Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Harkinnassa skotti...
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 3: Terrierit
avalon
Pentu kuume on polttavan kova ja nyt näyttäisi elämä sellaiselta että sen pennun voisi kotiin ottaa! wub.gif Skottiin olen päätynyt ja nyt olisi kaikki neuvot kalliit... siis miten varautua skotin tuloon ja mitä kannattaa ottaa huomioon!
Omppo
Löytyisiköhän rotujärjestöltä omaa keskustelufoorumia, jossa liikkuisi mahdollisimman paljon rodun edustajia? Oletko lukenut huolella kasvattajien kotisivuja? Entäs, jos ottaisit johonkin omistajaan/kasvattajaan suoraan yhteyttä?

Tältäkin palstalta varmasti löytyy joku, jolla skotti on, mutta luonnollisesti useamman pitkänlinjan harrastajan kanssa jutteleminen olisi kaikkein parasta mahdollista apua. Myös lähialueen näyttelyissä kannattaa poikeata kurkkaamassa omistajia ja kyselemässä heidän mielipiteitään rodusta.
Ce´Nedra
Onneksi olkoon!! Olet tekemässä elämäsi parhaan päätöksen! thumbup.gif

Meillä pyörii kotona jaloissa kaksi rodun edustajaa, ja ne ovat kaksi maailman ihaninta otusta! wub.gif Skotin luonne on varsin hurmaava; ovat itsepäisiä jääriä, mutta oman kodin seinien sisällä valtavan rakastavia ja luotettavia kumppaneita. Rotu on kaupunkialueella varsin kompaktin kokoinen, eikä vaadi välttämättä hirveitä hölkkälenkkejä. Toisaalta ovat kyllä varsin sporttisia, ja jaksavat meillä ainakin tarvittaessa kävellä reippaasti kymmenenkin kilometriä väsymättä.

Turkissa on tietenkin vähän työtä, se kun on trimmattava säännöllisesti. Perus trimmauksen voi opetella tekemään itse, mutta jos haluaa käydä näyttelyissä, on parasta luottaa kasvattajan tai muun ammattilaisen apuun. Skotin karkean karvan päivittäinen hoito on aika helppoa, sillä siitä on melko helppo saada takut irti, kuhan muistaa harjata viikottain. Pitkät helmat toki sotkeentuu näillä säillä melkoisesti, mutta suihkuthan on keksitty. Valitettavasti ainakaan Espoon kaupunki ei ole suostunut ottamaan meidän koiria palkkalistoilleen, vaikka ne ahkerasti lakaisevat kaupunkimme katuja wink.gif

Skotit on tosi fiksuja, joten sisäsiistiksi ne on melko helppo opettaa. Ja puruvoima on pienestä pitäen kova, joten piilota kaikki, minkä et halua joutuvan syödyksi.

...tulipa taas oikein paasattua, mutta totta joka sana! Kysele lisää, jos vaan jokin askarruttaa!
avalon
Kiitos Ce´Nedra!
Nyt on pieni musta pallero varattu ja odotellaan sen saapumista meille... wub.gif Olen jo töihin ilmoittanut tarvitsevani mammalomaa!

Sitä olisin kysellyt että miten nuo sähköjohdot? Kuinka hyvin ne tulee suojata tai olisiko sulla jotain muita vihjeitä?
Kaiken maailman opuksia olen lueskellut mutta kaikkeenhan ei voi etukäteen varautua...

Jotenkin tuntuu että aika vain matelee kun joutuu odottelemaan pennun varttumista ja luovutuspäivän saapumista...
Diikeri
"Sitä olisin kysellyt että miten nuo sähköjohdot? "
Jostain kuulin että partavedellä siveltynä jotkut pennut jättää ne rauhaan. Maistuu kielenpäällä yököttävältä. En ole itse testannut koskaan. smile.gif
Rochas
LAINAUS(avalon @ 10.2. 2006, 17:13)
Sitä olisin kysellyt että miten nuo sähköjohdot? Kuinka hyvin ne tulee suojata tai olisiko sulla jotain muita vihjeitä?
Kaiken maailman opuksia olen lueskellut mutta kaikkeenhan ei voi etukäteen varautua...

Jotenkin tuntuu että aika vain matelee kun joutuu odottelemaan pennun varttumista ja luovutuspäivän saapumista...

Kyllä sähköjohdot kannattaa nostaa pennun ulottumattomiin taikka suojata, parempihan se on katsoa kuin katua. wink.gif Eikä skottikaan niitä rauhallisimpia rotuja ole! Onnea pennun johdosta, toivottavasti saadaan nähdä kuvia sitten kun pentu on saapunut. wub.gif
Ce´Nedra
Voi miten ihanaa kulla, että palleroinen on jo tilattu!! wub.gif

Aikaa on kyllä kulunut jo sen verran, että taitaa vaavi olla jo kotona asti? Onnellisia uutisia odotellaan... Mistä päin Suomea pentu tulee? Kerro heti kaikki!! happy.gif
avalon
Pentu tulee ens viikonloppuna eikä mulla ole sille vielä nimeä! blink.gif Rekisterissä nimenä komeilee Tartan Style Best Wishes. Lupaava tapaus siis!
Kouvolasta käyn hakemassa. Kasvattaja vaikutti mukavalta kun kävin pentuja katsomassa pari viikkoa sitten. Mikä on tärkeää kun ehkä lähden noita näyttelyitä kokeilemaan blush.gif . Ja trimmaamisestakin olen aikaste innostunut.

En yhtään epäile etteikö sisäsiisteys tulisi opittua mutta jos jollain on nikseja tai jotain vihjeitä siitä että miten sitä voisi helpottaa kun keskustassa kerrostalossa asutaan. innocent.gif

Kaikkea tarpeellista ja vähän vähemmän tarpeellista on tullut hankittua. Vanhoista farkuista olen väsännyt muutamat lelut joita saa sitten mielin määrin retuuttaa.

Yhtään en jaksaisi odottaa mutta vähän jäntskää kanssa! wub.gif
Elina.P
Onnea pennun saamisen johdosta! happy.gif
Oma pentukuume vain lisääntyy... wub.gif
Pisara
Onnea tulevan pennun johdosta! wub.gif Suosittelen minäkin niiden sähköjohtojen nostamista ylemmäs lattiatasolta, oma pentu (tosin eri rotua, mutta kuitenkin.) tuhosi jo yhden johdon, mutta ei onneksi sattunut mitään.
avalon
wub.gif wub.gif
Nyt on kaksi viikkoa vietetty Jedi vauvan kanssa kahdestaan! Sukissa on reikiä ja yhtään yötä en ole vielä läpi nukkunut mutta ei se mitään kun on vihdoinkin oma koira!
wub.gif wub.gif
Kuvia laitan Jedin omille sivuille kunhan saan ne kyhättyä. whistling.gif

Järjestääkö kukaan skotti / terrieri tapaamisia pääkaupunkiseudulla? Olisi mukava tavata muitakin. Ei tässä vielä kiirusta kun ei Jedillä vielä ole edes rokotukset voimassa...
Ce´Nedra
wub.gif Voi että... wub.gif

Mitenkäs teillä Jedin kanssa on nyt mennyt? Haluan nähdä kuvia ja kuulla uutisia!

Tuo sisäsiisteys onnistui meillä aika nopeasti nuorimmaisen kanssa, kun laitoin sen nukkumaan pentuhäkkiin. Sinne se ei pissinyt, ja alussa varsinkin aamuisin ensimmäinen asia heräämisen jälkeen oli pukea ja kiikuttaa pentu sylissä ulos. Kun sen laski maahan vasta ulkona, se pissikin tuli vasta sinne. Työpäivinä joko minä tai äitini tai appeni käytiin ruokiksella käyttämässä Klaaraan pikapissillä ulkona ja antamassa ruokaa. Sisälle ei ole pissitty kertaakaan viiden kuukauden iän jälkeen.
avalon
Kovasti olen yrittänyt ottaa tuosta Jedistä nyt viime aikoina kuvia, turhaan. Joko kuvassa komeilee musta läiskä tai vauhtiviiva. laugh.gif Jedin omia netti sivuja olen rakentanut ja kohta ovat pystyssä. innocent.gif

Yksin olo harjoitukset ovat meillä menneet hienosti. Jedi kun on aika itsenäinen ja rohkea, oikea skotti siis. Tuo rohkeus näkyy myös ulkona retkeillessä. Edes lakasinlakasin koneet eivät enää hetkauta.

Olen harkinnut myös tuon häkin hankkimista. Ce´Nedra, minkä kokoista suosittelisit? Ajattelin, että jos yhteen nyt sijoittaisi ettei heti tarvitsisi uutta ostaa.
Ce´Nedra
Meidän häkki koostuu kuudesta n.60cm leveästä elementistä. Klaara nukkuu nyt reilun vuoden ikäisenä siinä yhä. Se kävelee itse häkkiinsä iltaisin, kun me ollaan menossa nukkumaan, ja rauhoittuu vasta, kun portti laitetaan kiinni.

Kiva, että mä en ole ainoa, jolla on ongelmia skotin kuvaamisessa. Just toi musta läiskä on se tyypillinen, tai sitten koira näyttää ihan saatanalta, kun salama polttaa naaman ihan hehkuvaksi ja silmät loistamaan... wink.gif Ehkä sitä vielä jonakin päivänä oppii...

Jedihän on ilmeisesti uros?! Vinkkinä vaan, muista sosisaalistaa se kunnolla nyt pentuna. Urokset tuppaa olemaan vähän epäsosiaalista porukkaa teini-iän jälkeen... Kasperin kanssa oon saanut tehdä välillä töitä, että se sulattaa muita koiria. Tosin osittain vaikutti kyllä pari epäonnista kohtaamista ISOJEN koirien kanssa pentuaikana. Nykyään toimii ihan hyvin ja Klaara ainakin on ihan kaikkien kaveri. rolleyes.gif
avalon
Nyt sain vihdoin Jedin netti sivut pystyyn. Ne vilisevät vielä kirjoitus virheitä ja ovat auttamattomasti kesken eräiset mutta jos haluaa nähdä kuvia niin sieltä niitä löytyy...
Jedi

Toivottavasti linkki toimii innocent.gif
Ce´Nedra
Ihania kuvia, pitää tutustua noihin ihan ajan kanssa...

Sain viimein aliakseenikin vaihdettua kuvan meidän vanhemmasta skotista. Jäällä mennään ja ikää kuvassa vajaa neljävuotta! biggrin.gif
Ce´Nedra
"Liikkeet: Nopea liikkeinen, neliveto." Sanoisin suhteen olevan edessä 20 takana 80... ovat siis Porchen sukua! wink.gif

Olen varsin otettu noista sivuistasi!! Hienosti tehdyt, ja itse olen ihan skotlantifriikki, joskaan en ole sinne vielä päässyt matkustamaan. Ihana maisemakuva! happy.gif
avalon
Kiitos palautteesta! Sivut ovat tosin vasta ihan vaiheessa... eiköhän niistä jotain kehity. laugh.gif

Jedi alkaa olla jo niin reipas poika ja ilmatkin näyttävät paranevan sen verran, että olen alkanut haaveilemaan mahdollisesta pääkaupunkieudun skotti tapaamisesta. blush.gif Pitäisiköhän ottaa yhteyttä ihan kerholle asti? Jos vaikka skottien voimalla valloitettaisiin joku puisto...
Ce´Nedra
Kuulostaa tosi hyvältä idealta!! Pääkaupunkiseudulla kuitenkin on aika paljonkin skotteja ja niistä tosi harvat käy näyttelyissä... Olis kiva tavata muitakin fiksuja ihmisiä jotka ovat ymmärtäneet elämänsä tarkoituksen (siis skottinsa palvominen/palveleminen)! wink.gif

Kerhoon voisi ihan hyvin olla yhteydessä, vois laittaa vaikka seuraavaan lehteen ilmoituksen. Tai muuten vaan koittaa saada puskaradiossa kuuluteltua...
Finger!
Kävin katsomassa ne sivut...
Minäkin tykkään skotlanninterriereistä ja joskus vielä meinaan semmoisen koiran ottaa. Onko muuten skotti vaikea koira ensimmäiseksi koiraksi? Minulla ei koskaan aikaisemmin ole koiraa ollut. Millaisella ihmiselle skottia suosittelisitte? Ja minkälaiselle ette? Skotti on minusta aivan ihana wub.gif ja isän serkulla on ollut semmoinen, samoin myös vanhempieni naapurissa on yksi skotti dogrun.gif
-p1njja
Mulla tuo meiän skotti on eka oma koira, mitä nyt huushollissa on koiria häärinyt australianterrieristä landseeriin ja siitä tanskandoggiin. Ei Essi ainakaan kovin hankala ollut.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.