Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: sheltin korvat
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 1: Lammas- ja karjakoirat
Sivuja: 1, 2
LonelyWolf
Ennen olin täysillä sitä mieltä, että sheltillä Pitää olla taittuneet korvat.

Nyt olen jostain syystä sitä mieltä, että eihän se ole välttämätöntä,
ihmettelen itse asiassa, että miksi sheltin korvat ylipäätän taitetaan ja mistä moinen on alkanut? Sama collilella..sleepy.gif

Jotenkin turhaa moinen..sleepy.gif
Moni upea koira on ns, kelvoton vain korvien takia.
Miksi ei voisi olla sellaista sheltti linjaa, joiden korvat saavat olla pystyssä.
ketä haittaisi, ihmisethän saisivat päättää, haluavatko vältämättä sen oikean ja kauniin taitetunkorvatmallin.

tunnen nyt itseni tyhmäksi kun laitan tämän topicin, mutta ilmaisempahan mielipiteeni, jota vastaan uskon suurimman osan sheltti ihmisistä olevan
bag.gif
~Lotta
Mielestäni jos ottaa koiran, sen kuuluu näyttää rodunomaiselta, vaikka harrastaisikin vain agia ja tokoa jne. Vaikkapa jos ottaa jonkun pitkäkarvaisen koiran niin se mielestäni kuuluu pitää sen näköisenä kuin sen kuuluu olla (leikkaa lyhyeksi). Samahan sitä olisi otaa lyhytkarvainen jos kumminkaan ei jaksa pitää turkista huolta.
-Saana-
Mä kyllä ainakin itse tykkään että sheltillä olis taittus nuo korvat, vaikka omalla sheltilläkään ei ihan pysy.
Eihän siinä tietenkään mitään pahaa ole, jos ei ne korvat ei pysy, vähän makuasia. wink.gif
Once
Kuten -Saana- jo sanoi, tämä on makuasia. Omasta mielestäni taitetut korvat näyttävät paljon kauniimmilta kuin pystyssä olevat.
Meillä ne ovat luonnostaan taittuvat, paljoa ei tarvinnut mitään painoja tai töhnää tms käyttää.
Liewec
Itse ihmettelen tuosta painojen laittamista, sillä jos rodulla kuuluu olla taittokorvat, ne pitisi sille tulla ilman mitään sinitarramölttejä.

Varsinkaan kun ne taittokorvat vaikuttavat näyttelymenestykseen -> jalostuskäyttöön. Mutta nuo painojen avulla hankitut korvat eivät kyllä todellakaan periydy pennuille, jolloin olisi ihna sama, että olisiko jalostuskoiralla pystyt jos ne kuitenkin on saatu taitetuiksi vasta painojen avulla.
cavalier
Useillä shelteillä korvat jäävät usein alas... (kaverini kommentti) =)
Vanttu
tuohon crimin kommenttiin vain, että kyllähän kevytkorvaista shelttiä/collieta voi jalostukseen käyttää, mutta jos esim nartulla kevyet korvat, ainakin useat tuntemani kasvattajat astuttavat raskaskorvaisella uroksella..

ja vielä sen verran keskusteluun vaikka en shelttiä omista, sanoisin vain että omistan erittäin kevytkorvaisen collienartun. Painoja pidämme korvissa koko ajan, mutta jos neiti ei tule näyttelykehissä pärjäämään niin annan korvien olla pystyt. Dora meinaan näyttää ihan teddykarhulta korvat pystyssä wub.gif wub.gif wub.gif
Liewec
LAINAUS(Vanttu @ 25.1. 2006, 09:23)
tuohon crimin kommenttiin vain, että kyllähän kevytkorvaista shelttiä/collieta voi jalostukseen käyttää, mutta jos esim nartulla kevyet korvat, ainakin useat tuntemani kasvattajat astuttavat raskaskorvaisella uroksella..

Joo, ja moni astuttaa lonkkavikaisen nartun tervelonkkaisella uroksella... KOrvia ei tietenkään voida verrata mihinkään sairauteen, mutta esimerkkinä nyt siis vian tuo siksi, että jos jalostus olisi noin helppoa, ei kai olisi muita kuin terveitä ja kauniita koiria..
pips_a
LAINAUS(Vanttu @ 25.1. 2006, 09:23)
ja vielä sen verran keskusteluun vaikka en shelttiä omista, sanoisin vain että omistan erittäin kevytkorvaisen collienartun. Painoja pidämme korvissa koko ajan, mutta jos neiti ei tule näyttelykehissä pärjäämään niin annan korvien olla pystyt. Dora meinaan näyttää ihan teddykarhulta korvat pystyssä wub.gif wub.gif wub.gif

Meillä on ihan sama juttu shelttien kanssa... jos näyttää siltä että koira ei ole hyvä jalostuskäyttöön tai näyttelyihin, sen korvat voivat olla ihan miten itseasettuvat, mutta tottakai niiden toivotaan asettuvan kunnolla vaikka koira olisi pelkkä lenkkikaveri.
Käyttääkö joku koiran korvissa sinitarraa ohmy.gif mahtaa olla koiran korvat kauniin näköset sitten kun se viedään näyttelyyn ja siltä on revitty sinitarrat korvista huh.gif se ei ole todellakaan paras vaihtoehto koiran korville...
mielestäni ei ole mitäään väärää jos autetaan niitä asettumaan oikein ja sehän on kannattavaakin esimerkiksi kun pennulta vaihtuu hampaat sillä voi hyvinkin nousta korvat.. tai sama on nartun pennuttamisen jälkeen kun sen hormoonit on vielä sekaisin.

Mielestäni oikeanlaiset korvat omaava sheltti ja collie on kauniimpi kuin pysty- tai raskaskorvainen sheltti, mutta onhan niissäkin yksilöissä omat soluiset piirteensä.
Sheltin korvat kuuluvat olla tuollaiset ja sillonhan se on virhe jos sillä on toisenlaiset korvat. Ihan sama kuin miksi ei saisi olla pystykorvaista aikuista saksanpaimenkoiraa.. raskaskorvaista "luppakorva" silkkkiterrieriä... eteenpäintaipuneetkorvat omaavaa corgia.... tai vaikka taakseppäinkääntyviä korvia omaavaa kromforhländeriä...
(nuo rodun heitin päästäni tuohon biggrin.gif )
Sheltti jonka korvat taittuvat oikeanlailla on rotumääritelmän mukainen...

Bordercolliet ovat myös kauniimpia kun niiden korvat ovat taittuneet... mutta olen nähnyt monta pystykorvaista bortsua jotka ovat todella nättejä... ja ko. rodullahan ei ole nykyään näyttelyissä väliä onko sillä pystyt vai taittuneet korvat..
Nassikka
Mie henk.koht tykkään, että sheltin korvat pitäisi olla taittuneet. Se on vain makuasia. Pystykorvainen sheltti ei vain ole kaunis. Tiedän tasan yhden pystykorvaisen sheltin, jonka pystyt korvat ei haittaa, soon ylisöpö silti smile.gif Ja kyseess on ~Piian Sissi. Kattokaa vaikka, korvia ei edes huomaa biggrin.gif

Ja vaikka kuinka ei olisi jalostukselle hyvää, että korvia laitetaan, niin laitan niitä silti. Mun mielestä korvien liimausta/painojen käyttöä voi verrata vaikka trimmaamiseen. Koira ei huomaa ja samankaltaista muutostahan siinä tehdään wink.gif Enkä pistä pahakseni sinitarran käyttöäkään. Enpä usko, että se kovin paljon collie vahan käytöstä poikkeaa.
Oona
Rotumääritelmät ovat laadittu aikoinaan siksi, että pyritään luomaan mahdollisimman tarkasti sitä vastaava yksilö. Tämä ei liene kenellekään epäselvää. En ota kantaa sheltin määritelmään, koska en tiedä rodusta mitään, mutta colliesta tiedän jotain. Collien, niin pitkä- kuin lyhytkarvaisenkin, eurooppalainen rotumääritelmä sanoo selvästi että korvien tulee olla 2/3 pystyt ja 1/3 eteen- ja alaspäin taipunut. Miksi? Siihen on varmaan aika hankala antaa tyhjentävää selitystä enää 2000-luvulla, kun rodun ulkonäön jalostaminen on alkanut jo lähes pari sataa vuotta sitten. Collie on ns."päärotu". Se tarkoittaa suomeksi sitä, että collielle on erittäin tärkeää oikeanlainen pää ja ilme. Pystykorvainen collie ei anna rotumääritelmän mukaista vaikutelmaa collien ilmeestä, kuten ei myöskään liian raskaskorvainen. Kasvattajien on toki oltava rehellisiä tämän asian suhteen ja otettava hoidetut korvat huomioon jalostusvalinnoissa. Joka tapauksessa nykypäivän kasvattajien tehtävänä on säilyttää rotumääritelmän mukainen rotu, eikä alkaa luomaan uutta ( vrt. pystykorvainen linja ). Tämähän pätee toki joka ikisessä muussakin rodussa. Ja jos jostain ulkonäön tärkeästä yksityiskohdasta aletaan tietoisesti tinkimään, niin mihin vedetään raja?
Vanttu
meillä käytetään tuolla collieneidillä vain ja ainoastaan sinitarraa korvissa. olen todennut sen itse parhaaksi, ihmisten "korvakitti" sotki korvat ja oli vaikeasti irroitettava ja liimaamaan en ala koska tulee huopaantuneet takut.. korvat ovat oikeasti ihan nätit vaikka on ollut sinitarraa..
LonelyWolf
LAINAUS
Itse ihmettelen tuosta painojen laittamista, sillä jos rodulla kuuluu olla taittokorvat, ne pitisi sille tulla ilman mitään sinitarramölttejä

Tätäpä minäkin haen takaa!
Melkein sama kui jalostettaisiin valkoinen koira, joka värjätään mustaksi, jotta se olisi kauniimpi. wacko.gif

LAINAUS
taittokorvat vaikuttavat näyttelymenestykseen -> jalostuskäyttöön. Mutta nuo painojen avulla hankitut korvat eivät kyllä todellakaan periydy pennuille, jolloin olisi ihan sama, että olisiko jalostuskoiralla pystyt jos ne kuitenkin on saatu taitetuiksi vasta painojen avulla.

Niinpä! Kun ne ei periydy, niin ei periydy, eli näen tässä hienoisen ristiriidan.
Eihän silloin ole väliä onko ne pystyt vai painoilla taitetut! huh.gif

LAINAUS

LAINAUS
Joo, ja moni astuttaa lonkkavikaisen nartun tervelonkkaisella uroksella...

Minusta on vastuutonta kasvattajalta käyttää kevyt korvaista koiraa, jos halutaan muka jalostamalla saada ne taittuneet korvat! blink.gif

Kun puhutte sheltin "oikeanlaisista korvista", puhutte minusta sen luonnollisista korvista eli pystyistä. En tunne henkilökohtaisesti yhtäkään shelttiä, jonka korvat olisivat ilman mitään apua jääneet alas! excl.gif confused.gif

Lisä kysymys: Mitä tarkoitetaan luonnonkorvilla?
Jos puhutaan nyt niistä korvista, jotka ovat jääneet alas itse, niin olen käsittänyt oikein. Mutta jos on painoilla vähänkään taivuttanut korvia, eiväthän ne ole "luonnonkorvat". sneaky2.gif
Nassikka
LAINAUS(LonelyWolf @ 27.1. 2006, 14:54)
En tunne henkilökohtaisesti yhtäkään shelttiä, jonka korvat olisivat ilman mitään apua jääneet alas! excl.gif confused.gif

Tervetuloa kokeilemaan herra-Lepakon alias Soolon korvia pystyasentoon. Ei onnistu. Ja ei, Soololla ei ole luonnokorvat, ne oli liimauksessa, että asettuvat paremmin pään päälle, enkä näe tässäkään mitään pahaa.

Ja mie olen vahvasti sitä mieltä että korvia ja lonkkia ei voi verrata toisiinsa. Korvat on makuasia ja lonkissa mennään terveyden puolelle.
Liewec
Mainitsinkin jo, ettei korvia voi verrata terveyteen, mutta kyse olikin esimerkistä.

Ja toki koiran korvia saa liimailla jos haluaa näyttelykoiran, mutta jos ihan tarkkoja ollaan, ei sellasita koiraa tulisi jalostukseen käyttää, jos rodulle varta vasten halutaan taitos korviin.

"Koiran karvapeitteen, kirsun ja ihon käsitteleminen sellaisilla aineilla, jotka vaikuttavat väriin, muotoon ja rakenteeseen on kielletty."

^ Korvien liimaminen vaikuttavat rakenteeseen ja muotoon. Eli tässä rikotaan näyttelysääntöjä samalla tavalla kuin koiran turkkia värjätessäkin.
pips_a
Meidän Pipsalla on myös aivan täydelliset korvat joita voi kutsua luonnonkorviksi (se onkin ainut kehumisen aihe Pipsassa laugh.gif ). Ainoastaan Pipsalle ollessa pennut sen korvat nousevat pystyyn hormoonien vaikutuksesta, muuten neidin korvat ovat aina olleet hyvät ja niille ei olla ikinä tehty mitään ja aina ne ovat palaneet takaisin paikalleen pentujen kasvaessa ja hormonien normalisoiduttua.
Eli LonelyWolf kyllä niitäkin shelttejä on joiden korviin ei ole ikinä kajottu wink.gif eikä Pipsa ole missään nimeassä ainut ..

Vai että näyyttelysääntöjen rikkomista laugh.gif ei nyt sentään..
Nassikka
^No jos tarkasti otetaan, niin kyllä se minusta on nly sääntöjen rikkomista. Mutta me jätetään vaikka näyttelyt sitten väliin, mutta taittuneet korvat tulevat mun shelteillä olemaan wink.gif
LonelyWolf
LAINAUS(crim @ 27.1. 2006, 18:42)
"Koiran karvapeitteen, kirsun ja ihon käsitteleminen sellaisilla aineilla, jotka vaikuttavat väriin, muotoon ja rakenteeseen on kielletty."

^ Korvien liimaminen vaikuttavat rakenteeseen ja muotoon. Eli tässä rikotaan näyttelysääntöjä samalla tavalla kuin koiran turkkia värjätessäkin.

hahaa!
niinmpä! eli te jotka taitatte koiranne korvat, rikotte sääntöjä! sly.gif
~Lotta
LAINAUS(Nassikka @ 30.1. 2006, 13:06)
^No jos tarkasti otetaan, niin kyllä se minusta on nly sääntöjen rikkomista. Mutta me jätetään vaikka näyttelyt sitten väliin, mutta taittuneet korvat tulevat mun shelteillä olemaan wink.gif

Niinpä, mulla ei tule olemaan hörökorvaista shelttiä vaikka harrastettaisiinkin vain agilityä ja tokoa ym. tongue.gif
Nassikka
LAINAUS(LonelyWolf @ 30.1. 2006, 15:35)
hahaa!
niinmpä! eli te jotka taitatte koiranne korvat, rikotte sääntöjä! sly.gif

Onko tuo sääntö ollut vanhoissakin säännöissä? Kun tää ei niitä niin kovin tarkasti ole lukenut, itseasiassa en ollenkaan. Aina shelttipiireissä on korvien liimaaminen neuvottu, tahallista sääntöjenrikkomustako wink.gif

Kuitenkin LonelyWolf, mikä sinussa korvien liimaamisessa/painojen käyttämisessä on pahasta?

LAINAUS(LonelyWolf)
Moni upea koira on ns, kelvoton vain korvien takia.

No eipä ne mun koirat kelvottomia olisi, vaikka korvat pystyt olisivatkin. Pidän vain taittuneista _paljon_ enemmän.
Liewec
LAINAUS
Kuitenkin LonelyWolf, mikä sinussa korvien liimaamisessa/painojen käyttämisessä on pahasta?

Se, että hankitut ominaisuudet eivät periydy! Sinitarramöhkäleen avulla taittuneiksi saaneet korvat eivät ole luonnonkorvat eivätkä ne näin ollen periydy koiran jälkeläisille, jolloin tilanne on kohta se, ettei shelteille tule enää luonnokorvia laisinkaan. Vaikka eipä se taida teitä liikuttaa, saahan ne taitetuiksi sitten sen sinitarran avulla sneaky2.gif

Kuvitelkaapa että shelttikehään tulisi koira, jonka korvissa on painot ja se olisi vaikka ROP. Ilman painoja sillä olisi kuitenkin pystyt korvat. Mielestäni tuo koira ansaitsi tittelinsä yhtä lailla kuin ne koirat, joille painot on laitettu jo pentuiässä ja siten saatu ne taitokset. Painokorvainen sheltti ei tietenkään pärjäisi näyttelyssä oikeasti, mutta kyseessä olikin nyt vian esimerkki.
Nassikka
^Ymmärrän pointtisi, mutta todellakin voin allekirjoittaa väitteen, että ei se miuta hetkauta jos luonnonkorvia ei ole, ne saa tosiaan niillä painoilla alas. Eikä hätää, minä en ole alkamassa kasvattamaan, että shelttikanta ei ainakaan mun takia heikkene tongue.gif

LAINAUS
Kuvitelkaapa että shelttikehään tulisi koira, jonka korvissa on painot ja se olisi vaikka ROP. Ilman painoja sillä olisi kuitenkin pystyt korvat.

Aika useasti, ainakin meillä (suuri lähdetieto, mutta kuitenkin) korvat, joissa on pentuaikana käytetty painoja pysyvät alhaalla. Korvat jotka pysyvät alhaalla vain painojen avulla, eivät pysy pakolla edes koko kehää alhaalla.

LAINAUS
Mielestäni tuo koira ansaitsi tittelinsä yhtä lailla kuin ne koirat, joille painot on laitettu jo pentuiässä ja siten saatu ne taitokset.

Periaatteessa olen samaa mieltä, mutta periaattessa en kuitenkaan. Sheltin ilme menee mielestäni täysin pilalle pystyillä korvilla, mutta se einyt taas liity tuohon liimaamiseen..

Asiasta periaatteessa kukkaruukkuun, hyväksyttekö sitten sen että hissikiveksiä koetetaan saada pysymään alhaalla vitamiinien avulla? Vaikuttaahan tämäkin ja yhtä vahvalla todennäköisyydellä kuin korvat. Ei ne painot kuitenkaan kaikilla niissä korvissa auta.

Tulipa vielä mieleen, asiaan perehtyneet vastatkoon. Minkälainen todennäköisyys on, että jalostamalla shelttiä jolla on luonnonkorvat, saadaan pentu, jolla on myös luononkorvat? (Ja ei en meinaa, että pitäisi olla 100% tod.näk, tiedän ettei se ole mahdollista, mutta jotain pientä faktaa asiasta kaipaisin.) Jalostamalla pelkkiä luonnonkorvaisia ja muuten jalostuskelpoisia, meiltähän kuolisi kohta rotu poies.
~Lotta
LAINAUS(crim @ 31.1. 2006, 15:54)
Sinitarramöhkäleen avulla taittuneiksi saaneet korvat eivät ole luonnonkorvat eivätkä ne näin ollen periydy koiran jälkeläisille, jolloin tilanne on kohta se, ettei shelteille tule enää luonnokorvia laisinkaan. Vaikka eipä se taida teitä liikuttaa, saahan ne taitetuiksi sitten sen sinitarran avulla  sneaky2.gif

Meilläpä on käytössä liima. happy.gif

LAINAUS(Nassikka @ 31.1.2006, 16:58)
^Ymmärrän pointtisi, mutta todellakin voin allekirjoittaa väitteen, että ei se miuta hetkauta jos luonnonkorvia ei ole, ne saa tosiaan niillä painoilla alas. Eikä hätää, minä en ole alkamassa kasvattamaan, että shelttikanta ei ainakaan mun takia heikkene tongue.gif

Eipä munkaan. Ja kuten Nassikka sanoi senkin, sheltin ilme menee pilalle pystyillä korvilla. Joten minä liiman shelttini korvat, vaikka se muuttakin rakennetta, muotoa sääntöjen vastaisesti. happy.gif
pips_a
Jos taittaa korvat niin suosittelen tosissani liimaa... ja sen oikea oppista poistamista !

Tietenkään pystykorvaista shelttiä ei tulisi käyttää jalostukseen ja se on virhe näyttelyissä. Pystykorvaisen sheltin korvia voi taittaa/teippailla/liimailla/jne.. mutta jos korvat todellakin ovat pystyt ne eivät pysy alhaalla edes koko kehän ajan ja teippi jne. korvaista shelttiähän ei kehään saa viedä (tai saa olla varma että tuomari heittää hylätyllä kehästä ulos ja käskee seuraavaa kertaa varten ottamaan painot pois). Shelttiä jolla on kevyehköt korvat ei tulisi käyttää jalostukseen, mutta kaikkihan me tiedämme että kevyehkö korvaisia (esim. narttu) käytetään jalostukseen, mutta kasvattajat käyttävät vastapainona täydelliset korvat omaavaa vastakkaista sukupuolta (esim. uros).
mutta kuten sanoin myös meillä pidetään joillain pennuilla painoja (siihen tarkoitettua liimaa) pentu ajan, koska on hyvin todennäköistä että pentuaikana hyvätkin korvat saattavat nousta pystyyn.. ja hampaiden vahtumis aikahan se vasta katastrofi onkin! Ja kuten aikasemmin mainitsin myös nartulla pennutusaikana saattaa nousta kovat pystyyn hormonien ollessa vielä sekaisin (kuten meidän pipsa on hyvä esimerkki.. sille ei kyllä tervitse painoja laittaa koska korvat ovat palanneet aina takaisin paikoilleen) eli meillä ei aikuisilla tarvitse käyttää painoja koska äiti kasvattaa shelttejä ja jättää kotiin vain hyvä korvaiset koirat (joita voi kasvatustyössään käyttää).

Sekä täytynee muistaa että myös vanhoilla koirilla voi iän myötä korvat keventyä!

vaikka olen tuota mieltä en silti sanoisi kotona korvien avustamista näyttelysääntöjen rikkomiseksi sleepy.gif

ja siitä miksi sheltillä täytyy olla taittuneet korvat jos se on vain kotikoira... tai miksi shelttejä pitää yleensäkkään jalostaa "oikeakorvaisiksi"...

sheltin rotumääritelmässä sanotaan näin :

LAINAUS
KORVAT:
Pienet, kohtalaisen leveät tyvestä, korkealle sekä melko lähekkäin kiinnittyneet, puolipystyssä asennossa kannetut. Korvien kärjet taittuvat eteenpäin.

miksi ihmeessä alkaisimme muuttamaan sheltin rotumääritelmää rolleyes.gif
ja ninkun sanoin myös minä olen sitä mieltä että vaikka sheltti olisi pelkkä lenkkikaveri sillä tulisi olla taittuneet korvat... mutta en kyllä itsekkään alkaisi välttämättä taittamaan aikuisen pystykorvaisen shektin korvia kun ne sellaiset on niin olkoon... (kuhan sitä ei käytetä jalostukseen)
Liewec
Tämä shelttien korvajuttu nyt jakaa mielipiteitä kuten kaikki koira-asiat, mutta itse en suosittele sitä kennellekään.

En myöskään ymmärrä sakemanneillakin jonkun verran käytössä olevaa tapaa nostaa korvat pystyyn jos ne muuten jäisivät lupiksi. Se on täysin sama virhe kuin shelteilläkin, joskin päinvastaiseen suuntaan.

Kyllä itsekin tykkään taittokorvaisesta sheltista ja colliesta enemmän, mutta mielestäni pystykorvasheltin ja teippikorvataitossheltit ansaisisivat näyttelyssä tulla kohdelluksi samalla tavalla. Mikä on tietysti mahdotonta kun mitään ei voida todistaa, mutta jos olisi niin sitten.

Noh, mutta minun kantani on tämä. Pikkusiskoni on kovasti shelttiä meille haluamassa toiseksi koiraksi, mutta jos pitää tuommoinen vaiva nähdä että koirasta tulee rodunomainen niin huhhuh.
Nassikka
LAINAUS(crim @ 1.2. 2006, 14:28)
Kyllä itsekin tykkään taittokorvaisesta sheltista ja colliesta enemmän, mutta mielestäni pystykorvasheltin ja teippikorvataitossheltit ansaisisivat näyttelyssä tulla kohdelluksi samalla tavalla. Mikä on tietysti mahdotonta kun mitään ei voida todistaa, mutta jos olisi niin sitten.

Sama pätee leikattuun narttuun, kukaan ei voi todistaa, että narttu on leikattu, mutta yhtälailla senkin pitäisi saada hylätty, kuten kivesvikaisen uroksen.

LAINAUS
Pikkusiskoni on kovasti shelttiä meille haluamassa toiseksi koiraksi, mutta jos pitää tuommoinen vaiva nähdä että koirasta tulee rodunomainen niin huhhuh.

No enpä mie näe siinä mitään vaivaa biggrin.gif Kerran painot, niin meillä on ainakin toiminut. Nuoremmalla kasvattaja laittoi liimat, mun ei tarvinut tehdä mitään.

Ja en nyt tiedä meinasiko ~Lotta tätä, mutta eipä ne liimatutkaan korvat luonnonkorvat ole wink.gif
~Lotta
LAINAUS(Nassikka @ 1.2. 2006, 14:43)
Ja en nyt tiedä meinasiko ~Lotta tätä, mutta eipä ne liimatutkaan korvat luonnonkorvat ole wink.gif

Ei niin, mutta kun puhuttiin kokoajan sinitarramöhkäleestä jne. Sanoin että meillä on liima, sillä onhan niitä monia muitakin tapoja saada ne pysymään.
Niin, eihän ne ole siis luonnonkorvat nekään. whistling.gif
Liewec
LAINAUS(Nassikka @ 1.2. 2006, 14:43)
Sama pätee leikattuun narttuun, kukaan ei voi todistaa, että narttu on leikattu, mutta yhtälailla senkin pitäisi saada hylätty, kuten kivesvikaisen uroksen.

Samaa mieltä. Tosin tämäkin olisi sallittua mielestäni, jos sama sallittaisiin ruoksille. Eli eläinlääkäri todistaa ettö koiralla on ollut normit kivekset > koira ei saisi hylättyä.

Tietysti pallipuoli koira ansaitsee sen hylätyn, mutta kun on monia muitakin syitä miksi uros on leikattu, niin olisi kiva ettei näyttelyharrastajan siksi tarvitsisi harrastustaan lopettaa.
Nassikka
LAINAUS(crim @ 1.2. 2006, 15:40)
Samaa mieltä. Tosin tämäkin olisi sallittua mielestäni, jos sama sallittaisiin ruoksille. Eli eläinlääkäri todistaa ettö koiralla on ollut normit kivekset > koira ei saisi hylättyä.

Ja tällöin minä lahjoisin ell:n kirjoittamaan sen todistuksen agikakkosta varten biggrin.gif Ei vais, se vaan on niin, että kun ei pystytä todistamaan ei pystytä, ja sama pätee korviin. Aina niitä tullaan liimaamaan.
Oona
Rodun jalostus ei ole vain jonkin yksityiskohdan jalostamista. Vaikka aiemmin totesinkin, että ainakin colliella pää ja ilme ovat erittäin tärkeitä arvostelukriteerejä, eivät kasvattajat pelkkiä korvia jalosta. Jos nyt karsittaisiin kaikki hoidetut korvat kehistä pois, niin ei sinne mitenkään liikaa tällä perusteella jalostuskelpoisia koiria jäisi. Kevytkorvaisuus on vain otettava tarkasti huomioon jalostusvalintoja tehdessä.
pips_a
LAINAUS(crim @ 1.2. 2006, 14:28)
Noh, mutta minun kantani on tämä. Pikkusiskoni on kovasti shelttiä meille haluamassa toiseksi koiraksi, mutta jos pitää tuommoinen vaiva nähdä että koirasta tulee rodunomainen niin huhhuh.

Ei siinä perjaatteessa ole paljoa homaa... taikka sitten siihen on tottunut, se rippuu täysin miten sen hoitaa wink.gif meillä ei aikuisilla ole korvissa mitään, mutta Iinalla on (pentuaika meneillään smile.gif ) liimat korvissa, niin saa kyllä seurata koko ajan ettei nuo aikuiset mene repimään liimaa korvista... mutta muuten siinä ei ole mitään vaivaa...

niimpä.. jalostuksen tavioite ei ole ainoastaan yksi asia... vaan ulkonäkö, terveys ja hyväluonne ! ja veikkasimpa että collieilla on sama juttu..

edit:// yritin laittaa linkkiä mutta ei se mennyt oikein dry.gif tässä nyt tälleen jos jotain kiinnostaa...
Shetlanninlammaskoirat -> sisältö -> Jalostus -> Jalostusohjesääntö
Wilma01
LAINAUS(Nassikka @ 31.1. 2006, 14:58)
Tulipa vielä mieleen, asiaan perehtyneet vastatkoon. Minkälainen todennäköisyys on, että jalostamalla shelttiä jolla on luonnonkorvat, saadaan pentu, jolla on myös luononkorvat?

Ensinnäkin meidän Pipsa-sheltillä on ihan ehdat luonnonkorvat... Ikinä ei ole painoja eikä liimaa ollut. Mutta tarvittaessaolisin käyttänyt.

Mutta noista korvista sitten, olen käyttänyt jalostukseen Collieta jolla on muutama näyttelytulos nuoruuden vuosilta rolleyes.gif , mutta nykyään täysin pystyt korvat.
Ja noihin korviin on kokeiltu jos jotain kikkaa, mutta turhaan.
Millalla on 5 pentua, joista 3 erittäin hyvät korvat, yhdellä liian raskaat ja yhdellä toinen kevyt, muttei pysty.
Joten pitää vaan harkiten valita uros ja toivoa parasta...

Ja jos kaikista roduista alettaisiin suurennuslasilla karsimaan niitä "pikkuviallisia" , niin väittäisin että rotukoirat olisivat kohta entistä sisäsiittoisempia ja siitähän se riemu repeäisi.

Itselläni tärkeimpiä kriteerejä on terveys ja luonne. Kaunis ulkomuoto on aina plussaa, mutta onko kaikkien pakko jalostaa niitä näyttelytähtiä?
Nassikka
LAINAUS(Wilma01 @ 1.2. 2006, 21:27)
Itselläni tärkeimpiä kriteerejä on terveys ja luonne. Kaunis ulkomuoto on aina plussaa, mutta onko kaikkien pakko jalostaa niitä näyttelytähtiä?

Aivan. Ja oikeasti, jos niitä luonnonkorvia vaaditaan, niin sisäsiittoiseksihan tämä menee. Ja jos välttämättä tahtoo kahden luonnonkorvaisen sheltin pennun, niin siitä vain etsimään wink.gif

Oona tiivisti mielipiteeni.
Liewec
Juu, tottahan toki terveys ja luonne ovat ihan päällimmäisenä mielessä (tai pitäisi olla) koiraa jalostettaessa, mutta sitä tosiasiaa, että myös ulkonäkö on osa rotumääritelmää ei sovi unohtaa.

Tosin yleensä tuntuu, että luonteen merkitys rotumääritelmässä unohtuu, sillä omasta mielestäni ainakin collieilla on sattunut hieman pudotusta luonteessa. Tosin asiaan on nykyään alettu kiinnittää huomiota ja nykyään voi löytää siitäkin rodusta kivan kaverin pk-kentille, vaikka jos harrastajan tavoitteet ovat korkealla, hän harvemmin valitsee collieta. Mikä sikäli on sääli kun ne hyvät colliet menevät sitten harastajille jotka pyörittävät niitä jossain näyttelykehässä..

Ny taisin kyllä poiketa asiasta, joten jääköön tämä tähän.

Se on vain niin, että aina kun joku kritisoi jonkun omaa rotua, alkaa hirvittävä sota ja puolustus. Miski niitä oman rodun heikkouksia ei voida vain myöntää?
Nassikka
LAINAUS(crim @ 2.2. 2006, 14:55)
Se on vain niin, että aina kun joku kritisoi jonkun omaa rotua, alkaa hirvittävä sota ja puolustus. Miski niitä oman rodun heikkouksia ei voida vain myöntää?

Mikä kamala puolustus biggrin.gif Minusta tämä oli vain keskustelua ja eriäviä mielipiteitä. Minä kun en ajattele, että ei-luonnokorvaisen koiran käyttö jalostukseen olisi väärin.
Oona
LAINAUS(crim @ 2.2. 2006, 12:55)

Tokihan ne on myönnetty wink.gif Kuten olen kirjoittanut jo pariinkin kertaan, niin kevytkorvaisuus on otettava huomioon jalostuksessa. Jos koira on kaikin puolin tervepäinen ja rakenteeltaan ok, niin vähäisellä hoidolla alas saadut korvat, ovat aika pieni miinus. MUTTA: siltikin miinus. Jos koira täyttää muuten jalostukselliset kriteerit ja sillä on sellaisia muita vahvoja alueita, jotka ovat hyväksi rodulle, olisi täysin älytöntä jättää käyttämättä ko. koiraa jalostukseen. Esimekiksi oman koirani ( nahkacollie ) vanhemmat: emä on erittäin varmakorvainen ja -häntäinen narttu. Korviin ei ole kuuna päivänä koskettu. Lisäksi se on erittäin vahvahermoinen ja toimintakykyinen narttu. Uros taas on hieman kevytkorvainen: korviin ei ole koskaan koskettu, mutta ne taipuvat vain vähän kärjistä. Monissa arvosteluissa lukeekin, että kevyet korvat. Lisäksi sillä on hieman korkea häntä. Luonteeltaan se on kuitenkin collieksi keskimääräistä kovempi, enempi sellaista jörrikkä-tyyppiä. Tässä nyt oli vain muutama ominaisuus, joiden toivottiin kompensoivat toisiaan ja niin on ihan kivasti käynytkin smile.gif Saatiin lauma mukavanluonteisia, harrastukseen kelpaavia nahkoja, joita kehtaa joskus näyttelykehäänkin viedä. Ja korvat ja hännätkin ovat ihan ok.

Eli yritin tässä nyt sanoa, että vaikka tavoite onkin suurilta osin luonnonkorvat, ei jalostusmateriaalia voi hukkaan heittää pelkkien korvien takia. Toisaalta taas, jos koiralla ei muuten ole mitään annettavaa rodulle, paitsi ehkä korvat, niin jättäisin käyttämättä. Jalostus on eri ominaisuuksien kanssa tasapainoilua. Kasvattajatkin ovat toki erilaisia: kuka painottaa mitäkin ja pitää kasvatustyössään tärkeämpänä.
LonelyWolf
LAINAUS(pips_a @ 31.1. 2006, 20:22)
ja ninkun sanoin myös minä olen sitä mieltä että vaikka sheltti olisi pelkkä lenkkikaveri sillä tulisi olla taittuneet korvat...
mutta en kyllä itsekkään alkaisi välttämättä taittamaan aikuisen pystykorvaisen shektin korvia kun ne sellaiset on niin olkoon... (kuhan sitä ei käytetä jalostukseen)

Anteeksi!
En näe mitään eroa sheltin jolla on pystytkorvat ja sheltin, jonka pystytkorvat on painoille taitettu välillä, kun tullaan kysymykseen jalostus.

Kun sheltillä on luonnostaan pystyynnousevat korvat, niin ei ne painoilla hankitut pennuille siirry! wallbash.gif

Toinen shelteistäni on mahtava esimerkki siitä, mitä tapahtuu, kun ei välitetä siitä,
onko korvat aidosti alhaalla, vai painoilla taivutetut.
Kun kahden sheltin, joille olisi vahvasti tullut pystytkorvat ilman painoja, laittaa yhteen, niin saadaan pentue, josta kaikilla on kevyet korvat ja ainakin meidän sheltillä rakenteeltaan jo niin pienet ja kevyet korvat, että ne nousivat pystyyn, vaikka painot roikkuivat yli vuoden korvissa!

Tämäkö on korvien tulevaisuus!
HoneyDream
LAINAUS(crim @ 1.2. 2006, 15:40)

Ruotsissa on tällainen sääntö olemassa, mikä on mielestäni hyvä, vaikkei enää suoranaisesti palvele jalostusta. wink.gif
pips_a
LAINAUS(LonelyWolf @ 7.2. 2006, 16:16)
Anteeksi!
En näe mitään eroa sheltin jolla on pystytkorvat ja sheltin, jonka pystytkorvat on painoille taitettu välillä, kun tullaan kysymykseen jalostus.

Kun sheltillä on luonnostaan pystyynnousevat korvat, niin ei ne painoilla hankitut pennuille siirry! wallbash.gif

Taisit ymmärtää asian väärin...
mutta toistettakoon vielä kerran pysty- tai luppakorvaista shelttiä ei tulisi käyttää jalostukseen... myöskään kevytkorvaista ei suositella jalostukseen käytettäväksi. Painoja ei ole mitään järkeä käyttää kuin pentuaikana jolloin pennulla saattaa korvat nousta pystyyn pelkästä temmeltämisestä ja hampaiden vaihtumisesta... ja sitten on näitä nartun pennutusaikana tapahtuvia hormooni juttuja ja vanhankoiran oireita (ja usein vetskuilta sallitaankin se kevytkorvaisuus koska se menee yleensä iän piikkiin)... jos aikuisella koiralla nousee muuten korvat pystyyn niitä voidaan laittaa ja liimaa, mutta tällöin koira on pystykorvainen eli EI jalostukseen soveltuvainen, mutta onko siinä silti väärää saada koira näyttämään mieluisalta ja rodunomaiselta vaikkei se olisikaan kuin lenkkikaveri.. eli en väittänytkään että pystykorvainen ja liimakorvainen olisi sama asia huh.gif

ja uskon että tällä kaikki ymmärtävät sen että käsitelty koira ei periytä ihmisen käden jälkeä..

edit:// tulipas taas niin monimutkaisesti selitettyä ettei mitään rajaa.... mutta yrittäkään ymmärtää lookaround.gif
pips_a
ei todellakaan kannata heittää hyvä jalostuskoiraa sivuun vain pienen kevytkorvaisuuden takia ! Muituttaisin vielä että KEVYTkorvaisuus on eri asia kuin PYSTYkorvaisuus wink.gif
Liewec
LAINAUS(HoneyDream @ 7.2. 2006, 16:55)
Ruotsissa on tällainen sääntö olemassa, mikä on mielestäni hyvä, vaikkei enää suoranaisesti palvele jalostusta. wink.gif

Öö.. palveleeko näyttely nyt jollain tapaa jalostusta? blink.gif
Liewec
Olkoot vaan miten tahansa alkuperäinen tarkoitus, mutta ei näytä olevan enää.

Otetaanpa vaikkapa esille koirani nikamamuutos hännässä, jota ei ole IKINÄ huomattu näyttelyssä. Se on tosin niin pieni, ettei se edes Annie Limanin mukaan ole este jalostukselle (tosin neitiä tuskin käytetään mutta joka tapauksessa), mutta kyllähän sen tuntee selvästi. Joten eikö siitä tulisi mainita arvostelussa?
Oona
Tuomareita on erilaisia. Kaikki tuomarit eivät mainitse kaikkia koiran "vikoja", jos ne viat eivät heidän mielestään ole suuria. Esim. koirani isällä on hieman löysät kyynärpäät. Osa tuomareista tästä on maininnut, osa ei.

Ja mitä näyttelyiden uskottavuuteen tulee jalostuksen mittarina niin tottahan se on, että nykyisin ei todellakaan tarvitse omistaa mitään ihmesessaa, jotta sen vaikkapa valioksi saisi. Näyttelyarvostelut eivät ole mitään jumalan sanaa ja joskus on suorastaan huvittavaa lueskella vuosikirjoja, kun yksi ja sama koira saatetaan eri päivinä todeta "raskaaksi", "keskivahvaksi" ja jopa "kevyeksi" rolleyes.gif. En kuitenkaan pidä näyttelyissäkäyntiä täysin turhanakaan, kyllä niistä jotain osviittaa saa jalostustakin ajatellen, mutta jos ainoastaan näyttelytulosten ja valionarvojen mukaan jalostusta tehdään, niin metsään mennään ja pahasti. Myöskään vain käyttötulokset tai vaikkapa luonnetesti eivät kerro koko totuutta. Tässäpä juuri mitataan kasvattajien asiantuntemus: kokeneet kasvattajat luottavat omiin silmiinsä ja tuntemukseensa, eivätkä vain tuijota jonkun muun ( asiantuntijoita toki tuomaritkin ovat, vaikkei aina uskoisi biggrin.gif ) laatimia dokumentteja koirasta.
Vanttu
näin asiasta kukkaruukkuun tahtoisin vain todeta, että tätä korvien liimaamista, teippaamista jnejnejne harrastetaan toki myös muilla roduilla kuin collieilla ja shelteillä. tiedän asimerkiksi, että russeleilla teipataan pystyjä korvia ja vehnäterriereillä liimataan korvia oikean asennon löytymiseksi.. joten.. kai tämäkin pitäisi sitten tuomita sääntöjen vastaiseksi???

anteeksi nyt mutta minä en pidä painoilla korvien laskemista sääntöjen rikkomisena, en tippaakaan! sleepy.gif

ja itse tulen harrastamaan tätä niin kauan kuin vain on tarvis. ja kyllä. käytän koiraani näyttelyissä, käyttäisin jalostuksessakin mutta koiralla leikattiin jalka joten ei välttämättä kestäisi tiineyttä.

ja onko sekin teidän mielestä "näyttelysääntöjen rikkomista" kun trimmaan hieman raskaskorvaisen collieurokseni korvia kevyemmiksi??
Liewec
Mä en enää jaksa varsinaisesti ottaa tähän asiaan kantaa. Josksu viisas josksu sanoi jossian, että koiranäyttelyt ovat koiranjalostuksen syöpä ja omasta mielestäni ei oikeammin olisi voinut sanoa.
pips_a
LAINAUS(crim @ 7.3. 2006, 16:19)
Mä en enää jaksa varsinaisesti ottaa tähän asiaan kantaa. Josksu viisas josksu sanoi jossian, että koiranäyttelyt ovat koiranjalostuksen syöpä ja omasta mielestäni ei oikeammin olisi voinut sanoa.

Sen enempää kinastelematta... minä ainakin olen täysin erimieltä kanssasi asiasta ...

--------------

mutta kuten varmaan useimmat täälläkin kirjottelevat ovat huomanneet myös näyttelyt jakavat mielipiteitä...
wachine
Korvat on useimmalle kasvattajalle se vähiten tärkeä kriteeri jalostusvalintoja tehdessä. Tärkeää on, että niillä kuulee. Ulkonäkö tulee muutenkin vasta luonteen ja terveyden jälkeen. Shelttikannassa on paljon suurempiakin ongelmia ulkonäön suhteen. Uskoisin, että kun esim. rakenneongelmat(huonot etuosat jne.) on voitettu, aletaan jalostuksella hakemaan luonnonkorvia.

Tällä hetkellä suurimmalla osalla kasvattajista on tarkoitus yhdistää hoidetut korvat luonnon korviin. Luonnon korvissa on vaan se vika, että ne usein ovat liian suuret.

Jos korvien hoitaminen tuntuu ylivoimaiselta ja se herättää suuria tunteita, vaihtakaa hyvät ihmiset rotua!
pips_a
Tärkeinhän on kokonaisuus... täydellistä shelttiä kun ei ole niin jostain täytyy tinkiä... jos noin voi asian ilmaista rolleyes.gif
Liewec
LAINAUS(wachine @ 15.3. 2006, 23:17)
Korvat on useimmalle kasvattajalle se vähiten tärkeä kriteeri jalostusvalintoja tehdessä. Tärkeää on, että niillä kuulee. Ulkonäkö tulee muutenkin vasta luonteen ja terveyden jälkeen. Shelttikannassa on paljon suurempiakin ongelmia ulkonäön suhteen. Uskoisin, että kun esim. rakenneongelmat(huonot etuosat jne.) on voitettu, aletaan jalostuksella hakemaan luonnonkorvia.

Tällä hetkellä suurimmalla osalla kasvattajista on tarkoitus yhdistää hoidetut korvat luonnon korviin. Luonnon korvissa on vaan se vika, että ne usein ovat liian suuret.

Jos korvien hoitaminen tuntuu ylivoimaiselta ja se herättää suuria tunteita, vaihtakaa hyvät ihmiset rotua!

Älä pelkää, minulla ei ole, eikä tule shelttiä. Jo niiden pienen koon, liioitellun karvapeitteen ja luonteen takia.
~Lotta
LAINAUS(crim @ 17.3. 2006, 10:40)
Älä pelkää, minulla ei ole, eikä tule shelttiä. Jo niiden pienen koon, liioitellun karvapeitteen ja luonteen takia.

Tuo on sinun mielipiteesi, mutta olisit voinut jättää arvostelematta silti.
En minäkään tule arvostelemaan belggareita, vaikken niistä pidäkkään.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.