Kyseessä on ilmeisesti cavalier..?
Teidän täytyy ruveta kotona kärsivällisesti harjoittelemaan vapaasti seisottamista. Cavalierin yleisin seisotustapa on hihna "tiukalla" ja esittäjä seisoo edessä tai vieressä. Kun koira oppii seisomaan, voit alkaa opettaa sille jalkojen itse asettelua, eli sinun ei tarvitse koskea koiran jalkoihin vaan se laittaa ne itse nätisti. Jos koira aristaa näyttelytilannetta ja pitää häntää jalkojen välissä, suosittelen oman/lähipaikkakunnan näyttelytreenejä. Jotkut koirat (kuten meidän Belle..) eivät heiluta häntäänsä jatkuvasti, mutta jos koirasi on "todella iloista tyyppiä", yritä tehdä näyttelystä koirallesi mahdollisimman hauska juttu. Koiran pitäisi ajatella "jipii, nyt mennään kehään, siellä on kivaa ja tuolla se mukava tuomarisetä tai -täti jo odotteleekin"

.
Eli siis lyhyemmin ensin kotona näyttelyasento kuntoon ja sitten näyttelytreeneihin harjoittelemaan tilanteeseen tottumista

.
Ja noista liikkeistä vielä, ei meilläkään osata ottaa kontaktia "näyttelyravissa", kovasti opetellaan kyllä.
Aloitat opettamalla koirallesi kontaktin, eli että se katsoo sinua silmiin. Kun tämä on hallinnassa, liität kontaktikäskyn (esim. katse, katso, kontakti...) vaikkapa istumiseen. Tokoa hieman paremmin tuntevat voisivat sanoa kannattaako kontaktia liittää heti näyttelyraviin vai aloitetaanko ensin jollain helpommalla "tempulla". Mutta itse liittäisin kontaktin ensin juuri vaikka siihen istumiseen ja vasta sitten seuraamiseen tai näyttelyraviin.