Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Salukit
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 10: Vinttikoirat
Sivuja: 1, 2, 3
Avispa
weekendiin tulossa afgaanilla tia jos juoksut alkaa Mantelilla sillon niin siinä tapauksessa salukilla. smile.gif
>tinja<
Affe: kellä salukilla biggrin.gif mua oisi huvittanut mutta kun kartanoweekend-päivänä vasta tulen kotiin. mutta toisaalta en usko että mulla on mikään kiire kotiin sieltä meren ääreltä biggrin.gif
-Mimi-
Meillä menny koko alkuvuos lähinnä ilman omia koiria ilmotettuna ja samalla linjalla jatketaan biggrin.gif

Kartano weekendin aikaan ois tarkotus suunnata Löwchenien Club Showhun, jotta tuo pienin kotiviehe näkis lajitovereitansa. Kotona kun on lähinnä vaan näitä pitkäkoipia ja yks tylsä apsomummo.. wink.gif
Saluki Showhun seuraavanapäivänä olis tarkotus tulla, pitäsköhän meikäläisen vaikka ilmottautua sennuhandler kisaan ku toi junnuikä jo menny yli..?! biggrin.gif

Saluki Showssahan on muuten meikäläisen lahjottama hieno kiertopalkintokin, et pistäkääs kunnon kisat pystyyn! (Tosin Janetella on varmaan aika hyvät chanssit voittaa se ku pitääpi olla salukikerhon jäsen.. wink.gif )

Ja se >tinja< vois repiä ittestänsä sen verran ja tulla tuonne Saluki Showhun! wink.gif
>tinja<
LAINAUS(-Mimi- @ 30.6. 2006, 20:16)
Meillä menny koko alkuvuos lähinnä ilman omia koiria ilmotettuna ja samalla linjalla jatketaan biggrin.gif

Kartano weekendin aikaan ois tarkotus suunnata Löwchenien Club Showhun, jotta tuo pienin kotiviehe näkis lajitovereitansa. Kotona kun on lähinnä vaan näitä pitkäkoipia ja yks tylsä apsomummo.. wink.gif
Saluki Showhun seuraavanapäivänä olis tarkotus tulla, pitäsköhän meikäläisen vaikka ilmottautua sennuhandler kisaan ku toi junnuikä jo menny yli..?! biggrin.gif

Saluki Showssahan on muuten meikäläisen lahjottama hieno kiertopalkintokin, et pistäkääs kunnon kisat pystyyn! (Tosin Janetella on varmaan aika hyvät chanssit voittaa se ku pitääpi olla salukikerhon jäsen.. wink.gif )

Ja se >tinja< vois repiä ittestänsä sen verran ja tulla tuonne Saluki Showhun! wink.gif

se >tinja< ei oo kotona vaan saksanmailla biggrin.gif eikös salukishow oo tollon lauantaina vai onko? en kyllä välttämättä muista oikein, valista mua teehee.gif
-Mimi-
LAINAUS(>tinja< @ 1.7. 2006, 15:20)
se >tinja< ei oo kotona vaan saksanmailla biggrin.gif eikös salukishow oo tollon lauantaina vai onko? en kyllä välttämättä muista oikein, valista mua teehee.gif

Saluki Show on sunnuntaina wink.gif Kartano Weekend siis lauantaina..
Vai oot vielä sillon Saksassa, ihan tylsää confused.gif
>tinja<
ai niin noinhan päin se olikin. No, pitää peukuttaa sitten vain muille smile.gif
laukka aavikolla
LAINAUS(¤janette¤ @ 30.6. 2006, 13:32)
Ja sitten me tullaan Kartano Weekendiin rotukehään ja junnuihin

janetelle:

Mepäs ei tullakkaan, kun ei Kirsi ollutkaan ilmottanut Affaa ja Soyaa (eikä kertonu mulle mitään:(), että nähdään sitten vasta mikkelissä sad.gif
¤janette¤
LAINAUS(laukka aavikolla @ 3.7. 2006, 13:46)
janetelle:

Mepäs ei tullakkaan, kun ei Kirsi ollutkaan ilmottanut Affaa ja Soyaa (eikä kertonu mulle mitään:(), että nähdään sitten vasta mikkelissä sad.gif

Eikä! sad.gif ihan tylsää confused.gif Mikkeliin sitten kanssa tuutte biggrin.gif Ootko nähny muuten onnistuko ne valinnaisleirin kuvat mitenkä?
laukka aavikolla
tietty tullaan! no jos karjaalle satutte su tulemaan, niin siellä ollaan

susta + Tuulista
susta+verdistä on ainakin tosi hyvät kuvat (yritän ehtiä ähettää ensviikolla esim

ja soyasta sellainen kuva jonka luulin olevan ihan best, mutta se oli siirtänyt jalkoja ja haukotteli suu auki, ja mä seisotan sitä ihan pokkana... rolleyes.gif
¤janette¤
Hihii kun jännittää toi Nipan eka maasto startti biggrin.gif Nipan eka startti on siis jossain Kuopion ja Leppäviran välissä biggrin.gif paikkaa en muista smile.gif
Avispa
LAINAUS(>tinja< @ 30.6. 2006, 19:55)
Affe: kellä salukilla biggrin.gif mua oisi huvittanut mutta kun kartanoweekend-päivänä vasta tulen kotiin. mutta toisaalta en usko että mulla on mikään kiire kotiin sieltä meren ääreltä biggrin.gif

No nyt jää tulematta koko kartanolle. sad.gif Mutta siis saluki olis ollut Pirjolta. smile.gif
Liewec
Eli nyt saatte keskustluunne kyselijän. Salukia ei ole, eikä välttämättä edes tule, mutta jotain kysyttävää löytyy.

Voiko salukia pitää vapaana lenkillä? Eli lähteekö se pienimmästäkin ärsykkeestä kaiken liikkuvan perään, vai onko sen riistavietti hallittavissa?. Jäniksen perään seluki varmasti lähtee, mutta kai se takaisin tulee.. Meillä on kesämökki ja minun mielestäni koiran on ehdottoasti saatava olla vapaana sellaisiassa paikoissa (lähimmälle pikkutielle matkaa 800m, isolle tielle 2km). Ei ole mahdollista aidata.

Kuinka paljon saluki estää pakkasta? Pärjääkö se esimerkiksi päivät ulkona aitauksessa (myös talvet), jos sillä on tuulensuojaa ja lämmitetty koppi? Entäs miten lenkillä, alkaako se palella heti 20 asteessa. Ei kai niitä vain tarvitse pukea?

Onko salukeissa erillisiä linjoja? Eli onko näyttelykoiralla mahdollisuuksia tulla käyttövalioksi ja päinvastoin?

Harrastuksista minua kiehtoo ratajuoksu, mahdolliseti maastojuoksu, agility ja toko. Ymmärrän toki salukin luonteen olevan sellainen kuin se on, mutta voiko niiden kanssa harrastaa tokoa ja kilpailla siinä?

Onko turkin hoito kuinka vaativaa? Tarvitseeko rotua trimmata näytelyitä varten?

Entäpäs luonne. Onko saluki sellainen toimintaa vaativa, vai pärjääkö se ihan tavallisilla lenkityksillä?

Saluki on vinttikoirista oikeastaan ainoa joka kiinnostaa. Italiaano olisi sitten toinen, mutta ne tuntuvat olevan niin pieniä ja helposti särkyviä, eten uskaltaisi ikinä sellasita ottaa belgilaumaan.

Tuntuu vähän, etei sluki ehkä mun rotu olekaan, mutta olisi silti mielenkiintoista tietää millaine nse sitten on. Kun on paimenkoiraan tottunut, niin ei sitä kyllä mihinkään vinttikoiraan viahda, mutt joku vaativampi rotu voisi olla ihan kiva väillä.
risquatt
LAINAUS(crim @ 4.8. 2006, 13:00)
Voiko salukia pitää vapaana lenkillä? Eli lähteekö se pienimmästäkin ärsykkeestä kaiken liikkuvan perään, vai onko sen riistavietti hallittavissa?. Jäniksen perään seluki varmasti lähtee, mutta kai se takaisin tulee.. Meillä on kesämökki ja minun mielestäni koiran on ehdottoasti saatava olla vapaana sellaisiassa paikoissa (lähimmälle pikkutielle matkaa 800m, isolle tielle 2km). Ei ole mahdollista aidata.

Irtipitäminen onnistuu toisilla paremmin kuin toisilla. Toiset lähtevät silmittömästi kaiken liikkuvan perään, joitakin ei kiinnosta mikään ja jotkut taas lähtevät kyllä perään, mutta tulevat aika äkkiä takaisin. Toisilla säilyy kuulo siinä vaiheessa, toisilla ei. Ihan yksilökohtaista. Kaksi kilometriä on aika helposti ja äkkiä juostu, mutta ei ole mielestäni mitenkään lyhyt "turvaetäisyys" isoon tiehen. Riippuu aina koirasta, mikä on riittävästi.
¤janette¤
LAINAUS(crim @ 4.8. 2006, 13:00)
Onko salukeissa erillisiä linjoja? Eli onko näyttelykoiralla mahdollisuuksia tulla käyttövalioksi ja päinvastoin?

Juu onhan siinä mahollisuuksia smile.gif Meidän kasvatti Aziz Qaside on siitä oiva esimerkki. Koira on kolmoisvalio, suomen muotovalio, kansainvälinen käyttövalio (jos oikein muistan) ja vaikka mitä biggrin.gif

täältä löytyy Kassisen kaikki tittelit ja saavutukset smile.gif
shaairah
LAINAUS

***Miksei voi aidata? Riistan perään kyllä useimmat salukit singahtaa ja hyvä niin, sehän on niiden duuni ollu kautta aikojen - osottaapi että metsästysvietti on säilynyt smile.gif Tuleehan se tki takasinkin kun on ajonsa ajanut, kunhan ei jää auton alle tms. Siksi onkin tärkeetä valita juoksupaikat huolella - koira joka taittaa kilsan minuutissa (karkeesti arvioiden), voi nopeesti osua liikenteen kohdalle jos ei omistaja harkitse tarkoin missä koissunsa irti päästää. Onko pikkutie siis simmonen jota vaan siellä asustavat harvakseeltaan ajelee? Entä onko isolle tielle kuinka pitkä matka linnuntietä? Riippuu salukistakin, muta jos liikenne on tarpeeksi kaukana niin voihan sitä irti pitää - vavonnassa kuitenkin, yksin ei parane jättää haahuilemaan.

LAINAUS
Kuinka paljon saluki kestää pakkasta? Pärjääkö se esimerkiksi päivät ulkona aitauksessa (myös talvet), jos sillä on tuulensuojaa ja lämmitetty koppi? Entäs miten lenkillä, alkaako se palella heti 20 asteessa. Ei kai niitä vain tarvitse pukea?

***Ei kestä kokonaisia talvipäiviä ulkona, eikä se tarhakoira olekaan - se kaipaa ihmisiään ja lähtee kyllä tarhasta huitelemaan jos sen sinne jättää, tai jos on onnistunu tekemän tarhasta bunkkerin niin muuten vaan suree yksinäisyyttään. Alkaa palella paljon ennen -20 astetta, ja tarvii lämpimän takin pakkasilla, varsinkin hihnalenkeillä, irti juostessa ei välttämättä, jos juoksee koko ajan, mutta sillonkin pakkasraja tulee vastaan.

LAINAUS

***Varsinaisia linjajakoja ei oo ja monet näyttelykoirat juokse maastoissa ja radooilla hyvin menestyen.

LAINAUS
Harrastuksista minua kiehtoo ratajuoksu, mahdolliseti maastojuoksu, agility ja toko. Ymmärrän toki salukin luonteen olevan sellainen kuin se on, mutta voiko niiden kanssa harrastaa tokoa ja kilpailla siinä?

***Voihan salukin kansa tokoilla jos yksilöstä siihen on, mut leikkimielisesti kisaillen, siis ei niin että ois mitään suuria tavotteita.

LAINAUS
Onko turkin hoito kuinka vaativaa? Tarvitseeko rotua trimmata näytelyitä varten?

***Hyvin helppoa on, pesee kun muistaa ja kampaa hapsut tasasin väliajoin. Sileillä tarvii pestä vieläkin harvemmin ja lähinnä karvanlähdön aikaan kumisualla harjata. Ei trimmata, alalinjaa voi hapsullisella siistiä.

LAINAUS
Entäpäs luonne. Onko saluki sellainen toimintaa vaativa, vai pärjääkö se ihan tavallisilla lenkityksillä?

***Kun se sa tarpeeksi juosta turvallisessa paikassa ja saa paljon rakkautta ja yhdessäoloa, niin se ei tarvii jtkuvaa aktivoimista kotosalla - aikuinen siis.

LAINAUS
Tuntuu vähän, etei sluki ehkä mun rotu olekaan, mutta olisi silti mielenkiintoista tietää millaine nse sitten on. Kun on paimenkoiraan tottunut, niin ei sitä kyllä mihinkään vinttikoiraan viahda, mutt joku vaativampi rotu voisi olla ihan kiva väillä.

***Juuh, kunhan muistaa että paimenkoiralla ja vinttarilla voi tulla kieliongelmia, siis lähinnä jos paimenkoira, varsinkin useampi, yrittää paimentaa hulluna sinkoilevaa vinttaria. Tai jos paimenkoira kovin "hössöttää".
diva
mitäs mieltää olette tästä,
että saluki ehkä sopisi allergisille ihmisille ?
kun yhdessä ruotsalaisessa lehdessä oli,
että salukit ja myös whipetit ehkä sopii allergisille .. ohmy.gif
( myös nuo "tavalliset" oli siellä .. villakoirat, bichon frisé, vehnis .. )
en oo ikänä kuullut ennen ..
Avispa
LAINAUS(diva @ 24.9. 2006, 18:18)
mitäs mieltää olette tästä,
että saluki ehkä sopisi allergisille ihmisille ?
kun yhdessä ruotsalaisessa lehdessä oli,
että salukit ja myös whipetit ehkä sopii allergisille .. ohmy.gif
( myös nuo "tavalliset" oli siellä .. villakoirat, bichon frisé, vehnis .. )
en oo ikänä kuullut ennen ..

No joo.. Ainahan on noita tämä ja tämä rotuallergiselle, ettei tule allergia oireita.. sleepy.gif

Heti kun joku jalostaa:
A) Nahattoman ja karvattoman.
B ) Kuolaamattoman
C) Tarpeitaan tekemättömän koiran

on se koirarotu sopiva allergiselle. rolleyes.gif
shaairah
En mainostais salukia allergisen koirana, lähteehän noista karvaa, hilsettä ja sylkeä ihan niin kuin muistakin koirista wink.gif Jotkut allergiset sietää joitakin koiria/koirayksilöitä, mut mistäs tietää etukäteen mitä ne on?
¤janette¤
Minähän olen syntymästäni asti ollut allerginen koirille eikä koskaan ole minulle tullut mitään oireita koirista. Pienenä tuli pienistä pennuista punasia laikkuja kasvoihin mutta eipä tule enään smile.gif Lääkärit sanoi että todennäköisesti olen tullut immuuniksi koska olen koko ikäni asunut koirien kanssa, ja nyt ei siis enää mitään oireita ole kyllä tullut moneeeen vuoteen smile.gif
Avispa
Onnea Janette, Uffis ja Nippa venäjän maan hienosta menestyksestä! king.gif sorcerer.gif Etenkin paljon onnea Uffikselle uudesta tulevasta intti tittelistä, ja eikös siitä myös venäjänvalio tullut? wink.gif
¤janette¤
LAINAUS(Affe @ 27.12. 2006, 22:47)
Onnea Janette, Uffis ja Nippa venäjän maan hienosta menestyksestä! king.gif sorcerer.gif Etenkin paljon onnea Uffikselle uudesta tulevasta intti tittelistä, ja eikös siitä myös venäjänvalio tullut? wink.gif

Juu, molemmista tuli ja saivat mylöskin epävirallisen Nevskiyn Winner tittelin smile.gif Kiitos onnitteluista smile.gif
Ida K
Onnittelut Janette Uffiksen ja Nipan menestyksestä flowers.gif Nippa on todella kaunis saluki minun silmääni blush.gif
Neposka
Näin tuolla messarissa, 2006 vuonna sileäkarvaisen salukin. Onko ne virallisesti ''hyväksyttyjä''?
¤janette¤
Neposka: Kuinka pitkäkarvanen biggrin.gif Siis salukeja on sileäkarvaisia ja pitkäkarvasia.

Tuossa siis kuva Uffiksesta, joka on siis pitkäkarvainen saluki, Pitkäkarvaisella on korvissa, kyynerpäissä, reisissä, kintereissä ja hännässä karvaa, tuo karvan pituus riippuu useinmiten koiran väristä, mustilla koirilla on yleensä enemmän karvaa kuin vaaleilla.

Sileäkarvaset salukit on siis niitä joilla ei ole mitään hapsuja korvissa tai missään muuallakaan.

Eli pitkäkarvaset on siis sallittuja, nuo sileäkarvasia ei suomessa ole vielä niin paljon kuin niitä pitkäkarvasia.
Neposka
Tapahtui pieni moka.... oops.gif Tarkoitin juuri tuota lyhytkarvaista versiota, mutta nyt sekin selvisi blush.gif
Avispa
LAINAUS(Neposka @ 9.4. 2007, 12:55) *
Näin tuolla messarissa, 2006 vuonna sileäkarvaisen salukin. Onko ne virallisesti ''hyväksyttyjä''?

Koira jonkä näit saattoi olla Bedu Solange El Hamrah. En tiedä oliko muita sileitä siellä kisaamassa, mutta ainakin Dot oli juniorvoittaja 06. wub.gif
¤janette¤
Ahaa biggrin.gif Juu onhan ne hyväksyttyjä biggrin.gif Suomen näyttelykehissä ei vain paljoo noita sileäkarvasia näe. Tällä hetkellä Dot on varmaankin ainut sileä joka kisaa aktiivisesti smile.gif Tässä varmaankin 10 vuotta sitten suomessa kisasi monta erittäin kaunista sileää salukia, joista ainakin yksi (en muista tarkalleen) kahmi itselleen monta bis sijotusta ja voittoa smile.gif
Avispa
Missäs kaikki saluki ihmiset salukeineen on? unsure.gif Aika hiljasta pitelee täällä.
Hapuilija
Täälläkin vihdoin Onnellinen Salukin omistaja
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.