LAINAUS(kakadu @ 5.1. 2006, 11:43)
Eihän sillä ole mitään väliä (periaatteessa) onko koira rotukoira vai ei!
Jos haluaa osallistua näyttelyihin, ostaa rotukoiran, jos näyttelyt ei kiinnosta, valitsee minkä koiran tahansa!
...
Seropithan eivät ole kylläkään yhtä "sairauksista kärsiviä" koiria kun rotukoirat, koska eihän seropeilla nyt niitä perinnöllisiä sairauksia tavallaan ole...
En tajua sitä, miksi seropeja myydään esim. 50€/pentu, kun rotukoirilla tyyliin 600€/pentu! Toki jos haluaa myydä paperillisia pentuja, näyttelypentuja ym. pentuja...
Mielestäni seropit ovat yhtälailla hyviä koiria kun rotukoirat!
Varmasti sekarotuinen voi olla yhtä rakas kuin rotukoirakin, ei se sitä katso. Mutta syy miksi tuen rekisteröityjä rotukoiria (mulla on myös sekarotuinen ja se on mulle kaikki kaikessa) on se, että niillä on kontrolli. Niitä ei rekisteröidä, jos emän pennutus on liian tiheää, jos kasvattajalla on rekisteröintikielto niin jokin on hyvin pahasti pielessä. Usein myös valveutuneet kasvattajat tutkivat koiriensa suvun historiaa, luonnetta, terveyttä jne ja koittavat valita parhaat mahdollisimmat yhdistelmät (ikäväkyllä epärehellisiä ja taitamattomia "taivaanrannanmaalari" -kasvattajiakin on) joissa koirat täydentävät toistensa heikkouksia ja näinollen viedään rotua eteenpäin.
Harvemmin sekarotuisten vanhemmista tiedetään niin paljoa, puhumattakaan isovanhemmista! Kyllä minäkin tiedän oman bastardin emän ja isän rodun, emän olen nähnyt kerran, mutta se ei riitä. Minulla ei ole aavistustakaan vanhempien tai sisarusten terveydestä, luonteesta tai mistään muustakaan niiden ominaisuuksista. Oma sekarotuiseni on lonkiltaan terve (A/A) mutta sillä on häntämutka. Luonne sillä on kultaa, mutta se on ääniarka.
Ja mitä tuohon iänkaikkisen vanhaan myyttiin "sekarotuiset ovat terveempiä" tulee, että ne EI ole yhtään sen terveempiä? Mihin ne perinnölliset sairaudet katoavat jos risteytetään esim. kyynär- ja lonkkaongelmainen Leonbergi ja sydän- sekä ihovaivainen saksanpaimenkoira? Mihin ne katoavat? Kun niitä ei tutkita niin sekö tekee koirasta terveen? Onhan se tietenkin helppo tuudittautua siihen uskoon ja näyttää että "rotukoirilla on tätä ja tuota ja tuota sairautta." Jos niitä rotukoiriakaan ei olisi tutkittu, niin olisivatko nekin yhtä terveitä silloin?
Itseasiassa mun rotukoirani on terveempi kuin sekarotuisen: Rotukoiralla on lonkat A/A, polvet 0/0 ja kyynärät 0/0, hyvä rakenne, ei allergioita. Sekarotuisella on lonkat A/A (muita ei ole tutkittu), hyvä perusrakenne, ei allergioita, häntämutka.
Jatkossa tuskin otan sekarotuista. Ei sillä että ne olisi jotenkin huonompia, vaan sillä että rotukoiraa ottaessa tiedän, että mitä luonne tulee olemaan sen sijaan että joutuisin arvailemaan, että tuleeko koiralle pitin vai collien luonne. Tiedän myöskin, että kasvatustoiminta on valvottua ylemmältä taholta, koiralla ei teetetä joka juoksusta pentuja ja halutessani (ja mähän haluan) voin ottaa selville vanhempien, vanhempien sisarusten, isovanhempien, aikaisempien pentueiden jne jne jne terveys ja luonnepuolta. Enkä rahoita kenenkään "bisnesideoita" labradoodleja, pitti-dogosekoituksia, bichon-villismixejä tai muita myyntivaltteja.
Paperit ovat tae siitä että kaiken pitäisi olla kunnossa, se ei ole vain mikätahansa lappu mistä voi aikansakuluksi tehtailla lennokkia, jos ei muutakaan käyttöä ole. Ostaisitko sinä auton ilman rekisterikirjaa? Ihan rehellisesti. Tai asunnon ilman kuntotarkastusta?