LAINAUS(Wanssu @ 18.4. 2006, 16:34)
Ihan täysin samaa mieltä. Esim. oman rotuni kannalta pitäisi miettiä että millaisilla liikkeillä sitä rekeä on helppo vetää, liikkeessä pitää olla voimaa, draivia. Ei liian kevyttä ja lennokasta.
Myös minä olen samaa mieltä. Onhan ne hienon näköiset liikkeet kun koira juoksee kevyesti ja lennokkaasti, mutta kyllä rodunomaiset liikkeet ovat aina kauneimmat. Samojedinkaan ei kuulu olla kevyt.. mutta olen kuullut että nykypäivänä näkyisi aika paljon näitä kevyt luustoisia, kevyt liikkeisiä koiria, mutta en voi sanoa mitään koska en ole seurannut niin tarkasti samojedi kehiä eli tuo olivain kuulo puhetta. Näistä täällä mainituista koirista en osaa sanoa millaiset liikkeet näillä on, olen kyllä nähnyt monia samojedeija ryhmäkehissä, mutta tarkkaan en ole niitä katsonut. Täytyy mainita että itse olen sen huomannutkin että nykyään näkee kamalasti myös keltaturkkisia samojedeja

ne eivät myöskään ole miellyttävännäköisiä... mutta tämä nyt ei liikkeisiin liittynyt!
Sama juttu siperianhuskyn, malamuuttin jne. kohdalla, rodunomaiset liikkeet!
Nimeämään en pysty 5. ryhmän koirista ketään, kun ei ole niin paljon tullut 5. ryhmiä seurattua, mutta vastattakoon rodunomaiset liikkeet omaava siperianhusky, alaskanmalamuutti, samojedi tai lapinkoira.