Ensiksi kysyisin että syökö affesi mielellään antamiasi raksuja ?
Oma tipsu urokseni kohdalla en ole ikinä kokeillut varsinaista barffausta, sillä koiran maha ei sitä ole kestänyt. Jos affesi maha kestää kaiken lihan täysin raakana, kannattaa ihmeessä kokeilla tietenkin barffia, onhan se luonnonmukaisempaa kuin raksut, mutta vaativaa (<--oma mielipiteeni

) koska tarvitset paljon tietoutta koiran tarpeista ynnä muusta.
Kun sain urokseni sen ollessa 11 viikkoinen, sain kasvattajalta raksupussin jota koira oli kasvatajalla mielellään popsinut. Raksupussista taisi muistaakseni kadota jopa parikymmentä raksua puolessa vuodessa, eli koira lakkasi koskemasta niihin kun tajusi että tässä perheessä ei ole toisia koiria joiden kanssa kilpailla.
Koirani on siis aina syönyt "kotiruokaa", sika-nauta jauhelihaa, riisä, keitettyä kalaa, koiran makkaraakin välillä yms. Nyt Lenni täyttää 25.tammikuuta eli ensi viikolla 1 vuoden kunnioitettavan iän, ja omasta, eläinlääkärin ja muutaman tipsukasvattajan mielestä koira on kehittynyt hyvin ihan kotiruualla.
Lennille aloin nyt syöttämään kaksi viikkoa sitten Nutro Choice'sin Adult raksuja, joita koira on syönyt jopa mielellään, mutta silti syötän sille nappuloiden kanssa ihan kotiruokaakin. Nappuloiden seassa annan silloin tällöin kylmäpuristettua öljyä joka saa näköjään raksut maistumaan paremmin ja öljy on auttanut karvan upeaan kiiltoon.
Kotiruokaa antaessa jatkuvasti, kannattaa pitää mielessään vitamiienien ja hivenaineiden saanti. Olen itse syöttänyt Lennille apteekista saatavaa Aptus Vitamins jauhetta ruiskulla sekä nyt koiralle on syötetty Omega E-vitamiiania jossa on helokkiöljyä joka on parantanut jo viikossa karvan laatua sekä maitohampaiden lähtöä.
Kannattaa periaatteessa itse kokeilla, että mikä ruokintatapa soveltuu omalle koirallesi.