Nonniin.. Elikkäs, minä omistan havaneesin, värillisen sellaisen..
Ja olen nähnyt todella, todella monia kauniita värillisiä havannoja.
Enkä ole todellakaan huomannut eroja vaalean ja tumman välillä, mutta kuten edellä jo mainittiin, yksilöeroja löytyy luonnollisesti aina! Toinen voi olla alati sylissä viihtyvä, toinen energinen kuin mikä! Ja mitä karvanlaatuun tulee, on hyvä muistaa, että pennulla ja aikuisella on erilaatuiset turkit..

Olen myös nähnyt täyttelyissä värillisten pärjäävän ja sijoittuvan erittäin hyvin. Luulisin, että olet saanut sen takia sellaiset kuvan, etteivät esim. mustat pärjää, koska niitä on valkoisiin verrattuna niin vähän näyttelyissä.
En tietenkään halua yleistää, mutta luulisin, että tämäkin alkaa tasoittua, kun vain tummien omistajat jaksavat viedä koiriaan näyttelyyn, niin tuomarit tottuvat entistä paremmin myös tummiin väreihin sekä sen myötä alkavat pärjätä entistä herkemmin!!

Tottakai vaalean on ns. "helpompi" pärjätä (jos väreissä ajatellaan), kun yleensä näyttelyyn on ilmoitettu (esimerkki) 30 havannaa, joista mustia/mustavalkoisia on vaikka 3, tummia soopeleita 3 ja loput 24 valkoisia/vaaleita!!!
Tämä on vain minun mielipiteeni..
Ps. Lhasa Apsoja on myös värillisiä, ja niissä taitaakin olla tummia enemmän kuin vaaleita!!!