Crim kirjoitti tuolla aikaisemmin: "Palveluskoiria voidaan käyttää myös apuna kadonneiden etsinnässä yms, kunhan niiden koulutustaso on riittävän korkea. Tähän hommaan kelpaavat tosin myös pelastuskoirat, jotka voivat olla myös sekarotuisia."
Minun on sanottava, että tähän hommaan kelpaavat erityisesti pelastuskoirat. Hälytysryhmään päästäkseen koiralla täytyy olla suoritettuna hyväksytty koe kahdesta lajista, esim. pelastushausta ja pelastusjäljeltä, tai vaihtoehtoisesti raunioilta + jompi kumpi edellämainituista lajeista. Harrastin itse pelastuslajeja bullmastiffini kanssa useita vuosia. Pelastuspuolen säännöt ovat hiljattain hieman muuttuneet. PK-puolella pelastuskoiraohjetta vastaavat hyväksyttävät koesuoritukset ovat:
HAKUKOE
Palveluskoirakokeiden hakukoe III lka, 2. tulos
Palveluskoirakokeiden etsintäkoe III lka, 2. tulos
IPOR lka A
JÄLKIKOE
Palveluskoirakokeiden jälkikoe II lka , 2. tulos
Kansainvälinen pelastuskoirakoe IPOR lka B
RAUNIO A
Kansainvälinen pelastuskoirakoe IPOR lka A I
RAUNIO B
Kansainvälinen pelastuskoirakoe IPOR lka B
Usein sanotaan, että kun rodulla ei ole pk-oikeuksia, voihan sen kanssa mennä pelastuskoirapuolelle. Minusta on toisaalta väärin, että pelastuskoiraryhmät täyttyvät sellaisilla koirakoilla, joilla ei ole potentiaalisia mahdollisuuksia kuitenkaan toimia pelastuskoirana. Riippuu tietenkin paikkakunnasta ja ryhmistä, miten paljon sinne on tunkua.
Pelastuskoirilla on omat kokeensa, joihin kuuluu maastokokeiden lisäksi tottelevaisuus, PETO, joka on vähän samantapainen kuin pk-puolen tottis, paitsi siinä ei ole estenoutoja. Maastokokeet ovat vaativia; sanotaan, että vähintään täytyy olla pk-puolen voittajaluokan osaaminen, ennen kuin sieltä selviytyy.
Rauniokokeisiin kuuluvat PETO:n lisäksi ketteryyskokeet, jotka sisältävät tikapuita, keinua, liikkuvaa tynnyrisiltaa ja mm. 1,5 metrin pituushypyn, joka ei ihan joka koiralta ehkä onnistu. Ei ainakaan onnistunut sillloin, kun minä olin harrastuksessa mukana.

Rauniokeessa on ammuntaa, savua, työkoneiden pauketta yms.
Koiran kouluttamisen lisäksi täytyy myös ohjaajan kouluttautua. On oltava hyvä suunnistustaito, käytävä etsintä- ja viestintävälinekurssit ja omattava myös voimassa olevat ensiaputaidot.
Harrastuksena pelastuslajit ovat ihan kivoja lajeja, mutta tositoimiin tarvitaan todella paljon sekä koiralta että ohjaajalta. Näistä em. syistä johtuen läksin uuden koirani kanssa pk- enkä pelastuspuolelle.

Siis kerroin nyt Palveluskoiraliiton alaisesta pelastuskoiratoiminnasta. Kokeet tulee sitten määrätyin ajoin uusia.
Pelastuskoiraliitolla on samantapaiset, mutta vähän erilaiset kokeet ja hälytysryhmävalintaperusteet.
P.S. Korjasin vähän noita kriteereitä, eli pk-hakukokeen 111-lka 2. tulos sekä pk-jälkikokeen II-lka 2. tulos kelpaavat hälytysryhmän kriteereiksi. Se saattaa riippua vähän paikkakunnistakin, ja miten hyvätasoisia koiria on hälyryhmiin saatavana.