Olen aikeissa hankkia villakoiran lähitulevaisuudessa ja olisin tarvinnut apua "villakoirasta kokemusta"- omaavilta
Ensimmäinen koirani, shelttinarttu, kuoli 13-vuotiaana viime kesänä ja nyt olen alkanut haaveilemaan toisesta koirasta. Olen päätynyt villakoiran hankintaa, sillä pidän sen ulkonäöstä ja muistakin ominaisuuksista (ystävälläni oli isovillakoira). Mietin ensimmäistä koiraa ottaessani shelttiä sekä villistä ja silloin päädyin turkin hoidon vuoksi shelttiin. "Shelttifani" tulen kyllä olemaan loppuelämäni
Asiaan..eli kysymykseni koskee sitä, että mikä koko olisi minulle sopivin villikoirista? Olen urheilullinen ja käyn esim. lenkillä usein. Kaipaan siis lenkkiseuraa ja harrasteseuraa koirastani. Sheltistäni sain aina seuraa ja harrastimme sen nuoruudessa myös agilityä, mitä kokeilisin myös mielelläni mahdollisen villiksenikin kanssa. Jotenkin toy-villakoira on vienyt suloisuudellaan ja koollaan sydämeni tällä hetkellä, mutta en tiedä saako siitä yhtä aktiivista liikkujaa kuin esim. keskikokoisesta? Isovillakoiraa en kerrostaloasuntooni voi ottaa. Olisiko minulle siis parempi isommat koot kuin toy-villakoira?
Kiitos avustanne!