä saada palkittua koira ennen, kun se istuuntuu, mutta pidä huolta, ettet palkitse koiraa liian myöhään niin, että koira on jo istumaan menossa. Pikku hiljaa koira osaa seistä yhä pidemmän aikaa ja yhä pidemmän aikaa paikallaan odottaen palkintoa.
Näyttleyissä, kun ei ole hyvä syöttää koiraa koko ajan niin olisi hyvä saada koira seisomaan mahdollisimman kauan ilman palkitsemista niin, että koira saa vassta palkinnon, kun tuomari ei enää katso sitä tai aina sujauttaa tuomarin huomaamatta makupalan koiralle esim. liikkeelle lähdettäessä.
Tuo on helppo, jos koira on perso ruualle tai sillä on joku lempimakupala tai sittenkin, jos sillä on joku pieni lempilelu... tennispallo tai vinkulelu.

Kysy, jos et ymmärtänyt, kun on niin vaikea saada asiaa selvitettyä kirjoittamalla.

---

Täytyy vielä mainita, että koira yleensä asettelee itsensä niin miten rakenne ohjailee. Esimerkkinä, että jos koiralla on pitkä reisiluu se seisoo jalat alla, silloin on hyvin vaikea saada koiraa esiintymään vapaasti jalat oikein aseteltuna (sivulta katsottuna: kintereestä alaspäin suoraan maatakohti). Tai saada häntää alas, jos se on kiinnittynyt liian ylös, nuo muutamana esimerkkinä.
Koira ei asettele itse itseään seisomaan luonnottomasti.
LiisaO
Kiitos pips_a!
Tästä on varmasti paljon apua. Ja ei jäänyt mitään epäselväksi, hyvin selitit. happy.gif
saskia
LAINAUS(Laurlia @ 1.1. 2006, 00:11) *

Hyvä.. Olin tässä jo aika paniikissa, kun luulin että nyt pitäis opettaa katsomaan minuun kun ravaa... Mennään tänään ekaan näyttelyyn ja nyt jännittää ihan sairaasti sad.gif Mä varmaan ite kompastun ja lennän naamalleni tuomarin eteen biggrin.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.