Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Mäyräkoira ja TOKO
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 4: Mäyräkoirat
Nero
Onkos täällä mäyriksiä jotka käyvät TOKOssa? Jos on niin miten nopeasti koiranne ovat kehittyneet ja oppineet? Onko ketään kuka olisi käynyt ihan kilpailuissa asti? Me olemme vasta aloittaneet TOKOn ja koira oppii tosi nopeasti, olen ihan yllättynyt. On onneksi perso ruualle niin on helppo opettaa kun koira "heittää vaikka kuperkeikkaa" saadakseen herkkuja! Kilpailuihin emme tähtää, lähinnä TOKOilemme omaksi iloksemme. biggrin.gif biggrin.gif Koira on oppinut tosi nopeasti "seuraa" käskyn ja sivulletulonkin oppi yhdessä päivässä. Nyt harjoittelemme liikkeestä maahan menoa.
_berni_
meidän tutuilla on kk mäykky poika jonka kanssa harrastavat tokoa... vähän kyllä vaihtelevalla menestyksellä mutta kisoihin heillä olisi tarkoitus mennä ensimmäistä kertaa kesällä.
Nero
Meilläkin tuo menestys vähän vaihtelee kun koulutuskentällä ne toiset koirat kiinnostaa enemmän kuin harjoittelu. Ensimmäisellä kerralla koira ei tehnyt muuta kuin vinkui kun oli ihan uusi tilanna, eilen neljännellä kerralla onnistui jo tosi hyvin. Koira oli jo tottunut että siellä harjoitellaan eikä leikitä ja jaksoi keskittyä minuun melko hyvinkin jo. Ja päästiin jopa harjoittelemaan ihan oikeasti. biggrin.gif biggrin.gif
>tinja<
Me harrastellaan tokoa, nyt ollaan pidetty vähän taukoa mutta tuosta nuorimmasta olisi tarkotus saada tokokoira biggrin.gif todella oppivaisia ovat, mulla on vaan opettamisessa ollu laiskuutta viime aikoina. Toistoja ei varsinkaan Naomi tarvitse paljoa vaan tajua aika nopeasti asian ytimen smile.gif

Judon kanssa ollaan käyty muutamassa kisassa kanssa, mutta se on aina niin päivästä kiinni biggrin.gif jos ne kokeet pidettäis meidän kotipihalla tuo olis tokovalio
Nero
Mutta tähtääpä kisoihin tai ei niin toi TOKO on tosi kiva harrastus, jota voin kyllä suositella kaikille! Kuten sanoinkin jo, meillä ei ole kisat tavoitteena, omaksi iloksi käymme. Ja onhan siitä aina hyötyä kuitenkin, siellähän opetetaan ihan jokapäiväisiä juttuja. Kuinka vanha tuo teidän koira on kenen kanssa kisoissa käytte?
>tinja<
Judo on 5 (täyttää 6) ja Naomi 14 kk smile.gif
mirka
Miksei mäyristen kanssa voisi tokoon mennä? ohmy.gif
Olen aina sanonut että kaikilla koirilla rotuun ja kokoon katsomatta pitäisi treenata tottista jotta saisimme yhteiskunta kelpoisia koiria. Varmasti se näyttää edenmmän koomiselta ja huvittuneelta kun pieni koira vetää ja haukkuu räksyttää lenkillä ja paremmin kuitenkin hallinnassa kuin iso koira.
Nero
Eihän kukaan olekaan väittänyt että ei voisi mäyristä TOKOon viedä! Viimeeksi kouluttaja oli ihmeissään kun näytti koirani kanssa liikkeestä maahan menoa niin ei huomannut milloin koira on maassa kun on niin matala. Saatiin hyvät naurut. laugh.gif laugh.gif
Lara
Me harrastamme vain tokoa kotona. ;D Mutta poika tosiaan tekee ihan mitä vain jos vain saa herkkua palkaksi. Kaikki mahdolliset seurakset ilman hihnaa toimivat meillä. Tosin välillähän pitää heittäytyä hieman kuuroksia ja mäyristellä. ^^
Nero
Mitäs ootte harjoitellu? Tai mitä käskyjä koirasi osaa? Minun koira oppi tosi nopeasti sivulle ja seuraa, sekä liikkeestä maahanmeno onnistuu melko hyvin. Samoin luoksetulo, mutta ei uskalla kyllä vapaana ulkona pitää. Se taitaa olla kaikkien koirien perinnöllinen sairaus että koulutustilanteessa kuulo heikkenee... biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Lara
Nero, me olemme pitäneet Nicoa vapaana metsässä siitä asti kun se tuli meille, ja on nyt pikkuhiljaa osannut katsoa aina ympärilleen ja etsiä minut sieltä metsästä, jos ajaudumme liian kauaksi. smile.gif Eli nico on siis nyt 1.5v. Olen itse ihan tyytyväinen. Ohitukset toisien koirien kanssa on hieman hankalaa kun poika olisi niin innokas moikkailemaan jokaista vastaantulevaa kaveria. smile.gif
Nero
Meillä on vähän sama kun tuo koira on niin innostunut kaikista ketkä vastaan kävelee lenkillä että ei mene ihan nätisti mutta kyllä TOKOssa pystytään pujottelemaan koko ryhmän läpi seuraa-käskyllä, se onnistuu ihan hyvin. Itse en uskalla vapaana pitää metsässä kun on tota metsästysviettiä melko paljon.
sa-an-ri
Ihan mielenkiinnosta kyselen oletteko huomanneet jotain "erityistaipumuksia" TOKOon soveltuvuudessa karvamuunnosten välillä? Olen nähnyt muistaakseni vain pitkäkarvaisia mäykkyjä kisoissa, joten juolahti mieleen...
Ninnura
Meiltä löytyy kotoa kaikkia eri karvamuunnoksia, ja kyllä sille pitkäkarvaiselle on ollut helpointa opettaa käskyjä. Ainakin meidän lyhyt- ja karkeakarvaiset ovat jotenkin itsepäisempiä ja kyllästyvät yhden asian opetteluun nopeammin. wink.gif
>tinja<
Mä taas uskoisin ,että se on pitkälti linjoista kiinni. Metsästyslinjaselle voi olla vaikeampaa. Lyhytkarvasia yleisesti pidetään vaikeimpina opettaa, karkkareissa ja pitkissä en niin paljon eroa näkisi. smile.gif
sa-an-ri
Hyvä tietää tälläinenkin asia.

Itse ihastunut nyt lyhytkarvaisiin (ja niistä kääpiöihin ja kaniineihin), ja TOKO harrastuksena tämän nykyisen haukun (phalene) kanssa.

Kyselen vielä lisää tyhmiä: Onko kokojen välillä samaa helpompi-vaikeampi opettaa?
>tinja<
en usko että kokojen välillä on hirveen vaikeeta.. riippuu ihan näistä linjoista taasen biggrin.gif ja sitten tietysti koira on aina yksilö. Mutta kääpiö-kaniinikokoisia on jalostettu seurakoiramaisemmaksi, varmaan lyhytkarvaisissa ainakin on näitä eroja. tuntemieni lyhytkarvaisten normaalien omistajista iso osa sanoo koiriensa olevan vaikeasti opetettavia biggrin.gif poikkeuksia on toki
Nero
Minusta meidän koira ei ole ollut vaikeasti koulutettava (lyhytkarvainen mäyräkoira), koira on oppinut nopeasti ja tekee liikkeet hyvin, jos sitä huvittaa... Eli osaa hyvin mutta ei aina "viitsi" totella, ihanaa tuo jääräpäisyys etenkin kun se iskee päälle väärissä tilanteissa ja sitten saa hävetä silmät päästä. Mutta ei missään nimessä vaikea koulutettava!
>tinja<
oikeastaan voisi sanoa ettei mikään mäykky ole (tietysti on koirakohtaisia eroja) mitenkään mahdoton kouluttaa, paljon vaikeampia rotuja löytyy isoin mitoin smile.gif mäykky on kuitenkin yleensä sen verran innokas ja jos oikein osaa lahjoa niin mikä tahansa sujuu tongue.gif
Nero
Meidän koira on ainakin niin ruoan perään että kinkkusuikaleilla ja broileripyöryköillä saadaan ihmeitä aikaan, kuten tänään mätsärissä bis 3, kiitos kinkkuviipaleiden biggrin.gif biggrin.gif Ei tietysti ole helpoin koulutettava rotu mutta ei vaikeimmasta päästäkään varmaan. Mikäköhän on muuten vaikein koira kouluttaa? Mäyräkoiralla ei kyllä sitä miellyttämishalua paljon ole mutta milläköhän rodulla on sitä vähiten? Tietääkö kukaan?
Pötkylä_
Basenji, chow chow? Tosin kai kaikki koirat ruuan/muun hyvän motivaattorin perässä toimii miten vain ja päin vaan biggrin.gif Ihan jo itseäänkin ajatellen.

Onko muuten mäykyillä kauheasti sitä miellyttämishalua, mitä mieltä olette itse?
>tinja<
kyl meidän koirat on ainakin kaikki tosi miellyttämishaluisia, ihan siitä ilosta että saavat kehuja niin yrittävät kaikkea mahdollista biggrin.gif
Nero
Minun mielestäni rotuna mäyräkoira ei ole kovin miellyttämishaluinen sillä sehän ei ole seurakoira. Kyllä meidän koira kehuista tykkää myös mutta ei pelkillä kehuilla pitkälle pötkitä (ruokaa pitäisi olla aina palkkana... biggrin.gif biggrin.gif ) Helposti motivoitavia, kuten varmasti mikä tahansa rotu on jos motivoi oikein.
Lydia
Meidän Tarulla on kyllä mielyttämishalua, mutta ruoka ei sille oikein kelpaa tongue.gif joten vähän poikkeava mäykky siis...
sa-an-ri
Miellyttämisenhaluhan isompi "käyttöroduilla" kuin seurakoirilla, sillä niiltähän vaaditaan kuitenkin sitä käskyn alla toimimista. Eli kun miettii näitä vanhoja pk-rotuja.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.