cavalier
27.1. 2006, 19:52
Äitini serkku on eläinlääkäri ja sanoi kerran minulle, että
marjat ovat vieras esine koiran suolistossa. Siis se on sama asia kuin siellä olisi vaikka joku nappi suolistossayms. Ja muka koiran elimmistö ei sulata marjoja.Onko se teidän mielestä oikein? Eikö koiralle siis saa antaa marjoja?

Meijän Nelli ahmii kaiket kesät vadelmia eikä sillä ole mitään ongelmia..
itse en ole ainakaan koskaan kuullut, että näin olisi, mutta kyllä yleensä eläinlääkärit tietää mistä puhuu!meillä ainakin koirat syövät kesäsin paljon marjoja ja en ole ainakaan huomannut, että marjat erityisesti laittaisi mahan sekaisin!
ihan vain vinkiksi, että malttia tuohon vastauksien odotteluun!
Buuhacas
27.1. 2006, 23:07
omatkin koirani syövät vähän marjoja kesällä, mutta ei kumminkaan mitään ylettömiä määriä.vilma vain on ottanut äitistä mallia marjojen keruussa ja kerran metsässä kävellessäni koirien kanssa, vilma huomasi pienen vadelmapensaan ja pisteli vadelmat poskeensa suoraan pensaasta..

ajattelin ensin että mitäköhän tuostakin seuraa, mutta eipä se siitä mitenkää oirehtinutkaan.mutta kannattaa tosiaan kysellä eläinlääkäreiltä noista marjoista.tietäisiköhän homeopatia lääkärit jotain marjojen vaikutuksesta?
Maximilliam
27.1. 2006, 23:55
Tuskin ne marjat kovin vaarallisia ovat. Meillä ainakin pentu söi viimekesänä puolukoita ihan hulluna. Mitään oireita ei tullut, tosin kovat marjat ei sula koiran suolistossa vaan tulevat samanlaisina uloskin, jos niitä ei ole pureskeltu. Vadelmathan on niin pehmeitä että hajoavat, samoin mustikat. Näin meillä, mutta voihan joku koira olla allerginen tai jos syö litrakaupalla niin kaipa ainakin puolukoista voi joku suolitukos tulla.
-maria-
28.1. 2006, 00:36
Ellistä on tullut hirveän perso viinimarjoille.
Viimekesänä se söi niitä kuin leipänään mutta Suppis ei niihin oikein mieluusti koske.
Ellillekään ei mitään oikeita niistä tullut. Ja sehän olis silloin jotn. 4-5kk ikäinen
~Wanda~
28.1. 2006, 09:39
Meidän kultsu syö kyllä joka kesä viinimarjoja suoraa puskista, eikä mitään vaikutuksia ole tullut. Tosin eläinlääkärit yleensä kyllä tietää mistä puhuu..

No, ei meilläkään niitä ihan ylettömiä määriä syödä, kohtuus kaikessa..
Minä en ainakaan ole sitä mieltä, että marjat olisivat mitenkään epäterveellisiä. Syöväthän sudetkin välillä marjoja luonnosta. Meillä heitetään epäsäännöllisen säännöllisesti erilaisia marjoja koirien kasvissoseisiin ja yrjölänpuuroon. Hyviä vitamiiinipommeja
Meilläkin koirat syövät marjoja, varsinkin kesällä... Kun meillä oli niitä pentuja viime kesänä niin ne söivät kaikki viinimarjat puskien alta ja ei kyllä haitaksi ollut. Ja sitten vanhin harmaamme Pessi söy sitten metsälenkeillä ja joskus hirviimetsilläkin tykkää eniten puolukoista ja hillosta

joskus on laitettu kuppi puolilleen marjoja ja sitten välipalaksi ne on niitä napsineet..
Lovskars
7.2. 2006, 09:39
Anna koiran syödä marjoja.
Monen eläinlääkärin mielestä kaikki muu kuin niitten myymä ruoka on koiralle myrkkyä
Marjoissa on paljon vitamiineja, varsinkin C:tä. Monet koirat ahmii marjoja, jos pääsee lähelle marjapuskia. Koska ne ei oo vaarallisia ihmisille, ne tuskin on vaarallisia koirillekaan.
Meillä tosin ne harvat marjat menee parempiin suihin.
meillä menee kyllä marjat alas laidasta laitaan

eikä ole mitään tullut,
LAINAUS(<Iida> @ 28.1. 2006, 09:57)
Minä en ainakaan ole sitä mieltä, että marjat olisivat mitenkään epäterveellisiä. Syöväthän sudetkin välillä marjoja luonnosta. Meillä heitetään epäsäännöllisen säännöllisesti erilaisia marjoja koirien kasvissoseisiin ja yrjölänpuuroon. Hyviä vitamiiinipommeja

samaa mieltä
Meilläkään ei ole koskaan tullut marjoista mitään.
Kävi myös hauskasti pari kesää sitten kun vanhempi herra sai virtsakiteitä niin se alkoi syömään karviaisia ihan itsestään pensaasta sitä ennen ei ollut koskenutkaan ja pappa joskus aikoinaan sanoi et karviainen on kusivikaisen marja.
Meillä saa koirien kanssa tapella ja juosta kilpaa et kuka saa karviaisen, mustaviinimarjan, masikoiden ja mustikkapensaan marjat.

Juu, olenpa minäkin huomannut, että useatkin eläinlääkärit pitävät erikoiskuivamuonia koiran parhaimpana ravintona. Yksi eläinlääkäreistä ei tiennyt esimerkiksi barffauksesta yhtään mitään. Ja on eläinlääkäreitä jotka eivät suosittele koirille annettavaksi luita!!!
Käsittämätöntä tuo on, eivätkä TODELLAKAAN ole asiantuntijoita ihan kaikessa, joten kannattaa hakea tietoa muualtakin eikä pitää eläinlääkäriä ainoana tietolähteenään.
Ja itse aiheeseen: marjat kuuluu osana barf-ruokavalioomme. Vaihtelevasti eri marjoja ja eri määriä...mustikkaa, herukoita, vattuja, puolukoita, karpaloita, karviaisia, jne... Soseutan marjat kasvissoseen joukkoon, jolloin rakenne menee rikki ja ravinteet koiran ruuansulatuselimistön hyödynnynettävissä. Aina ei ole kasvissoseessa marjoja, riippuu aina vähän sadostakin..
Vinkiksi: puolukan ja karpalon syöttäminen voi myös ehkäistä virtsatietulehdusta...eli jos siihen taipumusta, niin marjoja kuppiin vaan!
Muuten olen samaa mieltä, mutta tuo "Jos se ei ole vaarallista ihmiselle, ei se ole vaarallista koirallekaan." kiinnitti huomion. Onhan monia asioita, mitä ihminen saa syödä, mutta koiralle se on/saattaa olla vaarallista, esimerkkinä suklaa.
Puolukka ja karpalo hapattavat virtsaa, c-vitamiini on kanssa yx hyvä mitä kannattaa syöttää jos on virtsakiteitä tai tulehduksia (tosin kun virtsaa hapattaa kiteiden takia niin pitää tietää mitä kiteitä on koska jotkut kiteet taas hyötyy liiasta happamuudesta ja muutenkin virtsaa ei saa likaa hapattaa). Ei nyt oikein kuulunut aiheeseen, mut vähän sivusi.
meilläkin koirat syö aina marjoja jos ne haluaa. vattupusikossa ollaan aina roikkumassa ja mustikkareissun jälkeen aina pää sinisenä.
Meillä kata saa syödä melkein kaikkia marjoja. esim :Mustikaa,Mansikaa,Lakkaa ja vadelmia. En ole tietoinen että marjat olisivat vaarallisia. Kesäällä tyttö söi suoraan mustikoita metsästä ja suoraan omistajan keräämästä astiasta (ilman lupaa

)
kuinka marja voisi olla vieras esine koiras suolistossa? kyllähän villieläimetkin syö marjoja ja meillä ainakin koirat rakastaa marjoja,ja kun ollaan marjassa niin puskista suoraan niitä syövät
LAINAUS(alisa @ 9.3. 2006, 10:35)
kuinka marja voisi olla vieras esine koiras suolistossa?
Oiskohan se eläinlääkäri tarkoittanut vaikka jotain, että jos marjoja ei sulata, vaan antaa ne ihan suoraan pakasteesta, niin silloin ne ovat kuin 'vieras esine' koiran suolisossa, niin minä tuon käsittäisin, koska niinkuin täällä monet ovat jo todenneetkin, syöväthän sudet sun muutkin marjoja ja ne ovat enemmänkin terveellisiä, kuin vaarallisia.
Enpäs ole moisesta kuullut. Senna ainakin syö kesäisin ihan älyttömästi marjoja, varsinkin mustikat tarttuu metsästä helposti suuhun. Vadelmat kelpaa myös.
LAINAUS(Lottie @ 8.2. 2006, 18:49)
Muuten olen samaa mieltä, mutta tuo "Jos se ei ole vaarallista ihmiselle, ei se ole vaarallista koirallekaan." kiinnitti huomion. Onhan monia asioita, mitä ihminen saa syödä, mutta koiralle se on/saattaa olla vaarallista, esimerkkinä suklaa.
Minä kiinnitin huomion samaan asiaan

ei se nyt ihan noin mene..
mutta kuitenkin olen myös samaa mieltä että eivät taida olla mitään hengenvaarallisia..
lansut meille söy aina innoissaan marjoja.. pihalla päästäessä ne syöksyivät "kuka eka, kuka eka" tyylillä karviais ja mansikka puskien alle.. ja metsässä niitä sai mustikka puskista repiä väkisin irti

ikinä eivät ole saaneet mitään negatiivista vaikutusta..
mutta en myöskään epäile eläinlääkärien tietoo tälläisissa asioissa, vaikka olen joutunut muutamaan tukalaan tilanteeseen erään osaamattoman eläinlääkärin takia (nyt eläinlääkäri onkin vaitunut!).. kuitenkin luultavasti eläinlääkärin sanomisella on jokin todenperä... me emme vain tiedä sitä
esim. vaikka se allergia tai ylensyöminen (kuten Maximillian sanoi) tai pakastemarjet (kuten Pisara sanoi)...
Meillä ainakin koira syö kesällä mustikoita jos ollaan mustikassa. Ei sille mitään oireita ole tullut vain vähän tummempaa kakkaa....
Ystävän koira ei ainakaan ole saanut oireita luumusta tai mustikoista. Kun koiralla oli ummetusta eikä kakka tullut vaikka kuinka yritti niin luumua sille syötettiin ja alkoi kakkakin luistamaan paremmin. Ja mustikoita ihan innoissaan aina metsissä syö.
Miedän koira syö kesäisin aina välillä viinimarjoja, eikä siitä ainakaan oo tullu mitään oireita..
En ole koskaan kuullutkaan, ettei koirille saisi marjoja antaa. Meidän koiramme popsivat kesäisin varsin mielellään niitä.
Laurlia
23.4. 2006, 14:44
Ihan hyvin tuon suolisto on marjat sulattanut. Paitsi kokonaiset puolukat. Itse ahmii puskista. Lähinnä mässäilee vadelmia ja mustikoita.
lovechin
26.4. 2006, 15:55
Meillä ainakin tuo syö mielellään puolukoita. En minä ainakaan mitään erikoista ole huomannut.
Meidän pojat syö puskista suoraan mustikat, puolukat, punaset viinimarjat.. Ainiin, ja karviaiset ovat suurta herkkua

Eikä mitään ongelmia ollut.
Spampero
27.4. 2006, 11:45
Toinen vanhempieni koirista syö kesäisin marjat suoraan pensaista, eikä koskaan mene edes maha sekaisin
Oli meillä niin paha allergikko koira, että jos söi marjoja (tai melkeen mitää muutakaan), maha oli pari päivää sekaisin. Mutta terveillä ei ole koskaan ollut mitään ongelmia marjojen suhteen.
pimpula
29.5. 2006, 13:45
LAINAUS(Norma @ 8.2. 2006, 16:21)

Juu, olenpa minäkin huomannut, että useatkin eläinlääkärit pitävät erikoiskuivamuonia koiran parhaimpana ravintona. Yksi eläinlääkäreistä ei tiennyt esimerkiksi barffauksesta yhtään mitään. Ja on eläinlääkäreitä jotka eivät suosittele koirille annettavaksi luita!!!
Käsittämätöntä tuo on, eivätkä TODELLAKAAN ole asiantuntijoita ihan kaikessa, joten kannattaa hakea tietoa muualtakin eikä pitää eläinlääkäriä ainoana tietolähteenään.
Täysin samaa mieltä olen, ettei kannata luottaa eläinlääkärin perehtyneen kovinkaan kattavasti koirien ruokintaan. Täällä meillä jokaisella lääkärikäynnillä kysytään, mitä koira syö? Kerron raakaruokinnasta ja että koira on todella nirso, ja taas eläinlääkäri tuputtaa mukaan näytepusseja.."jospa nämä kuitenkin alkaisivat maistumaan.."

Ymmärrän, että hyvät provikat on kyseessä
Ei nyt kuulu asiaan mutta.. kaverille sattui muutama viikko sitten eläinlääkärissä, vei Löwcheniä rokotukselle niin eläinlääkäri ihmetteli suureen ääneen "Miksi tämän koiran karvat on ajeltu takapuolesta pois?"

Hoitaja sitten kertoi lääkärille tämän kuuluvan asiaan kyseisen rodun kohdalla.. Samalla klinikalla, mutta eri lääkäri oli päivitellyt samaiselle kaverilleni koiran liian ahkerasta pesemisestä..eipä tohtorilla ollut haisuakaan, että esim. Löwchen pestään kerran viikossa

Itselläni on Jenkki ja sama homma..
Marjat sisältävät runsaasti vitamiineja, eivätkä ne ole "vierasesineitä" vatsassa edes jäisinä. Nopsaan kyllä mahassa sulavat.
Kunhan ruusunmarjoja saadaan, aion kerätä niitä paaaljon pakkaseen talven varaksi. Erinomaisia c-vitamiinipommeja.
Neta ainaki syö pensaitten alaoksilta marjat.. Ja mustikatki maistuu..
-Tintti-
5.7. 2006, 18:25
Täällä kans vanhempi koira käy aina puskasta syömässä marjoja. Kyllä sitä saa sitten ihmetellä kun oksat on ihan kuolasta märkänä
Iskä joskus kertoi kun oli ollut metsässä keräämässä marjoja ja Fanni oli mukana. Oli kattonut että tuossahan on paljon marjoja et tuun seuraavaks siihen keräämään.
Kun se sitten tuli niin Fanni oli jo tyhjentänyt kohdan marjoista
Charlie
10.7. 2006, 09:48
Minkäs sille voi kun lenkillä tulee vadelmapuskaat vastaan ja koira syö sieltä suoraan... ei meillä ainakaan maha ole sekaisin mennyt tai muutakaan

koirat jopa tykkää vadelmista (tai ainakin noi mun tolleri syöpöt

)
Summer.
11.7. 2006, 11:15
Kyllä kai koirat voivat marjoja syödä, en olisi ainakaan koskaan kuullut että ne olisivat vaarallisia. Meidän entinen dalmatiankoira söi aina mustikoita ja puolukoita metsässä, riipi suoraan varvuista eikä niistä mitään tullut. Mummoni karviaismarjapensaat se tyhjensi kerran ja silloin se meni ripulille pariksi päiväksi.
Kyllä minä koiran antaisin marjoja syödä, tosin kohtuus kaikessa.
Himpula
23.8. 2006, 13:34
Meillä pystis, ja lappari vetää vattuja suoraa puskasta. Toinen lappari, niin sille syötetää sit käestä, ettei tule pahamieli sille. Metsä mansikat syöpi nuorempi lappalainen, sekä mustaviini marjat menee kaikille koirille suoraa puskasta. Mansikat syöpi kyllä toi Impi niin puskasta kuin kädestäkin, ja niin varmasti syövät kaestä muutki koirat!
Pennulle maistuvat ruusunmarjat suoraan pensaasta
liputti
24.8. 2006, 15:23
mun koira syö kaikkia mahollisia marjoja mansikoita ja mustikoita ja puolukoita on mukava vetää suoraan puskista
Kääpiö-
24.8. 2006, 18:36
täällä ei koirat syö marjoja..

hyvä tai huono juttu, en sitten tiedä.. kai ne söisivät jos niille niitä tyrkyttäisi.
shaairah
26.8. 2006, 20:58
Meilläkin syövät hulluna pihlajanmarjoja, viinimarjoja ja vattuja pihalta (viinimarja- ja vattupensaan lehtiä myös) ja metsästä mustikoita, mä nään sen hyvänä, terveellisenä tapana.
Kyllä meilläkin koirille marjat maistuvat, suoraan puskasta mieluiten. Mansikoitakin veteli Mimi-koiruutemme semmoista määrää (salaatin = mansikanlehtien kera), että pelkäsin, mitä tuleman pitää, muttei mitään ongelmaa. Syö myös metsälenkillä mustikoita, vadelmia, jokusen puolukankin (nämä viimeiset eivät kyllä mene isoja määriä), pihapuskista karviaisia, mustaviinimarjoja ja kyllä jokunen omenakin joskus parempiin suihin pujahtaa...
Mustikat menevät mökillä kovaa kyytiä suoraan puskista, kotona mansikat ja vadelmat.
Kirpeempiä marjoja seropit vain maistelevat ja lipovat, mutta eivät syö.
Käpryt ei edes maistele mitään.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms.
klikkaa tässä!.