Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Terrierit suosituimmat rodut 2005 -listalla
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 3: Terrierit
Rochas
Koiramme-lehdessä (1/06) oli tuttuun tapaan sadan "suosituimman" koirarodun lista, johon on laskettu vuoden 2005 rekisteröidyt pennut. Terrieriedustus ei yltänyt ihan niin korkealle kuin itse olin odottanut, 30 parhaan joukosta löytyi kuitenkin useampi terrieri. smile.gif

suosituin terrierirotu oli sijalta 22. löytyvä jack russellinterrieri,
25. cairnterrieri
26. valkoinen länsiylämaanterrieri
30. parson russellinterrieri

Tosissaan, odotin että terrierit olisivat vähän korkealla kun täälläpäin niitä on niin paljon (samoin näyttelyissä), mutta pakkohan se on todeta että ehkäpä kaikki Suomen koirat eivät näyttelyissä kierrä, ja niissä on paljon metsästyskoiria yms. biggrin.gif
mammanpoika
Aussit löytyvät sijalta 40. ja viime vuonna tehtiin ennätys pentujen rekisteröinnissä, 275 pentua, eli aussit ovat myös nouseva rotu.

Jackrusselithan eivät ole olleet kuin 5 vuotta "rotuna", joten niillä on ollut tosi huima noste. thumbup.gif
Heemoka
Borderit ja sk kettiksetkin olivat nousseet biggrin.gif
Omppo
Itsekin tutkiskelin noita rekisteröintimääriä ja huomasin, että erittäin moni pikkukoira on lähtenyt huimaan nousuun. Sinänsä ihan ok, että rodun tunnettavus nousee mm. borderterriereissä, joilla oli yli 60 pentua lisää edelliseen vuoteen verrattuna. Kuitenkin myös huolettaa, miten käy tason? Eihän jalostaminen mene millään vaiheilla rahanhimoksi? Käytetäänkö koiraa kuin koiraa jalostukseen? Kaikkia näitä kysymyksiä miettiessä saisi vietettyä vaikka kuinka paljon aikaa ja silti päädyn siihen tulokseen, että määrien kasvu ei ole pelkästään hyvä asia. Valitettavasti korviin on alkanut kantautua myös tilanteita, joissa BT on otettu ehkä hieman "pehmein" perustein ja sen kanssa on ilmennyt ongelmia. Tähän mennessä asiat ovat kyllä selvinneet hyvään suuntaan ja täytyy toivoa, että kehitys näiden "hutien" kanssa ei ole pentumäärien kanssa kamalassa nousussa. Tai miten käy terveyden, lisääntyvätkö ongelmat vai auttaako lisääntynyt tieto jalostuksessa? Tuodaanko ongelmia enemmän esiin vai ovatko ne lisääntyneet? Nämä kaikki ovat varmasti rodun sisäisiä keskustelun aiheita, joiden jauhaminen rodun omalla palstalla saattaisi olla ajankohtaisempaa, mutta monenlaisia asioita voi ja kannattaakin mielestäni puhua myös muiden rotujen harrastajien keskuudessa.

Näin tänään, ei kenellekään henkilökohtaiseksi tai vihastuttavaksi, vaan ihan mietteitä rodun tulevaisuudesta, joita jokainen voi varmasti mielessään tehdä.
Igorinna
Amstaffit nousseet listalle, sijalle 82. angry.gif
Diikeri
Mietin tässä onko se periaatteessa hyvä vai huono jos jotain rotua on paljon unsure.gif Tietysti jos taso on hyvä mutta joissain roduissa kun suisio on korkealla - terveystulokset alhaalla.
Onneksi ei näin oman rotuni kohdalla thumbup.gif
Noel
Minä olen ainakin iloinen että Venäjäntoyterrierejä on alkanut tulla lisää, ei tarvii joka ikiselle olla kertomassa että juu ei tää oo chihu vaan terrieri sleeping.gif
Axsu
Omppo: Mä oon sun kanssa samaa mieltä!!
Itsekin otin viimevuonna aussin pennun, tosin vuoden pitkitin ottoa, että varmasti 'osaan kouluttaa'.
Ja vanhempieni naapurit ottivat aussipennun, koska heidän lapset ihastuivat mun Viiviin ja sen jälkeen ei enää muu rotu kelvannut...... dry.gif Itse ehdotin heille narttua, ottivat uroksen...
*pitipä päästä vähän purnaamaan*
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.