Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Kieltäkää kieltämästä!
Puskaradio > Puskis > K-18
Cee
Tällä viikolla julkaistiin gallup, jonka mukaan Suomen kansasta 50% on valmis kieltämään tupakoinnin työajalla kokonaan. Mistä poikii tuollainen gallup, eli miten on syntynyt syy tehdä tuo gallup?
Se on lähtöisin ajatuksesta jokaisen ihmisen oikeuteen hengittää raitista savutonta ilmaa. Eli alkuperäinen ajatus on varsin hyväksyttävä.
Siitä ajatuksesta poiki savuttomien ihmisten vaatimus työpaikalla saada hengittää savutonta ilmaa. Vaatimus johti ns. tupakkahuoneiden, tai muiden tupakointiin osoitettujen tilojen käyttöönottoon.. Tupakoivat polttakoon erillisissä tiloissa tupakkansa, ja kaikilla on hyvä olla.
Vai onko? Ei ole.
Tupakoimattomat ihmiset heräsivät kesken voitonriemuaan huomaamaan, että tupakoivat ihmiset "saavat" ylimääräistä taukoaikaa työnteolle käydessään tupakalla.
Se ei voi olla mahdollista, sillä tupakkaa polttava ihminen luistelee prosentuaalisesti ison osan töistää jauhamalla paskaa tupakkakopissa muiden tupakoitsijoiden kanssa.
Eli tilannehan ei ole tupakoimattomille tasa-arvoinen, vaan taas saa tupakoimaton ihminen kärsiä tupakoivia enemmän tätä julmaa maailmaa. Eikö vain?
Siispä tupakoiminen on syytä lopettaa työaikana kokonaan, jotta tasa-arvo toteutuisi!

Minä peräänkuulutan nyt kuitenkin paria asiaa, kun aiheesta suomessa keskustellaan:
- halusivatko tupakoitsijat käydä erillisissä tupakkatiloissa tupakalla?
- vaikuttaako tuo tupakointiin käytetty aika työskentelyn lopputulokseen ja työtehoon negatiivisesti?
- Vaikuttaako tupakoivien tupakointi esim. yhteisen tulokseen perustuvan palkkiopalkkauksen kehitykseen?
- miten ihmisten työtehoa voidaan mitata suhteessa työaikaan? Toinen saattaa käydä tupakalla (pieni jaloittelu ja happihyppely ei liene kielletty muiltakaan silloin tällöin), joku saattaa surffailla vaikkapa eri keskustelufoorumeilla pitkin työpäivää, joku jotain muuta.
- Miksi tupakointi työajalla pitäisi kieltää? Miksi?

Lisää tupakasta:

Tupakointi aiotaan kieltää parvekkeilla. Ymmärrän täysin miksi.
En kuitenkaan ymmärrä, miten kieltoa aiotaan valvoa, ja mahdollisia lainrikkojia rankaista.
Poliisi varmaankin tulee heti paikalle kun joku soittaa poliisille että nyt naapurin parvekkeella poltetaan tupakkaa? Poliisillahan ei ole muuta tekemistä?
Jos laki toteutuu, siitä tulee laki joka aiheuttaa ainoastaan riitoja ja eripuraa kaikin puolin, ei muuta. Jos tupakointi parvekkeilla loppuisi, mikä olisi seuraava kohde valittajille? Autojen pakokaasut pihassa, koirankarvat rappukäytävässä vai mikä?
Joku se tulee olemaan.

Suomessa käsittääkseni alkaa lain puitteessa olla asiat liian hyvin, koska eduskunta ja kaikenlaiset virkamiehet keksivät jo väkisin uusia lakeja..

Tulossa on laki, josta kukaan ei välitä paskaakaan..
Sellainen laki on turha laki, jota kukaan ei noudata. Sellaista lakia ei pidä säätää joka ei toteudu. Virhe ei silloin ole kansalaisen lainkuuliaisuuden puutteessa, vaan liian typerästä laista.

Vastaavia lakejahan meillä on, tai on tulossa:

- Nuuskan myynti kielletty
- Matkapuhelimeen puhuminen ajon aikana
- Koiranpaskan keräysvelvoitus
- Seksin ostaminen
- Uusi tekijäoikeuslaki
jnejnejnejne... listaa voisi jatkaa loputtomiin..

Kieltäkää nyt perkele kieltämästä meitä enää enempää, tai ainakin kieltäkää niin, että kielloissa on joku tolkku.

Cee 13.01 -06
virpi
Hyvä aihe, vaan tosin en osaa sanoa muuta kuin aamen!

Meillä töissä muuten töitä tehdään tupakallakin, koska tupakalla käydään asukkaiden kanssa. Ne, jotka eivät polta ei kuule aina niitä asioita mitä hoitajan tarkka korva kuulee tupakalla olessa. wink.gif Joskus tietysti toivoo, että tupakkapaikalla ei olisi ketään asukasta jotta voisi puhua varsinaisesta tupakkatauosta, miksi sitä joku on joskus nimittänyt.
Meillä tuskin tulee kovin nopeasti toteutumaan se, ettei hoitajat saa työaikana tupakoida.

Paljokohan muuten työaikaa menee sitten siihen kun työntekijät käyvät salaa jossain tupakalla, tai paljonko laskee työteho kun erittäin riippuvainen ihminen kärsii nikotiinin tuskasta.
Missä muuten sitten tupakoi kerrostalossa asuvat, jos laki parvetupakoinnista tulee voimaan? Jos tupakoivat huoneistossaan, voi tupakasta tuleva hajuhaitta olla naapurille jopa pahempi kuin parveekeelta tuleva tupakan haju, riippuen kiinteistön ilmastointi systeemistä.
Kaptah
Osuit cee ihan oikeaan tumppiin taas kerran: itsellä on hiukan jäävi olo tähän aiheeseen: Uudenvuodenlupaus-ketjussa jo kerroin ottaneeni varaslähdön koko tupakkalakkoon (nyt 3,5 kk polttamatta).
Töissä seuraan hieman huvittuneena tätä keskustelua ja kaikenlaisten pikku-natsien uhoomista tupakanpolton kieltämisestä. (Oli ja on edelleenkin itsellä hyvä omatunto ja työmoraali; suunnittelijana sitä on töissä koko ajan -tupakoidessakin- ja jos joku nipottaa, niin minä rupean puolestani laskuttamaan viikonloppuna saunanlauteilla keksimistäni ratkaisuista työasioiden ongelmiin) Samaa todisti virpi omassa vastauksessaan.

Kyllä laki on niin hieno asia, että sitä ei pitäisi vesittää typerillä laeilla ja määräyksillä. Klassinen esimerkki ovat tietyömaiden nopeusrajoitukset; kun jätkät on lähteneet kotiin viikonlopuksi, niin siellä kököttää se 30 km rajoitus viikonlopun ruuhkia aiheuttamassa.

Kotikunnassani oli (ja on tietenkin vieläkin) yhdellä asuinalueella autolla ajokielto alueen sisällä ja parkkipaikat sitten laidoilla. No siellä oli sekä posti, että poliisi. No poliisi tietenkin osoitti loistavaa esimerkkiä muille ajamalla maijalla pitkin kävelykatua siihen postiin (posti oli melkein naapuritalossa) angry.gif
Cee
Mä alan ymmärtää miksi mun yks ystävä häipyi Iranista aikanaan.
Se kyllästyi mahdottomiin elinolosuhteisiin.

Suomi alkaa olla pian häipymisen arvoinen maa, jos tää yliholhous vielä kehittyy. Täällä ei voi itsenäinen omilla aivoilla ajatteleva ihminen pian enää elää.
Tätä menoa suomalaisten itsenäisyys alkaa olla aika nimellistä. Valitettavasti.

En sano tätä tupakoivana ihmisenä, vaan ihan yleensä ihmisenä joka jatkuvasti ihmettelee Suomen eduskunnan suomalaisille ihmisille asettamia uusia rajoituksia.

Cee
tizzian
LAINAUS(Cee @ 14.1. 2006, 10:27)
...Suomi alkaa olla pian häipymisen arvoinen maa, jos tää yliholhous vielä kehittyy. Täällä ei voi itsenäinen omilla aivoilla ajatteleva ihminen pian enää elää.
Tätä menoa suomalaisten itsenäisyys alkaa olla aika nimellistä. Valitettavasti.

En sano tätä tupakoivana ihmisenä, vaan ihan yleensä ihmisenä joka jatkuvasti ihmettelee Suomen eduskunnan suomalaisille ihmisille asettamia uusia rajoituksia.

... Suomi-Finland, Kaikkien Lakien Luvattu Maa... ja eiköhän se itsenäisyys myyty Eu:n liitymisen myötä... confused.gif

- tiedän hyvin, etten tiedä juuri mistään mitään...-
innocent.gif
wilh
Ei tuo taida olla mikään suomalainen ilmiö, vaan valitettavasti ihan yleis-länsimaalainen. Jos haluaa holhousvaltioita paeta niin ainakaan Euroopan tai Pohjois-Amerikan mantereilla se ei taida onnistua. Myönnän kyllä että nimenomaan Suomessa ollaan Euroopan maista kärkijoukoissa menossa kohti amerikkalaistyyppistä holhousta.
Huonoon suuntaan ollaan menossa, ja ainakin itse koen kehityksen todella ahdistavaksi. Lapsi karkaa päiväkodista ja satuttaa itsensä -päiväkodin työntekijä saa syytteen. Lapsi putoaa ulkoilmamuseossa kalliolta -museo saa syytteen. Mitä tällaisesta seuraa? Se, ettei voida pitää ulkoilmamuseota, kun ei millään voida taata ettei joku onnistuisi kiipeämään sen turva-aidankin yli ja satuttamaan itsensä. Se, ettei voida pitää päiväkoteja, koska ei ole mahdollista antaa 100% takuuta sille että lapsen ei ole mahdollista satuttaa itseään päiväkodissa. Se, ettei kohta voi ostaa lyijykynää ilman 10 sivuista manuaalia vaarallisista asioista, mitä sillä voi, mutta ei saa tehdä. Se, ettei ihminen saa enää itse päättää edes omista elämäntavoistaan, koska voi aiheuttaa niillä muille harmia.
Muun muassa tupakointikieltoa perustellaan sen kustannuksilla yhteiskunnalle. Minun mielestäni huomattavasti kalliimmaksi tulee se, kun ihmiset lopettavat itse ajattelemisen, ja olettavat yhteiskunnan (tai jonkun muun ulkopuolisen tahon) huolehtivan kaikesta.
abc
Kyllä meinasin minäkin tuolilta tipahtaa, kun uutisista tuosta parveketupakoinnista kuulin. Että ihan laki asiasta. Luulisi, että suurempiakin asioita olisi pohdittavana eduskunnassa, ja kansakunnalle monin verroin tärkeimmistä asioista.

Ja tällä en suinkaan tarkoita sitä, että tupakansavu olisi luonnollista haistettavaa niille, ketkä eivät polta, mutta uskon, että muillakin ratkaisuilla kuin lainsäätämisellä asiasta voitaisiin päästä sopuun.

Tuli heti mieleeni eräs talon asukkaista, joka asuu "mun" Pekkani vieressä. Hän voi pahoin jo siitä, kun joutuu käyttämään samaa hissiä, mistä Pekka on juuri poistunut, kun hissiin jää hienoinen haju, että edeltäjä on sekä kaljan että tupakan kaveri. Kuitenkaan Pekka ei sen enempää tupakoi kuin juokaan rapussa ja muutoinkin liikkuu siivommin portaikossa kuin moni muu talon asukeista.

Kaptah thumbup.gif upeen päätöksen olet tehnyt. Minun tyttöni on noista tupakoista luopunut samoihin aikoihin kuin Sinäkin thumbup.gif . Kaikki on sujunut toistaiseksi hyvin, vaikka välillä on tiukkaakin tehnyt.

Olen iloinen lapseni puolesta, tottakai, mutta syntyyköhän tytöstäni uusi niuhottaja wink.gif , kun yhtenä päivänä sanoi minulle, että on miettinyt millaisen avainsanan minulle keksisi, että minäkin irrottaisin otteeni röökistä ohmy.gif , kas, kun itse en oo ees ajatellut, että vielä viimeisillä metreilläni tekisin jotain niin radikaalista.

Niin ja vielä tupakoinneista ajalta, jolloin kokouksissa istuttiin ja tupakointi oli niissä sallittua. Kovana tupakoitsijana en kuitenkaan edes silloin kokouksissa polttanut, vaikka kieltoa ei ollut, sillä mielestäni jo väen paljoudesta tuppas ilma loppumaan, ilman, että osa avitti sitä sauhuillaan . Eli kyllä tupakoitsijakin osaa ajatella muita kanssaihmisiä, tupakoimattomiakin, mutta niuhotus se on se, joka pistää karvat pystyyn ja saattaa aiheuttaa suurempaa vahinkoa kuin alunalkaen on ollut tarkoituskaan.
Kaptah
LAINAUS(abc @ 15.1. 2006, 09:54)
Eli kyllä tupakoitsijakin osaa ajatella muita kanssaihmisiä, tupakoimattomiakin, mutta niuhotus se on se, joka pistää karvat pystyyn ja saattaa aiheuttaa suurempaa vahinkoa kuin alunalkaen on ollut tarkoituskaan.

Aivan naulan kantaan! Sama pätee myös lopettamiseen: mikäli päätös lopettamisesta ei ole syntynyt oman pääkopan sisällä, niin kaikki "ulkoparlamentaariset" painostus- ja valistustoimenpiteet ovat tuomittuja epäonnistumaan.

Mielenkiintoinen ja yleismaailmallinen ilmiö on puolestaan se, että juuri lopettaneet tai muuten johonkin uuteen asiaan hurahtaneet ovat yleensä niitä kaikkein ehdottomimpia aatteen pikku-sotureita. Kaikkien olisi ehdottomasti noudatettava heti omaa esimerkkiä! Taitaa oma kääntyminen olevan liiaan huteralla pohjalla.

Jetsulleen juu... Itse suhtaudun kovin nöyrästi tähän uuteen olotilaani: kerran polttanut on aina tupakoija! Yksikin lipsahdus ja siinä sitä taas ollaan. Ja näin julkisesti ilmoitan, että saatte heti kivittää ja karkoittaa puskiksesta ikiajoiksi jos minä rupean tupakoivia tuomitsemaan (tai ei sen puoleen- myös puolustelemaan!)

UGH! Olen puhunut!
Hugis
Kyllä muakin riepoo tämä tupakasta vouhottaminen. Jos tupakointikielto baareissa toteutuu, niin en aio enää käydä niissä (paitsi kesällä terassilla, jos sielläkään saa enää polttaa). Ja tuo parveketupakoinnin kieltäminen ohmy.gif Onneksi olen muuttamassa sinne maaseudulle ja omalla pihallani röyhytän tupakkaa niin paljon kuin sielu sietää lookaround.gif
Salma
Naulan kantaan!! Tämä suomen touhu menee aivan älyttömäksi. Isoveli valvoo... stop.gif Cee, Lähetäpä tuo tekstisi johokin sanomalehteen tai vaikka useampaankin. Saisi vähän keskustelua herätettyä muuallakin! En nyt kerennyt lukea kun vaan ton Ceen tekstin joten en tiedä kerkeskö joku jo ehdottaa. Ai niin, kannattaa varmaan siistiä kuitenkin pari sanaa tekstistä jotta voidaan julkaista. Vaikka omassa kielessä nuo kiellot aiheuttaa eräänlaisen ryöpyn kirosanoja... biggrin.gif
Cee
Eiköhän noista vielä keskustella ihan tarpeeks muutenkin.

Cee
mammanpoika
Kaptah; hieno juttu, että oot onnistunut! Minäkin yritin, vuonna 2003, lopettaa tupakoinnin, laastareitten avulla. Tulin allergiseksi niiden liimalle ja yritin sinnitellä vähän aikaa... nyt taas röyhytellään smile.gif Mitäpä sitä tuttua ihmistä kiusaamaan.

Onhan tämä touhu mennyt vähän siihen suuntaan, että lyijykynästäkin pitää olla manuaali, ja kaikilla vahingoilla yritetään rahastaa; ellei vakuutusyhtiöltä saa korvauksia, niin yritetään löytää joku muu syypää, kuin oma itse.

Ne nipottajat, no, niitähän riittää... kaikkeen pitäis keksiä laki ja jokaisen pitäisi toimia samalla tavalla. Muistaakseni 30-luvun loppupuolella tuolla keskemmällä Eurooppaa yksi tällainen nipottaja pääsi niskan päälle, tunnetuin seurauksin.... ph34r.gif
sipa
Kyllä ne jaksaa.. dry.gif Onneksi se pervekkeella tupakointi kielto ei tule voimaan, sillä ei ne voi pakottaa ihmisiä olemaan polttamatta omalla partsilla.. Muutenhan kaikki polttais rapun edessä ulkona.. lookaround.gif Näin ainakin luin lehdestä ja tais ne telkkarissakin siitä jo mainita..

Muutenkin meillä alkaa olemaan näitä direktiivillä kiellettyjä asioita ihan liikaakin. ehän me saada kohta enään käydä vessassakaan ilman lupaa.. huh.gif
sa-an-ri
Jos tupakointi kiellettäisiin parvekkeilla, siitä kärsisivät samassa asunnossa asuvat tupakoimattomat ihmiset. Sillä passiivisessa tupakoinnissa saa puolet enemmän niitä myrkkyjä kuin jos itse polttaa... Ja toisekseen voin sen sanoa, että lapset saavat tasan kuulla koulussa/tarhassa/harrastuksissa jos vaatteet haisee tupakalle... Oma isä polttaa sisällä, ja aina sai kuulla että vaatteet haisee. No minkäs minä sille mahdoin! Tai mahdan vieläkään.

Ymmärrän kyllä että savuttomia häiritsee jos asuntoon tunkee tupakansavu kun pitää ikkunaa auki, mutta tuskinpa se tupakoija siellä parvekkeella koko ajan on polttamassa. Eli ikkuna kiinni hetkeksi ja uusi yritys vähän ajan päästä.

Ja vähemmän minua häiritsee esim. kassajonossa seistä ihmisen lähellä joka on polttanut hetki sitten, kuin hajuvesisammoissa uitetun... Tosin yhteisissä sisätiloissa en kannata polttamista, esim. rappukäytävät syytä pitää savuttomina.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.