Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Salukit
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 10: Vinttikoirat
Sivuja: 1, 2, 3
Avispa
Haulla yritin etsiä vanhoja saluki topiceja mutta ei löytynyt kuin nämä.

Joten tänne sitten kaikkea pulinaa salukeista. Olettaisin ainakin että täältä joitain saluki ihmsiä löytyy. wink.gif

Minkäs laisia kokemuksia teillä on salukeista?
Itse olen käynyt muutaman kerran El Hamrah kennelissä tutustumassa tähän ihanaan rotuun. Ja junnu kehissäkin muutaman kerran salukin kanssa ollut. Ja toivottavasti tästä eteenpäinkin saan välillä junnuissa afgaanien vastapainoksi salukien kanssa kisailla. smile.gif
>tinja<
Voi, salukeihin olen kyllä täysin totaalisen rakastunut wub.gif Vielä joskus, kyllä. Sitten kun on tarjota tarpeeksi virikkeitä, niin kyllä,mulle tulee saluki. En tiedä millon, mutta varmasti joskus.

Sain ensikerran tutustua salukeihin keväällä 2004, kun tutustuin äidin tuttuun jolla oli 2 (nyttemmin 3) uskomatonta herraa. Niissä vaan on niin.. kaikki, sopivasti omaa tahtoa, sitten sitä uljautta ja ylväyttä ja ystävällinen luonne, aluksi hieman varautunut toisinaan. Siitä lähtien olen silloin tällöin käynyt omistajan ollessa pois hoitamassa poikia ja kolmannen tullessa kävin sitten periaatteessa päivittäin.

Mutta, totaalisen koukussa. smile.gif
agathar
oijoi, täällä asuu kultapoika dali. kerron lisää kun on aikaa, mutta sivut löytyy täältä. ikää pojalla on reipas 5kk.

tämmöstä keskustelua oonkin haaveillut biggrin.gif
¤janette¤
Täällä asustaa 6 salukia smile.gif Minä olen syntynyt niin sanotusti "salukin käpälä suussa" koska meillä on ollu syntymästäni asti salukeja, tai oikeastaan vielä aikaisemminkin biggrin.gif Koirien kanssa harrastetaan näyttelyitä ja muutaman kerran ollaan kokeiltu maasto ja ratajuoksuja. Tällä hetkellä omistan yhden saluki uroksen eli Uffiksen. Rotua en vaihda vaikka mikä tulisi biggrin.gif
Avispa
agathar: Ihanan näkönen tuo Dali poika. wub.gif Aijottekos Dalia tulevaisuudessa näyttely kehissä käyttää?
Pakko myöntää myös että todella kaunis nimi! Mull on jo mun kahelle koiralle nimet mietitty. Dali ja Kiila.
Dali nimeen ihastuin Notredamenkellonsoittaja leffassa, kun sen Esmeraldan vuohen nimi on Dali. Meni ehkä vähän otiksi. blush.gif
agathar
helmikuussa olis pentunäyttely jonne olis tarkotus mennä. en vaan oo ikänä ollut näyttelyssä enkä todellakaan tiedä kuinka siellä ollaan rolleyes.gif heh, haluaako joku handlata?? mutta siis joo, näyttelyissä olis tarkotus käydä, mutta ehkä kuitenkin panostetaan enemmän juoksupuoleen.
Farash
Täältä löytyy myös kaksi salukia smile.gif Janetten kanssa samoilla linjoilla; kerran saluki, aina saluki thumbup.gif
Sundae
Mä olen salukeja aina ihaillut silleen sivusta ja ottanut niistä aina enemmän ja enemmän tietoa selville. Suurin sysäys rodun pariin tuli kuitenkin syksyllä 2004, kun täällä Puskassa nickillä findhorn kirjoitteleva Heli etsi koirilleen hoitajaa. Tottakai otin Heliin yhteyttä, sillä hoitajaa etsittiin samalle paikkakunnalle kuin missä asun ja olen aina tosiaan ihaillut salukeja smile.gif Sain tutustua kahteen niin upeaan koiraan, joista toinen valitettavasti lähti sateenkaarisillalle aivan liian aikaisin sad.gif Muistan kuinka itkin sen koiran perään varmaan viikon, sillä niin rakas tästä koirasta (ja rodusta) oli minulle tullut sen omalaatuisen persoonan myötä. Nyt salukeja on taas Helillä kaksi (Heli kertoo varmasti itse enemmän, jos viitsii ja ehtii wink.gif) ja toivottavasti he palaavat vielä joskus (Heli, niin se työsopimus kun tuntuu sulla vaan pitkittyvän ja pitkittyvän laugh.gif) tänne Tampereelle, että pääsen taas toimimaan poikien dogsitterinä wub.gif

Nämä Helin salukit jättivät kyllä niin mahtavan vaikutelman salukeista, että ehkäpä mullakin jonain päivänä on oma saluki wub.gif
findhorn
Joskos findhorn sitten kirjoittaisi wink.gif

Eli täällä on Sundae-Paulan mainitsemat kaksi salukia, pappasaluki Fauni (8,5 v) ja salukinpoikanen Veeti (melkein 10 kk). Salukikokemuksia minulla on vuodesta -84 ja kysymykseen "minkälaisia" vastaan, että kaikenlaisia...hauskoja, surullisia, kiukuttavia, onnellisia, ihania, mutta ennen kaikkea salukimaisia. Saisikohan jonkinlaista kokemuslistaa aikaiseksi:

- salukinpennun ihana tuoksu
- salukinpennun ripulit ruokapöydän viereen
- salukinpennun naskalihampaat ranteessa
- uppiniskaisen karanneen salukinuorukaisen ähäskutti-ilme, "minuahan et kiinni saa"
- vapaudesta huumaantuneen salukin villi laukka koskemattomassa hangessa
- moottorikelkasta innostunut nuppineulanpään kokoinen, punamanttelinen ja punasukkainen saluki jääpreerian horisontissa
- auringosta nauttivan salukin raukea loikoilu kesäisellä nurmikolla
- ilta-auringon kimallus salukin selässä paikallisella aavikon korvikkeella eli hiekkamontulla
- mustikkamättäällä makaava, mustikoita syövä saluki
- ulvova ullakkokoira - saluki, joka keskustelee
- saluki, joka sanoo näyttelykehässä "mennään yhdessä, minä voitan tänään kaikki"
- saluki, joka sanoo näyttelykehässä "tänään minua ei huvita pätkääkään"
- saluki, joka sanoo juoksukilpailuissa "mamma, pupu ei ole sielläpäin, en malta verrytellä, päästä jo juoksemaan"
- saluki, joka sanoo juoksukilpailuissa "mamma, mä sain juosta kaverin kanssa ja mulla oli kivaa - ai mikä pupu?"
- saluki, joka voittaa korkeanpaikankammonsa
- ison salukin pupusaalis
- pienen salukin hiirisaalis
- salukin emäntä ja polkupyörä rähmällään ojassa (kissa sentään ehti alta karkuun, salukin suureksi harmiksi)
- salukiystävykset nukkumassa auton takapenkillä sillä aikaa, kun omistajat miettivät kuinka nopeaa uskaltaa märällä asfaltilla ajaa, jos on ajanut 200 km harhaan ja pitäisi ehtiä näyttelyyn ja pystyykö juoksemaan kehässä jos on 10 tunnin pissahätä ja kuinka pitkälle autolla pääsee jos tankissa on 3 litraa bensaa
- salukin häntä, se pyörii ympäri kuin propeli, lieneeköhän siinä energiageneraattori
- 2,5 salukitonta tuntia keskellä suota, kännykkäkenttien katveessa, märkänä, viluisena ja väsyneenä
- salukinpoikasen otsarypyt ja ympyräsilmät, kun se keskittyy miettimään uutta asiaa
- kyyneleet ja kolme kiehkuraa salukin häntäkarvoja korurasiassa.

Sellaista se on, se elämä salukin kanssa.

(PS. Paula, minnen enää oikein itsekään pysy näiden työasioiden perässä, mutta kesällä tullaan ainakin viikoksi lomailemaan Tampesteriin, tulet sitten kyläilemään wink.gif.)
shaairah
Saluki-immeisiä täälläkin, kotini jakaa kanssani 8 ihanaista salukia smile.gif
agathar
Dalilla on hampaiden vaihtuminen loppusuoralla, ja olin jo ehtinyt varaamaan ajan lääkäriin kun ei toinen yläkulmuri tahtonut irrota. laskin jo suruissani tän kuun rahavaroja kun lääkäri sano että 50e maksaa,suunnilleen. onneksi hammas irtosi itsellään eilen:)
>tinja<
oi, ihanan värinen duo Dali wub.gif
agathar
kiitos smile.gif

jostain syystä salukilöpinä ei nyt ota kehittyäkseen lookaround.gif
shaairah
Taitaa salukiväki lähinnä pulista rotupalstalla. Vaan kyllä täälläkin jos joku hyvä aihe keksitään - mulla on ihan tyhjä pää (aina laugh.gif )
¤janette¤
Juu, uskon että kaikki ovat tuolla salukikerhon keskustelussa smile.gif Mutta eiköhän tännekkin keksitä jotakin rakentavaa keskustelua smile.gif .

Mihinkäs näyttelyyn olette salukienne kanssa seuraavaksi tulossa?

Me mennään Turkuun ja sit tampereelle ja lahteen smile.gif

//Muoks: Kirjotusvirheitä biggrin.gif
Avispa
Saisikohan keneltäkään joskus junnuihin lainaan salukia? wub.gif
agathar
Affe: miksei. kunhan dali vähän kasvaa.

kuten jo itse ylempänä sanoin, Dalin eka näyttely onkin sitten edessä helmikuussa, epävirallisessa pentunäyttelyssä. siellä on hyvä tutustua meininkiin smile.gif

haluaisiko joku lyhesti vihjasta kuinka siellä kehässä toimitaan? näyttelyasennon dali hallitsee jo yllättävän hyvin.
Avispa
agathar: voi se olis kiva, että saisin joskus Dalia junnuihin. smile.gif

Kehän toiminnasta en ole ehkä paras selittämään, mutta yritetään. tongue.gif
Kehä sihteeri "huutaa" kehästä mikä luokka ja urokset vai nartut. Sitten kun on teidän luokka seuraavan arvostelravana. Menet koiran kanssa kehään. SItten tuomari kerran pari juoksuttaa koko ryhmän kehän ympäri ( jos on paljon koiria laittaa ryhmiin ja omassa ryhmässä sitten juostaan kehä ympäri, kun muut odottavan kehän laidalla).
Sitten yksittäis arvostelu numero järjestyksessä. Ja oman vuoron koittaessa kehään ja tuomari kertoo mitä pitää tehdä. Seälkeen takaisin kehän ulkopuolelle odottamaan että muutkin luokan koirat on saatu yksittäis arvosteltua. Sen jälkeen kaikki kehään ja tuomari sijoittaa koirat.

ehkä se noin menee..oops.gif

Missäs muuten helmikuussa on toi pentunäyttely? Onko toi se saluki kerhon järkkäämä? Vai muistanko ihan väärin? smile.gif
agathar
kiitos affe,toi oli aika tyhjentävä vastaus. ehkä mä en siellä pahemmin voi törttöillä biggrin.gif

ja just siitä salukikerhon järkkäämästä pentunäyttelystä on kyse. se on siis helmikuun lopussa helsingin kaapelitehtaalla.
agathar
niin ja luultavasti myös kesäkuussa mennään salukien erikoinäyttelyyn helsinkiin. smile.gif
¤janette¤
Agathar: Joo Affe varmaan selitti ton pääasian..Mut joo kunhan vaan sen muistaa et urokset arvostellaan ekana smile.gifn ja sit vasta nartut..(jonka varmaan tiesit jo ) smile.gif
Apila
Oi että olen aivan ihastunut salukeihin. smile.gif Oon ollu jo jonkin aikaa, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Kyllä joskus miulle varmasti oma saluki tulee, sitten joskus biggrin.gif
-Mimi-
Meiltäpäin löytyypi 3 salukineitokaista sekä lauman omana maskottina häärii 9-vee apsoneiti smile.gif
Vaikkakin nuo kääpiökoirat ovatkin meikäläisen sydämmeen löytäneet (sitä omaa löwcheniä on odotettu puolen ikää wink.gif ) niin onhan nuo salukit se meidän perheen rotu.. smile.gif

Koirien kanssa harrastetaan näyttelyitä ja vanhemmat yksilöt vain leikkimielellä tuota maastojuoksua. Johkilla on haaveissa ollut tuo oma maastojuoksijasaluki jonka kanssa kisailla, saa nyt sitten nähdä josko tämä meidän nuorin neiti testaisi maastoilua ihan tosissaan. rolleyes.gif Virtaa ja intoa ei ainakaan koirasta itsestä puutu biggrin.gif

Itse myös aikanaan junnuilin ahkerasti, alkuaikoina laina-leijonalla ja sitten viimiset vuodet pääsääntöisesti salukeilla. Harmikseni sain kisata vain yhden, sen viimeisen kisan, omalla koiralla mutta pääsin tutustumaan aivan ihaniin koira persooniin sitäkautta! smile.gif

Täällä maalla kun tuo saluki ei kovin yleinen näky ole niin meikäläinenhän on päättänyt todistaa ihmisille että kyllä vinttikoiratkin oppivat yhtä lailla kuin muut rodut. wink.gif Nuorimmaisen kanssa ollaankin agiltyä harrastettu aktiivisesti, koiran ilon lisäksi tavoitteena on yhdet virraliset kisat tongue.gif Lisäksi ollaan tokoiltu ihan omaksi hyödyksi ja tavoitteena olis vielä joskus koittaa jälkeä tuon duracellin kanssa. Neiti kun on aina kaikessa ihan kympillä mukana niin onahn se mukava koittaa kaiken näköstä lajia niin kauan kun koiralla on hauskaa. smile.gif

Itsellä koittaa tuo lopullinen muutto pois vanhempien huomasta ensi syksynä, saa nähdä tuleeko hieman orpo olo kun ei uudessa omassa kodissa pyörikkään nuo karvakuonot.. confused.gif
-Mimi-
LAINAUS(Affe @ 16.1. 2006, 20:40)
Saisikohan keneltäkään joskus junnuihin lainaan salukia?  wub.gif

Meidän nuorimmaista tytsyä voisi irrota johonkin kisaan smile.gif

Musta tuntuu, että näin sut HVKlla viime kesänä, siinä Pirjon teltan läheisyydessä.. Kisasit Taraksella junnuissa, oonko oikeessa? smile.gif

Mimi nyt on nuori tyttö, vajaa 2 vuotias mutta osaa esiintyä edukseen kunhan vain haluaa, ei siis välttämättä mikään helpoin koira. Neiti on kyllä treenaillut eri esittäjien kanssa, eikä suuremmin haittaa ketä siellä narun päässä on. biggrin.gif Mutta nuo toiset koirat ja ahtaus voi vielä joskus tuottaa pientä jännitystä, joten fiksuinta olis ehkä joku pienempi kisa..

Itse ihan mielelläni lainaisin tyttöä junnuille, koska tiedän miten suuri apu lainakoirat olivat itselleni silloin junnuaikoina. smile.gif
>tinja<
Ja ihania ovatkin -Mimi-:n salukit wub.gif
Avispa
LAINAUS(-Mimi- @ 18.1. 2006, 14:00)
Meidän nuorimmaista tytsyä voisi irrota johonkin kisaan  smile.gif

Musta tuntuu, että näin sut HVKlla viime kesänä, siinä Pirjon teltan läheisyydessä.. Kisasit Taraksella junnuissa, oonko oikeessa? smile.gif

Oikeassa olet. Tarasin kanssa me junnuissa oltiin, ja Pirjon teltan lähettyvillä olin.

Mutta olsi kivaa jos joskus saisin sunkin salukilla kisata junnuissa. smile.gif
Olettekos jo jotain näyttely suunnitelmia tehneet tälle vuodella?
-Mimi-
LAINAUS(Affe @ 18.1. 2006, 19:00)
Oikeassa olet. Tarasin kanssa me junnuissa oltiin, ja Pirjon teltan lähettyvillä olin.

Mutta olsi kivaa jos joskus saisin sunkin salukilla kisata junnuissa. smile.gif
Olettekos jo jotain näyttely suunnitelmia tehneet tälle vuodella?

Nyt keväällä on aika hiljasta noiden näyttelyiden suhteen, itsellä edessä yo-kirjoitukset joten aika koirille on luvattoman minimaalista.. confused.gif
Kesäksi ajattelin ryhdistäytyä ja treenata neitokaisia näyttelykuntoon, josko itselläkin tuo näyttely innostus palaisi.. rolleyes.gif

Pitääpi olla yhteyksissä, josko jossain näyttelyissä vaikka törmättäisiin.. smile.gif
-Mimi-
LAINAUS(>tinja< @ 18.1. 2006, 15:35)
Ja ihania ovatkin -Mimi-:n salukit wub.gif

Kiitos Tinja! wub.gif

ja minähän oon pyhästi sulle luvannu, että joku kerta vielä laitan sut noiden meidän tyttöjen narun päähän! wink.gif
>tinja<
LAINAUS(-Mimi- @ 18.1. 2006, 22:03)
Kiitos Tinja! wub.gif

ja minähän oon pyhästi sulle luvannu, että joku kerta vielä laitan sut noiden meidän tyttöjen narun päähän! wink.gif

Niinhän sä oot sanonu biggrin.gif
>tinja<
Tietäiskö joku muuten jo Turun tuloksia? smile.gif kun ei tuolla salukerhon keskustelussa ainakaan vielä näkynyt.
-Mimi-
LAINAUS(>tinja< @ 21.1. 2006, 20:34)
Tietäiskö joku muuten jo Turun tuloksia? smile.gif kun ei tuolla salukerhon keskustelussa ainakaan vielä näkynyt.

Johkilta (joka muuten vieläkin palelee siitä vedosta ja kylmyydestä confused.gif) löytyypi.. wink.gif

ROP + cacib Int Ch Tazillah Qasama Faruz
PN-2 + VSP-vet Ch Al-Yasamin Jarada
PN-3 + vara-cacib Ch Kuriirin Dobelle Deverre
PN-4 + sert Abu Hakim Ismat
vara-sert: Aziz Xaharzade

VSP + ROP-vet Int Ch Aziz Kabir
PU-2 + cacib Int Ch El Hamrah Rammah-Sahir
PU-3 + sert, vara-cacib El Ubaid´s Kalimantan
PU-4 + vara-sert Aziz Umar

ROP-kasv. Aziz

Ryhmätuloksista ei mitn tietoa...
smile.gif
Sundae
Turun näyttelyn sivujen mukaan salukien ROP-koira olisi ollut Aziz Kabir..? sleepy.gif
Ida K
Oo, salukeja blush.gif

Olen menettänyt sydämeni täysin vinttareille, erit. AFGAANEILLE,italiaanoille,salukeille,wipuille ja greyille wub.gif

Joskus, kun on sen aika.

Tutullani on kaunis saluki narttu mille on tulossa pennut smile.gif Ihanaa päästä hoitamaan wub.gif
Sundae
LAINAUS(Iida @ 22.1. 2006, 11:12)
Tutullani on kaunis saluki narttu mille on tulossa pennut smile.gif Ihanaa päästä hoitamaan wub.gif

Minkä niminen saluki? wub.gif
-Mimi-
LAINAUS(Sundae @ 22.1. 2006, 10:43)
Turun näyttelyn sivujen mukaan salukien ROP-koira olisi ollut Aziz Kabir..? sleepy.gif

Samaa katsoin ite, että ovat sotkeneet hieman siellä sivuilla.. Nuo meikäläisen tulokset ovat ne "oikeat", itse kun kehän laidalla koko arvostelun olin.. wink.gif
Ida K
LAINAUS(Sundae @ 22.1. 2006, 11:41)
Minkä niminen saluki? wub.gif

Taitavat olla vielä salaisia pentusuunnitelmia tongue.gif
<Aino>
Itse viime vuonna kisasin/treenasin ja vietin paljon aikaa aivan ihanan salukiuroksen, Paravatin kanssa wub.gif wub.gif Saluki kuume iski, eikä hellitä vieläkään.. Harmikseni Parvat emäntineen muutti Kuopioon asti, joten en voi olla Pamssen kanssa samallalailla tekemisissä kuten ennen sad.gif.. Ens kesänä kisaan taas pari kisaa Paravatin kanssa junnuissa, Kuopion Sawo Showssa, jos ei mitään kummempia tapahdu tongue.gif Meillä kun nuo kisatulokset on olleet varsin mieltä lämmittäviä smile.gif.
shaairah
Aino: Mun kasvattini Nimra on Paravatin laumatoveri nykyään - ja Narrin tietty myös smile.gif
Avispa
LAINAUS(Iida @ 22.1. 2006, 12:12)
Tutullani on kaunis saluki narttu mille on tulossa pennut smile.gif Ihanaa päästä hoitamaan  wub.gif

saako edes udella mistä kennelistä ko. saluki narttu on? smile.gif
Ida K
LAINAUS(Affe @ 22.1. 2006, 19:40)
saako edes udella mistä kennelistä ko. saluki narttu on? smile.gif

Vapour`s wink.gif
agathar
nykyisestä keskustelusta vähän sivuun, mutta dalia luultiin tänään "joksikin setteriksi" biggrin.gif
<Aino>
LAINAUS(shaairah @ 22.1. 2006, 19:20)
Aino: Mun kasvattini Nimra on Paravatin laumatoveri nykyään - ja Narrin tietty myös smile.gif

Jeps, Irene on kertonut smile.gif ja sunkin sivuilla muutamaan otteeseen käyny katselemassa Nimraa wink.gif
>tinja<
LAINAUS(-Mimi- @ 21.1. 2006, 22:43)
Johkilta (joka muuten vieläkin palelee siitä vedosta ja kylmyydestä confused.gif) löytyypi.. wink.gif

ROP + cacib Int Ch Tazillah Qasama Faruz
PN-2 + VSP-vet Ch Al-Yasamin Jarada
PN-3 + vara-cacib Ch Kuriirin Dobelle Deverre
PN-4 + sert Abu Hakim Ismat
vara-sert: Aziz Xaharzade

VSP + ROP-vet Int Ch Aziz Kabir
PU-2 + cacib Int Ch El Hamrah Rammah-Sahir
PU-3 + sert, vara-cacib El Ubaid´s Kalimantan
PU-4 + vara-sert Aziz Umar

ROP-kasv. Aziz

Ryhmätuloksista ei mitn tietoa...
smile.gif

Ai, säkin olit siellä? En huomannu biggrin.gif Onnea etenkin Nelsonille wub.gif
¤janette¤
Kennel Aziz oli BIS-3 kasvattaja mut sit muut salukit ei ryhmässä pärjänny confused.gif Todellakin..siellä hallissa oli kylmä confused.gif varsinkin kun me oltiin oven vieressä josta kävi koko ajan veto dry.gif
-Mimi-
LAINAUS(>tinja< @ 23.1. 2006, 17:31)
Ai, säkin olit siellä? En huomannu biggrin.gif Onnea etenkin Nelsonille wub.gif

Jeps, paikalla oltiin.. tosin vain handlailemassa ihan ilman omia koiria.. smile.gif Harmi ettei törmätty, olis ollu kiva jutskailla mutta täytyypi jossain muussa näyttelyssä sitte koittaa törmätä.. smile.gif
>tinja<
LAINAUS(-Mimi- @ 25.1. 2006, 13:30)
Jeps, paikalla oltiin.. tosin vain handlailemassa ihan ilman omia koiria.. smile.gif Harmi ettei törmätty, olis ollu kiva jutskailla mutta täytyypi jossain muussa näyttelyssä sitte koittaa törmätä.. smile.gif

jeps, pitää yrittää smile.gif Mullakin oli harmillisen kiire niin en ehtiny jäädä salukeja kattelemaan vaikka ois halunnuki confused.gif
Avispa
Aika hiljaista porukkaa täällä.. biggrin.gif

Onkos saluki ihmiset jo suunnitelleet minne näyttelyihin menee tänä vuonna?
agathar
meidän piti helsingin pentunäyttelyyn suunnistaa, mutta se jääkin nyt väliin confused.gif luultavasti ainakin salukien erikoisnäyttelyyn mennään. muusta ei oikein ole varmaa tietoa vielä. tuurissakin vois pyörähtää kun mun vanhemmat asuu siinä lähellä smile.gif
agathar
laitan nämä nyt tännekin, pistin jo k-18 palstalle mutta jos täällä on ihmisiä jotka sitä ei lue, niin siksi siis.
tässä on nyt eilen otettuja kuvia dalista, nyt siis puolenvuoden iässä.

Sundae
Voi miten komea Dali on wub.gif Ja tuo värikin on niin ihana wub.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.