Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: havanna koira
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 9: Seurakoirat ja kääpiökoirat
mömmö
Monella tutullani on kääpiökoiria. Kysyisin Havanna koirien väreistä. Olen seuraillut Bichon ryhmän koiria, kaikki ovat valkoisia ja vaaleita. Havanna on ainoa värikkäämpi. Vaaleat sijoittuvat tuomareilla. Otin muutaman koirakirjan lainaksi ja tutkin seurakoira ryhmään kuuluvaa Bichon ryhmää. Havanna-koirien vaalea värityshän on näköjään jalostunut ihmisen käden kautta. Kuubassa ylhäisörouvat tapattivat värikkäät pennut kirjassa sanotaan. Niitä syntyi samassa pentueessa vaaleiden kanssa. minä teen johtopäätöksen, että värikkäät havanna-koirat ovat yhtä rotuaan edustavia kuin vaaleat. olen nähnyt kauniita mustia ja mustavalkoisia.
Havahava
-Aivan, olet tehnyt aivan oikean johtopäätöksen. Jos kehässä valkoinen havaneesi, jonka vastassa on esim. sikarin värinen havaneesi, väri ei saisi ratkaista. Tietenkin jokaisella tuomarilla on omat mieltymyksensä, niille ei voi mitään, jokaisella kuuluu olla oma mielipiteensä. cool.gif
mömmö
confused.gif eikö se ole turhaa käydä värikkäiden vaikka mustavalkoisen kanssa kun aina joutuu ulos ja samat voittaa aina. Minusta on kiva katsella havanna kehä. kun on erilaista. eikö muista?
Havahava
LAINAUS(mömmö @ 5.1. 2006, 19:36)
confused.gif eikö se ole turhaa käydä värikkäiden vaikka mustavalkoisen kanssa kun aina joutuu ulos ja samat voittaa aina.

Ehhei! Mainitakseni esim. Sanillan Fun Fellow, mustavalkoinen uros, käy aktiivisesti näytettelyissä, ja hänellä on serttejä. Samoin Bellezza's Blackpearl, kaunis täysin musta narttu, jolla on serttejä varmaan viitisentoista.
seuraneiti
thumbup.gif Hienoa, että joku ottaa asian puheeksi. Värejä on tulossa niin että kohisee. Kävin muutama päivä sitten katsomassa 5-viikkoisia pentuja joissa suurimmassa osassa oli värejä. Sanillanin kennenliltä on lähtenyt upeita värillisiä
pentuja. Mömmöllä ei taida itsellään olla Havannesia -vai onko?
Minun mielestäni värit ovat rotua rikastavia piirteitä. Olen huomannut historiasta värikkäiden pentujen kohtalon. Mutta värejä tulee koko ajan, niiden kannattajien vain pitää ahkerasti tuoda koiria esiin, niin niihin totutaan.
Itselläni on musta ja usein ihmiset hämmästelee "Onko näitä mustiakin?"
Kipinä
LAINAUS(mömmö @ 5.1. 2006, 08:56)
Olen seuraillut  Bichon ryhmän koiria, kaikki ovat valkoisia ja vaaleita. Havanna on ainoa värikkäämpi.

Seuraileppas löwcheneitä wink.gif Jo löytyy!

Havannojen mustista huhuttiin jotain "pahaenteistä", mutta en nyt tietenkään muista mitä siitä olen kuullut lookaround.gif .
Fitzgo
Joidenkin tuomareiden olen kuullut sanovan että itse sijoittaa mieluummin korkeammin vaaleita kuin esim.mustia. Nykyään on kuitenkin ilokseni pärjännyt monia eri värien edustajia. smile.gif
seuraneiti
unsure.gif Voi kun muistaisit. Mustissa ei ole mitään pahaenteistä, ne ovat luonteeltaan sosiaalisia kuten vaaleat, yksilöeroja löytyy joka väriltä. Terveydelläkään vaaleaan ei pitäisi olla mitään eroa.
Jos turkin laatua on moitittu karkeammaksi, niitä karkeita on vaaleissakin.

Mutta ehkä se pahaenteisyys on myös historian mustalle koiralle antamaa mainetta kun niitä kerran lopetettiin.
Kuka tietää.

Tuli mieleen että Euroopan voittaja 2005 on Winslett´s Dizzy Dabbler (??) mustavalkoinen uros ja Bellezza`s Gentle Gambler omistaa todella upealaatuisen turkin. Mutta mustia tai mustavalkoisia näkee kehissä vähän. Toivottavasti kaiken värisiä tulisi lisää kehiin.
seuraneiti
baa.gif Joo, minäkin olen kuullut ainakin yhden tuomarin sanoneen, ettei tule koskaan sijoittamaan mustaa kärkisijoille. No, väreihin on tuomareiden opeteltava ja jos tuomari ei sijoita niin sitten ei. Mutta kuten "Mömmö kirjoitti, värilliset ovat yhtä rodunomaisia kuin vaaleat on mielestäni oikein.
mömmö
Minulla ei ole Havanna koiraa. minulla oli maltankoiran. enkä iän puolesta enää ehkä ota koiraa. mutta olen koirien ystävä. Havanna rotu on löytynyt kirjasta. Sitten menin näyttelyyn katsoman. muutamien väri tekivät minulle vaikutuksen. siksi kirjotin tänne. Hyvä että kasvatetaan värillisiä, on persoonallisempia.
lumienkeli_1982
stop.gif

Nonniin.. Elikkäs, minä omistan havaneesin, värillisen sellaisen..
Ja olen nähnyt todella, todella monia kauniita värillisiä havannoja.
Enkä ole todellakaan huomannut eroja vaalean ja tumman välillä, mutta kuten edellä jo mainittiin, yksilöeroja löytyy luonnollisesti aina! Toinen voi olla alati sylissä viihtyvä, toinen energinen kuin mikä! Ja mitä karvanlaatuun tulee, on hyvä muistaa, että pennulla ja aikuisella on erilaatuiset turkit.. smile.gif

Olen myös nähnyt täyttelyissä värillisten pärjäävän ja sijoittuvan erittäin hyvin. Luulisin, että olet saanut sen takia sellaiset kuvan, etteivät esim. mustat pärjää, koska niitä on valkoisiin verrattuna niin vähän näyttelyissä.

En tietenkään halua yleistää, mutta luulisin, että tämäkin alkaa tasoittua, kun vain tummien omistajat jaksavat viedä koiriaan näyttelyyn, niin tuomarit tottuvat entistä paremmin myös tummiin väreihin sekä sen myötä alkavat pärjätä entistä herkemmin!! smile.gif Tottakai vaalean on ns. "helpompi" pärjätä (jos väreissä ajatellaan), kun yleensä näyttelyyn on ilmoitettu (esimerkki) 30 havannaa, joista mustia/mustavalkoisia on vaikka 3, tummia soopeleita 3 ja loput 24 valkoisia/vaaleita!!!

Tämä on vain minun mielipiteeni.. whistling.gif

Ps. Lhasa Apsoja on myös värillisiä, ja niissä taitaakin olla tummia enemmän kuin vaaleita!!! biggrin.gif

dogrun.gif dogrun.gif dogrun.gif
Dommie
LAINAUS(lumienkeli_1982 @ 17.1. 2006, 17:48)
Ps. Lhasa Apsoja on myös värillisiä, ja niissä taitaakin olla tummia enemmän kuin vaaleita!!! biggrin.gif

Mutta eipä ole bichoni. ;>
seuraneiti
happy.gif Jos haluaa seurata värien yleistymistä kotomaassa, on hyvä käydä katsomassa Havannalaiset ry:n kasvattajalinkkejä. Useassa on laitettu kuvia syntyneistä pentueista. Sieltä voi omin silmin todeta, että värikkäitä syntyy tänä päivänä paljon. Tietääkseni Suomeen ensimmäisien joukossa tullut Ganesan-kennelin jo edesmennyt Ebony Eyes Of my Lovelys (Äbi) oli black-tan värityksinen narttu.
Lisäksi Suomessa oli värigeenejään antamassa mm.Saksan poika Pillowtalk`s Prosario(Perry, suuri ihastukseni) Väri oli punaruskea. Perry jättikin jälkeensä värikkäitä jälkeläisiä mm. Ja-kar Butkiaivon. Mielestäni osa kasvattajista tekee hyvää työtä rodun rikastuttamiseksi väreillä - kiitos siitä heille.

Tämä vain minun mielipiteeni, oli havaneesi sitten vaalea tai värikäs tai musta, rotu on kertakaikkiaan viehättävä. Onnea kaikille sellaisen omistajille, kotonanne asustelee varsinainen hurmuri. shifty.gif shifty.gif wink.gif wink.gif
Havahava
Katsokaapas muuten Westminsterin havanese-kehä video netistä, siellä ei näy kuin kaksi(?) valkoista havaneesiä, kaikki muut on värillisiä. smile.gif
seuraneiti
w00t.gif Havahava, laittaisitko tämä Westminsterin linkin näkyviin, jotta päästää katsomaan ko. video. En löytänyt sitä, vaikka yritin googlesta etsiä wink.gif
Terhi
LAINAUS(seuraneiti @ 19.1. 2006, 06:06)
w00t.gif Havahava, laittaisitko tämä Westminsterin linkin näkyviin, jotta päästää katsomaan ko. video. En löytänyt sitä, vaikka yritin googlesta etsiä wink.gif

Miian puolesta: Videot
Ja havathan kuuluvat toy-ryhmään. smile.gif
seuraneiti
thumbup.gif thumbup.gif thumbup.gif No, johan löytyi värejä. Siinähän oli oikein kunnon lyhytelokuva. niin siellä suuressa maalimassa. Mutta mustavalkoinen voitti! thumbup.gif
mömmö
Minä sain katottua sen, kun pyysin naapurin poikaa auttaman.
Hienoja värejä. Miten ne oli niin paljon pörrösimpiä kuin suomessa?
valentine
Voi.. ei oikeen tää näytä mut jospa kaverin luona tai kotona kone näyttäs biggrin.gif
lumienkeli_1982
Olipas todenteolla värejä! biggrin.gif
..Mutta kyllä ne tosiaan hieman erinäköisiä havoja oli, suomalaisiin verrattuna..
En tiiä, kyllä Suomessa on kauniita havoja!!! wub.gif wub.gif
seuraneiti
tongue.gif teehee.gif biggrin.gif Joo, kyllä Havaneeseilla Suomessa on laadukkaammat turkit. Mutta Amerikassa kaiken pitää olla kai kaiken "Big" turkkienkin. Kyllä joistain yksilöistä tuli Cottoni mieleen, mutta värejä kyllä löytyi.
Marjo Heikka
Jenkeissä on erilainen rotumääritelmä turkin osalta kuin FCI:llä. Heillä halutaan tuplaturkki, joka ei saa olla liioitellun pitkä ja yksinkertainen, litteä turkki sekä myös erityisen kihara turkki pitäisi katsoa virheeksi. Heidän rotumääritelmässään ei myöskään haluta tehtävän koiran selkään jakausta.

AKC:n rotumääritelmä havaneselle löytyy osoitteesta:
http://www.akc.org/breeds/havanese/index.cfm

FCI:n rotumääritelmässähän turkista sanotaan:
Villava aluskarva on niukka ja puuttuu usein kokonaan. Peitinkarva on hyvin pitkää (täysikasvuisella koiralla 12 - 18 cm), pehmeää, sileää tai laineikasta ja voi muodostaa kiharaisia suortuvia.
lumienkeli_1982
Kiitos Marjolle linkistä! smile.gif

..Aika mielenkiintoista kyllä, että poikkevat rotumääritelmät noinkin paljon.. Siis tarkoitan sitä, että noin niinkuin ulkonäöllisesti. Aika mielenkiintoista olisi jonkun suomalaisen kasvattajan lähteä tuonneppäin koiranäyttelyyn!! wink.gif

..Hyvin mielenkiintoista myös oli, tuossa Westminsterin näyttelyssä siis, että Havanna sai ihan normaalisti osallistua näyttelyys rastoitettuna!! Onkohan siinä Havannan rastoittamisessa jokin idea?? Valaiskaa nyt minua tyhmää!! whistling.gif

Okei, mä kyllä ymmärrän, että turkki on varmaan miljooona kertaa helppohoitoisempi rastoitettuna, mutta miten rastaturkki voidaan arvostella ns. normaalin turkin rinnalla?? Miten siitä näkee/tuntee, että turkki on oikeanlainen??

No mutta siltin olen edelleen täysin sitä mieltä, että Suomessa on hirmu kauniita havannoja sekä näyttelyissä että kotikoirina! Mutta siitähän se suomalaisten havannojen korkea laatu taitaa tullakkin!! thumbup.gif
seuraneiti
tongue.gif Joo, kiitos vain Marjolle, sitä löytää aloittelijakin uusia luettavia juttuja kun joku niistä tiedottaa.
Olkaamme ylpeitä koiristamme Suomessa. Täällä on hienoja koiria ja koirilla laadukkaita turkkeja. Oli ne sitten värillisiä tai vaaleita. Määrä ei saa olla tärkeämpi kuin laatu tässäkään tapauksessa. Käsittääkseni Havaneesin ei kuulukaan olla kauhean paksuturkkinen?
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.