Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Italianvinttikoirat
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 10: Vinttikoirat
Sivuja: 1, 2
Gin
Yleisemmistä vinttikoiraroduista näyttäisi jo samanlainen topic olevan joten tehdäänpäs näille pienemmillekin ;)

Italianvinttikoira kiinnostaa rotuna kovasti, suunnitelmissa ehkä jo muutaman vuoden sisällä hankkia oma italiaano. Sitä ennen olisi mukava kuulla muiden kokemuksia, ihan jokapäiväisestä elämästä, harrastuksista kuin muutenkin.

Jonkin verran on jo tullut suunniteltua elämää koiran kanssa... Tietenkin. Miten sujuu italiaanolta agility? Laji on lähellä sydäntä ja rodulta pitäisi kyllä vauhtia ja ketteryyttä löytyä, mutta onko metsästysvietistä kuinka haittaa? Motivoituahan sillä koiraa saa, mutta se lähinnä mietityttää että olisiko useinkin ennustettavissa sitä, että koira pinkaisee radalta ties minkä rusakon perään...

Mutta, ihan yleinen keskustelu italiaanoista suotavaa, en oikein tiedä millä sanoin tämä keskustelu pitäisi aloitella, eiköhän se siitä lähde sujumaan ;>
Farash
Italiaano on näppärä koira smile.gif Siinä on suuri koira pikkuisessa paketissa.

Vinttikoiralajien lisäksi agility on todella hyvä vaihtoehto italiaanon kanssa. Omani ainakin tykkäävät siitä kovasti. Todella antoisa harrastus niin koiralle kuin omistajallekin. Omani on ollut erittäin helppo motivoitava. Tykkää selvästi kun saa käyttää päätään ja juosta lujaa smile.gif Haastavaahan agility italiaanon (vinttikoiran)kanssa tietysti on. Se lukee pienimmänkin eleen ja on jo toteuttanut sen ennen kuin ohjaaja ehtii edes ilmaista ajatustaan. Omille virheille ei radalla ole varaa. smile.gif Kiihtyvyys nollasta sataan on myös omaa luokkaansa.

Omani ovat iloisia ja reippaita luonteeltaan ja tykkäävät ulkoilla kovasti. Talvi tuo omat rajoituksensa ulkoiluun ja harrastamiseen, mutta onneksi se on ohimenevä vuodenaika. smile.gif
Sundae
Italiaano on mun toinen ehdoton suosikkini vinttikoirista salukin ohella. Ei sitä vaan voi sanoin kuvailla, on se jotain niin upeaa wub.gif Italiaanon tulen itselleni ottamaan ehdottomasti jotain päivänä, mutta milloin se päivä koittaa, se on toinen juttu laugh.gif
~Lotta
LAINAUS(Sundae @ 10.1. 2006, 20:04)
Italiaano on mun toinen ehdoton suosikkini vinttikoirista salukin ohella. Ei sitä vaan voi sanoin kuvailla, on se jotain niin upeaa wub.gif Italiaanon tulen itselleni ottamaan ehdottomasti jotain päivänä, mutta milloin se päivä koittaa, se on toinen juttu laugh.gif

Mulla muuten vois olla sama teksti mutta vaihtaisin salukin kohdalle whippetin. biggrin.gif wub.gif

Ja sitten italiaanojen omistajat! Se minua ihmetyttää, sillä luin jonkun itsku omistajan sivuilta, että talvella tekee sisälle paperille, sillä ulkona on niin kylmä. Oppiiko italiaanot helposti sisäsiisteiksi? Kokemuksia? smile.gif
zwiebel
Mä oon päässy tässä viime vuoden aikana aika paljon italiaanojen kanssa tekemisiin ja tavannut yhden upeimmista italiaanoista mitä tiedän, Lunan nimittäin [Dervisch Dial L For Love]. Näyttelymenestyksen lisäksi [vuoden ikäisenä 3 serttiä, VSP..] aivan ihana luonne ja juoksuharjoituksissa täysi peto smile.gif Toinen upea italiaano on toisen ystäväni Woody [EstJW-05 Est JCH Eledi Grace Dream To Me], joka on Lunan tavoin ihana esitettävä ja niiin lutunen kaveri.

Nykyään kehissä näkee kaikenlaisia itskuja. Eniten tykkään sellaisista Bluen mallisista italiaanoista [onkin Lunan isoisä], kuin ihan liian luisulantioillisista .. rajansa kaikella, vaikka italiaanon kuuluukin olla neliönmuotoinen. Väreistä upein on isabella ja myös sininen valkoisilla merkeillä [kuten Dervisch Special Delivery esimerkiksi] on aivan ihana ja aika harvinainenkin smile.gif

Itselleni tulee joskus italiaano, se on satavarma. Milloin, sitä en tiedä.. rolleyes.gif
zwiebel
LAINAUS(Lotti|| @ 10.1. 2006, 21:22)
Ja sitten italiaanojen omistajat! Se minua ihmetyttää, sillä luin jonkun itsku omistajan sivuilta, että talvella tekee sisälle paperille, sillä ulkona on niin kylmä. Oppiiko italiaanot helposti sisäsiisteiksi? Kokemuksia? smile.gif

Vaikka en italiaanoa omista, mulla on tuosta sisäsiisteydestä paljon kokemusta, sen verran paljon olen kuitenkin [varsinkin nuorien] italiaanojen kanssa asunut. Vaikka sisäsiisteys tietenkin riippuu yksilöstä, on se itskujen kohalla hieman hankalampaa kuin muiden rotujen. Urokset tuppaavat merkkailemaan sisälle syystä jos toisesta ja nartuillakin saattaa tulla kerran viikossa sisälle vielä parin-kolmen vuoden iässäkin ja se on ihan normaalia. Kaikkien italiaanojen kohdalla se ei tietenkään ole niin, vaan jotkut saattavat oppia sisäsiisteiksi todella nopeasti, mutta kyllä se on hankalampaa kun monen muun rodun kohdalla.
Gin
Melkein itse jo unohdin tämän... Hienoa kun löytyy muitakin kiinnostuneita smile.gif

Joku jolla on enemmän kokemusta osaa varmasti kertoa millainen koulutettava italiaano on? Itseäni kun kovastikin kiehtoo tuo aihe yhdessä ihan koirien käyttäytymisen kanssa, olen tässä miettinyt josko siitä ihan ammattia kehittäisi...
Miten toimisi italiaanolla naksutinkoulutus?
Olen toki sitä mieltä, että lähes koiran kuin koiran voi sillä tavalla saada toimimaan, mutta noin yleisesti? Ja ihan sekin kiinnostaa että miten "helppoja" nuo ovat kouluttaa? Työtä en toki pelkää, haasteellinen koira on vain mukava juttu... Sellaisessa riittää työtä. Mutta olisiko täysin mahdotonta haaveilla kilpailevasta agility-, toko- tai koiratanssi-italiaanosta?
Yhdysvalloista olen ainakin agilityitskuja löytänyt, mutta onko kovinkin yleistä... :>
Hmm.
JennaS
Itse en italiaanoa omista mutta suosikkirotuihin se lukeutuu. Isovanhempanihan itskuja kasvattaakin ja tällä hetkellä heillä tallustelee viisi italiaanoa, neljä narttua ja yksi uros.
Italiaano olisi myös meille voinut tulla mutta isäni ei halunnut mitään pientä ja palelevaa rotua wink.gif
Farash
Omani ovat kaikki luonteeltaan erilaisia ja jokaisella hieman eri tyyli oppia. Ovat nopeita oivaltamaan ja tykkäävät kaikenlaisesta yhdessä tekemisestä. Minusta naksuttelu sopii hyvin itskulle, koiratanssia olen myös ajatellut jossain vaiheessa aloittaa, kun yhdellä tuntuu siihen olevan ihan lahjojakin. Agilitysta jo kerroinkin. Koira osaa niin hyvin, että kilpailla voisi jos itse siihen ehtisin perehtyä. Tällä hetkellä harrastellaan vaan omaksi iloksi. Aika vaan ei tahdo riittää kaikkeen smile.gif Italiaanon kanssa voi tehdä varmasti hyvin monia juttuja joista vain itse olet kiinnostunut. Eli aika monipuolinen harrastuskaveri italiaano on.

Groe: Millä kennelnimellä isovanhempasi kasvattavat?
Lazer
Mielestäni puskassa on myös Serafina (plus jotain etumerkkejä) nickillä tyttö joka omistaa kaksi italinoa smile.gif
JennaS
Farash: kennelnimi on Taikatytön ^_^
Farash
Groe: No sinullahan on oikeat pitkänlinjan italiaanokonkarit isovanhempina thumbup.gif
zwiebel
LAINAUS(Lazer @ 20.1. 2006, 20:43)
Mielestäni puskassa on myös Serafina (plus jotain etumerkkejä) nickillä tyttö joka omistaa kaksi italinoa smile.gif

Kolme italiaanoa tällä hetkellä smile.gif

Muistaakseni Katriinalta löytyy nykyään Movado Hellfreezer "Sohvi", Necku I Have A Dream "Siiri" ja uusin tulokas Dragonhunter Queen Of Light To Kate "Saga" wink.gif
JennaS
LAINAUS(Farash @ 11.3. 2006, 14:15)
Groe: No sinullahan on oikeat pitkänlinjan italiaanokonkarit isovanhempina thumbup.gif

Jep biggrin.gif
Ava Adele
Meillä on kaksi ikiliikkujaa. Tässä nuorempi.

Kuvassa Zara on siis kaksi kuukautta ja toinen korva vielä vähän lerpattaa. Pari päivää kuvan oton jälkeen se vaan sitten nousi ja taittui ja nyt pikkuotus muistuttaa jo italiaanoa.
Kolibri
Meiltä löytyy vasta 1 ihanainen italiaano.. Toivon mukaan joskus vielä useampi. smile.gif

Zirolle onnittelut uudesta tyttöystävästä! biggrin.gif
Sundae
Annica, mun kummityttönen wub.gif On se vaan niin nappisilmä!
Avispa
Italiaanot on myös yksi lempiroduistani. wub.gif Mitä italiaano harrastajat harratsavat itskujen kanssaan?
Ava Adele
Meillä noi kaksi nuorimmaista (3 kk) nyt vasta kasvavat mutta isompana niitten kanssa harrastetaan sitten näyttelyitä ja juoksemista radalla/maastossa.
Italiaanojen kanssa voi harrastaa melkeimpä mitä vaan!

Juosta ne tykkää!! Että kaikki juoksemiseen ja semmoiseen ajamiseen liittyvä on mieleen!
zwiebel
Lauantaina Luukin maastoissa:

1. Bell Canto >> maastosertti!

Tänään Järvenpään nlyssä:

ROP Bell Canto
PN-4 Dervisch Dial L for Love

Onnittelut Leenalle Wallun upeasta menestyksestä ja tietenkin pikku-Lunan tuloksesta myös flowers.gif
_berni_
onnittelut wallun menestyksestä thumbup.gif
Kääpiö-
Vuokralaisilla, meidän toisella talolla on 6 italiaanoa wub.gif Heiltä löytyy vuosien -02 ja -03 maailmanmestari ja vuoden -05 maailmanmestari. smile.gif Juoksijakoiria siis.. uusin tulokas musta, oikein komea puolivuotias herra tsekeistä, kutsumanimeltään Dain.. Nyt ollut heillä viikon verran.. Vallattoman ihania olivat.. Iskä luuli niitä pitkään whippeteiksi ja juhannuspäivänä kävin itse katsomassa, ja sai iskäkin sai tietää että italiaanojahan ne ovat, siksi en aiemmin tähän keskusteluun ole osallistunut wink.gif Aiemmin minulle siis iskä väitti että whippettejä olisivat olleet.. rolleyes.gif
-Else-
itse olen myös kiinnostunut itskuista.. Mutta olen kuullut, että ne ei oppisi sisäsiisteiksi jos on kaverina toinen koira pitääkö paikkaansa?
Lazer
Kaikista vinttareista tykkään mut itskut on liian pieniä miun makuun laugh.gif
Charmy
Mulle kelpaisi ialiano, mutta pelottaa vaan miten semmonen pärjäisi tässä minun sekalaisessa laumassa. ph34r.gif

Niin pieniä kun ovat :]

Värinä minua kiinnostaa tuo isabella.

Upeita itskuja on tullut nähtä ympäri maailmaa, niin kova kun olen surffaamaan kaiken maalaisia vinttikoira kenneleitä. wink.gif

Mutta kyllä se oma joskus olisi mukava. whistling.gif
italianG
Nimestä päätellen, olen italiaanoihmisiä. Meillä on yksi italiaano ja kovasti haluaisin jo lisää....Meillä sisäsiisteys ei ole tuottanut ongelmia. Oppi melko nopeasti sisäsiistiksi eikä ole sen jälkeen sisälle tehnyt, mitä nyt joskus talvella, kun on ollut -25 c....

Oma italiaanoni on isabella, jolla on valkoista rinnassa, mutta haaveena olisi oikein tumma ruskea ilman valkoista, en kylläkään ole montaa tuollaista tavannut.

Italiaanoistahan on sanottu, että ne ovat vähän niinkuin keksejä: Kun yhden ottaa, haluaa lisää biggrin.gif
Ida K
LAINAUS(italianG @ 21.7. 2006, 18:39)
Italiaanoistahan on sanottu, että ne ovat vähän niinkuin keksejä: Kun yhden ottaa, haluaa lisää biggrin.gif

No eiköhän tuo päde ihan kaikissa roduissa biggrin.gif
italianG
^ No kyllähän se niin on..... biggrin.gif
Avispa
Miten teillä itskut on oppineet yksin oloon? Onko tehnyt tuhoja puhunut yksikseen? Mitä vaate varusteita teillä käytetään milloinkin?
JennaS
Olikos täältä itskuimmeisiä eilen SIC:n Club Showssa? Ite esitin Elfen, VAL ERI2 PN3 tuloksin smile.gif . Kaikinpuolin mukava päivä, ja vielä Tinon menestys! Ai että se on kyllä komia ja jaksava vanhaherra wub.gif
italianG
No minä olin tuon Iineksen kanssa, mutta menestystä ei tullut.... Iineksen puolisisko sen sijaan oli BIS1! Onnea Hanna ja Jukka!
JennaS
Olivialle ja kotijoukoille tosiaan onnittelut, kahtena peräkkäisenä päivänä BIS! teehee.gif

Harrastaakos kukaan italiaanon kanssa agia tai tokoa? Kokemuksia olisi hauska kuulla biggrin.gif
italianG
Minä vastaan tähänkin, eli kyllähän minä tuon Iineksen kanssa agilitya harrastan, tosin vasta alkeisluokassa. Joka kerta on erilainen, joskus Iinestä huvittaa ja joskus taas ei ja silloin jahdataan lintuja. Iineksellä on myös paha tapa karata radalta muiden koirien luo, mutta onneksi se ei tee sitä enää kovin usein..... biggrin.gif

Itse pidän tuosta lajista vintiökoiran kanssa, koska se ei ole samanlaista, kuin esim. villakoiran kanssa, joka tekee, koska se haluaa miellyttää omistajaansa. Iines tekee kaiken vain ja ainoastaan saadakseen namia!
JennaS
Oliko ketään Mariefredissä?

Ite olin mukana handlerina Elfelle. Lauantaina ei tullu mittään, mutta sunnuntaina Elfe oli ROP saaden sertin ja tullen näin vahvistusta vaille Ruotsin valioksi wub.gif BIS-kehässä ei sijoituttu, tyttö oli ihan kamalan väsynyt ja en-tee-enää-mitään -tuulella. Mutta tyytyväinen olen, 42 kauniista itskusta paras teehee.gif Huhhuh, oli kyllä kiva mutta raskas reissu!
Ida K
LAINAUS(JennaS @ 31.7. 2006, 13:10)

Ite olin mukana handlerina Elfelle. Lauantaina ei tullu mittään, mutta sunnuntaina Elfe oli ROP saaden sertin ja tullen näin vahvistusta vaille Ruotsin valioksi wub.gif BIS-kehässä ei sijoituttu, tyttö oli ihan kamalan väsynyt ja en-tee-enää-mitään -tuulella. Mutta tyytyväinen olen, 42 kauniista itskusta paras teehee.gif Huhhuh, oli kyllä kiva mutta raskas reissu!

Hoo, nyt vasta tajusin että tän nimimerkin takana on ko. tyttö jonka näin Mariefredissä! Onnitteluni Elfien ROP:ista ja valioitumisesta, kyllä huomasi että koira oli jo väsynyt BIS-kehässä.
Kolibri
Onnea uudelle valiolle ja taitavalle handlerille! biggrin.gif

Me olimme myös Club Show'ssa, Kumma oli PN-4- smile.gif Meillä oli ihan hyvä reissu vaikka melko aurinko saikin sekoilemaan.. confused.gif
JennaS
Iida: Minähän se juu olen biggrin.gif
Kiitoksia onnitteluista smile.gif Elfehän on nyt sitten KANS & POHJ & FIN & N & S MVA

Clubbarissa tosiaan oli _kuuma_. Turhankin kuuma.. Kummalle onnittelut!
Sundae
Onnittelut clubbarissa menestyneille, erityisesti tietysti Olivialle omistajineen flowers.gif Olivialla on ollut tässä lähiaikana muissakin näyttelyissä upeaa menestystä ihan RYP- ja BIS-sijoituksiin asti smile.gif

Mulla on tässä ollut jo ties kuinka pitkään järkyttävä italiaanokuume wub.gif Ehkä mun aiemmat pentusuunnitelmat meneekin nyt sit uusiks ja seuraava hurtta tulee olemaan italiaano - vihdoin ja viimein wub.gif
zwiebel
LAINAUS(JennaS @ 31.7. 2006, 14:10)

Ai sä olet se tyttö joka esitti Elfeä bis-kehässä smile.gif Juttelinkin pitkät pätkät Elfen omistajan kanssa siinä kehän reunalla kun istuskeltiin.

Mäkin "jouduin" handleriksi Mariefredissä, vaikka olin ihan sitä mieltä että koko viikonloppu oli pyhitetty afgaanien ja whippettien tuijottamiselle.. Noh, esitinpä sitten kolme Guld's-greyhoundia englanninvinttikoirien erikoisnäyttelyssä lauantaina. Luokkasijoitukset kaikille, ei sen enempää. Oli ihan mukavaa vaikka satoikin kaatamalla..

Sunnuntain vietin tietenkin whippet-kehällä seuraamassa kun Nenne arvosteli nartut. Oli kauhean kuuma, mutta onneksi Åke ja Pekka tarjosivat paikan teltastaan, muuten olisin varmaan saanut "auringonpistoksen päähän" (Iidaa lainaten..) biggrin.gif Erittäin mukava viikonloppu, oli kivaa että ruokakojun myyjät olivat Suomesta!

Asiasta kukkaruukkuun.. shifty.gif

Sain juuri tekstarilla vähän tuloksia Romaniasta Dracula Dog Showsta, suomalaiset italiaanot taas jyränneet:

ROP SERT > RO CH, CACIB, DDS-Winner, Fin Ch Bell Canto "Wallu"
VSP SERT, CACIB, DDS-Winner, Dervisch Dial L For Love "Luna"

Suuret onnittelut Leenalle smile.gif
Ida K
LAINAUS(zwiebel @ 5.8. 2006, 20:21)
muuten olisin varmaan saanut "auringonpistoksen päähän" (Iidaa lainaten..) biggrin.gif

ROP SERT > RO CH, CACIB, DDS-Winner, Fin Ch Bell Canto "Wallu"
VSP SERT, CACIB, DDS-Winner, Dervisch Dial L For Love "Luna"

No mihin muualle se sitte saadaan ku päähän? biggrin.gif

WOW, onneaonnea! flowers.gif
JennaS
Italiaanotuloksia Porvoosta

ROP, RYP-1 Soltar's Unbelievable

urokset
Pikkuneidin Edison JUN poissa
Pumpkin Istvan NUO poissa
Tarumetsän Vieterinveto NUO EH1

nartut
Pikkuneidin Erica JUN EH1
Of Streamline Signorina NUO ERI1 PN2 SERT
Pumpkin Iveth NUO poissa
Necku I Have A Dream AVO poissa
Sinaidan Duchessa AVO EH1
Abolla Lady Von Lampola KÄY EH1
Soltar's Unbelievable VAL ERI1 ROP
italianG
Tähän perään vielä, että Olivia (Soltar's Unbelievable) oli myös BIS 4!
JennaS
Onpas puskan italiaanoporuka hiljaista.. ph34r.gif

Eilen esitin Tira-vaavin (Taikatytön Diara) Oriveden pentunäyttelyssä ja tyttö olikin VSP pentu, KPn kera ja Tiran veli sitten ROP ja RYP-4. Lisäksi junnuissa kisasin Elfen (Zauberelfe vom Sausewind) kanssa, oltiin JH 1/1. Mukava päivä kyllä oli smile.gif
Avispa
LAINAUS(JennaS @ 18.9. 2006, 17:22)
Onpas puskan italiaanoporuka hiljaista.. ph34r.gif

Eilen esitin Tira-vaavin (Taikatytön Diara) Oriveden pentunäyttelyssä ja tyttö olikin VSP pentu, KPn kera ja Tiran veli sitten ROP ja RYP-4. Lisäksi junnuissa kisasin Elfen (Zauberelfe vom Sausewind) kanssa, oltiin JH 1/1. Mukava päivä kyllä oli smile.gif

Onnea junnu ja rotukehä menestyksestä! Teillä ollut hyvä päivä Orivedellä pentunäyttelyssä! flowers.gif
Kolibri
Onnea! flowers.gif
sa-an-ri
Löytyisikös jostain nuo eri värit esimerkkikuvien kera?

Itseä kiinnostaa kovasti italiaanot, olisi sellainen sopivankokoinen vinttari perhosten kaveriksi.
italianG
Itse en ole löytänyt semmoista, missä olisi kaikki värit samassa, mutta esim. osoitteessa www.sic.fi ja sitten esittelyt, niin sieltä löytyy aika laaja väriskaala eri koirilla.
zwiebel
Olinpa sunnuntaina katsomassa kaksiviikkoisia italianvinttikoiria Kitte Lampolan luona. Pennut ovat yhdistelmästä FIN & RO MVA Bell Canto "Wallu" x FIN MVA, KVA-r Abolla lady von Lampola "Iida". Kolme urosta ja yksi narttu, aivan syötävän suloisia! Ihastuin varsinkin toiseen seal-poikaan smile.gif
Erjis
Tässä harmaa italiaano Ida (Necku Iosono Vicenza):

ja tässä isabellanvärinen Nala (Necku Iosono Verona):

Apila
Täällä taitaa olla yksi joka on ihastunut italiaanoihin täysin smile.gif . Messarissa seurasin kehän ensimmäistä kertaa alusta loppuun, ja jo pidemmän aikaa italiaano on ollut suosikki vinttikoira.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.